AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Har fastet litt av og på (stort sett klart å gjennomføre) det siste året. De siste månedene har jeg gjort det mer konsekvent (altså hovedsakelig spist 2 måltider hver dag). Har droppet frokost og tenkt at det er som man ofte hører nå om dagen - at kroppen har godt av å gå litt sulten i blant. Uten å egentlig innse det selv har jeg rast ned i vekt. Måtte bli svimmel i forbindelse med trening og få kommentarer på vekten før jeg skjønte det. Begynte da å spise normalt igjen (tilbake til 4 måltider hver dag). Har gått opp i vekt igjen, men sliter fremdeles ekstremt med svimmelhet. Får plutselige svimmelhetsanfall til alle døgnets tider, men er hovedsakelig hvis jeg nå går for lenge uten mat. Blir bedre hvis jeg får i meg mat, men kan også inntreffe i etterkant av måltider. Får også hjertebank ved fysisk anstrengelse og synsforstyrrelser, og sliter ekstremt med å holde konsentrasjonen på jobb om dagen. Prøver å holde ut til juleferien, men føler meg virkelig ikke som meg selv. Alt av blodprøver osv er fine, så skjønner ikke hva dette kan være og blir redd for at jeg har ødelagt kroppen på noen måte. Fastlegen sier jeg skal gi det tid, og at det helt sikkert ikke er noe alvorlig. Kan nok fremdeles gå litt mer opp i vekt, men er hvert fall ikke undervektig i henhold til BMI (det var jeg for et par uker siden). Noen med tips eller råd, eller som har hatt lignende erfaring? Anonymkode: 7012c...40c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Jeg vet ikke, men har du sjekket for krystallsyke? Anonymkode: 8addc...e29 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Vil anbefale å høre på fastlegen og gi det litt tid 🙂 hvis det bare var to uker siden du var undervektig så har det ikke gått så lang tid.. Er dog ikke fasting som har skylda, er at du har fått i deg for lite næring over tid. Selv om man faster går det an å spise nok, men hvis du er en person som har vanskeligheter med å få i deg nok mat er ikke fasting en lur idé. Anonymkode: f3316...279 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, men har du sjekket for krystallsyke? Anonymkode: 8addc...e29 Virker ikke som fastlegen mistenker det ettersom det oftest opptrer i forbindelse med måltider (at jeg må spise for at det skal gå over). Diabetes er det hvert fall ikke. Når jeg leser om krystallsyke ser jeg det opptrer i forbindelse med brå bevegelser, er det et kriterium? Anonymkode: 7012c...40c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Denne slanketrenden med at man må være fit eller godt trent for å se bra ut og for å ha det bra. Folk burde lære seg å være mer forsiktig med hva man ønsker seg. Anonymkode: cab7c...de3 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil anbefale å høre på fastlegen og gi det litt tid 🙂 hvis det bare var to uker siden du var undervektig så har det ikke gått så lang tid.. Er dog ikke fasting som har skylda, er at du har fått i deg for lite næring over tid. Selv om man faster går det an å spise nok, men hvis du er en person som har vanskeligheter med å få i deg nok mat er ikke fasting en lur idé. Anonymkode: f3316...279 Ja, jeg har nok det - burde skjønt at kroppen min ikke ville takle det så godt. Midt oppi hektisk småbarnsliv klarte jeg ikke legge merke til det, men har alltid vært naturlig slank og jeg føler meg så dum som ikke fulgte bedre med. Nå klarer jeg så vidt være til stede for barna for kroppen bare streiker helt Anonymkode: 7012c...40c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne slanketrenden med at man må være fit eller godt trent for å se bra ut og for å ha det bra. Folk burde lære seg å være mer forsiktig med hva man ønsker seg. Anonymkode: cab7c...de3 Hensikten var aldri vektnedgang eller utseendefokusert, men et forsøk på å få orden på mageproblemene jeg har slitt med i alle år (som jeg forøvrig klarte og som nå er tilbake igjen). Men vil heller ha en kropp som fungerer med mageproblemer enn sånn det er nå Anonymkode: 7012c...40c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Jeg ligger rundt 24 i BMI, og har holdt på med IF i to mnd nå. Har kjempegod effekt på energi og funksjon, og selv om jeg fikk ned rundt 1,5 kg de første ukene ser det ut til å ha stabilisert seg. Løsningen for stabil vekt er naturligvis å spise nok når du spiser, jeg har 1-2 måltider om dagen (spisevinduet er på 3-5 timer alt ettersom), og da spiser jeg MASSE. Har som regel 2-3 tallerkener/boller med mat, både forrett, hovedrett og dessert. Jeg har ulcerøs kolitt og magen har blitt mye mer stabil av dette. Men du må spise nok! Det spesifiseres jo overalt av de som fronter faste. Hvis du ikke klarer store nok måltider, må du øke til f. Eks 3 måltider om dagen. Det du holder på med nå er ikke faste, det er sulting. ❤️ Anonymkode: 1349f...717 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Du har misforstått hva periodisk faste er, og mistenker at du har brukt det som en unnskylding til å sulte deg selv. Uansett, når symptomene ikke er reversible nå når du har gått opp i vekt og spiser hyppigere, så er det noe annet som feiler deg. Daglig svimmelhetsanfall er ikke normalt. Ta det opp med legen Dette er et eksempel på folk uten kunnskap bruker periodisk faste til å bli undervektige og så henger alle knagger på måltidsregimet i stedet for underspisingen. Jeg og de fleste andre får bedre helse av færre måltider - men vi spiser nok til måltidene. Anonymkode: 101b2...668 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hensikten var aldri vektnedgang eller utseendefokusert, men et forsøk på å få orden på mageproblemene jeg har slitt med i alle år (som jeg forøvrig klarte og som nå er tilbake igjen). Men vil heller ha en kropp som fungerer med mageproblemer enn sånn det er nå Anonymkode: 7012c...40c Mageproblemer? Hva spiser du nå som du ikke gjorde når du var undervektig? Kun å øke fra 2 til 4 måltider skal ikke gi mageproblemer. Du spiser noe nå som du ikke gjorde før Anonymkode: 5d4d6...b0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå