AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Startet med retinolserum for et par uker siden, brukte hver kveld de første to-tre kveldene, merket forsåvidt ikke noe ubehag ved det, men kviser begynte å dukke opp. Har gått over til ca annenhver/hver tredje kveld nå, og ytterst på nesa ser jeg virkelig ut som Rudolf.... Resten av huden er ok, har fått et par kviser til på haka. Er 50, så pleier ikke ha kviser annet enn én sjelden i ny og ne. Noen med samme erfaringer, og noen som kanskje kan si hvor lenge det varer? Anonymkode: f9068...e23
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Hva mener du med serum? Er dette noe du smører på deg? Har du fått det på resept av en hudlege? Jeg har gått på Roaccutane i to runder, men kun som tabletter. I begge rundene ble jeg litt verre før jeg veldig raskt ble helt utrolig mye bedre. Anonymkode: a24f7...3bb
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Du har gått for fort frem. Man skal begynne med max 2 ganger i uken.. Men det kan også hende at det er annen ingrediens enn retinolen som huden din reagerer på. Jeg får kviser av alkohol, dimethicone eller andre silikoner, stearin acid, forskjellige PEG varianter og flere annet. Du kan lime inn ingredienslisten på produktet på www.incidecoder.com for å se hvilke ingredienser det står Goodie og hvem det står Yuck på , det betyr hvilke som pleier og hvilke som irriterer huden. Selv unngår jeg alle produkter med noen irriterende ingredienser for hvis ikke får jeg dype langvarige kviser. Når kvisene først har kommet er det bare benzoyl peroxide krem som hjelper å få de fortere vekk. Jeg bruker en som heter Oxy10 fra nett men du får også kremer på apoteket med benzoyl peroxide Anonymkode: 7c081...3e1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva mener du med serum? Er dette noe du smører på deg? Har du fått det på resept av en hudlege? Jeg har gått på Roaccutane i to runder, men kun som tabletter. I begge rundene ble jeg litt verre før jeg veldig raskt ble helt utrolig mye bedre. Anonymkode: a24f7...3bb Serum er noe man smører på ja. Og nei, ikke fått fra lege, det finnes mange ulike sånne serum. Anonymkode: f9068...e23
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har gått for fort frem. Man skal begynne med max 2 ganger i uken.. Men det kan også hende at det er annen ingrediens enn retinolen som huden din reagerer på. Jeg får kviser av alkohol, dimethicone eller andre silikoner, stearin acid, forskjellige PEG varianter og flere annet. Du kan lime inn ingredienslisten på produktet på www.incidecoder.com for å se hvilke ingredienser det står Goodie og hvem det står Yuck på , det betyr hvilke som pleier og hvilke som irriterer huden. Selv unngår jeg alle produkter med noen irriterende ingredienser for hvis ikke får jeg dype langvarige kviser. Når kvisene først har kommet er det bare benzoyl peroxide krem som hjelper å få de fortere vekk. Jeg bruker en som heter Oxy10 fra nett men du får også kremer på apoteket med benzoyl peroxide Anonymkode: 7c081...3e1 Det var det jeg skjønte etter hvert, at jeg hadde begynt for fort.... Derfor gikk jeg ned igjen... Men stort sett når jeg googler så står det at man skal fortsette seg gjennom "kviseperioden" (det hadde et navn på engelsk som jeg ikke husker i farta). Men takk, skal sjekke ingrediensene om det er noe annet der som kan være problemet! Anonymkode: f9068...e23
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): ). Men takk, skal sjekke ingrediensene om det er noe annet der som kan være problemet! Anonymkode: f9068...e23 Veldig ofte er det det! En lettere oversikt kan du finne på cosdna.com også trykke der det står analyze ingredients og lime inn hele ingredienslisten der. Der vil du istedet for good og bad får karakterer mellom 1-5 på hvor irriterende og acne triggende ingrediensen er. For meg er ingredienser med mer enn 2 i score garantert kviseskapende Anonymkode: 7c081...3e1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Hvilket retinolserum bruker du? Helt vanlig å få litt reaksjoner de første ukene/månedene. Begynn med 1-2 ganger i uka de første tre ukene, og deretter 3-4 ganger i uka. Jeg har gått på retinol i årevis, og bruker det 4-5 dager i uka. Anonymkode: 2c7b5...32a
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Ikke fortsett når du får kviser, da blir du jo bare verre. Unngå å smøre på nesa hvis den ikke tåler det. Jeg bruker Paulac Choice 1% retinol men får utslett på haka av det. Da unngår jeg kremen der. Smøre også et lag fuktighetskrem og lar det trekke inn først.
Roci Skrevet 6. desember 2023 #9 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 20.16): Startet med retinolserum for et par uker siden, brukte hver kveld de første to-tre kveldene, merket forsåvidt ikke noe ubehag ved det, men kviser begynte å dukke opp. Har gått over til ca annenhver/hver tredje kveld nå, og ytterst på nesa ser jeg virkelig ut som Rudolf.... Resten av huden er ok, har fått et par kviser til på haka. Er 50, så pleier ikke ha kviser annet enn én sjelden i ny og ne. Noen med samme erfaringer, og noen som kanskje kan si hvor lenge det varer? Anonymkode: f9068...e23 Som flere her sier, så er det vanskelig å uttale seg spesifikt så lenge vi ikke vet hvilket produkt det er snakk om. Retinol er en aktiv ingrediens som huden må venne seg gradivis til, og det er som regel for voldsomt å starte med å bruke retinol hver kveld. Som regel anbefales det å starte med en lav konsentrasjon (0,3-0,5%) et par kvelder i uka de første 6-8 ukene, før man øker til 3 ganger i uka de neste 6-8 ukene osv. Som @Djungelvrål skriver, så kan du unngå å behandle de områdene der du får kviser, inntil det har gått over, og så kan du innføre produktet gradvis på disse områdene når du er kvitt kvisene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå