Gå til innhold

Oppsigelse på leieavtale - nå er huset til leie igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk oppsigelse med begrunnelse at huseier skulle bruke huset selv/selge. 

Nå 2 mnd etter  ligger huset på finn til utleie igjen.

Er det lov? 

Anonymkode: ac73e...33f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det lov? 

Nei 

Anonymkode: 123de...a8a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har du vært i konlikt med huseier? Sett det flere ganger at huseier benytter seg av sleipe og usanne taktikker for å få ut leieboere,for å unngå konflikt. Er nok da ofte sån at huseier å leietaker har vært i en eller flere konflikter opp gjennom tiden,så man har liksom ikke det beste forholdet. Da kan nok huseier forsøke seg på alle slags taktikker for å få leietaker ut dørene. Å si at man nå ska benytte huset selv,eller f.eks leie til et familjemedlem er jo da en ganske vanlig taktikk,som veldig mange leietakere går med på med en gang,for hva skal de si? 

Det er jo også en slags trend nå å kaste ut gamle leietakere,sån at man kan jekke opp prisen relativt dramatisk. Dette hadde jo aldri leietaker gått med på. F.eks betaler man 12000,så har jeg sett ny leie på 18000.. Er ganske utrolig hvor griske enkelte utleiere i Norge har blitt. Er svært glad for jeg er huseier i dag. Var et helt annet leiemarked for bare 10-15 år siden.

Endret av Fant80
  • Liker 9
Skrevet
Fant80 skrev (1 time siden):

Har du vært i konlikt med huseier? Sett det flere ganger at huseier benytter seg av sleipe og usanne taktikker for å få ut leieboere,for å unngå konflikt. Er nok da ofte sån at huseier å leietaker har vært i en eller flere konflikter opp gjennom tiden,så man har liksom ikke det beste forholdet. Da kan nok huseier forsøke seg på alle slags taktikker for å få leietaker ut dørene. Å si at man nå ska benytte huset selv,eller f.eks leie til et familjemedlem er jo da en ganske vanlig taktikk,som veldig mange leietakere går med på med en gang,for hva skal de si? 

Det er jo også en slags trend nå å kaste ut gamle leietakere,sån at man kan jekke opp prisen relativt dramatisk. Dette hadde jo aldri leietaker gått med på. F.eks betaler man 12000,så har jeg sett ny leie på 18000.. Er ganske utrolig hvor griske enkelte utleiere i Norge har blitt. Er svært glad for jeg er huseier i dag. Var et helt annet leiemarked for bare 10-15 år siden.

Nei, var ikke i konflikt før oppsigelsen kom.

Hadde ikke bodd der i mer enn ca 6 mnd.

Vi hadde en muntlig avtale om langtidsleie, så var vel mer for å kunne heve husleien betraktelig.

Bare så utrolig kjipt - flytting er dyrt og stressende.

Så kjipt at de kan holde på sånn.

Det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det ? 

• Hjerte 1
Skrevet

De har kanskje prøvd å selge, og det går trått i markedet nå, og så leier de ut igjen. Med mindre du var en plagsom leieboer eller var treg med betalingen.

Anonymkode: 6045b...362

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har kanskje prøvd å selge, og det går trått i markedet nå, og så leier de ut igjen. Med mindre du var en plagsom leieboer eller var treg med betalingen.

Salg er ikke lovlig grunn til oppsigelse. 

Anonymkode: 9971c...55c

• Liker 7
Skrevet

Er leia oppjustert? Opplevde det samme som student der utleier kastet oss ut for å kunne sette opp leia med

Anonymkode: 944b4...e1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det lov? 

Men så skulle de ikke bruke det selv allikevel da... planene ble endret, ting skjer... livet skjer.
Hva har det å si for deg/dere? Har dere flyttet ut? -hva mener du å oppnå med å påpeke at det er ulovlig?

Anonymkode: 4b558...898

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det jeg stusser over er leietakeres følelse av at huseiere skylder dere noe… At de har ansvar for at dere skal slippe å flytte? At det er huseiers ansvar at leietakere skal ha det beleilig? At det er huseiers ansvar å tilby leietakere et sted å bo? 

Å bryte loven er ikke greit, og det er en vernelov av en grunn (på samme måte som arbeidsmiljøloven), de skal verne den svake part. 

Men at det liksom er huseiers ansvar at leietakerne har det bra og enkelt og perfekt og lavest mulig leie? Det kommer jeg aldri til å forstå. 

Anonymkode: c6584...2b1

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det lov? 

det er ikke lov. men du kommer nok ingen vei med det. haien har sikkert alliert seg med en sønn eller datter eller hatt gratis megler befaring som "bevis" på at den hadde egentlig reelle planer, men vi andre vet at dette er typisk hushai. jeg ville skrevet en negativ review på revju.no eller noen lignende side og håpe på at en stakkars potensiell ny leietager leser dette. er dessverre ikke mye man får gjort med slike r*vhøl

Endret av Ænema
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville vurdert anmeldelse, 2 mnd er absolutt ikke lang nok tid 

Anonymkode: 3491e...cd1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det jeg stusser over er leietakeres følelse av at huseiere skylder dere noe… At de har ansvar for at dere skal slippe å flytte? At det er huseiers ansvar at leietakere skal ha det beleilig? At det er huseiers ansvar å tilby leietakere et sted å bo? 

Å bryte loven er ikke greit, og det er en vernelov av en grunn (på samme måte som arbeidsmiljøloven), de skal verne den svake part. 

Men at det liksom er huseiers ansvar at leietakerne har det bra og enkelt og perfekt og lavest mulig leie? Det kommer jeg aldri til å forstå. 

Anonymkode: c6584...2b1

Det står det da heller ingenting om i HI. I dette tilfellet er det jo snakk om ugyldig oppsigelse, altså et brudd på husleieloven.

Anonymkode: 8adab...b55

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Anmeld. Ikke sikkert at du får noe ut av det, men fint å gi utleieren en vekker om at de ikke kan holde på sånn. Og: I beste fall kan de betale deg erstatningspenger. 

Anonymkode: bb77c...262

• Liker 11
Skrevet

Nei, var ikke i konflikt før oppsigelsen kom.

Hadde ikke bodd der i mer enn ca 6 mnd.

Vi hadde en muntlig avtale om langtidsleie, så var vel mer for å kunne heve husleien betraktelig.

Bare så utrolig kjipt - flytting er dyrt og stressende.

Så kjipt at de kan holde på sånn.

Det er vel ikke noe jeg kan gjøre med det ? 

Nei, skjønner du synes det er kjipt, men du vil vel ikke bo der heller hvis ikke utleier vil ha deg der?

Det trenger jo heller ikke å være bevisst, ting skjer jo.

Vet du om husleien er oppjustert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville vurdert anmeldelse, 2 mnd er absolutt ikke lang nok tid 

Anonymkode: 3491e...cd1

Hvilket punkt i straffeloven skal det anmeldes etter?

Anonymkode: ca0ae...3a0

• Liker 5
Skrevet

Huset har ikke vært ute for salg på disse 2 mnd siden jeg flyttet ut

• Liker 2
Skrevet
ti10 skrev (14 minutter siden):

Nei, skjønner du synes det er kjipt, men du vil vel ikke bo der heller hvis ikke utleier vil ha deg der?

Det trenger jo heller ikke å være bevisst, ting skjer jo.

Vet du om husleien er oppjustert?

Husleien er oppjustert med 3000.

- da jeg var på visning hadde de nettopp kjøpt huset. Rett etter jeg flyttet inn, gikk husleien i markedet rundt om veldig opp i pris.

Skjønte når oppsigelse kom at det kun var for å øke pris

Huseier er en sleip dritt - og det irriterer meg at de slipper unna med det. .

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Huset har ikke vært ute for salg på disse 2 mnd siden jeg flyttet ut

Ta kontakt med utleier, om mulighet for å leie igjen, vis det er aktuelt. Vis du har sted å bo, bruke energien på noe annet en å tenke på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...