Gå til innhold

Er det normalt å ha like vondt i tanna etter rotfylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ei betent tann, som trengte rotfylling. Før jeg dro til tannlegen, så gjorde det sinnssykt vondt å trykk litt ned på tanna - samt like smerte når det kom trykk fra siden. Den minste ting, som et lite frø, gjorde sykt vondt. 

Tannlegen brukte vel 80-90 minutter på første runde av rotfylling, og tettet igjen med midlertidig fylling. Så får jeg innkalling til neste runde. Fikk se på røntgen hvordan tanna var blitt fikset osv. 

Nå har bedøvelsen gått bort, og jeg har nesten nøyaktig like vondt i tanna - med samme ting som trigger smerten. Vondt som faen om jeg trykker ned, samt vondt om den får trykk fra siden. 

Er dette normalt? Forrige 2 gangene jeg har rotfylt, så forsvant smerten umiddelbart - dvs. hadde null smerte så fort bedøvelsen var borte.

Anonymkode: 7ac29...99c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt 

Anonymkode: c5a16...10c

• Liker 2
Skrevet

Jepp...her kan jeg få vondt 2-5 dager etter

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er jo ikke tannlege, men det er jo naturlig å anta at det som gjør vondt nå er i forbindelse med betennelsen rundt den rotfylte tannen, eller hur? Nervene i tÆnnaan er ikke de samme som de som sitter i tannkjøttet ditt... 

Edith. Ser at du ikke skrev noe om "betennelse"....  Disregard... 

Endret av AnonymBruker 42
Skrevet

Tja, det kan være at det er ømt i noen dager etter, men det skal ikke vedvare. 

Jeg hadde vedvarende smerter lenge etter rotfylling. De fant ikke ut av det siden de ikke så betennelse på bildet, så ble sendt til kirurg for rotspissamputasjon. Blodet/betennelse fosset under inngrepet. Operasjonen hjalp ikke, så måtte fjerne tannen. 

Anonymkode: fe150...219

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, det kan være at det er ømt i noen dager etter, men det skal ikke vedvare. 

Jeg hadde vedvarende smerter lenge etter rotfylling. De fant ikke ut av det siden de ikke så betennelse på bildet, så ble sendt til kirurg for rotspissamputasjon. Blodet/betennelse fosset under inngrepet. Operasjonen hjalp ikke, så måtte fjerne tannen. 

Kan jeg spørre hva du måtte betale for dette? Jeg har så sykt betennelse i tannen men har ikke råd eller tørr å gå til tannlegen.. Jeg lever daglig på smertestillende for å dempe smerten litt. 

Anonymkode: 000ea...cc9

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hva du måtte betale for dette? Jeg har så sykt betennelse i tannen men har ikke råd eller tørr å gå til tannlegen.. Jeg lever daglig på smertestillende for å dempe smerten litt. 

Anonymkode: 000ea...cc9

Dette kan gå innunder støtte fra NAV. Du må få tannlegen til å skrive kostnadsoverslag på hva som må gjøres, så må du fylle ut skjema på nav sine sider, og sende inn mye dokumentasjon på inntekt og faste utgifter. I noen tilfeller så går det innunder refusjon fra HELFO, avhenger av hva situasjone er. 

Tannlegen bør ha oversikt over dette.

https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/overordnet-regelverk/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...