Gå til innhold

Jeg er ikke forelsket lenger + kjæresten har depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper noen her har noen råd til meg, eller erfaringer de kan dele fra lignende situasjoner. Kjæresten min har depresjon og skal starte å gå til psykolog denne uken. Jeg har prøvd å spørre om hva jeg kan gjøre for å hjelpe, men han sier at jeg bare skal fortsette å være meg selv. Som partner er det veldig vanskelig å måtte se kjæresten din gå gjennom dette, uten å kunne gjøre noe. 

Jeg elsker han ennå og merker at han elsker meg, men jeg har mistet følelsen av være forelsket. Vi har vært sammen i tre år og har det fint sammen, men har mistet gnisten det siste året. Vi har heller ikke hatt sex på ca. 4 måneder. Jeg tror mye av dette henger sammen med depresjonen hans og har selvfølgelig forståelse for at han har det vanskelig, men jeg er ikke forelsket eller tiltrukket til han lenger.

Er det noen som har råd eller tanker om hvordan jeg kan hjelpe han med det psykiske? Og bør jeg fortelle han hva jeg føler mens han er deprimert, evt. hvordan. Eller bør jeg prøve å selv ta grep for å "tenne gnisten" igjen?

Alle råd og erfaringer er velkomne ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man kan ikke velge å få følelser for noen. Der må være en tiltrekning der ellers er løpet kjørt. De aller fleste misliker kroppskontakt når følelser for partner er borte. Det føles bare feil å ekkelt å kysse og ha sex. Og det er ikke kjønnbetinget. Slutt å forsøk manipulere kvinner til å tro at vi ikke fortjener kjærlighet.

Anonymkode: 30786...9cc

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Amalie1997 skrev (29 minutter siden):

Jeg håper noen her har noen råd til meg, eller erfaringer de kan dele fra lignende situasjoner. Kjæresten min har depresjon og skal starte å gå til psykolog denne uken. Jeg har prøvd å spørre om hva jeg kan gjøre for å hjelpe, men han sier at jeg bare skal fortsette å være meg selv. Som partner er det veldig vanskelig å måtte se kjæresten din gå gjennom dette, uten å kunne gjøre noe. 

Jeg elsker han ennå og merker at han elsker meg, men jeg har mistet følelsen av være forelsket. Vi har vært sammen i tre år og har det fint sammen, men har mistet gnisten det siste året. Vi har heller ikke hatt sex på ca. 4 måneder. Jeg tror mye av dette henger sammen med depresjonen hans og har selvfølgelig forståelse for at han har det vanskelig, men jeg er ikke forelsket eller tiltrukket til han lenger.

Er det noen som har råd eller tanker om hvordan jeg kan hjelpe han med det psykiske? Og bør jeg fortelle han hva jeg føler mens han er deprimert, evt. hvordan. Eller bør jeg prøve å selv ta grep for å "tenne gnisten" igjen?

Kjenner meg igjen. Jeg slo opp med exen min på grunn av dette. Vi hadde en fin relasjon. Men forholdet vårt på slutten endte med å handle mer om at han hadde problemer enn at vi var kjærester. 80% av tiden sammen var negativitet og han klarte ikke å være en ålreit kjæreste når han hadde det dårlig med seg selv. Mye av hans sinne og irritasjon gikk ut over meg i daglige krangler, selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å muntre ham opp, lytte osv. Det ble veldig slitsomt etter ett år, å hele tiden måtte ta stilling til en annens person negative følelser. Følte på slutten følte jeg at jeg var mer psykologen hans enn kjæresten hans. Ikke så veldig mye tid til romanse nei. Ingen gnist.

Anonymkode: a0ffe...f6d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Fra en som sliter med depresjon selv, gi tid, raushet, tålmodighet og omsorg. Han er syk. Gnisten kan fort komme tilbake når han blir bedre. Ville bare latt han få tid til å gå i terapi og konsentrere seg om seg selv nå. Vinter, mørketid, jul, stress og familie gir ekstra slitasje, og terapi er skikkelig slitsomt og ofte vondt. Nå vet jeg ikke hvor dårlig han er, men det er godt mulig at det blir for mye å måtte ta stilling til dine følelser i tillegg til sine egne akkurat nå. Summa summarum, gjør livet hans lettere, ikke mer komplisert. Man sparker ikke noen som ligger nede. Du er frisk og tåler å stå i det bedre enn han. 

Anonymkode: de820...b0a

• Nyttig 3
Skrevet

Ingen som har gnist når de er deprimert. Du sier at du elsker han. Som en venn, da eller? Eller elsker du han som en livspartner?

Ingen har sommerfugler hele tiden resten av livet. Det er noe man har mye av i starten av forholdet, og så er det litt av og til etter det. Forelskelsen har vokst til en dyp og trygg kjærlighet. Normalt at sexlivet er i dvale når han er deprimert. Man må ovenpå for å bli oppriktig kåt, og ikke bare pliktsex-kåt.

Anonymkode: 6e92c...a71

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt å fokusere så mye på forholdet. Nå har han begynt i terapi og tar ansvar for seg selv. Så må du ta ansvar for deg selv ved å gjøre ting som er kjekke for deg, og fristille deg litt fra ham.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Etter 3 år så er det naturlig at forelskelsen og sommerfuglene er over, og at man må jobbe aktivt for å bevare det gode kjærlighetsforholdet resten av livet. 

Anonymkode: 527b1...a39

• Hjerte 1
Skrevet
Amalie1997 skrev (9 timer siden):

Tror du er i ferd med å kjøre deg mentalt fast i en blindgate. Hvis du ikke er forelsket eller tiltrukket lenger er det neppe noen grunn til å hale ut det uunngåelige..

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe for å hjelpe han med depresjonen og det å forsøke å tenne gnisten mens han er deprimert vil heller ikke gå. Du vil bare føle deg avvist og få enda mere off følelser. 

Det beste nå er å gi hverandre space og slå opp eller ta en lang pause og det kan du fortelle han uavhengig av depresjonen hans. At du føler at forholdet ikke er bra for dere nå og at det er best å ta en pause eller gå hvert til deres så begge kan gjøre det de trenger for seg selv. Kanskje han til og med syns det er en lettelse for at du tar det opp, for mange deprimerte syns det er et ork å ha en partner å ta hensyn til og få dårlig samvittighet ovenfor osv 

Anonymkode: eb0c6...9a8

• Hjerte 1
Skrevet

Å være i forhold med noen som har depresjon er helt jævlig. Kom deg vekk før du blir trekt ned i gjørmen du også. Mest trolig kommer du til å bruke mye energi på å tekkes han som er deprimert og vise hensyn til terapi osv, og når tåken letter så er du helt utslitt og han vil gå videre. Løp mens du kan🚩🚩🚩

Anonymkode: ba755...975

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ønsker deg barn i fremtiden vil jeg anbefale deg å dumpe han. 

Fikk selv barn med en deprimert fyr. Og nå sitter jeg her med 3 deprimerte og suicidale barn. Det er et rent helvete. Og faren orket jo ikke det fordi han selv slet så jeg er 100% alene om de.

Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg valgt en annen barnefar med sterkere psyke. 

Anonymkode: 28e16...1ce

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Tusen takk for mange gode synspunkter og råd! Skal prøve så godt jeg kan å gi han tid og støtte mens han går til psykolog. Når han er på et bedre stadie får jeg prøve meg frem med å fokusere på forholdet 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde i det minste prøvd parterapi + sende han til psykolog. Men mange av disse deprimerte typene gjør det om til sin personlighet, og de er generelt negative. Var han ikke deprimert når dere møttes?

For meg personlig betyr ikke forelskelse noen ting, det er noe barnslig man har i starten av et forhold, så blir jeg glad i personen. Ja, tar kanskje litt mer tid å vekke seksuelle følelser, men da må man feks bare kose litt i en stund før sexen, slik at man har lyst. Å være en slave til sine følelser, gjør at man kan ta svært dumme valg, litt som en deprimert person gjør.

Anonymkode: eb48c...89f

Skrevet

Det er lov å gjøre det slutt selv om han har depresjon. Du har kanskje dårlig samvittighet for å tenke det, men det skal du ikke ha. Og du kan være en støtte selv om dere ikke er sammen. 

Anonymkode: 00ad3...c0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde i det minste prøvd parterapi + sende han til psykolog. Men mange av disse deprimerte typene gjør det om til sin personlighet, og de er generelt negative. Var han ikke deprimert når dere møttes?

For meg personlig betyr ikke forelskelse noen ting, det er noe barnslig man har i starten av et forhold, så blir jeg glad i personen. Ja, tar kanskje litt mer tid å vekke seksuelle følelser, men da må man feks bare kose litt i en stund før sexen, slik at man har lyst. Å være en slave til sine følelser, gjør at man kan ta svært dumme valg, litt som en deprimert person gjør.

Han var ikke deprimert når vi møttes nei, virker som at det startet rundt slutten av sommeren. Han er som regel ikke negativ i forhold til meg. Måten det påvirker han på, er at han ikke klarer å stå opp for å gå på skolen og jobb. Flere dager har han ringt inn syk, sier at han ikke finner motivasjonen til å stå opp. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han med dette?

Skrevet
5 minutter siden, Amalie1997 said:

Han var ikke deprimert når vi møttes nei, virker som at det startet rundt slutten av sommeren. Han er som regel ikke negativ i forhold til meg. Måten det påvirker han på, er at han ikke klarer å stå opp for å gå på skolen og jobb. Flere dager har han ringt inn syk, sier at han ikke finner motivasjonen til å stå opp. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han med dette?

Helt ærlig? Be han skjerpe seg, jeg sliter så ekstremt med å komme meg på jobb, som mange andre. Men vet du hva? Jeg drar uansett. I tillegg til psykolog burde han trene, da blir man sterkere psykisk også når det kommer til slike oppgaver som å komme seg ut av huset

• Nyttig 1
Skrevet

Det å elske noen på ordentlig, betyr at man står ved deres side selv når det stormer som verst. Dersom man stikker hver gang "forelskelsen" gir seg, må man skifte kjæreste hvert annet år. Kjærlighet er noe annet enn forelskelse. 

Hva om du blir syk, skal han stikke da ?

Anonymkode: ef3fe...d5a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det å elske noen på ordentlig, betyr at man står ved deres side selv når det stormer som verst. Dersom man stikker hver gang "forelskelsen" gir seg, må man skifte kjæreste hvert annet år. Kjærlighet er noe annet enn forelskelse. 

Hva om du blir syk, skal han stikke da ?

Anonymkode: ef3fe...d5a

Planen har aldri vært å slå opp. Han er tar ikke negativiteten ut på meg, og vi elsker hverandre fortsatt! Jeg har selv slitt med psykiske problemer tidligere der han var til stor hjelp. Helt enig at kjærligheten skal klare seg gjennom stormen.

Det jeg ser etter er råd til hvordan jeg kan hjelpe han gjennom det vanskelige (har aldri hatt noen nære med depresjon). Evt råd til om det er noen vits å prøve å finne tilbake gnisten mens han er syk.

• Hjerte 1
Skrevet
Amalie1997 skrev (1 time siden):

Tusen takk for mange gode synspunkter og råd! Skal prøve så godt jeg kan å gi han tid og støtte mens han går til psykolog. Når han er på et bedre stadie får jeg prøve meg frem med å fokusere på forholdet 

Mitt tips: gå videre 

Tid er dyrebart

Anonymkode: eb0c6...9a8

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...