AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Se for deg at du er evig fattig, f eks ufør og disse pengene er din ene sjanse hele livet. Hva er det smarteste å gjøre med de pengene for å øke dem når man ikke har råd til å tape dem? Men om det er mulig å f eks bytte bank til en med høyere sparerente, om det finnes et sikkert fond man kan sette de i for vekst, om det er ting som gull eller annet man kan kjøpe som er garantert verdiøkning? Om så om 10 år eller 30 år. Hva er smartest å gjøre med pengene i dag? Anonymkode: 9d4ff...0b6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Ville satt noe av det i fond Anonymkode: 3c1d7...506 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Fond, men man må ha en lang tidshorisont Anonymkode: 96dce...ea5
Pappi Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Tror TS har urealistiske forventninger til hvilken forskjell 100tusen kan gjøre. 17 1
Fountaine Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Pappi skrev (1 minutt siden): Tror TS har urealistiske forventninger til hvilken forskjell 100tusen kan gjøre. Enig. 100k er ikke veldig mye egentlig. Hvis man skal tjene noe særlig på det i fond så må det stå der lenge. Man kan jo bruke det som buffer og ha det på høyrentekonto. Det er trygt samtidig som man tjener litt på det. 1
Nowayback Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Satt alle pengene på at Manchester United taper neste kamp.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Høyrentekonto. Hadde brukt det som buffer. 100k er ikke mye. Anonymkode: 63cad...ba0 1
Skjold Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Hadde jeg hatt gjeld annet enn boliglån og studielån hadde jeg betalt ned det. Deretter hadde jeg puttet mesteparten av det i et indeksfond, sikkert halvparten i et USA fond og halvparten i et verdensfond.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Hva med 5 millioner? (Overse om det kupper tråden) Anonymkode: 50b17...671
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Halvparten på indexfond, resten hadde jeg fordelt på høyererentekonto hvis det finnes for slikt sum 25 000 og 25 000 på bufferkonto. Det kan utgjøre mye hvis man kan slippe forbrukslån hvis bilen må på verksted eller man må ha nytt kjøleskap.... Anonymkode: d62ce...b9c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Om jeg hadde hatt noe restarbeidsevne eller noen som helst slags mulighet til å gjøre en jobb hjemmefra så hadde jeg inverstert i kompetanse eller utstyr for å kunne gjøre litt jobb for inntekt. Om jeg hadde hatt ingen restarbeidsevne hadde jeg satt inn pengene på en høyrentekonto som en buffer eventuelt nedbetalt gjeld. Anonymkode: 62cfc...50e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Se for deg at du er evig fattig, f eks ufør og disse pengene er din ene sjanse hele livet. Hva er det smarteste å gjøre med de pengene for å øke dem når man ikke har råd til å tape dem? Men om det er mulig å f eks bytte bank til en med høyere sparerente, om det finnes et sikkert fond man kan sette de i for vekst, om det er ting som gull eller annet man kan kjøpe som er garantert verdiøkning? Om så om 10 år eller 30 år. Hva er smartest å gjøre med pengene i dag? Anonymkode: 9d4ff...0b6 Vel, ville jeg ha bodd der jeg bodde (fortrinnsvis i et slag kollektiv/bofellesskap - man skal bo etter evne, ikke ønske), og så ville jeg satt 95 000 av kr3 100 000 i sin helhet til side et sted de kastet av seg mer enn konsumprisindeksen. Det mest fornuftige å bruke 5 000 på (de jeg altså ikke sparte, men brukte til å bedre egen likviditet) dersom du oppriktig er fattig er å bruke dem til å kjøpe den jakken du trenger i januar. Brukt, naturligvis. Du skal være velstående før det gir mening å kjøpe nye gjenstander. Men altså i januar, når folk selger desperat unna etter å ha valgt å delta i en kjøpefest de ikke kan finansiere i desember. Så ville jeg sakte fordelt pengene utover min levetid på ting som oppriktig betyr noe. En buffer som gjør at du kan kjøpe private helsetjenester uten å ligge søvnløs, eller bytte ut vaskemaskinen når den ryker. Penger nok til å sette deg på et billig fly retning Spania i desember og bo der i en billig leilighet der du lager din egen mat fordi 100 000 ikke gjør deg rik nok til å sløse, men du har råd til å bli der ut januar om sykdommen er slik at det forbedrer livskvaliteten din. Premisset ditt er også at jeg er ufør. Nå sier du ikke noe om hva slags sykdom som gjør meg ufør, men komboen ufør-fattig gjør at jeg setter forventet levetid til 60 år. Maks. Så et perspektiv på sparing på 40 år? Trolig ikke relevant. Syke mennesker har kort levealder. Anonymkode: ce630...e00
Baktus2024 Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Se for deg at du er evig fattig, f eks ufør og disse pengene er din ene sjanse hele livet. Hva er det smarteste å gjøre med de pengene for å øke dem når man ikke har råd til å tape dem? Men om det er mulig å f eks bytte bank til en med høyere sparerente, om det finnes et sikkert fond man kan sette de i for vekst, om det er ting som gull eller annet man kan kjøpe som er garantert verdiøkning? Om så om 10 år eller 30 år. Hva er smartest å gjøre med pengene i dag? Anonymkode: 9d4ff...0b6 jeg er ufør og ikke ligner på noe som kan se ut som fattig..p
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Se for deg at du er evig fattig, f eks ufør og disse pengene er din ene sjanse hele livet. Hva er det smarteste å gjøre med de pengene for å øke dem når man ikke har råd til å tape dem? Men om det er mulig å f eks bytte bank til en med høyere sparerente, om det finnes et sikkert fond man kan sette de i for vekst, om det er ting som gull eller annet man kan kjøpe som er garantert verdiøkning? Om så om 10 år eller 30 år. Hva er smartest å gjøre med pengene i dag? Anonymkode: 9d4ff...0b6 Er ufør. Har pådratt meg kredittkortgjeld på 30.000. Hadde betalt ned den. Så hadde jeg fordelt resten med en 1000 lapp i mnd så lenge det rakk. Anonymkode: d3ac4...0e8
Traktor Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): om det er ting som gull eller annet man kan kjøpe som er garantert verdiøkning? Nei
Gjest ti10 Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Hvis jeg hadde hatt kredittkort- eller forbruksgjeld, hadde jeg betalt det først. Ellers hadde jeg satt en god del i fond, og tillegg hatt noe i bank for å ha lett tilgjengelig i tilfelle noe akutt skulle skje og jeg måtte ha ny vaskemaskin eller noe sånt.
Traktor Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 tussi680 skrev (2 minutter siden): Betalt ned unødvendige regninger. Er det ikke bedre å betale ned nødvendige regninger?
tussi680 Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Traktor skrev (Akkurat nå): Er det ikke bedre å betale ned nødvendige regninger? Haha, hadde kvitta meg med helt unødvendig gjeld også lagt på si til de vanlige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå