Gå til innhold

Oppsigelse på leieavtale - nå er huset til leie igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så det er helt greit at sjefen sier deg opp, for å ansette noen med lavere lønnskrav enn deg ? 

Hvorfor skal utleiere slippe å følge norsk lov - foruten når det passer dem selv ? 

Anonymkode: ac73e...33f

vi kan godt ta en diskusjon om arbeidsmiljøloven også, hvis du vil det. 

Prinsippet er jeg enig med dere/deg i - nei, man skal ikke si opp en for å ansette en billigere arbeidstaker. 

Men hvis din lønn er så høy at atbeidsgiver risikerer å hå konkurs ved å beholde deg, er det da feil å omstrukterere?

Skal utleier tape penger på å leie ut kunstig billig, og stå i fare for å måtte tvangsselge, mener du da? 

Ts må gjerne "gå til sak", men vil tro at utleier ikke er særlig keen på å ha henne som leietaker igjen da… 

Gå. Videre. I. Livet.  

Anonymkode: c6584...2b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prinsippet er jeg enig med dere/deg i - nei, man skal ikke si opp en for å ansette en billigere arbeidstaker. 

Men hvis din lønn er så høy at atbeidsgiver risikerer å hå konkurs ved å beholde deg, er det da feil å omstrukterere?

Skal utleier tape penger på å leie ut kunstig billig, og stå i fare for å måtte tvangsselge, mener du da? 

Ts må gjerne "gå til sak", men vil tro at utleier ikke er særlig keen på å ha henne som leietaker igjen da… 

Gå. Videre. I. Livet.  

Så da bør det bare være fritt frem for alle utleiere å heve leia når som helst? 

Anonymkode: 213c4...a5b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg stusser over er leietakeres følelse av at huseiere skylder dere noe… At de har ansvar for at dere skal slippe å flytte? At det er huseiers ansvar at leietakere skal ha det beleilig? At det er huseiers ansvar å tilby leietakere et sted å bo? 

Å bryte loven er ikke greit, og det er en vernelov av en grunn (på samme måte som arbeidsmiljøloven), de skal verne den svake part. 

Men at det liksom er huseiers ansvar at leietakerne har det bra og enkelt og perfekt og lavest mulig leie? Det kommer jeg aldri til å forstå. 

Det er huseiers ansvar å følge loven. Og det har ikke huseier gjort i dette tilfellet.

Ts, jeg hadde som nevnt tidligere her vurdert anmeldelse og  gått videre med saken. Ingen burde heller leie av denne personen igjen.

Anonymkode: 18312...57a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da bør det bare være fritt frem for alle utleiere å heve leia når som helst? 

I henhold til lovverket, ja. 

Og det betyr at leietaker må sies opp (med saklig grunn) av utleier.  

Noen gjør det riktig, noen gjør det feil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå. Videre. I. Livet.  

Er ikke det litt av prinsippet med å investere i bolig? Det skal være en investering og det er ikke sikkert at en investering har et lønnsomt utfall.

Dersom det var slik at å investere i eiendom var et 100% sikker investering så ville jo dem med midlene til det investert i så mange utleieobjekter som mulig for å så leie dem ut ... oi vent 

Anonymkode: 0a016...362

• Nyttig 1
Skrevet

Det jeg stusser over er leietakeres følelse av at huseiere skylder dere noe… At de har ansvar for at dere skal slippe å flytte? At det er huseiers ansvar at leietakere skal ha det beleilig? At det er huseiers ansvar å tilby leietakere et sted å bo? 

Å bryte loven er ikke greit, og det er en vernelov av en grunn (på samme måte som arbeidsmiljøloven), de skal verne den svake part. 

Men at det liksom er huseiers ansvar at leietakerne har det bra og enkelt og perfekt og lavest mulig leie? Det kommer jeg aldri til å forstå. 

Hvem er det som påstår dette i tråden? Bruker du dikte egne historier sånn løst basert ting du leser? 

Selvfølgelig er det lover rundt utleie av en grunn. Om du tror det er enkelt å være leieboer, tar du ganske feil. Det er til tider ganske stressende, noe ts fikk erfare nå. Og det er klart det er kjipt å bruke ekstra penger på flytting nå i disse tider, om det viser seg at utkastelsen egentlig er ulovlig.

Anonymkode: bbc57...c9a

• Liker 5
Skrevet

Veldig provoserende for oss som prøver og drive seriøst med utleie. Slike folk fortjener å få pes.

Anonymkode: f65ad...0af

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en liten leilighet i en by med høye utleiepriser jeg vurderer å leie ut. Dersom jeg ender med å gjøre det, så innser jeg jo at det faktisk er noens hjem. Da mener jeg at jeg har et ansvar i den perioden vi blir enige om for at de(n) har en trygg/stabil situasjon.  Andre mennesker er ikke bare et verktøy for at jeg skal tjene penger. Det går begge veier.

Anonymkode: e41f8...41e

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvis du vil forfølge saken tenker jeg at det relevante er å kreve erstatning for den kostnadsøkningen du har ved å leie alternativt bosted. Eventuelt også erstatning for flyttekostnader. Begge disse er kostnader du har som følge av utleiers ulovlige opptreden, og slik som saken er fremstilt her tenker jeg du har gode argumenter for et slikt krav. 

Anonymkode: f211e...0e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå. Videre. I. Livet.  

Hvis arbeidsgiver skal si opp pga fare for konkurs, så må hn starte en nedbemanningsprosess. Er ganske strenge regler rundt det også som du kan lese litt om her:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/nedbemanning/

Anbefaler ikke ts å gå til sak for å bo der selv igjen, det er det siste jeg ville gjort ihvertfall. Men kanskje huseier får seg en lærepenge, og ikke setter neste leietakere i samme situasjon.

• Liker 3
Skrevet

Utleie har jo gjensidig oppsigelse. Som utleier kan du avslutte kontrakten.

Anonymkode: b813e...db2

• Liker 1
Skrevet
Fant80 skrev (4 timer siden):

Har du vært i konlikt med huseier? Sett det flere ganger at huseier benytter seg av sleipe og usanne taktikker for å få ut leieboere,for å unngå konflikt. Er nok da ofte sån at huseier å leietaker har vært i en eller flere konflikter opp gjennom tiden,så man har liksom ikke det beste forholdet. Da kan nok huseier forsøke seg på alle slags taktikker for å få leietaker ut dørene. Å si at man nå ska benytte huset selv,eller f.eks leie til et familjemedlem er jo da en ganske vanlig taktikk,som veldig mange leietakere går med på med en gang,for hva skal de si? 

Det er jo også en slags trend nå å kaste ut gamle leietakere,sån at man kan jekke opp prisen relativt dramatisk. Dette hadde jo aldri leietaker gått med på. F.eks betaler man 12000,så har jeg sett ny leie på 18000.. Er ganske utrolig hvor griske enkelte utleiere i Norge har blitt. Er svært glad for jeg er huseier i dag. Var et helt annet leiemarked for bare 10-15 år siden.

Jeg kjenner noen som leier og som flytter mye. De finner alltid noe "galt" med leilighetene slik at huseier må la dem gå uten oppsigelsestid. Så går begge veier, mange sleipe og griske leietakere også, som ikke bryr seg om huseier mister flere mnd. leie fordi DE ikke vil betale husleie 2 steder. Folk er folk! 

Anonymkode: ca053...da2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utleie har jo gjensidig oppsigelse. Som utleier kan du avslutte kontrakten.

Anonymkode: b813e...db2

Nei, det er gjensidig oppsigelsestid. Utleier må ha en lovlig grunn til oppsigelse, og oppsigelsestiden er da gjensidig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I henhold til lovverket, ja. 

Og det betyr at leietaker må sies opp (med saklig grunn) av utleier.  

Noen gjør det riktig, noen gjør det feil. 

Heldigvis har leietakere et vern etter loven. Utleier kan sette opp leia når kontrakten går ut, og etter KPI. Det skal være nok. Om man har inngått en kontrakt med for lav leie, er det noe utleier må ta på sin kappe og en risiko han tar for å kunne tjene penger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er en risiko man tar ved å leie ut, i hovedsak tjener utleiere på å leie ut. Det er helt valgfritt. 

Ja, og risikoen medfører at få leier ut og at leieobjekter ofte holder dårlig standard. Spørsmålet er hvorfor det er utleier som skal bære all risiko.

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Ja, og risikoen medfører at få leier ut og at leieobjekter ofte holder dårlig standard. Spørsmålet er hvorfor det er utleier som skal bære all risiko.

Styrkeforholdet mellom partene tilsier at den sterkeste bærer risikoen. Det er også omtrent 550.000 leietakere i Norge, og majoriteten leier privat. Vil ikke si at få leier ut.

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner noen som leier og som flytter mye. De finner alltid noe "galt" med leilighetene slik at huseier må la dem gå uten oppsigelsestid. Så går begge veier, mange sleipe og griske leietakere også, som ikke bryr seg om huseier mister flere mnd. leie fordi DE ikke vil betale husleie 2 steder. Folk er folk! 

Sant det. Det er definetivt leietakere "from hell" 

• Nyttig 3
Skrevet

Skjønner det er ufattelig kjedelig!!

Samtidig så vil det nok ikke være verdt å gjøre noe med det😔 Hvis utleier er en kjiping, så vil det være kostbart, tidkrevende og vil bare ende med irritasjon og enda mindre penger på kontoen for din del..

Evt, så kan det være at planen var å bruke det selv, men så endret livet seg for dem..

Jeg leide ut en leilighet, så opp leietaker for vi skulle flytte inn selv, oppdager jeg er gravid med nr 3 (6 uker etter fødselen med nr 2🙄😅) under flyttingen, så vi måtte selge og flytte.. (Var kun 2 små soverom) 

Kan også være at uteleier rett og slett innså at økonomien ikke strakk til i det hele tatt, av mange forskjellige grunner og så ingen annen utvei, og si opp dere og øke leien umiddelbart…

Uansett, så føler jeg med deg❤️

Har vært uteleier selv i mange år, men jeg brukte ett firma som håndterte det, slik at leietakerene opplevde at alt foregikk lovlig og rettferdig! 

Og jeg har vært leietaker tidligere, og det er sårbart for denne type ting❤️B6035200-8C84-4A09-81FC-53D656BA8F4D.thumb.jpeg.24c38e0c6c5c971e2760491028bfea43.jpeg

Anonymkode: 8a235...ef4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Heldigvis har leietakere et vern etter loven. Utleier kan sette opp leia når kontrakten går ut, og etter KPI. Det skal være nok. Om man har inngått en kontrakt med for lav leie, er det noe utleier må ta på sin kappe og en risiko han tar for å kunne tjene penger. 

Ikke alltid det er "heldigvis".... Har sett nok av situasjoner hvor leietakere ødelegger livene, bokstavelig talt, for utleiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...