AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har en 12-åring i vekst, som spiser ganske bra. Jeg prøver derfor å handle og å lage mat økonomisk, da jeg har middels god råd, og mat er dyrt om dagen.. Vi spiser mye kylling og fisk(eprodukter), og generelt mye "kjedelig, norsk mat". Datteren min har venner fra alle kulturer, og når de blir med hjem, føler jeg på stress. De liker gjerne ikke fiskeboller, spagetti og kjøttdeig, kylling/pasta, eller ting jeg lager i form, f.eks. En gang prøvde jeg å "safe" med taco, men da ble det feil at vi brukte kyllingkjøttdeig istedet for svin/okse, så da ville ikke vennen ha. Mange av de er vant til flere råvarer og flere smaker i maten, og gjerne dessert etter maten også. Men jeg har helt ærlig ikke råd til å kjøpe inn masse ulike råvarer til å lage masse spennende hver dag. Datteren min liker heller ikke krydret mat og ukjente råvarer, så derfor spiser vi mye av det samme. Idag tok datteren min med ei venninne hjem, og jeg hadde planlagt fiskekaker, poteter, kålrotstappe osv. Men det likte ikke venninna. Så da droppet jeg middag idag, og lot de lage seg noe enkelt selv. Prøvde å forklare datteren min at det er fint å planlegge besøk, slik at jeg også kan finne på noe å lage, og å avklare om de skal spise middag hjemme eller ikke, da jeg ikke har mat å sløse bort. Men dette er ikke første gang hun tar med venner hjem uten å spørre/si fra første.. Hvordan gjør dere andre det? Lager planlagt middag og lar besøket få brødskive? Anonymkode: 2731b...bcf
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Hvis besøket ikke er planlagt, må de spise det som serveres. Anonymkode: c3d09...c97 11 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 De kan vel gå hjem og spise for å så komme tilbake igjen ved uplanlagte besøk?! Anonymkode: 3d75e...429 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Lager planlagt middag. Besøkende kan velge mellom å spise eller ikke. Du driver ikke restaurant for de. Anonymkode: 78c28...ec7 13 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lager planlagt middag. Besøkende kan velge mellom å spise eller ikke. Du driver ikke restaurant for de. Anonymkode: 78c28...ec7 Enig i dette, men jeg føler også litt press på at jeg vil gi de noe de liker. Ikke at de drar hjem å forteller om den kjedelige/ekle maten jeg lager😅 Anonymkode: 2731b...bcf
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i dette, men jeg føler også litt press på at jeg vil gi de noe de liker. Ikke at de drar hjem å forteller om den kjedelige/ekle maten jeg lager😅 Anonymkode: 2731b...bcf Men da bør du heller ikke klage, for det presset kommer kun fra deg selv. Enten må du stå for det du mener, eller tilpasse deg til det selvpåførte stresset. Hvis ditt barn var på besøk hos en venn, og kom hjem og klagde på at maten som ble servert var ekkel/kjedelig/luktet vondt/smakte for mye, ville du selv da sagt «Oi, stakkars deg, så kjipe og ekle foreldrene til *navn* er»? Eller ville du forklart barnet ditt at ikke alle spiser det samme som dere, og at man heller bør være høflig og smake, og være takknemlig for tilbudet selv om man ikke liker det? Anonymkode: 43116...746 6 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig i dette, men jeg føler også litt press på at jeg vil gi de noe de liker. Ikke at de drar hjem å forteller om den kjedelige/ekle maten jeg lager😅 Anonymkode: 2731b...bcf Det må du legge fra deg. Jeg serverer ikke middag i det hele tatt, de får dra hjem å spise. Barn i den alderen kan ikke forvente å få gratis middag hist og her, de spiser som hester. Anonymkode: 9411f...b27 4
visp Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 "Det er dette vi har til middag i dag!" Tilby et par brødskiver om de klager, men jeg må si at det høres veldig spesielt ut. Har aldri hørt unger klage sånn til fremmede. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 «Så hyggelig du er med hjem xxx, i dag skal vi ha fiskekaker til middag. Vil du bli her og spise med oss eller må du hjem før den tid? Det er ca kl 17:30.» Anonymkode: b8094...d17 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Planlagte besøk for middag, men lager vanlig mat. Hvis det er noe de ikke liker, får de forsyne seg av det de liker; f.eks bare poteter og ketchup. Barn fra nabolaget blir sendt hjem. Jeg setter ikke opp meny ut fra hva andres barn liker. Anonymkode: 29748...c16
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Synes du bare skal fortsette å lage den maten dere liker også får gjestene la vær å spise eller ta seg en brødskive hvis de ikke liker maten. I min verden er hvertfall det helt naturlig 🙂 Anonymkode: cf586...492 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 Her lager vi alltid planlagt middag, om vi får gjester og de ikke liker det - får de ta en skive eller gå hjem og spise der. Anonymkode: d8192...4aa
Jadzia Skrevet 5. desember 2023 #13 Skrevet 5. desember 2023 Her er det enkelt. Enten spiser de det vi har til middag, eller så får de ei skive. Jeg er ikke en restaurant
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #14 Skrevet 5. desember 2023 Jeg gir ikke middag til uanmeldte gjester, i allefall hvis det er to eller fler. Men vi sørger alltid for å ha nudlepakker el.l. i skapet, slik at de kan ta seg en porsjon nudler som de lager selv. Så spiser sønnen min middag når beskøet har dratt. Anonymkode: 61d5c...582
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #15 Skrevet 5. desember 2023 Liker de ikke det du hadde planlagt kan de smøre seg en skive. Så lenge det er helt normal mat og ingen allergier invlvert skal du ikke trenge å gjøre om på noe. Anonymkode: c0981...358
Luckiness Skrevet 5. desember 2023 #16 Skrevet 5. desember 2023 De må spise det som serveres hvis de er sulten. Hva gjør din datter på besøk hos andre? Spiser det som serveres eller forlanger noe annet?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #17 Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes spontant besøk er kjempehyggelig, fint at ikke alt må detaljplanlegges! De som er her til middagstid får spise med oss, men jeg lager det jeg hadde planlagt. Liker de det ikke kan de gjerne få brød i stedet. Har jeg for lite mat sper jeg på med noe jeg har liggende, eller evt. serverer ostesmørbrød og tar middagen sent etter at besøket har gått. Tilpasser altså ikke etter «liker ikke». Planlagt besøk er selvsagt noe annet, og da handler jeg inn noe jeg vet at gjestene liker. Anonymkode: 5129d...c39
Arkana Skrevet 5. desember 2023 #18 Skrevet 5. desember 2023 Her får alle gjester tilbud om middag, men de må spise det vi har planlagt den dagen. Ved planlagte middagsbesøk kan jeg ta litt mer hensyn til hvem som liker hva, men jeg går ikke ut og handler fordi vi har en uplanlagt gjest som ikke liker det som serveres akkurat den dagen. Hvis de ikke liker det kan de gjerne få en brødskive i stedet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå