Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på de som tilbyr julehjelp til familier som trenger det pga dårlig økonomi. Når er det innafor å be om hjelp? Er det slik at man helst bør være i minus på kontoen og ikke ha råd til middag en dag for å spørre om hjelp? Eller er det for oss som også tjener lite, men klarer betale for mat, huslån, klær til barn osv, men aldri unner seg noe ekstra? Altså, det går rundt, men kun akkurat. (men en uforutsett regning som tannlege, problemer med bil osv) må taes på mastercard og betales ned over noen måneder. Jeg kjøper jo en julegave til barna, men jeg merker jo da etter jul at jeg må dele opp og utsette betalinger litt osv.

Anonymkode: 977ad...957

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva syns du selv? 

Det er jo du som skal stå i det. Hva andre mener, er egentlig ikke relevant.

Anonymkode: 306c7...dcc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

For de som har minus på konto. 

Anonymkode: 4c8ae...6a2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tenker på de som tilbyr julehjelp til familier som trenger det pga dårlig økonomi. Når er det innafor å be om hjelp? Er det slik at man helst bør være i minus på kontoen og ikke ha råd til middag en dag for å spørre om hjelp? Eller er det for oss som også tjener lite, men klarer betale for mat, huslån, klær til barn osv, men aldri unner seg noe ekstra? Altså, det går rundt, men kun akkurat. (men en uforutsett regning som tannlege, problemer med bil osv) må taes på mastercard og betales ned over noen måneder. Jeg kjøper jo en julegave til barna, men jeg merker jo da etter jul at jeg må dele opp og utsette betalinger litt osv.

Det du beskriver er ganske vanlig , ikke det jeg vil kalle nød akuratt. Julehjelp har en helt annen målgruppe enn deg 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har det som deg, og tenker vi ikke er i målgruppen. Hadde ikke hatt samvittighet til å be om julehjelp.

Anonymkode: 164a6...e81

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ihvertfall ikke gjøre slik som naboen min. Drar på dyr sydenferie i høstferien. Kjøper videre alt hun har lyst til i starten på desember. Gjør seg ferdig med julegavehandelen (dyre gaver) til barna, fyller opp tanken på stasjonsvogna. Kjøper helt nye vinterklær til barna og seg selv osv. Og når det er tomt på konto i midten av desember, så ber hun om julehjelp🙈 Jeg vet dette fordi en venninne som driver med organisert julehjelp brøt taushetsplikten og røpte at hun gikk der i fjor fra 15.desember og da så jeg samme tendensen med innkjøp som jeg ser nå, så tipper hun ikke kommer til å gjøre det i år også.
Venninna mi brøt jo riktognok taushetsplikten sin🙈, men ville bare bruke henne som eksempel på at vanlige folk gikk for å få hjelp fordi ‘de ikke fikk endene til å møtes’. Og at de fleste gjør mye for å ikke vise at de sliter. Hun visste ikke det jeg visste om forbruket hennes i starten av desember og tidligere i året..

Jeg tviler ikke på at fler som gjør som henne. Hadde bare folk gjort litt bedre prioriteringer, så hadde nok mange sluppet ‘å krype til korset.. Feks kjøpt klær og diverse på Finn. Redusert bilbruken. Kuttet på tobakk, alkohol og godteri osv. Særlig det siste her er jo desverre klassisk blant mange som trenger julehjelp. De røyker og drikker gjerne litt alkohol til maten. ‘Trøstespiser godteri hver dag.  Det er jo svindyrt.

Anonymkode: 99001...702

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at hvis man faktisk har råd til julemat og gave til barna så har man det ganske bra tross alt, selv om regninger må trikses litt med etter nyttår. Det er jo forskjell på det og på å ikke ha penger til juleting i det hele tatt samme hvor mye man utsetter regninger.

Anonymkode: a0e9c...6c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ihvertfall ikke gjøre slik som naboen min. Drar på dyr sydenferie i høstferien. Kjøper videre alt hun har lyst til i starten på desember. Gjør seg ferdig med julegavehandelen (dyre gaver) til barna, fyller opp tanken på stasjonsvogna. Kjøper helt nye vinterklær til barna og seg selv osv. Og når det er tomt på konto i midten av desember, så ber hun om julehjelp🙈 Jeg vet dette fordi en venninne som driver med organisert julehjelp brøt taushetsplikten og røpte at hun gikk der i fjor fra 15.desember og da så jeg samme tendensen med innkjøp som jeg ser nå, så tipper hun ikke kommer til å gjøre det i år også.
Venninna mi brøt jo riktognok taushetsplikten sin🙈, men ville bare bruke henne som eksempel på at vanlige folk gikk for å få hjelp fordi ‘de ikke fikk endene til å møtes’. Og at de fleste gjør mye for å ikke vise at de sliter. Hun visste ikke det jeg visste om forbruket hennes i starten av desember og tidligere i året..

Jeg tviler ikke på at fler som gjør som henne. Hadde bare folk gjort litt bedre prioriteringer, så hadde nok mange sluppet ‘å krype til korset.. Feks kjøpt klær og diverse på Finn. Redusert bilbruken. Kuttet på tobakk, alkohol og godteri osv. Særlig det siste her er jo desverre klassisk blant mange som trenger julehjelp. De røyker og drikker gjerne litt alkohol til maten. ‘Trøstespiser godteri hver dag.  Det er jo svindyrt.

Anonymkode: 99001...702

Dette er nok realiteten for mange av dem som står i matkø også.

Anonymkode: f5eae...45b

Skrevet

Høres ut som om du har det som svært mange for tiden. Og du har huslån, så da eier du bolig. Og bil. Jeg ville ikke ha gitt til deg, beklager. 

Om jeg skal gi til noen, så blir det matvarer til noen som rett og slett ikke har penger til mat. Gaver kan du finne billig på Finn. De fleste kommuner har også gavehjelp. At man leverer inn gaver, som blir delt ut til de som lider. Her er det Røde Kors som samler inn og fordeler 

Anonymkode: 08eb1...3ee

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle. Jeg er enig med de fleste her, og jeg kommer ikke til å spørre om julehjelp fordi jeg synes også at jeg ikke sliter nok økonomisk. Jeg har også tenkt at det å være litt i minus på nyåret er vanlig.  Det var broren min som foreslo jeg skulle søke julehjelp etter vi tilfeldigvis snakket om utgifter i forhold til jul. Han tjener veldig godt så han synes sikkert jeg er fattig i forhold. 

Men jeg vet om en mor i barnehagen som går på matutlevering fordi alt er så dyrt. Samtidig så har jeg gått sammen med henne på butikken, og hun handler feks mye energidrikke, de store boksene. De er jo ganske dyre, og jeg hadde aldri tatt meg råd til å drikke det flere ganger om dagen feks. Så jeg er enig i at prioriteringene til enkelte kanskje gjør at de har mindre å rutte med også (selv om dette ikke gjelder alle selvfølgelig).

Skrevet

Jul er ikke noe man trenger å feire, så synes ikke man trenger å be om hjelp så lenge man har mat og tak over hodet.

Anonymkode: d67f7...483

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jul er ikke noe man trenger å feire, så synes ikke man trenger å be om hjelp så lenge man har mat og tak over hodet.

Er dette virkelig noe du står inne for? Så hvis foreldrene er fattige, så skal de bare droppe å feire jul sånn at ungene står på siden av samfunnet og ikke får ta del i viktige tradisjoner? Helt alvorlig, dette er hjerterått, og jeg tror ikke egentlig du hadde tenkt sånn dersom du selv ikke hadde råd til jul til dine barn.

Ja, man må kutte ned på ting og kanskje man må be om hjelp. Men å ikke feire jul? Nei.

TS: jeg synes du kan be om litt julehjelp, jeg vil feks ikke gi til noen som har minus på mastercardet. For jeg vil ikke at mine penger skal gå til å dekke opp for andres gamle moro. Men å gi til en som akkurat får det til å gå rundt, men ser at det ikke går i jula. Ja. 

Anonymkode: 9a338...5a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette virkelig noe du står inne for? Så hvis foreldrene er fattige, så skal de bare droppe å feire jul sånn at ungene står på siden av samfunnet og ikke får ta del i viktige tradisjoner? Helt alvorlig, dette er hjerterått, og jeg tror ikke egentlig du hadde tenkt sånn dersom du selv ikke hadde råd til jul til dine barn.

Ja, man må kutte ned på ting og kanskje man må be om hjelp. Men å ikke feire jul? Nei.

TS: jeg synes du kan be om litt julehjelp, jeg vil feks ikke gi til noen som har minus på mastercardet. For jeg vil ikke at mine penger skal gå til å dekke opp for andres gamle moro. Men å gi til en som akkurat får det til å gå rundt, men ser at det ikke går i jula. Ja. 

Anonymkode: 9a338...5a5

Nå koster det jo ikke noe å feire jul, man kjøper mat som vanlig. Så er jo ikke dyrere enn å lage en middag som ellers i året.

Ribbe, rødkål, poteter og tyttebær for eks. Dette er veldig rimelig i innkjøp, så da trenger man jo ikke noe julehjelp.

Jeg er lei av den syke fremstilling at man må feire jul, dette er jo bare en tradisjon. Ikke livsnødvendig. Man lager et problem ut av ingenting.

Skrevet

Hvem i alle dager skal du spørre da? Familie, nav, Frelsesarmeen ? For og være ærlig høres det ikke ut som at du sliter? Du har Mastercard, har bil, råd til og gå til tannlegen og HUSLÅN? ? Du har mat, kjøper klær til barna og har råd til julegave til barna? Skjønner ingenting.. hva skal du ha hjelp til? 

Anonymkode: c364c...687

Skrevet

Jeg skulle vært veldig sulten før jeg begynte å tigge.

Anonymkode: 1cb8a...3b0

• Liker 2
Skrevet

Det som skal til, er at man er villig eller desperat nok til å tigge. Å bli en tigger.

Må man, så må man, og for dem det gjelder hadde det vært best hvis det ikke var stigmatisert (som jeg gjør her), men må man ikke, så er det å synke svært dypt etisk. 

Anonymkode: e77ad...988

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Akkurat det får vel være opp til hver enkelt, altså om man trenger å feire jul. Og feire jul trenger jo ikke være dyrt. De fleste har noe julepynt og litt lys og julemat er billig. Ts burde klippe mastercardet i to, selge bilen og huset, og ta seg en tur i skammekroken, for her har vi en privilegert person som har mer enn mat og tak over hodet, som vurderer og « ta» av hjelpebudsjettet til folk som faktisk sliter. ( mulig trolling ). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er det gjort undersøkelser på og det sitter langt inne for nordmenn og ikke-europeiske innvandrere å oppsøke matutdelingssteder tross fattigdom, så ikke mange der er sløsere, de er ordentlig fattige. Men det tendensen har blitt er at mange ukrainske flyktninger som klarer seg bra også står i matkø og mange av de trenger det egentlig ikke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat det får vel være opp til hver enkelt, altså om man trenger å feire jul. Og feire jul trenger jo ikke være dyrt. De fleste har noe julepynt og litt lys og julemat er billig. Ts burde klippe mastercardet i to, selge bilen og huset, og ta seg en tur i skammekroken, for her har vi en privilegert person som har mer enn mat og tak over hodet, som vurderer og « ta» av hjelpebudsjettet til folk som faktisk sliter. ( mulig trolling ). 

"Ta av hjelpebudsjettet"? Håper du mener NAV og ikke privatpersoner. Som om noen har mer "rett" på denne hjelpen enn andre.. 

Anonymkode: 307ad...fde

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hold deg for god til å synse om ting du ikke har peiling på. For en slem og unødvendig kommentar! 

Anonymkode: a0e9c...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...