Gå til innhold

Arv av hytte- hvordan løser vi det mellom oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi (eller min mann) kommer til å arve en hytte av sine foreldre. Aner ikke hvordan svigers kommer til å gjøre det, men det er vel vanlig av barn arver, og ikke oss som par? Han er enebarn. 

Men hvordan løser man dette; det blir jo en hytte for min mann, meg og våre barn. Vi kommer til å legge en god del penger i hytten for å modernisere den. 

Skulle vi gå fra hverandre ender vel jeg opp som taperen, og han sitter der med hytte og verdistigningen av denne? 

Anonymkode: 0f965...d55

Skrevet

Det er jo han som arver hytten av sine foreldre så du taper jo ingenting med mindre du begynner å bruke mye penger på hytten, uansett så burde ikke du sitte igjen med familiehytten hans om det skjærer seg mellom dere.

Anonymkode: f9225...ef0

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere får takst på verdi før og etter oppussing, og regner ut hva verdistigningen utgjør i prosent. Så settes du som eier av halvparten av disse prosentene.

Anonymkode: ded96...ce9

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Om du bruker av dine midler på hytta, vil du jo har glede av hytta så lenge dere er gift. 

Anonymkode: e016b...d43

• Liker 2
Skrevet

Arv er personlig. Jeg hadde aldri blandet partner borti den hytta om jeg arvet den. 

Anonymkode: 1ba61...afc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arv er personlig. Jeg hadde aldri blandet partner borti den hytta om jeg arvet den. 

Men hadde du brukt utallige timer og penger på oppussing av hytta til din partner uten å få noe igjen ved en skilsmisse?

Anonymkode: 3b9e8...e56

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi kommer til å legge en god del penger i hytten for å modernisere den.

Alt dere legger i hytta, deles ved en eventuell skilsmisse. 

• Liker 3
Skrevet

Hytta er selvsagt hans. Skal dere liksom ha hytta annenhver uke hvis det blir slutt, tenker du? Pengene er jo ikke helt tapt for deg om du legger penger i modernisering, barna dine får jo glede av hytta hele oppveksten, og kommer i sin tur til å arve den, 

Dere kan løse det med en kontrakt på at du får ut det du har lagt i hytta ved et evt. brudd, eller at dere skevideler huset noen prosenter. Evt. at du får andre verdier til lik verdi, f.eks. bilen.

Anonymkode: 40563...1db

• Liker 5
Skrevet

Hans foreldre kan sette opp at arven, vanligvis fast eiendom eller spesielt viktige eiendeler, blir særeie. Da kan dere ikke endre det. Hvis han også arver andre verdier, kan han bruke disse til oppgradering.

Hvis de ikke setter særeiekrav, vil hytta fortsatt være noe som skjevdeles ved et brudd, men dere står friere.  

Bruker dere mye felles verdier på oppgradering vil det være naturlig at du ble godskrevet en del av dette.

Bruker dere penger på rent vedlikehold vil det ikke være naturlig at du blir godskrevet noe da dette mer knyttes til (muligheten for) bruk.

Anonymkode: bd470...539

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hadde du brukt utallige timer og penger på oppussing av hytta til din partner uten å få noe igjen ved en skilsmisse?

Jeg er ikke grådig og mener at hans arv er noe som tilhører men noensinne. 

• Liker 2
Skrevet

Vi er i samme situasjon, mannen min skal arve en hytte fra sine foreldre som vi kommer til å øse (felles) penger utover. Hytta skal være hans særeie (ikke et krav fra svigers, men noe mannen min og jeg er enige om). Som kommentar til «golddigger» over, vil jeg bare påpeke at man er IKKE golddigger bare fordi man ønsker å dekke sin egen rygg ved et brudd. Det innebærer IKKE at man skal få halvparten av partners arv, men at man får en rimelig kompensasjon for de pengene - felles midler - som brukes på hytta, hvis det skulle bli brudd. Det er mye bedre å lage skriftlige avtaler i fredstid, enn å sitte igjen med skjegget i postkassa når bruddet er et faktum. Det er nok av dem (særlig kvinner!) som har gjort det. 

Det finnes mange løsninger her, og det avhenger selvsagt av hvor hytta ligger (mulig verdiøkning ved oppussing) og hvor mye penger det er snakk om å bruke på hytta. Hvis oppussing til 1 million vil føre til en verdiøkning på 1 million, er det vel greit, da kan man lage en avtale om å dele verdiøkningen, eller man kan få en andel av hytta utregnet fra det som er brukt av felles midler. Selv om også dette kan bli en svært krevende øvelse om 20 år! Men hvis oppussing til 1 million fører til en verdiøkning på 500k eller kanskje enda mindre (svært realistisk i mange deler av landet), blir saken verre. Noen hytter kan også være svært vanskelige å verdivurdere. 

For vår del skal vi lage en avtale som sikrer meg ved et brudd gjennom at jeg får særeie på en felles eiendom som er verdt ca like mye som halvparten av pengene som vi regner med vil brukes på hytta. Løpende utgifter (strøm, eiendomsskatt, mindre vedlikehold) holder vi helt utenfor, siden jeg selvfølgelig også vil ha glede av å bruke hytta.  

Anonymkode: c698f...f6e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Snakk med mannen din først og fremst. Vil han ha særeie på den eller ikke.

Om han ikke vil ha særeie på den, kan dere vel taksere den og så kjøper du deg inn i den. 

Anonymkode: ea594...216

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke brukt en krone på hans hytte om jeg ikke hadde sikkerhet i det, enig med deg

Anonymkode: d9e0e...0cd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar (noen mer saklige enn andre). Golddigger er jeg ikke. 

Om vi hadde gått fra hverandre (noe jeg så klart håper aldri skal skje), skal så klart mannen min ha hytten videre. Det er ikke det det er snakk om.

Men vi har felles økonomi, og kommer til å bruke betydelige summer på opprusting av hytten. Det ville jo da ikke vært riktig om jeg ikke satt igjen med noe ved en evt. skilsmisse. Men fikk en del saklige svar, så det takker jeg for. Vi får snakke sammen, og lage en avtale som fungerer for begge. Synes bare det er komplisert.

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde min mann arvet en hytte av sine foreldre og jeg spytter i 500 000 kr fra mine oppsparte midler til oppussing, er det jo logisk at jeg vil ha tilbake disse pengene ved en skilsmisse? 

Men hvorfor skal du putte en halv million i å pusse opp en hytte som ikke er din? Tenker det er her du burde starte.

Anonymkode: 3f565...385

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal du putte en halv million i å pusse opp en hytte som ikke er din? Tenker det er her du burde starte.

Anonymkode: 3f565...385

Med felles økonomi er det vel vanskelig å unngå? 

Anonymkode: 4e77c...27d

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Med felles økonomi er det vel vanskelig å unngå? 

Anonymkode: 4e77c...27d

Enig. Tror ikke mange på KG har sunne parforhold merker jeg.

Anonymkode: 419b1...c14

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Arv holdes utenfor ekteskapet. Dette er hans private hytte og den blir aldri din. 
Om du velger å spytte inn penger på oppgradering av hytta bør du ha papirer på hva du har lagt inn, og ha en skriftlig avtale om at du får igjen pengene ved en evt skilsmisse. 
Men siden dere har felles økonomi er det vel begges penger som blir brukt på renovering og da blir hans del trukket fra. 
Om dere er gift og han dør, arver du hytten. Siden du arver din mann. Er dere ikke gift går hans formue rett til barna. 
altså hytta går til barna. 
Eier dere felles bolig går 50% til deg og 50% fordelt på barna. Dette hvis dere ikke er gift eller har skrevet kontrakt med advokat. 
Alt som han får i gave eller arv tar han med seg ut av ekteskapet. Det blir aldri felles. Samme gjelder deg 

Anonymkode: ce444...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi (eller min mann) kommer til å arve en hytte av sine foreldre. Aner ikke hvordan svigers kommer til å gjøre det, men det er vel vanlig av barn arver, og ikke oss som par? Han er enebarn. 

Men hvordan løser man dette; det blir jo en hytte for min mann, meg og våre barn. Vi kommer til å legge en god del penger i hytten for å modernisere den. 

Skulle vi gå fra hverandre ender vel jeg opp som taperen, og han sitter der med hytte og verdistigningen av denne? 

Du arver ingenting, og arv er særeie. Skal du bruke penger på hytten, som i type investering, da bør dere enten skrive hytta over på dere begge. Eller mest retferdig at dere skriver en avtale på deling av verdiøkning i %

Hvis ikke er det helt fair at du blir med på litt vedlikehold, siden du evnt da bruker hytta gratis

Anonymkode: 3a144...c95

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du arver ingenting, og arv er særeie. Skal du bruke penger på hytten, som i type investering, da bør dere enten skrive hytta over på dere begge. Eller mest retferdig at dere skriver en avtale på deling av verdiøkning i %

Hvis ikke er det helt fair at du blir med på litt vedlikehold, siden du evnt da bruker hytta gratis

Anonymkode: 3a144...c95

Nei! Arv er bare særeie når det er bestemt av arvelater, eller når ektefellene har blitt enige om det gjennom ektepakt. Særeie er noe annet enn at objektet/verdien skal skjevdeles ved skilsmisse. Er hytta gitt som særeie, kan ikke mottaker endre dette.

Sjekk jussen før du gir økonomisk/juridiske råd!

Anonymkode: bd470...539

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...