AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Hvis jeg nå tar og jeg har tatt tidligere idag, kan det være farlig? Anonymkode: d9c67...f18
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Gravid vitaminer 😮 Jaja, nå har jeg hørt det også Anonymkode: 973bb...45a 6
Bondenisse Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Ikke om det er en dag. Det går fint å både glemme og ta dobbelt. Men om du gjør det hver dag i flere måneder kan det være skadelig. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gravid vitaminer 😮 Jaja, nå har jeg hørt det også Anonymkode: 973bb...45a Har du ikke hørt at gravide skal ta diverse tilskudd? Jeg ville ventet til i morgen med å ta, ts. Det er en grunn til at det står på emballasjen at anbefalt døgndose ikke skal overskrides. Anonymkode: 0998a...038 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Og de fleste tar aldri disse vitaminene går sikkert bra for en dag. Anonymkode: 9be9d...808 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Som @Bondenisse sier så er det helt innafor å både ta dobbel eller ingenting i dag. En dag har lite å si i det store og det hele. Anonymkode: cf9af...4db
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og de fleste tar aldri disse vitaminene går sikkert bra for en dag. Anonymkode: 9be9d...808 Hvor har du dette fra? Jeg er gravid for andre gang og dette med tilskudd i svangerskapet har vært tatt opp av to forskjellige leger og jordmoren jeg har gått til. Det er jo til og med rutine at de spør om man har begynt å ta tilskudd, det er faktisk et eget felt på helsekortet. Anonymkode: 0998a...038 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Det går helt fint å ta dobbelt en dag eller droppe å ta en dag, spiller liten rolle. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har du ikke hørt at gravide skal ta diverse tilskudd? Jeg ville ventet til i morgen med å ta, ts. Det er en grunn til at det står på emballasjen at anbefalt døgndose ikke skal overskrides. Anonymkode: 0998a...038 Anbefalt døgndose for vitaminer er godt innenfor det som er trygt. Det er over tid at det kan være farlig å få i seg for mye. Anonymkode: 761cb...a29 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Trådtittelen gir ingen mening Anonymkode: 2fb54...246 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går helt fint å ta dobbelt en dag eller droppe å ta en dag, spiller liten rolle. Anbefalt døgndose for vitaminer er godt innenfor det som er trygt. Det er over tid at det kan være farlig å få i seg for mye. Anonymkode: 761cb...a29 Ja, mener ikke at det er farlig å gjøre det kun en gang jeg heller altså Men personlig ville jeg uansett latt være å potensielt ta dobbel dose. Anonymkode: 0998a...038
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor har du dette fra? Jeg er gravid for andre gang og dette med tilskudd i svangerskapet har vært tatt opp av to forskjellige leger og jordmoren jeg har gått til. Det er jo til og med rutine at de spør om man har begynt å ta tilskudd, det er faktisk et eget felt på helsekortet. Anonymkode: 0998a...038 Ja, de spør om du gar vitaminer. Jeg tok ikke "gravid vitaminer", tok bare vitaminbjørner andre svangerskap, ble huket av for vitaminer fordiom. Anonymkode: 4c26d...682
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Du skjønner vel at om du tar dobbelt opp eller ikke i det hele tatt en gang i løpet graviditeten så skjer det ingenting? Det er ikke sånn at babyen for Downs fordi du tar for mye eller for lite en gang.... Anonymkode: b1a9e...996 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, de spør om du gar vitaminer. Jeg tok ikke "gravid vitaminer", tok bare vitaminbjørner andre svangerskap, ble huket av for vitaminer fordiom. Anonymkode: 4c26d...682 De spør spesifikt om du tar folat og om du startet med det før eller under svangerskapet. Ser det er 100 mikrogram folsyre i en vitaminbjørn, men i svangerskapet frem til tolvte svangerskapsuke er det anbefalt 400 mikrogram per dag. De vil også at man skal ta jod, som er en relativt ny anbefaling, og det er det så vidt jeg kan se ikke noe av i vitaminbjørner. Med mindre det er lenge siden du var gravid og anbefalingene var annerledes på den tiden, vil jeg kalle det litt slett arbeid av helsepersonellet du var i kontakt med. Sier på ingen måte at det er kritisk, men du har jo ikke fulgt dagens anbefalinger i hvert fall. Anonymkode: 0998a...038 2
ValarMorghulis Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 Fy fader det finnes mange vitaminprodusenter som tjener grovt på godtroende gravide. Det er ingen vits i å kjøpe "multivitamin for gravide". Det eneste de lurer på på helsestasjonen er om du tar folsyre. De fleste multivitaminer, f.eks. disse: https://www.apotek1.no/produkter/metode-multi-vita-min-tab-820828p inneholder 400ug meg folsyre, som er dagsanbefalingen for gravide. Disse inneholder også jod. Har sammenlignet med nycoplus sine "gravidvitaminer", innholdet er så og si identisk. Metode multivitamin koster rundt 200kr for 200 tabletter, og man tar én om dagen. Nycoplus gravidvitamin koster 300kr for 56 vitaminer og 56 omega-3-kapsler, og man må ta 2 av hver (!!) om dagen. Multivitamin + vanlige omega-3-kapsler gjør akkurat samme nytten som gravidvitaminer som koster 4 ganger så mye. Altså - dropp gravidvitaminer, ta vanlig multivitamin heller. 2 5
IkkeStudentLenger Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 Joda, det er mye dyrer med gravidvitamin enn multivitamin og omega 3, men jeg hadde svart ja hvis noen spurte om jeg tok gravidvitamin selv om jeg tar multi + omega3 da innholdet er det samme. Vitaminbjørn har derimot ikke nok, så man må jo sjekke innholdet. Jeg har også fått beskjed om at jeg må ta litt ekstra jern og dvitamin etter at de sjekket blodprøver, så blir enda litt flere tabletter som skal tas fremover for min del 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 Slapp helt av, jeg glemmer det av og til også noen ganger med vilje 😅 det er ikke farlig, skal jo bare være en slags tilskudd. Anonymkode: 205f6...43c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvor har du dette fra? Jeg er gravid for andre gang og dette med tilskudd i svangerskapet har vært tatt opp av to forskjellige leger og jordmoren jeg har gått til. Det er jo til og med rutine at de spør om man har begynt å ta tilskudd, det er faktisk et eget felt på helsekortet. Anonymkode: 0998a...038 Spør generasjonen før deg: har din mor eller bestemor tatt noe sant? Trolig ikke og du overlevde tross alt…. Anonymkode: 205f6...43c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #18 Skrevet 5. desember 2023 Du spiser vel mat? Mye gravidvitaminer der og så det går ok helt strålende for i dag. Anonymkode: 72d11...6e1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #19 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spør generasjonen før deg: har din mor eller bestemor tatt noe sant? Trolig ikke og du overlevde tross alt…. Anonymkode: 205f6...43c Ja, moren min tok i hvert fall folat og jern, jeg er født i 97. Om hun tok omega-3 vet jeg ikke. Jeg tror vi gjør lurt i å spare oss for sånn type argumentasjon, at "man overlevde jo uten ditten og datten før". Det er ingen som sier at man ikke overlevde før uten tilskudd, men anbefalingene er der av en grunn og jeg stoler rett og slett mer på nyere forskning som ligger til grunn for anbefalingene, enn en tilfeldig på et forum som sier at det gikk jo bra uten tilskudd også. For eksempel er folsyre viktig for å forebygge nevralrørsdefekter (som kan være livstruende, eller invalidiserende om barnet overlever), og hvorfor skal man ikke gjøre det man kan for å forebygge? Hvorfor insistere på å ikke ta tilskudd fordi man tross alt overlevde før også? Anonymkode: 0998a...038
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #20 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, moren min tok i hvert fall folat og jern, jeg er født i 97. Om hun tok omega-3 vet jeg ikke. Jeg tror vi gjør lurt i å spare oss for sånn type argumentasjon, at "man overlevde jo uten ditten og datten før". Det er ingen som sier at man ikke overlevde før uten tilskudd, men anbefalingene er der av en grunn og jeg stoler rett og slett mer på nyere forskning som ligger til grunn for anbefalingene, enn en tilfeldig på et forum som sier at det gikk jo bra uten tilskudd også. For eksempel er folsyre viktig for å forebygge nevralrørsdefekter (som kan være livstruende, eller invalidiserende om barnet overlever), og hvorfor skal man ikke gjøre det man kan for å forebygge? Hvorfor insistere på å ikke ta tilskudd fordi man tross alt overlevde før også? Anonymkode: 0998a...038 Fint. Siden du vet jo allerede alt: hvorfor starter du denne tråden her? 🙃 Anonymkode: 205f6...43c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå