Gå til innhold

Hvordan få meierismør mindre hardt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står at det må oppbevares i kjøleskap men da blir det jo steinhardt så det ødelegger hele brødskiva å prøve å smøre på. 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: 4bbfc...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjærer av 50 eller 100 gram om gangen og legger på en asjett i romtemperatur. Det holder seg fint noen dager. 

• Liker 3
Skrevet

Bruker ikke meierismør til daglig, men til helgefrokosten skjærer jeg den opp med ostehøvel før bruk. Da blir det tynne flak som krøller seg og veldig raskt når smøretemp. 

Anonymkode: 64361...432

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker ostehøvel og tar ut litt før vi skal ha det smøremykt. Blir mykt veldig fort når det er så tynne skiver. 

Anonymkode: e6dd1...634

• Liker 1
Skrevet

Har den stående på benken. Går helt fint. 

Anonymkode: 80346...df1

• Liker 4
Skrevet

Det er nesten rent dyrefett så det må selvsagt stå i romtemperatur. 

Anonymkode: a9a36...bd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Står at det må oppbevares i kjøleskap men da blir det jo steinhardt så det ødelegger hele brødskiva å prøve å smøre på. 

Hva gjør dere? 

Dersom du bruker det daglig så tar du en ukes forbruk og oppbevarer på benken. Smør blir ikke bedervet spesielt raskt i helt normal romtemp. 

Men du bør ikke, sånn for helsa sin del, bruke smør på brødet daglig, særlig om du er av dem som spiser flere skiver brød til mer enn ett måltid per dag. Da får du i deg innmari mye usunt fett. Du bør også, selvsagt, spise mer variert, dersom du spiser mer enn 1 måltider brød per dag. 

Anonymkode: 13db1...098

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du bruker det daglig så tar du en ukes forbruk og oppbevarer på benken. Smør blir ikke bedervet spesielt raskt i helt normal romtemp. 

Men du bør ikke, sånn for helsa sin del, bruke smør på brødet daglig, særlig om du er av dem som spiser flere skiver brød til mer enn ett måltid per dag. Da får du i deg innmari mye usunt fett. Du bør også, selvsagt, spise mer variert, dersom du spiser mer enn 1 måltider brød per dag. 

Dette er "Mat og drikke", ikke "Kosthold og livsstil". Du har heller ingen holdepunkter for å gå ut ifra at TS spiser masse smør daglig eller ikke spiser variert. Og uansett om TS spiser sunt eller ikke er ikke det temaet her. 

TS: Jeg synes smaken på meierismør som står fremme i romtemperatur forringes relativt raskt, men ostehøveltrikset er helt ypperlig. :) 

Anonymkode: aaf0a...72f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tar av ca 1/2 pakke og legger i en lufttett glassboks. 
står fint på benken i en ukes tid både sommer og vinter. 
Slik hadde vi det også i hele min barndom, og aldri smakt at det har blitt dårlig på noen måte!

Anonymkode: 309cf...937

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Smør på brødskivene hver dag går helt fint!

Fetthysteriet er vi ferdige med. 

Anonymkode: 80346...df1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Setter ca 4 dagers forbruk på benken i en tett beholder, funker fint!

Anonymkode: 1b8e0...6d7

Skrevet

Har det i mikro i noen sekunder 

Anonymkode: ecdbd...dab

Skrevet

Tusen takk for svar! Dette blir en gamechanger! Endelig kan jeg nyte meierismør hjemme og ikke bare på hotel😊

Skrevet

Bruker ostehøvel. 

Anonymkode: 36d21...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...