Gå til innhold

Arv av hytte- hvordan løser vi det mellom oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan ikke mannen betale for renoveringen/oppussingen selv?

Ikke helt samme situasjon, men jeg og samboer har arvet hver vår hytte. Jeg betaler for renoveringen av min hytte alene. Han vurderer å ta opp lån for å utbedre sin hytte (ca 500.000 kr). Det kunne aldri falle meg inn å spytte penger inn i hans hytteprosjekt. Jeg vil heller ikke få et øre ved evt salg, eller hvis samboer går bort (da er det hans barn som arver)

Anonymkode: 5c68e...a4d

Hvordan skal mannen gjøre det med fellesøkonomi? 

Anonymkode: 4e77c...27d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kan ikke mannen betale for renoveringen/oppussingen selv?

Ikke helt samme situasjon, men jeg og samboer har arvet hver vår hytte. Jeg betaler for renoveringen av min hytte alene. Han vurderer å ta opp lån for å utbedre sin hytte (ca 500.000 kr). Det kunne aldri falle meg inn å spytte penger inn i hans hytteprosjekt. Jeg vil heller ikke få et øre ved evt salg, eller hvis samboer går bort (da er det hans barn som arver)

Men dere er samboere, og kan derfor ha helt atskilt økonomi. Det er verre hvis man er gift, med kun felles barn, og felles økonomi. Ved et brudd deles alt på to, uavhengig av hvem som har tjent pengene. Din situasjon er ikke sammenlignbar med TS. 

Anonymkode: c698f...f6e

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dere er samboere, og kan derfor ha helt atskilt økonomi. Det er verre hvis man er gift, med kun felles barn, og felles økonomi. Ved et brudd deles alt på to, uavhengig av hvem som har tjent pengene. Din situasjon er ikke sammenlignbar med TS. 

...Som er grunnen til at jeg skrev "Ikke helt samme situasjon"🙄

Jo, mannen kan ha særeie i hytta, og nei, man trenger ikke ha 100% delt økonomi selv om man er gift. Han kan spare en del av sin lønn til oppussing av sin hytte. Han kan også testamentere sin hytte til sitt barn, slik at den ikke tilfaller ektefellen ved dødsfall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, mannen kan ha særeie i hytta, og nei, man trenger ikke ha 100% delt økonomi selv om man er gift. Han kan spare en del av sin lønn til oppussing av sin hytte. Han kan også testamentere sin hytte til sitt barn, slik at den ikke tilfaller ektefellen ved dødsfall.

Men nå har jo disse to felles økonomi.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå har jo disse to felles økonomi.

De kan fortsatt dele opp den biten som har med hytta å gjøre. Eller de kan gå over til separat økonomi. Det er ingen lov som sier at gifte par må ha felles økonomi.

PS: Ser jeg skrev feil i forrige innlegget mitt, jeg mente at man ikke trenger 100% felles økonomi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei arv er særeie.  Har akkurat arvet og min mann arvet for få år siden. Arv går rett i særeie, med mindre mann avtaler annet

Alt du også tok med deg inn i et forhold,  er også automatisk særeie. Det er kun det dere skaffer etter dere er gift,  eller verdi økning som er skapt under forhold  som ikke er særeie.

Anonymkode: 3a144...c95

Nei! Du eier det du har med deg, og det du arver, og det tas hensyn til og skjevdeles ved skilsmisse.  Men det er likevel en del av felleseiet,  ikke særeie.  Det Jan derfor også inngå i et uskiftebo, noe særeie ikke kan. 

Jeg der at dette ofte blandes på Kg.

Anonymkode: bd470...539

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De kan fortsatt dele opp den biten som har med hytta å gjøre. Eller de kan gå over til separat økonomi. Det er ingen lov som sier at gifte par må ha felles økonomi.

PS: Ser jeg skrev feil i forrige innlegget mitt, jeg mente at man ikke trenger 100% felles økonomi.

Ektefeller får automatisk felleseie, og på som alternativ skrive en ektepakt med spesifisert særeie.

Under ekteskapet kan man ha hver sin økonomi, helt eller delvis, men felleseie blir relevant i det ekteskapet opphører. Da inngår alt man har tjent i perioden man var gift, og deles ut fra lovens regler. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar (noen mer saklige enn andre). Golddigger er jeg ikke. 

Om vi hadde gått fra hverandre (noe jeg så klart håper aldri skal skje), skal så klart mannen min ha hytten videre. Det er ikke det det er snakk om.

Men vi har felles økonomi, og kommer til å bruke betydelige summer på opprusting av hytten. Det ville jo da ikke vært riktig om jeg ikke satt igjen med noe ved en evt. skilsmisse. Men fikk en del saklige svar, så det takker jeg for. Vi får snakke sammen, og lage en avtale som fungerer for begge. Synes bare det er komplisert.

Anonymkode: 0f965...d55

Det er enda mer komplisert enn du tror, skal dere ha en avtale om dette må det være en ektepakt med spesifikke formkrav som skal oppfylles.

Anonymkode: 0cbd6...531

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ektefeller får automatisk felleseie, og på som alternativ skrive en ektepakt med spesifisert særeie.

Under ekteskapet kan man ha hver sin økonomi, helt eller delvis, men felleseie blir relevant i det ekteskapet opphører. Da inngår alt man har tjent i perioden man var gift, og deles ut fra lovens regler. 

For å servere det med teskje: Det er vel ganske naturlig at man oppretter særeie, når den ene kommer inn i ekteskapet med en hytte? Det er ikke snakk om en sofa, liksom.

Vet ikke verdien på denne hytta, men den kommer til å koste flerfoldige hundretusen i oppgradering og vedlikehold. Mannen vil sannsynligvis være interessert i å beholde familiehytta ved skilsmisse, og da blir det feil om kona har betalt inn halvparten av oppgraderingene (pluss mange arbeidstimer). Det er jo heller ikke gitt at hytta øker i verdi, spesielt ikke i dagens marked.

Med våre to hytter bruker vi null av felles pott. Jeg betaler for min hytte, samboer betaler for sin, og vi hjelper hverandre med vedlikehold. Skulle vi vært gift og begge hyttene havnet i felles pott ville det blitt vanskelig å fordele ved en skilsmisse, fordi hans hytte er verd mye mer enn min, og både driften av hytta og oppgraderingene har vært mye mer kostbare.

(Og ja JEG VET at det ikke er samme situasjon som TS!)

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig. Tror ikke mange på KG har sunne parforhold merker jeg.

Anonymkode: 419b1...c14

Derfor de er på KG. 

Anonymkode: d7483...57f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For å servere det med teskje: Det er vel ganske naturlig at man oppretter særeie, når den ene kommer inn i ekteskapet med en hytte? Det er ikke snakk om en sofa, liksom.

Trenger ikke inngå særeie når man gifter seg, nei. Det man har med seg inn i ekteskapet (altså det man eier dagen før bryllupsdagen) kan man kreve skjevdelt ved skilsmisse. Så da får du din hytte, og mannen din sin hytte med seg ut av ekteskapet igjen, fordi dere allerede eide dem da dere inngikk ekteskapet. Det er kun verdier opparbeidet etter bryllupsdagen som skal deles likt ved skilsmisse. 

Anonymkode: 525ae...eb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Situasjonene er jo overhode ikke sammenlignbare, så svaret ditt har ingen relevans for TS. Klart mannen kan ha særeie i hytta, men de mange hundretusenvis kroner  går av felles midler for å pusse opp hytta -  IKKE av midler som er særeie. Penger som ellers hadde gavnet begge parter, gavner nå bare én part. Hvis han sparer av sin lønn, er dette penger som hadde blitt delt i to ved et brudd eller et dødsfall, med mindre sparekontoen hadde ført opp som særeie. DET er den store forskjellen her. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger ikke inngå særeie når man gifter seg, nei. Det man har med seg inn i ekteskapet (altså det man eier dagen før bryllupsdagen) kan man kreve skjevdelt ved skilsmisse. Så da får du din hytte, og mannen din sin hytte med seg ut av ekteskapet igjen, fordi dere allerede eide dem da dere inngikk ekteskapet. Det er kun verdier opparbeidet etter bryllupsdagen som skal deles likt ved skilsmisse. 

Anonymkode: 525ae...eb1

Problemet oppstår når verdier opparbeidet gjennom ekteskapet benyttes til å øke verdien på en hytte som er særeie, uavhengig av om personen eide denne før ekteskapet, eller om man arvet den i ekteskapet. Så han får med seg hytta ut av ekteskapet, den er grei, men hva med den millionen av felles midler som er brukt på hytta - hva med de pengene? 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Situasjonene er jo overhode ikke sammenlignbare, så svaret ditt har ingen relevans for TS. Klart mannen kan ha særeie i hytta, men de mange hundretusenvis kroner som går av felles midler for å pusse opp hytta er IKKE  midler som er særeie. Penger som ellers hadde gavnet begge parter (for eksempel oppussing av felles hus, felles ferie, felles sparekonto, felles AKS), gavner nå bare én part. Hvis han sparer av sin lønn høres dette i utgangspunktet bra ut, men dette er penger som ellers hadde blitt delt i to ved et brudd eller et dødsfall, med mindre sparekontoen hadde ført opp som særeie. DET er den store forskjellen her. 

Ble litt rot i innlegget mitt så det ble vanskelig å forstå, jeg har endret litt. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...