AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har spurt her før om en litt «vanskelig» valp på ca 3 måneder som biter noe helt ekstremt. Dette har ikke gitt seg på noe som helst vis, tvert imot, hunden biter oss om mulig, enda mer. Vi ser ikke ut. Den hopper opp og glefser etter oss hvor enn vi går, den har revet i stykker klær og jakker for sikkert tusenvis av kroner allerede. Hun har plenty av tyggeleker, bamser, tyggebein etc. Men. Greia er at hun ikke, på noe som helst vis, tar korreksjoner. Hvis vi forsøker å irettesette henne ved å holde snuta, ta ansiktet hennes vekk, holde henne fast (ikke hardt) i nakkeskinnet, biter hun enda mer. Vi har forsøkt å gjøre som valpemor, holde henne nede med labben, men hun blir helt spinnvill, og roer seg aldri. Hun spreller og hyler og glefser villt. Bør vi forsette å holde henne nede? Vi har pleid å fjerne henne fra situasjonene, men vi kan jo ikke stenge henne unna til hun blir voksen heller. Jeg har aldri vært borti en slik valp før, og vi har hatt mange hunder oppigjennom. Anonymkode: c7443...0fd
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Er det terrier? 😅 Anonymkode: e3579...12d 2
drohatha Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Dere har ikke prøvd med positiv forsterkning da? Bruke godbit for å få valpen ut av situasjonen og belønne adferd som er positiv. Biter hunden på klær, ta innkalling og be den legge seg på plassen sin. Rett og slett ta valpen vekk fra situasjonen den gjør ugang i og belønn når den lystrer. Strengt talt skal man ikke trenge å holde fast hunden i slike settinger og tror egentlig det gjør det hele verre, ikke bedre.. Endret 4. desember 2023 av drohatha 17
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har spurt her før om en litt «vanskelig» valp på ca 3 måneder som biter noe helt ekstremt. Dette har ikke gitt seg på noe som helst vis, tvert imot, hunden biter oss om mulig, enda mer. Vi ser ikke ut. Den hopper opp og glefser etter oss hvor enn vi går, den har revet i stykker klær og jakker for sikkert tusenvis av kroner allerede. Hun har plenty av tyggeleker, bamser, tyggebein etc. Men. Greia er at hun ikke, på noe som helst vis, tar korreksjoner. Hvis vi forsøker å irettesette henne ved å holde snuta, ta ansiktet hennes vekk, holde henne fast (ikke hardt) i nakkeskinnet, biter hun enda mer. Vi har forsøkt å gjøre som valpemor, holde henne nede med labben, men hun blir helt spinnvill, og roer seg aldri. Hun spreller og hyler og glefser villt. Bør vi forsette å holde henne nede? Vi har pleid å fjerne henne fra situasjonene, men vi kan jo ikke stenge henne unna til hun blir voksen heller. Jeg har aldri vært borti en slik valp før, og vi har hatt mange hunder oppigjennom. Anonymkode: c7443...0fd Velkommen te valp i huset🙈🙈 Det blir BEDRE!!! Om 3-4 mnd!!! Jeg hadde selv en hai. Han beit opp husveggen vår og meg ,han beit ALT. Han var helt crazy😅 Har også hatt en som knapt beit. De er forskjellige. 8 uker valp er jo ingenting. Han er en baby. Ikke hold hunden nede😡😡😡😡😡 Anonymkode: fa919...e79 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Eller 3 mnd. Ingen alder. Bite alder!!!! Anonymkode: fa919...e79 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Valpemor korrigerer ikke ved verken bitt eller å holde nede. Valpemor går enten unna når hun har fått nok, eller bruker en verbal advarsel. Mentalt friske hunder biter ikke valper. De lar valper komme unna med biting, stjeling, masing og annet valpepøbel, og de går unna eller gir en verbal advarsel når de ikke gidder mer. De kan kanskje holde en åpen munn rundt snuten, men de biter ikke ned. Voksne, mentalt stabile hunder påfører ikke bitt eller smerte på valper. Å fysisk legge en annen hund nede, blir kun gjort av en hund som bøller, eller i en slosskamp/konflikt. Ved sistnevnte, vil hunden som ender på bakken legge seg frivillig. Det er svært skremmende for en valp å bli holdt fast i bakken på den måten, da det signaler at den enten blir bøllet med eller angrepet. Husk også at du ikke er en hund og det blir altså nytteløst å prøve og kommunisere som en hund. Du mangler anatomien til det. Min erfaring med slike intense landhaier er at jo mer man prøver å "korrigere", jo verre blir de fordi de blir stressa og frustrerte, og stress og frustrasjon fører til mer biting. Min egen hund var ekstrem som valp, og jeg tok ruten hvor jeg var så myk og rolig med henne som mulig, og la opp hverdagen og laget rutiner så jeg slapp unna det verste (som for eksempel inn i bingen med tyggebein med én gang vi kom inn fra tur, rett ut etter at hun våknet etc). Jeg lærte henne også en solid "sitt" og ladet opp ord som "søk, godbit" osv. Da kunne jeg avbryte intensjonen hennes når hun kom løpende mot meg for et blodtørstig angrep. Det var tøft og frustrerende når det sto på som verst, men bitingen endret seg gradvis etterhvert som hun gikk gjennom tannfellinga og en stund etter, men bitinga ga seg helt på egen hånd uten at jeg måtte korrigere. Valpebiting tar slutt helt naturlig. Én av kullsøskenene til min hund ble korrigert ved å få snuten og nakken tatt, lagt i bakken osv. Den ble bare mer intens av det, som gjorde at eierne trodde at de måtte bli enda hardere. Det eneste de gjorde var å ødelegge forholdet mellom de og valpen. De lærte valpen at hendene deres var skumle og at huset var fylt med konflikt. Den endte opp med å aggressivt bite både voksne og barn når den var blitt godt voksen. Valpebiting er slitsomt, spesielt med slike intense landhaier, men det vil gå over. Mens man venter, så finner man metoder og rutiner som holder stressnivået lavt og minsker muligheten for valpen til å gjøre skade. Jobb med tillit og samarbeid og ro-trening. Det føles kanskje umulig nå, men hold ut i 1-3 måneder til, og plutselig en dag vil det gå opp for dere at valpen ikke har forsøkt å rive kjøttet fra beina deres de siste par dagene. Anonymkode: d72a3...752 16 2 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 drohatha skrev (46 minutter siden): Dere har ikke prøvd med positiv forsterkning da? Bruke godbit for å få valpen ut av situasjonen og belønne adferd som er positiv. Biter hunden på klær, ta innkalling og be den legge seg på plassen sin. Rett og slett ta valpen vekk fra situasjonen den gjør ugang i og belønn når den lystrer. Strengt talt skal man ikke trenge å holde fast hunden i slike settinger og tror egentlig det gjør det hele verre, ikke bedre.. Jo, det har vi forsøkt, og det gjør vi. Hun lystrer ikke på innkalling, og blir aldri liggende på plassen sin. Vi tar henne vekk fra situasjoner hele tiden, stenger henne inne i valpekassa si, og lar henne bli til hun har roet seg. Når vi så slipper henne ut, går hun igang med å gnage på noe, hoppe opp i sofaen, bite ungene eller hoppe etter hendene våre. Vi fjerner henne, og sånn har vi holdt på siden hun kom til oss. Hun klikker når vi fjerner henne, spreller, glefser, hyler. Vi aktiviserer henne alt vi kan, med søk etter godbiter, leker, tar henne med ut. Hun vil ikke ut, hun hater det, det er jo tross alt bitende kaldt. Men, det verste er at hun aldri tar korreksjoner, irettesettelser. Hun underkaster seg aldri. Hun glefser, biter hardt, vi har alle mange dype sår på hender og sønnen min i ansiktet. Hvordan stoppe dette? Ts Anonymkode: c7443...0fd
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det har vi forsøkt, og det gjør vi. Hun lystrer ikke på innkalling, og blir aldri liggende på plassen sin. Vi tar henne vekk fra situasjoner hele tiden, stenger henne inne i valpekassa si, og lar henne bli til hun har roet seg. Når vi så slipper henne ut, går hun igang med å gnage på noe, hoppe opp i sofaen, bite ungene eller hoppe etter hendene våre. Vi fjerner henne, og sånn har vi holdt på siden hun kom til oss. Hun klikker når vi fjerner henne, spreller, glefser, hyler. Vi aktiviserer henne alt vi kan, med søk etter godbiter, leker, tar henne med ut. Hun vil ikke ut, hun hater det, det er jo tross alt bitende kaldt. Men, det verste er at hun aldri tar korreksjoner, irettesettelser. Hun underkaster seg aldri. Hun glefser, biter hardt, vi har alle mange dype sår på hender og sønnen min i ansiktet. Hvordan stoppe dette? Ts Anonymkode: c7443...0fd Hun er 3 månder... selvfølgelig blir hun ikke liggende på plassen sin og er god på innkalling. Dere har ALT for høye forventninger til en liten valp. Jeg ville tatt kontakt med en hundetrener så dere lærer dere hvordan dere skal håndtere situasjonen. Anonymkode: 8b495...3fb 25 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Vil anbefale at dere tar kontakt med oppdretter og ber om å få levere tilbake valpen. Hvilken rase er dette? Anonymkode: e2b23...847 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hun er 3 månder... selvfølgelig blir hun ikke liggende på plassen sin og er god på innkalling. Dere har ALT for høye forventninger til en liten valp. Jeg ville tatt kontakt med en hundetrener så dere lærer dere hvordan dere skal håndtere situasjonen. Anonymkode: 8b495...3fb Det var tilsvar til drohatha… Selvfølgelig vet jeg at en 3 måneder gammel valp ikke blir liggende på plassen sin. Ts Anonymkode: c7443...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Valpemor korrigerer ikke ved verken bitt eller å holde nede. Valpemor går enten unna når hun har fått nok, eller bruker en verbal advarsel. Mentalt friske hunder biter ikke valper. De lar valper komme unna med biting, stjeling, masing og annet valpepøbel, og de går unna eller gir en verbal advarsel når de ikke gidder mer. De kan kanskje holde en åpen munn rundt snuten, men de biter ikke ned. Voksne, mentalt stabile hunder påfører ikke bitt eller smerte på valper. Å fysisk legge en annen hund nede, blir kun gjort av en hund som bøller, eller i en slosskamp/konflikt. Ved sistnevnte, vil hunden som ender på bakken legge seg frivillig. Det er svært skremmende for en valp å bli holdt fast i bakken på den måten, da det signaler at den enten blir bøllet med eller angrepet. Husk også at du ikke er en hund og det blir altså nytteløst å prøve og kommunisere som en hund. Du mangler anatomien til det. Min erfaring med slike intense landhaier er at jo mer man prøver å "korrigere", jo verre blir de fordi de blir stressa og frustrerte, og stress og frustrasjon fører til mer biting. Min egen hund var ekstrem som valp, og jeg tok ruten hvor jeg var så myk og rolig med henne som mulig, og la opp hverdagen og laget rutiner så jeg slapp unna det verste (som for eksempel inn i bingen med tyggebein med én gang vi kom inn fra tur, rett ut etter at hun våknet etc). Jeg lærte henne også en solid "sitt" og ladet opp ord som "søk, godbit" osv. Da kunne jeg avbryte intensjonen hennes når hun kom løpende mot meg for et blodtørstig angrep. Det var tøft og frustrerende når det sto på som verst, men bitingen endret seg gradvis etterhvert som hun gikk gjennom tannfellinga og en stund etter, men bitinga ga seg helt på egen hånd uten at jeg måtte korrigere. Valpebiting tar slutt helt naturlig. Én av kullsøskenene til min hund ble korrigert ved å få snuten og nakken tatt, lagt i bakken osv. Den ble bare mer intens av det, som gjorde at eierne trodde at de måtte bli enda hardere. Det eneste de gjorde var å ødelegge forholdet mellom de og valpen. De lærte valpen at hendene deres var skumle og at huset var fylt med konflikt. Den endte opp med å aggressivt bite både voksne og barn når den var blitt godt voksen. Valpebiting er slitsomt, spesielt med slike intense landhaier, men det vil gå over. Mens man venter, så finner man metoder og rutiner som holder stressnivået lavt og minsker muligheten for valpen til å gjøre skade. Jobb med tillit og samarbeid og ro-trening. Det føles kanskje umulig nå, men hold ut i 1-3 måneder til, og plutselig en dag vil det gå opp for dere at valpen ikke har forsøkt å rive kjøttet fra beina deres de siste par dagene. Anonymkode: d72a3...752 Takk for oppmuntrende, optimistiske ord ❤️ Ts Anonymkode: c7443...0fd
drohatha Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Vil tro trikset er en kombinasjon av virkelig bra godbiter (jeg bruker ukrydret stekt kjøtt, som svin og kyllingfilet) I starten er det viktig at godbiten frister mer enn noe annet, så ikke noe vits å holde tilbake her. Så eksperimenter med litt forskjell og se hva som funker for deres. og timeout når hunden er masete (snu ryggen til, gå inn på et annet rom uten at hunden får følge etter, osv) Så hvis hunden hopper på dere og masete. Gå vekk, og eller gå ut av rommet. Det skal være gøy og godt for hunden når den gjør noe bra, og det skal være stille og kjedelig når den gjør noe den ikke får lov til. Hvis hunden gnager på andre ting. Bytt mot godbit/leke og fjern tingen. Kan ikke gjøre ugang på ting som ikke er der. Generelt begrense tilgang til ting som kan ødelegges er nok smart i starten. Hvis hunden hopper opp i sofaen, øv på kommando for at hunden skal gå ned. Hold frem godbit og led hunden ned på gulvet. Belønn ekstra når den er nede. Det kommer nok til å ta tid, men her må dere bare stå på. Hunden må lære at det lønner seg å høre på dere. Skjønner godt at det kan være frustrerende med bitende og masende hund, men prøv så langt det lar seg gjøre å ikke fysisk fjerne den fra situasjonen, men få hunden selv til å gjøre det ved hjelp av godbit/leke. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 Hvilken rase er denne valpen? Anonymkode: e2b23...847
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 Om du sliter så mye med valpen allerede på 3 måneder, så ville jeg tatt kontakt med en god hundetrener der du bor. Det høres nesten litt ut som dere kommer til å havne fullstendig på kollisjonskurs om kort tid. Har du snakket med oppdretter? Hvilke forutsetninger har du til å oppdra denne hunden? Anonymkode: 6a30c...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Men, det verste er at hun aldri tar korreksjoner, irettesettelser. Hun underkaster seg aldri. Det der høres ut som sånn gammeldags dominams-opplegg. Dere skremmer sikkert livet av hunden med korreksjoner og irettesettelser som gjør vondt og opptrer skremmende. Slutt nå for guds skyld med det, og lær om positiv forsterkning. Valpemor holder ikke nede med labben, for noe tull. Valper som biter hverandre hyler høyt når bitingen blir for hard. Hyl med en høy, lys tone når valpen biter, så vil den bite mer og mer forsiktig. Men det spørs jo hvor hardt dere har klart å skremme hunden allerede. Kontakt en hundetrener som jobber med positiv forsterkning. Anonymkode: f82f7...d55 15
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det der høres ut som sånn gammeldags dominams-opplegg. Dere skremmer sikkert livet av hunden med korreksjoner og irettesettelser som gjør vondt og opptrer skremmende. Slutt nå for guds skyld med det, og lær om positiv forsterkning. Valpemor holder ikke nede med labben, for noe tull. Valper som biter hverandre hyler høyt når bitingen blir for hard. Hyl med en høy, lys tone når valpen biter, så vil den bite mer og mer forsiktig. Men det spørs jo hvor hardt dere har klart å skremme hunden allerede. Kontakt en hundetrener som jobber med positiv forsterkning. Anonymkode: f82f7...d55 Enig med deg om alt med unntak av hyling. Det kan funke med noen valper fordi de blir overrasket av lyden og liker det ikke, men for sånne intense gærne landhaier, så fører det kun til at de blir enda mer gira og biter mer. Da jeg gjorde det med min, ble hun så opprømt at hun hoppa rett opp mot hodet mitt, tok et godt jafs av håret mitt og dro meg fysisk ned på gulvet til tross for at hun ikke veide mer enn 6kg 😅 Anonymkode: d72a3...752 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Dette her høres virkelig ut som oppskriften på katastrofe. Holde valpen nede og klemme den over snuten? Forvente at den underkaster seg? Hva i alle dager snakker du om? Jeg har en fem måneder gammel valp, den underkaster seg da virkelig ikke meg. Den biter, stjeler sko, løper avgårde når jeg har det travelt og MÅ få han inn, han hopper på den voksne hunden vår og bøller fra han våkner til han sovner. Og det er HELT normalt, han er jo en liten dum valp. De skal være små terrorister, lære seg grenser, bli kjent med verden osv. Dere er nødt til å kontakte en hundetrener, det høres ut som at dere mangler kompetanse om hund og hundetrening. Og dersom valpen er så krakilsk som du beskriver er det sannsynligvis et resultat av totalt feil håndtering. Dere behøver hjelp, så fort som mulig. Ring rundt i morgen, ikke sitt her på kvinneguiden og spør tilfeldige mennesker du ikke aner kompetansenivået på. Anonymkode: 1ad8a...e2e 14
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har spurt her før om en litt «vanskelig» valp på ca 3 måneder som biter noe helt ekstremt. Dette har ikke gitt seg på noe som helst vis, tvert imot, hunden biter oss om mulig, enda mer. Vi ser ikke ut. Den hopper opp og glefser etter oss hvor enn vi går, den har revet i stykker klær og jakker for sikkert tusenvis av kroner allerede. Hun har plenty av tyggeleker, bamser, tyggebein etc. Men. Greia er at hun ikke, på noe som helst vis, tar korreksjoner. Hvis vi forsøker å irettesette henne ved å holde snuta, ta ansiktet hennes vekk, holde henne fast (ikke hardt) i nakkeskinnet, biter hun enda mer. Vi har forsøkt å gjøre som valpemor, holde henne nede med labben, men hun blir helt spinnvill, og roer seg aldri. Hun spreller og hyler og glefser villt. Bør vi forsette å holde henne nede? Vi har pleid å fjerne henne fra situasjonene, men vi kan jo ikke stenge henne unna til hun blir voksen heller. Jeg har aldri vært borti en slik valp før, og vi har hatt mange hunder oppigjennom. Anonymkode: c7443...0fd Og en frisk valpemor biter aldri valpene sine, hva for slags tull er det? Du burde søke opp «valpepass». Voksne hunder lar valper slippe unna med så og si ALT, som regel korrigeres de kun med et lite leppeløft og et knurr. Valper er programmert til å bite og herje, det er viktig for deres utvikling. Det er derfor man feks alltid skal beskytte eldre hunder som får valper i hus, for de risikerer å bli totalt overkjørt uten å ta igjen. Anonymkode: 1ad8a...e2e 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Enig med deg om alt med unntak av hyling. Det kan funke med noen valper fordi de blir overrasket av lyden og liker det ikke, men for sånne intense gærne landhaier, så fører det kun til at de blir enda mer gira og biter mer. Da jeg gjorde det med min, ble hun så opprømt at hun hoppa rett opp mot hodet mitt, tok et godt jafs av håret mitt og dro meg fysisk ned på gulvet til tross for at hun ikke veide mer enn 6kg 😅 Anonymkode: d72a3...752 Nå snakker jeg ikke om et høylydt hyl for å overraske eller skremme hunden, men et sånt helt lyst, tynt pipehyl (?) som du hører hvis du sitte med en haug valper som lekeslåss. Nesten som en hundefløyte, ikke hyle som i rope. Anonymkode: f82f7...d55
Troyamin Skrevet 5. desember 2023 #20 Skrevet 5. desember 2023 Du fikk gode råd her: Hva fikk du til svar da du kontaktet hundetrener Kai Iversen? For dette er tydelig et problem du ikke klarer å løse alene og da må du få hjelp. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå