Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 37 år og ønsker å fjerne hormonspiral for å forsøke å bli gravid. Har gått på hormonspiral i mange år, har ikke mensen. Bytta spiralen sist for 4 år siden og brukt denne prevensjonen i snart 15 år. 

Hvor fort kan man bli gravid etter fjerning av h-spiral? Hvordan finner man ut av eggløsning når man ikke har hatt mensen på flere år? Når bør man starte på folsyre?

Anonymkode: 0b2d5...d51

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 37 år og ønsker å fjerne hormonspiral for å forsøke å bli gravid. Har gått på hormonspiral i mange år, har ikke mensen. Bytta spiralen sist for 4 år siden og brukt denne prevensjonen i snart 15 år. 

Hvor fort kan man bli gravid etter fjerning av h-spiral? Hvordan finner man ut av eggløsning når man ikke har hatt mensen på flere år? Når bør man starte på folsyre?

Noen tar det 1 mnd ....andre flere år. Dette pga hormoner i kroppen skal ut..pluss det kommer også an på hvor fort kroppen kommer igang til å få eggløsning... eventuelt hvordan syklus var før prevensjon.

Beste måten å finne eggløsning på er bruke temperatur 

Skrevet

Ja, du burde begynne på folsyre. Det kan gå veldig fort og det kan ta lang tid. Jeg ble gravid etter et par måneder, men noen blir det med en gang. Tracket syklus for å se hvordan den ble. Hadde flaks og den var stabil med en gang. 

Anonymkode: 2ec8b...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du burde begynne på folsyre. Det kan gå veldig fort og det kan ta lang tid. Jeg ble gravid etter et par måneder, men noen blir det med en gang. Tracket syklus for å se hvordan den ble. Hadde flaks og den var stabil med en gang. 

Anonymkode: 2ec8b...4c3

Kan gyn som fjerner spiralen se hvor jeg er i syklusen, kan de si noe om det basert på ultralyd? Må til gyn for å fjerne den, legen klarte det ikke..

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor fort? Veldig individuelt og forskjellig tidsaspek for hver kvinne. Her spiller jo flere faktorer inn. For noen kommer mensen raskt og sykluser blir stabile og de blir gravid - andre blir ikke gravid.  For andre tar det tid før syklusen kommer tilbake og stabiliserer seg. 

Snakk med en gyn, ta blodprøver etc og begynn å tracke syklusen din med EL tester/temping etc.. 

Eggløsning skjer ca 12-14 dager før mensen. 

Det er anbefalt å begynne på folsyre når man begynner å prøve.

Nei per nå kan nok ikke en gyn se hvor du er i syklusen din når de fjerner spiralen - da du i praksis ikke har en syklus når du bruker prevensjon. Men alt dette kan en gyn svare deg på. 

Anonymkode: 4167c...a7b

Skrevet

Start med folat allerede før du tar ut spiralen :)

Gyn kan ikke se hvor du er i syklus, siden man ikke har syklus.
Jeg fjernet hormonspiral da jeg var 37 år. Tok den ut i desember i fjor og ble gravid i februar. 
Brukte både eggløsningstester og temp for å
 finne EL. Den kom ca 2 uker etter uttal og mens 14 dager etter det. Så helt normal syklus med en gang for min del.

Masse lykke til med prøvingen! Håper det klaffer kjapt :)

Anonymkode: 0f044...fa1

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Start med folsyre med en gang. For meg tok det 8mnd å bli gravid etter å ha tatt ut hormonspiral, er 34 år. Brukte eggløsningstester og en app hvor jeg loggførte syklusen

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har nå prøvd å bli gravid i 9 mnd etter uttak av spiral. Er ennå ikke blitt gravid :’/

Anonymkode: 818a8...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...