Gå til innhold

Arv og dokumentavgift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og et søsken har arvet en gammel tante som ikke hadde egne barn. Hun hadde skrevet testamente der ei hytte er testamentert bort til en person utenfor familien, mens resten skal til oss. 
Jeg er satt som fullmektig for arvingene og sitter nå og forsøker å rydde opp i kontoer, hus, biler og hytte.... Blir snart sprø av alt styret!
Nå skal jeg få overført hytta til den som har arvet denne og i den forbindelse har jeg forstått at det blir en dokumentavgift som må betales. 
Hvem bør betale denne? 
Det ligger vesentlige midler i boet som jeg og mitt søsken arver, så jeg tenkte kanskje det burde gå derifra, men mitt søsken mener at den som har arvet hytta bør betale dette selv. Kjedelig for den som arver ei hytte at h*n må ut med flerfoldige tusen kroner når vi blir sittende igjen med et par millioner, syns jeg, da. 
Hva tenker dere?

Anonymkode: 10636...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er den som arver som får kravet fra kartverket om å betale dokumentavgift.

Anonymkode: a73ed...11d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg og et søsken har arvet en gammel tante som ikke hadde egne barn. Hun hadde skrevet testamente der ei hytte er testamentert bort til en person utenfor familien, mens resten skal til oss. 
Jeg er satt som fullmektig for arvingene og sitter nå og forsøker å rydde opp i kontoer, hus, biler og hytte.... Blir snart sprø av alt styret!
Nå skal jeg få overført hytta til den som har arvet denne og i den forbindelse har jeg forstått at det blir en dokumentavgift som må betales. 
Hvem bør betale denne? 
Det ligger vesentlige midler i boet som jeg og mitt søsken arver, så jeg tenkte kanskje det burde gå derifra, men mitt søsken mener at den som har arvet hytta bør betale dette selv. Kjedelig for den som arver ei hytte at h*n må ut med flerfoldige tusen kroner når vi blir sittende igjen med et par millioner, syns jeg, da. 
Hva tenker dere?

Anonymkode: 10636...116

Den som arver en spesifikk gjenstand bør også betale de utgiftene knyttet til den. Så kan man velge å være «snill». Det finnes rettspraksis på det. Vi er oppe i noe av det samme selv, men vi bruker advokater da det er ett komplisert skifte. Advokaten jeg bruker redegjør for følgende ved vedr arv, utrdrag fra denne redgjørelsen:

«Det kan for ordens skyld presiseres at denne side anser det som fast praksis for at den som skal overta en gjenstand i et skifteoppgjør, skal bære kostnadene for gjenstanden og er å anse som eier av gjenstanden - uavhengig av om man er å anse som «arving» eller «legatar».

Anonymkode: 8cd5e...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjedelig for den som arver ei hytte at h*n må ut med flerfoldige tusen kroner når vi blir sittende igjen med et par millioner, syns jeg, da. 

Når man arver en hytte, får man jammen tåle å betale dok avgift også. 

Anonymkode: 1c6f9...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis den som overtar den faste eiendommen, som må betale dokumentavgiften, for det er den nye eieren som har interesse av å få tinglyst eierskapet, ikke den selger eller som her, er død 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...