Gå til innhold

Mannlig fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle mine veninner vil ha kvinnelig fastlege, men jeg vil ha mannlig. Lurer nesten på om det er noe rart med meg for har ikke hørt om andre kvinner enn meg selv som vil ha mannlig fastlege. Er ikke forelsket heller, er opptatt av litt avstand. Så hadde jeg vært forelsket i fastlegen så hadde jeg byttet. Men føler at en mann klarer å roe meg ned lettere om det er noe, og er lettere å snakke med, mer beroligende og behagelig stemme osv... Flere damer her inne som foretrekker mannlig fastlege. Eller er jeg omtrent den eneste?

Anonymkode: 2ded2...3cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jeg valget velger jeg kvinne men jeg var også fornøyd med mannlig fastlege til han pensjonerte seg. Desverre er oddsene mot oss med mannlig lege for de har mindre kunnskap om kvinnehelse og kvinnekroppen og ubevisste diskriminerende holdninger så kvinner og kvinnesykdommer ikke blir tatt like på alvor av mannlige lege som kvinnelige lege. Dette er forsket på men det fins selvfølgelig unntak. Har og hatt en kvinnelig lege som var helt på trynet og ikke tok meg seriøst

Anonymkode: 823de...d1a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært desidert mest fornøyd med mannlig. Men det tenker jeg bare er tilfeldig, kjønnet spiller vel fint liten rolle. Fastlegen jeg har nå (mannlig) er også gynekolog. Jeg tenker at han for meg er den optimale fastlegen. Meget fornøyd

Kvinne, 30

Anonymkode: 27e79...691

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger den beste, og i mitt området har det tilfeldigvis vært en mann. Bryr meg virkelig ikke om kjønn såfremt de tar meg på alvor og evt henviser til andre tjenester ved behov. 

Anonymkode: de6cb...058

• Liker 3
Skrevet

Det interesserer meg ikke hvilket kjønn fastlegen har. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg trives og best med mannlige behandlere, aner ikke hvorfor. Trives godt med menn generelt, har ofte mye mer til felles med dem og føler jeg tenker mer som menn. Mulig det er grunnen for meg? 

Anonymkode: cb654...9c8

• Liker 3
Skrevet

Det spiller ingen rolle for min del. Men min fastlege er mann og jeg er veldig glad for at han er legen min. 

Anonymkode: 7e9aa...ee0

• Liker 1
Skrevet

Er legen dyktig, oppdaterer seg og er faglig nysgjerrig og følger opp pasientene så er kjønn likegyldig, er min erfaring.

Anonymkode: adeab...15a

• Liker 3
Skrevet

Har mannlig og veldig fornøyd med det. Vil nok velge en mannlig en, når denne her blir pensjonist 

Anonymkode: 22932...299

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Alle mine veninner vil ha kvinnelig fastlege, men jeg vil ha mannlig. Lurer nesten på om det er noe rart med meg for har ikke hørt om andre kvinner enn meg selv som vil ha mannlig fastlege. Er ikke forelsket heller, er opptatt av litt avstand. Så hadde jeg vært forelsket i fastlegen så hadde jeg byttet. Men føler at en mann klarer å roe meg ned lettere om det er noe, og er lettere å snakke med, mer beroligende og behagelig stemme osv... Flere damer her inne som foretrekker mannlig fastlege. Eller er jeg omtrent den eneste?

Det er vel her ditt innebygde kvinnehatet skinner igjennom. At du skulle måtte roes ned av en lege (for du som kvinne er hysterisk anlagt?) At en mann er lettere å snakke med? At menn har behagelige stemmer, for vi kvinner er så skingrende? Jobb litt med selvsagte ditt du, og konfronter egne fordommer. 

Anonymkode: 3abb9...d69

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel her ditt innebygde kvinnehatet skinner igjennom. At du skulle måtte roes ned av en lege (for du som kvinne er hysterisk anlagt?) At en mann er lettere å snakke med? At menn har behagelige stemmer, for vi kvinner er så skingrende? Jobb litt med selvsagte ditt du, og konfronter egne fordommer. 

Anonymkode: 3abb9...d69

Jeg hater da ikke kvinner selv om jeg vil ha mannlig fastlege.

• Liker 1
Skrevet

Foretrekker mannlige lege. Da kvinnelige leger ofte har hormon styrt oppførsel. Da mener jeg sur pga. mens å alt det der. Muligens de fleste kvinnelige legene går for spiral. Å sitter med krampesmerter? Vet ikke.. Har nesten lyst å si,når jeg bestiller legetime at jeg ønsker en legetime en dag legen har fri fra pms sin!!

Anonymkode: c7245...c42

• Liker 1
Skrevet

Kjønn var aldri en del av vurderingen min når jeg skiftet til manlig fastlege. Jeg er noe mer komfortabel med at kvinner tar akkurat  underlivsundersøkelser på meg, men jeg kan ikke fordra det uansett så lider meg greit gjennom at menn gjør det også.

Anonymkode: b78d5...3af

• Liker 1
Skrevet

Fastlege bryr jeg meg ikke om, men jeg foretrekker mannlig psykolog. For de viser ikke omsorg på en falsk måte, det er ikke noe sympati og stakkarslig fremtoning. Det er genuint, kaldt og på avstand 😅 kunne aldri ha hatt en kjekk og tiltrekkende psykolog da, det hadde blitt forstyrrende. Må være en jeg aldri hadde snudd med på gaten etter.

Anonymkode: 1f3f9...7c7

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg tar den jeg får. Har hatt en kvinnelig og nå en mannlig. Begge deler fungerer fint for meg. 

Anonymkode: c766e...9c2

• Liker 1
Skrevet

Har hatt begge deler og var superfornøyd med den forrige, som var en mann. Legekontoret som sådan var kaos, så derfor byttet jeg. Har nå en kvinnelig lege som er helt fantastisk. Jeg tenker at det går på person og ikke på kjønn.

Anonymkode: c426c...ea2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har traumer knyttet til kvinnelige leger, og velger så fremt jeg kan mannlig lege. 

Anonymkode: 9b271...085

• Liker 1
Skrevet

Hatt utelukkende mannlige fastleger, og vil helst ha det. Har med vilje valgt fastleger som er menn, og ca i 40 årene. Da er sannsynligheten større for at de har noen år bak seg som lege, og er trygge i rollen, samtidig som de fortsatt ofte er unge «nok» til at de fortsatt ønsker å lære nye ting. Samtidig, så er sjansen mye mindre for permisjoner, og er det perm, så er det sjelden 1 år, og gjerne enda meg pga problemer i svangerskap. Såpass ego er jeg, at det er en del av vurderingen. Gyn undersøkelse osv blir uansett gjort på Volvat, så trenger ikke tenke på det. 

Anonymkode: 7ba67...a8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ha mannlig, synes stort sett det er for mye dill og greier med damer. Og det til tross for at mine nærmeste venninner er jenter uten alt dramaet. Men jeg vet det finnes, så unngår det. Fastlegen min nå er kjempeflink og han er nesten nødt til å være der han er til han pensjonerer seg ass (40 nå da). 

Anonymkode: 86b19...dc5

• Liker 1
Skrevet

Har stort sett bare hatt mannlige fastleger, og har vært godt fornøyd med de. Til diverse "kvinneting" har jeg bestilt time hos kvinnelig turnuslege. Psykolog derimot, der foretrekker jeg menn. 

Anonymkode: 41ea7...182

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...