Gå til innhold

Oppsigelse på leieavtale - nå er huset til leie igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kommer ingen vei med å gå videre med det. Du hadde sikkert 3 mnd oppsigelse? Da er det i alle fall 5 mnd siden du ble sagt opp og mye kan skje på den tiden. Kanskje de hadde tenkt til å selge, men utsetter det pga tregt marked. Kanskje de ville bruke delen selv, men innså at det blir for dyrt pga økte renter og må leie ut litt til. Kanskje de har pusset opp i leiligheten. Det kan være mange grunner. Gå videre i livet. 

Anonymkode: 06382...bbe

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Fant80 said:

Har du vært i konlikt med huseier? Sett det flere ganger at huseier benytter seg av sleipe og usanne taktikker for å få ut leieboere,for å unngå konflikt. Er nok da ofte sån at huseier å leietaker har vært i en eller flere konflikter opp gjennom tiden,så man har liksom ikke det beste forholdet. Da kan nok huseier forsøke seg på alle slags taktikker for å få leietaker ut dørene. Å si at man nå ska benytte huset selv,eller f.eks leie til et familjemedlem er jo da en ganske vanlig taktikk,som veldig mange leietakere går med på med en gang,for hva skal de si? 

Det er jo også en slags trend nå å kaste ut gamle leietakere,sån at man kan jekke opp prisen relativt dramatisk. Dette hadde jo aldri leietaker gått med på. F.eks betaler man 12000,så har jeg sett ny leie på 18000.. Er ganske utrolig hvor griske enkelte utleiere i Norge har blitt. Er svært glad for jeg er huseier i dag. Var et helt annet leiemarked for bare 10-15 år siden.

Er nok så enkelt som at utleier ønsker å øke utleieprisen ved å få en helt ny leieboer. Det er begrenset hvor mye utleier kan øke hvert år med leieboer.

Følge pengene, så finner du som regel svaret på alt du lurer på. Bruk sunn fornuft! 🙈👍

Anonymkode: 7682c...1bb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det jeg stusser over er leietakeres følelse av at huseiere skylder dere noe… At de har ansvar for at dere skal slippe å flytte? At det er huseiers ansvar at leietakere skal ha det beleilig? At det er huseiers ansvar å tilby leietakere et sted å bo? 

Å bryte loven er ikke greit, og det er en vernelov av en grunn (på samme måte som arbeidsmiljøloven), de skal verne den svake part. 

Men at det liksom er huseiers ansvar at leietakerne har det bra og enkelt og perfekt og lavest mulig leie? Det kommer jeg aldri til å forstå. 

Anonymkode: c6584...2b1

Huseiere må vel også følge loven eller ? 

Anonymkode: ac73e...33f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husleien er oppjustert med 3000.

- da jeg var på visning hadde de nettopp kjøpt huset. Rett etter jeg flyttet inn, gikk husleien i markedet rundt om veldig opp i pris.

Skjønte når oppsigelse kom at det kun var for å øke pris

Huseier er en sleip dritt - og det irriterer meg at de slipper unna med det. .

Så de skal tape 36.000,- i året på å leie ut til deg?  De skal ikke klare renter /avdrag /eiendomsskatt og økte kommunale utgifter for at du skal bo billig nå som renta er effektive 6%? 

Anonymkode: 37d1f...9e8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kommer ingen vei med å gå videre med det. Du hadde sikkert 3 mnd oppsigelse? Da er det i alle fall 5 mnd siden du ble sagt opp og mye kan skje på den tiden. Kanskje de hadde tenkt til å selge, men utsetter det pga tregt marked. Kanskje de ville bruke delen selv, men innså at det blir for dyrt pga økte renter og må leie ut litt til. Kanskje de har pusset opp i leiligheten. Det kan være mange grunner. Gå videre i livet. 

Flytt inn på nytt med den gamle leien. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Salg er ikke lovlig grunn til oppsigelse. 

Anonymkode: 9971c...55c

Klart det er

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen vei? Du tar feil. 

Anonymkode: 123de...a8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, var ikke i konflikt før oppsigelsen kom.

Hadde ikke bodd der i mer enn ca 6 mnd.

Vi hadde en muntlig avtale om langtidsleie, så var vel mer for å kunne heve husleien betraktelig.

Bare så utrolig kjipt - flytting er dyrt og stressende.

Så kjipt at de kan holde på sånn.

Det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det ? 

Men hva står i kontrakten om varighet, oppsigelse, bindingstid osv? Jeg antar at du hadde noe mer håndfast enn en muntlig avtale om langtidsleie?

Anonymkode: 599c8...4f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så de skal tape 36.000,- i året på å leie ut til deg?  De skal ikke klare renter /avdrag /eiendomsskatt og økte kommunale utgifter for at du skal bo billig nå som renta er effektive 6%? 

Da kan de øke prisen i stedet for å lyve om at de skal bo der selv 

Anonymkode: 123de...a8a

• Liker 3
Skrevet
NakenPanda skrev (4 minutter siden):

Klart det er

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva står i kontrakten om varighet, oppsigelse, bindingstid osv? Jeg antar at du hadde noe mer håndfast enn en muntlig avtale om langtidsleie?

Anonymkode: 599c8...4f4

Hadde tidsubestemt, ifølge husleieloven er det jo ikke lov å leie ut for mindre en 3 år.

• Liker 2
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Lovlig å si opp leieforhold når man selger huset.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tape? Dette er noe man må ta høyde for når man inngår en husleieavtale. Huseier må selvfølgelig følge loven, og det har vedkommende ikke gjort her. 

Anonymkode: 273a7...b89

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Husleien er oppjustert med 3000.

- da jeg var på visning hadde de nettopp kjøpt huset. Rett etter jeg flyttet inn, gikk husleien i markedet rundt om veldig opp i pris.

Skjønte når oppsigelse kom at det kun var for å øke pris

Huseier er en sleip dritt - og det irriterer meg at de slipper unna med det. .

Det er ikke å være en sleip dritt å ta betalt for det det koster å eie noe.

Utleier skylder deg ikke en lav leie. 

Gå videre i livet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er nok så enkelt som at utleier ønsker å øke utleieprisen ved å få en helt ny leieboer. Det er begrenset hvor mye utleier kan øke hvert år med leieboer.

Følge pengene, så finner du som regel svaret på alt du lurer på. Bruk sunn fornuft! 🙈👍

Anonymkode: 7682c...1bb

Problemet med husleieloven er at all risiko legges på utleier. De siste årene har renten, som er en utleiers største kostnad, økt med over 300%, mens utleier bare har lov til å øke leien med kpi (som er 5-6%). Dette resulterer i at mange ikke ser på utleie som lønnsomt og har selger utleieobjekter.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke rettferdig at leietaker skal ta hele byrden ved økte kostnader heller. Forstår at du selv er utleier,eller ønsker å være det. Her jeg bor tar de 18-20k bare for at noen skal leie i kjelleren deres. (sokkel leilighet) Riktignok har den alt hva man behøver. Men det er lite,og man bor i samme hus som utleier. Er kleint at leietaker skal ta så og si hele månedesavdraget på et helt normalt hus alene. Dette ser man jo også gang etter gang. Eiere av utleieenheter kjøper seg nye biler,og reiser på ferie 18 ganger i året. 

Argument som at man skal være glad for å få bo i det hele tatt må oppveies med hva krav de setter og til hvilken pris. At leietakere direkte skal finansiere huseiers liv er jeg prinsippialt i mot. De skal få ha en viss profitt,men i dagens leiemarked er det både vanskelig og alt for dyrt å leie. Hele ordningen behøver en overhaling. Ser det samme overalt i den vestlige verden. Hushaier overalt. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Brunello skrev (12 minutter siden):

Problemet med husleieloven er at all risiko legges på utleier. De siste årene har renten, som er en utleiers største kostnad, økt med over 300%, mens utleier bare har lov til å øke leien med kpi (som er 5-6%). Dette resulterer i at mange ikke ser på utleie som lønnsomt og har selger utleieobjekter.

Det er en risiko man tar ved å leie ut, i hovedsak tjener utleiere på å leie ut. Det er helt valgfritt. 

Anonymkode: 213c4...a5b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke å være en sleip dritt å ta betalt for det det koster å eie noe.

Utleier skylder deg ikke en lav leie. 

Gå videre i livet. 

Så det er helt greit at sjefen sier deg opp, for å ansette noen med lavere lønnskrav enn deg ? 

Hvorfor skal utleiere slippe å følge norsk lov - foruten når det passer dem selv ? 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har flere venner som har holdt på slik den siste tiden. Det har ikke vært en bevisst strategi for å øke husleia, men de fikk plutselig ikke nok i leieinntekter til å dekke utgiftene. Begge forsøkte å selge, men oppdaget raskt at boligmarkedet var helt dødt. Så da leide de ut igjen. Og denne gangen økte de selvfølgelig husleia. Den ene leiligheten har vært igjennom to slike runder.

En av leietakerne klaget, da hun så leiligheten på markedet etter kort tid. Vennene våre valgte da å bruke den selv en liten periode og fikk ingen straff.

Anonymkode: a4d25...2b9

• Nyttig 1
Skrevet

Men man kan da ikke si opp et leieforhold for å øke leia med en ny leieboer? Kan man det altså? 

Anonymkode: a568b...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...