Gå til innhold

Hjelp meg med å finne på noe hyggelig å si om en kollega jeg ikke liker!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På jobben har vi en greie i adventstiden i år der alle skal skrive et kort med ros og hyggelige ord til en kollega. Lederen vår har trukket navn, og jeg har fått hun ene som jeg ikke kommer over ens med. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å komme på fem hyggelige ting å si om alle de andre på jobben, men akkurat hun ene har jeg ikke noe positivt å si om.
Ikke er hun flink i jobben sin, ikke er hun ryddig, ikke er hun en som hjelper andre, ikke er god på samarbeid. Hun kommer sent og går tidlig, pluss tar lange pauser. 

Til nå har jeg kommet opp med: Du er flink til å gjøre de oppgavene du liker å gjøre. Når jeg leser den setningen nå så virker den spydig men det var faktisk ikke meningen, men det er det eneste jeg klarer å komme på som hun er flink til på jobb.
Jeg har prøvd å komme på noe i to uker! Hjelp! 

Anonymkode: f9439...cb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan kortet være anonymt? Eller må du skrive under med navn? 

Anonymkode: 3aecc...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i slike situasjoner det er lov med hvite løgner.

Anonymkode: 82555...557

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kan skrive:

Ikke er du flink i jobben din, ikke er du ryddig, ikke er du en som hjelper andre, ikke er du god på samarbeid. Du kommer sent og går tidlig, pluss tar lange pauser. 

Anonymkode: 61475...98a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å pynte litt på det, for sier du sannheten kan det bli ubehagelig i ettertid.

Anonymkode: e873d...a75

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke flink til noe, da kommer du med upersonlig skryt, som: du er alltid blid, du ser andre, du er morsom. Rett og slett ikke lagt så mye ned i det.

Anonymkode: 34da3...829

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fint hår. Bilen din er kul. Du er flink å gå i høye hæler. Du lager gode vafler. Den lilla genseren din kler du!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hvertfall ikke skrive det du tenker på å skrive. Det kommer til å stille deg i et utrolig dårlig lys, og det får deg til å høres minst like ille ut selv. Dersom du ikke har noe som helst fint å si kan du dra en hvit løgn. Man må ikke på død og liv være ærlig om man ikke har noe fint å si. 

"Det er alltid et lyspunkt å slå av en prat i pausen med deg"

"Du er flink til å se kollegaene rundt deg"

Anonymkode: 70595...4c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du skrive noe som ikke har med jobben å gjøre; du har et fint smil, en god latter osv.

Anonymkode: a167e...b84

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sent. Går tidlig. Vel.. Hun er god på å sette grenser😂

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig for oss å prøve å hjelpe deg, når vi aldri har møtt vedkommende og du bare nevner negative eksempler. Jeg tror også de tingene som er negative og som du ikke liker ved henne er så altoverskyggende for deg at du ikke klarer å se de positive tingene.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På jobben har vi en greie i adventstiden i år der alle skal skrive et kort med ros og hyggelige ord til en kollega. Lederen vår har trukket navn, og jeg har fått hun ene som jeg ikke kommer over ens med. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å komme på fem hyggelige ting å si om alle de andre på jobben, men akkurat hun ene har jeg ikke noe positivt å si om.
Ikke er hun flink i jobben sin, ikke er hun ryddig, ikke er hun en som hjelper andre, ikke er god på samarbeid. Hun kommer sent og går tidlig, pluss tar lange pauser. 

Til nå har jeg kommet opp med: Du er flink til å gjøre de oppgavene du liker å gjøre. Når jeg leser den setningen nå så virker den spydig men det var faktisk ikke meningen, men det er det eneste jeg klarer å komme på som hun er flink til på jobb.
Jeg har prøvd å komme på noe i to uker! Hjelp! 

Hvilke egenskaper tror du hennes venner ser hos henne? Forsøk å se henne fra en annens synspunkt: familie, venn, kjæreste.

Er hun morsom, omtenksom, hyggelig, ofte blid? 

Hva gjør hun utenom jobb? Er hun sporty? Flink til å lage mat? Strikking? 

Eller, for å tenke helt annerledes på det: hvis du skulle lage en dating profil på henne, hvordan ville du solgt henne?

Endret av Lill3My
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

kan kortet være anonymt? Eller må du skrive under med navn? 

Anonymkode: 3aecc...6cc

Nei, det er med navn.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i slike situasjoner det er lov med hvite løgner.

Anonymkode: 82555...557

Ja, men jeg klarer ikke komme på noe som ikke blir blank løgn. Jeg kan ikke skrive at hun er god til å samarbeide for det har hun fått klager på flere ganger om at hun ikke er. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du kan skrive:

Ikke er du flink i jobben din, ikke er du ryddig, ikke er du en som hjelper andre, ikke er du god på samarbeid. Du kommer sent og går tidlig, pluss tar lange pauser. 

Anonymkode: 61475...98a

Nei jeg vil jo ikke være slem. Det er bare det at jeg ikke klarer å komme på noe som er hyggelig og ikke altfor usant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry så ikke at det var kommet flere svar. 
Tusen takk til alle sammen! 

Veldig lurt tips å ta med ting som ikke gjelder på jobben. Hun er veldig opptatt av en hobby, så det skal jeg ta med. Jeg har hengt meg opp i at det må være ting på jobb, så dere fikk dere dyttet meg ut av gropa! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg setter stor pris på vedkommendes gode egenskaper som jeg selv ennå ikke klarer å utstå. Hurra for mangfoldet!" 

"Jeg kunne ha dødd av chlamydia i et brennende fly på vill vei mot bakken, men fikk den tvilsomme gleden av å oppleve deg som kollega i stedet. Takk til deg Gud og din sinnsyke form for humor" 

"Jeg har intet enn beundring for min kjære kollega's tilgivende vesen, som beholdt roen og ikke ble sur for at jeg kom borti bilen hans når jeg parkerte for 5 minutter siden"

Endret av KnekkeBørre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er flink til å spise lunsjen din.

Du er flink til å dyrke fritiden din.

Du har klart å komme gjennom intervju og fått jobben, og det er jo positivt. 

Du jobber godt alene. 

De sier at intelligente folk gjerne ikke er de mest ryddige.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun er flink til å gjøre det hun liker kan du jo skrive om:

"Når du virkelig blir engasjert i en oppgave går du helt inn i den og gjør virkelig godt arbeid."

Om hun er så "flink" til å ta pauser, så kanskje hun er den som sørger for at dere alltid har fersk kaffe?

Ellers er det sikkert lurt som en over sa, forsøk å tenke ut hva venner/familie/kjærest ville sagt til henne.

Og går det helt i lås, kanskje snakk med din leder, jeg antar leder er klar over det du sier, og da kan dette bli en vekker for leder om at han eller hun må ta en personalsamtale med denne kollegaen før det går helt i lås. For det er egentlig ganske trist at man ikke kan greie å si noe positivt om en kollega.

Jeg kan komme på en tidligere kollega, mange år tilbake, som jeg nok ville slitt like mye med å si noe positivt om. Heldigvis hadde hun kun et engasjement i utgangspunktet, men likevel måtte hun omflyttes internt, fordi mange andre truet med å si opp om hun ikke ble fjernet. Og jeg og noen andre var så "heldige" å få henne til oss. Hun startet med det samme å forsøke å manipulere og kontrollere oss andre og få oss til å gjøre hennes arbeidsoppgaver. Min ene kollega tørte ikke si nei, så hun tok på seg masse ekstra. Jeg hadde forstått hvordan hun var, så jeg sa at hun fikk snakke med min sjef som har ansvar for min stillingsinstruks, og at hvis han mener det er noe annet jeg kan unnlate å gjøre, så fikk han fortelle meg hva det skulle være, om jeg skulle hjelpe henne. Hun forsøkte seg et par-tre ganger før hun ga meg opp. Jeg fikk kollegaen til å innta samme holdning, og informerte lederne, og etter det fikk hun forbud mot å overlate egne arb.oppgaver til andre. Det var ingen som ikke var lettet den dagen vi visste at hun aldri kom tilbake. Så hva fint skulle jeg sagt om henne? Jeg aner faktisk ikke! Kunne ikke si at hun var en dyktig fagperson, for vi hadde jo avslørt at hun fikk andre til å gjøre det hun selv tok æren av. Ikke bidro hun med noe positivt, hun snakket alltid negativt om andre. Ikke kunne jeg sagt noe positivt om utseende, påkledning heller, for hennes forbilde var en gammeldags Cruella de Vil med langt helsvart hår, alltid svarte klær, alltid selvskrytende og forsøkte å trykke ned andre. Lederne forsøkte å hjelpe henne, for det var åpenbart at hun måtte ha tildels store problemer, men hun var ikke mottakelig.

Anonymkode: 45a10...285

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er god på grensesetting.

Du stresser ikke.

Du er god på å ivareta dine egne behov. 

Du er god på å nå egne mål i jobben din. 

Du er selvstendig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der det hadde jeg aldri giddet å være med på. Så sykt kleint. Er det noen menn på din arbeidsplass?

Anonymkode: 63c14...c57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...