AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Alle er jo så «fattige» nå. Jeg er ufør, min samboer jobber i butikk. Vi har ingen en god inntekt, men vi lever helt fint. Vi har ikke noe lån, vi leier, og har bil men ikke bil lån. Vi sitter igjen med fort 20-30k i mnd til sammen etter alt er betalt. Dette gjerne inkluderer også det vi setter av til mat. Vi defineres som fattige av samfunnet, men vi lever jo fint. Men så leser du plutselig om Hanne og Jon som er så utrolig fattige selvom begge er i jobb med helt fine lønninger. Føler jeg ser overalt mennesker som har helt grei lønn ++ som klager. De kan godt kalle seg fattige fordi huslånet er blitt dyrere + de to fine bilene har blitt dyrere nå. Men da må man jo tenke i de baner at man skal selge bilene og kjøpe seg en billig f.eks som er mulig kjøpe ut fort. Om man kjøpte seg en slt for dyr bolig, ja kanskje man skal tenke på noe billigere. Forhåpentligvis ligger det jo litt penger i boligen som kan dekke mer av ett nytt sted. Kan man virkelig definere seg som fattig, når man sitter på en dyr bolig og dyre biler, samt fortsatt ferier osv. Etter min mening lever man jo bare over evne, ja man kunne leve sånn for noen år siden. Men de finnes jo aldri noe garanti for at ikke ting skulle bli verre. Vi lever jo kjempe fint på det som kalles luse lønn. Vi kunne betjent ett bolig lån også hvis vi ønsket det. Men da kunne vi ikke betjent ett bil lån kanskje, og sånn er livet. Anonymkode: 654a9...712 26 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Mange bor over evne, helt klart. Men, det finnes nok noen av begge deler. Vi er to uføre og har 38 000kr utbetalt så hvordan dere klarer å ha 30 000kr til overs i måneden forundrer meg da 😅 da jeg jobbet i butikk tjente jeg ikke akkurat så veldig bra. Anonymkode: 2539b...ae8 24 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Vi kjenner på dårlig råd nå. Vi eier hus (men vil tro leie hadde kommet opp innestengt det samme.) Vi har altså huslån men ikke billån. Vi har to barn på 12 og 15 år. En del utgifter i forsikringer. Vi klarer oss, ja, men vi må snu på krona og bekymret oss mye. Det er først og fremst pga barna. Vi hadde nok levd enda mer nøkternt hvis vi ikke hadde hatt barn. Anonymkode: 6cad5...e1a 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Nei. Er uføretrygdet med minste sats. 3 barn. Eier bolig m/lan Eier bil uten lån Sparer 15-20 tusen hver måned. Anonymkode: 87524...cc9 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange bor over evne, helt klart. Men, det finnes nok noen av begge deler. Vi er to uføre og har 38 000kr utbetalt så hvordan dere klarer å ha 30 000kr til overs i måneden forundrer meg da 😅 da jeg jobbet i butikk tjente jeg ikke akkurat så veldig bra. Anonymkode: 2539b...ae8 Jeg har ung ufør og barn. Som gir noe tillegg, men pengene går jo like fint på barnet igjen da det koster penger og ha barn. Han har jobbet lenge nok til å få den høyeste lønnen en butikkansatt kan ha, men den er jo ikke mye å skryte av for det om. Lønna varierer derfor jeg skrev 20-30. Så har vi jo ikke all verdens utgifter heller, vi har jo bare bolig, strøm, telefonregninger, sfo osv. Alt det normale. Strømmetjenester fordeler vi over hele familien, så går lite ut der. Men vi lever jo ganske godt til å være «fattige» i dagens samfunn. Anonymkode: 654a9...712 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Alle er jo så «fattige» nå. Jeg er ufør, min samboer jobber i butikk. Vi har ingen en god inntekt, men vi lever helt fint. Vi har ikke noe lån, vi leier, og har bil men ikke bil lån. Vi sitter igjen med fort 20-30k i mnd til sammen etter alt er betalt. Dette gjerne inkluderer også det vi setter av til mat. Vi defineres som fattige av samfunnet, men vi lever jo fint. Men så leser du plutselig om Hanne og Jon som er så utrolig fattige selvom begge er i jobb med helt fine lønninger. Føler jeg ser overalt mennesker som har helt grei lønn ++ som klager. De kan godt kalle seg fattige fordi huslånet er blitt dyrere + de to fine bilene har blitt dyrere nå. Men da må man jo tenke i de baner at man skal selge bilene og kjøpe seg en billig f.eks som er mulig kjøpe ut fort. Om man kjøpte seg en slt for dyr bolig, ja kanskje man skal tenke på noe billigere. Forhåpentligvis ligger det jo litt penger i boligen som kan dekke mer av ett nytt sted. Kan man virkelig definere seg som fattig, når man sitter på en dyr bolig og dyre biler, samt fortsatt ferier osv. Etter min mening lever man jo bare over evne, ja man kunne leve sånn for noen år siden. Men de finnes jo aldri noe garanti for at ikke ting skulle bli verre. Vi lever jo kjempe fint på det som kalles luse lønn. Vi kunne betjent ett bolig lån også hvis vi ønsket det. Men da kunne vi ikke betjent ett bil lån kanskje, og sånn er livet. Anonymkode: 654a9...712 Men dere har jo ikke noe lån?? Der har du svaret ditt. Og tenker at hvis dere sitter igjen med 20-30.000 etter alt er betalt, så kan du umulig være på minstesats og samboer er kanskje butikksjef? Eller jobber mye ekstra? Anonymkode: 29bb7...150 23
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men da må man jo tenke i de baner at man skal selge bilene og kjøpe seg en billig f.eks som er mulig kjøpe ut fort. Naiv tankegang. Mange "kan ikke bare selge å kjøpe billigere". Brått så har du ikke nok egenkapital, og bilen/huset får du ikke solgt til verdien av lånet engang, så sitter du igjen med restlån og ingen egenkapital til ny bolig/bil. Anonymkode: c6f06...8bb 12 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Er uføretrygdet med minste sats. 3 barn. Eier bolig m/lan Eier bil uten lån Sparer 15-20 tusen hver måned. Anonymkode: 87524...cc9 Hvordan er det mulig? Hvor mye får du i barnetillegg? Andre tillegg? Anonymkode: 29bb7...150 12 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Vi har heller ikke lån, men eier bolig. Selvfølgelig har de som har boliglån mye større utgifter enn oss. Det sier seg liksom selv. Anonymkode: 9ba98...349 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Det er da ingen tvil om at mange har levd over evne, men de har ikke sett sånn på det selv. Advarsler i flere år om at rentene en gang kunne stige igjen, det ble for "uvirkelig" for de som ikke har opplevd annet enn konstant vekst og lave renter. Men det finnes også mange som allerede var presset til ytterpunktet fra før, som nå sliter enda mer økonomisk. Det er mange som lever på minstesats ufør, disse får rundt 18-19.000 utbetalt i måneden. Mange er enslige og må kun klare seg på egen inntekt, noe som fort kan bli hardt om man enten er ufør eller jobber i lavlønnsyrke. Du skriver at dere har 20-30k igjen etter alle utgifter er betalt, det er mange som ikke har så mye utbetalt i måneden engang. Personlig synes jeg ikke synd på de som sitter med dyrt hus, dyre biler og høy gjeld, de er overhodet ikke "fattige" selv om de har mindre nå enn de hadde før. Bolig har jo lenge vært omtalt som en "investering", og da får man også tåle at det innebærer det som hører med til investeringer, nemlig risiko. Men det er lettere å venne seg til luksus enn å avvenne seg med det, og det som egentlig ikke er nødvendig (dyre biler, store dyre hus, utenlandsreiser minst en gang i året, osv. osv.) blir fort en "nødvendighet" når man har gjort seg vant til det. Mange nordmenn har levd over evne, det er det ingen tvil om, men å omstille seg er lettere sagt enn gjort, og mange vil ikke gjøre det med mindre de blir tvunget til det. Ellers er det jo litt sprikende meninger om hva folk mener når de sier "fattige" eller "de som har minst", har jeg lagt merke til. Har ofte hørt mange som sier at rentehevingene går så hardt utover "de som har minst" fordi lånene deres blir så mye dyrere, men hvis man da påpeker at "de som har minst" veldig sjeldent har høye lån og mange av dem har blitt holdt utenfor boligmarkedet på grunn av stigende priser, så sier de at "jamen vi mener jo ikke de fattige da"! Så hvem i alle dager mener de når de snakker om "de som har minst" hvis de ikke mener de som er fattige...er det de som har minst av de som har mest..? 😅 Anonymkode: a4735...aec 7 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 vi er ikke fattige, men vi har dårligere råd. Vi kan ikke alle være uføre. Jeg er heldigvis funksjonsfrisk, jeg har tatt en utdannelse og med det så fører det med seg et studielån. Vi bor ikke over evne, men vi har jo boliglån, noe som gjerne følger med når man eier egen bolig. Billån, ja det har vi også. Vi bor i distriktet og må ha en trygg bil så vi kommer på jobb og får levert barn på skolen. At dere har igjen 20-30.000 kr i måneden på en lav inntekt og uføretrygd, er jo imponerende. Det er jo Dere må jo ha svært lave bokostnader. Vi som er en familie på 5 har 47.000 kr i faste utgifter i måneden, uten levekostnader som mat/drivstoff. Anonymkode: 3221b...474 5 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Alle er jo så «fattige» nå. Jeg er ufør, min samboer jobber i butikk. Vi har ingen en god inntekt, men vi lever helt fint. Vi har ikke noe lån, vi leier, og har bil men ikke bil lån. Vi sitter igjen med fort 20-30k i mnd til sammen etter alt er betalt. Dette gjerne inkluderer også det vi setter av til mat. Vi defineres som fattige av samfunnet, men vi lever jo fint. Men så leser du plutselig om Hanne og Jon som er så utrolig fattige selvom begge er i jobb med helt fine lønninger. Føler jeg ser overalt mennesker som har helt grei lønn ++ som klager. De kan godt kalle seg fattige fordi huslånet er blitt dyrere + de to fine bilene har blitt dyrere nå. Men da må man jo tenke i de baner at man skal selge bilene og kjøpe seg en billig f.eks som er mulig kjøpe ut fort. Om man kjøpte seg en slt for dyr bolig, ja kanskje man skal tenke på noe billigere. Forhåpentligvis ligger det jo litt penger i boligen som kan dekke mer av ett nytt sted. Kan man virkelig definere seg som fattig, når man sitter på en dyr bolig og dyre biler, samt fortsatt ferier osv. Etter min mening lever man jo bare over evne, ja man kunne leve sånn for noen år siden. Men de finnes jo aldri noe garanti for at ikke ting skulle bli verre. Vi lever jo kjempe fint på det som kalles luse lønn. Vi kunne betjent ett bolig lån også hvis vi ønsket det. Men da kunne vi ikke betjent ett bil lån kanskje, og sånn er livet. Anonymkode: 654a9...712 Så heldig du er som har samboer da. Men vi enslige bør vel ikke forvente å kunne fortsette å eie boligen vår, ha det varmt hjemme, spise middag hver dag, eller komme oss til og fra arbeid i en bil som er trafikksikker og driftsikker. Vi fortjener vel strengt tatt å leie en kjellerleilighet og kjøre en bil som må repareres tre fire ganger i året og sånn sett ender opp med å koste oss like mye som en nyere bil hadde gjort. Anonymkode: 1ec27...c12 11 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 Hvorfor skal man hele tiden ha denne diskusjonen? Økonomien vår er ikke noe kul for tiden, vi er medium godt utdanna med medium gode jobber, to stk sammen om det, og vi har jobba beinhardt for å gjøre "alt riktig". spart opp masse til egenkapital, mer en det som egentlig trengtes, kjøpte en billig bil uten lån etc, vi fikk bo i huset vårt i to år før vi kom til det punktet hvor vi er i nå. Huslånet koster oss nå 8K mer i mnd, og strømmen har blitt vanvittig mye dyrere, maten er steindyr, og selv om vi er sparsommelige og tar greie valg så kan vi ikke unne oss det vi brukte å unne oss før. KLART folk blir bitre når man jobber hardere, tjener mindre (inflasjon) og må betale mer i renter, for samme driten? Før kunne vi gå ut å spise, ta oss en weekendtur i ny å ne, pusse opp der vi følte for det i et edruelig tempo, nå må vi sette av EKSTRA mye penger en før i tilfelle vaskemaskinen ryker, Det er dritkjipt! Jeg orker ikke å sitte å være såååå takknemlig å god-glad for at jeg tross alt ikke bor på gata. Jeg har ikke gjort noe galt, å likevell så fucker økonomien meg over. Jeg ER bitter. Jeg kommer til å klage. Generasjonene før oss fikk alt servert på gullfat, bevilga seg selv alt de ville ha, å trakk stigen opp etter seg. Fint for deg TS at du synes det er helt greit, det synes IKKE jeg, Å vi har ikke barn engang, for hvem faen har penger til hus med plass til barn i, i denne økonomien ? Jeg synes kjempesynd på de som har høyere lån en oss, og barn, STAKKARS folk når brunosten koster 80 kr stykket å kidden elsker blåbær. Anonymkode: c6f06...8bb 9 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): vi er ikke fattige, men vi har dårligere råd. Vi kan ikke alle være uføre. Jeg er heldigvis funksjonsfrisk, jeg har tatt en utdannelse og med det så fører det med seg et studielån. Vi bor ikke over evne, men vi har jo boliglån, noe som gjerne følger med når man eier egen bolig. Billån, ja det har vi også. Vi bor i distriktet og må ha en trygg bil så vi kommer på jobb og får levert barn på skolen. At dere har igjen 20-30.000 kr i måneden på en lav inntekt og uføretrygd, er jo imponerende. Det er jo Dere må jo ha svært lave bokostnader. Vi som er en familie på 5 har 47.000 kr i faste utgifter i måneden, uten levekostnader som mat/drivstoff. Anonymkode: 3221b...474 Ja de faste utgiftene er jo på en rundt 8 tusen hver +-. Skulle gjerne ha flyttet herfra, ikke den peneste leiligheten, har dusj forheng, stygt badegulv. Generelt gulvet er fullt av hakk, som gjør at det ser skittent ut når det er rent da det legger seg ting som er umulig få vekk(gulvet er laminat eller noe). Trekker fra dør og vinduer. Men vi lever jo helt greit her, ser man bort fra små pirket så er det jo helt ok. Vi velger jo og ikke leve over evne på den lønna vi har, noe som gjør hverdagen våres veldig bra. Jeg har også trekk i lønna mi, men allikevel går det fint rundt. Anonymkode: 654a9...712 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så heldig du er som har samboer da. Men vi enslige bør vel ikke forvente å kunne fortsette å eie boligen vår, ha det varmt hjemme, spise middag hver dag, eller komme oss til og fra arbeid i en bil som er trafikksikker og driftsikker. Vi fortjener vel strengt tatt å leie en kjellerleilighet og kjøre en bil som må repareres tre fire ganger i året og sånn sett ender opp med å koste oss like mye som en nyere bil hadde gjort. Anonymkode: 1ec27...c12 Men nå brukte jeg jo samboere som ett eksempel her. Fordi man ofte leser om to stykker med gode jobber, som lever helt forferdelig. Hvis du følte deg truffet så var den sikkert ikke ment til deg. Men jeg forstår ikke hvordan to mennesker med 100k i lønn sammenlagt kan kalle seg fattige.. Jeg har vært alenemor på ufør, så vet godt hvordan det er å slite. Da blir man oppgitt på disse menneske som på liv og død har det så fælt med lønn på over 5x så mye som en selv. Om ikke mer. Anonymkode: 654a9...712 2
Artmo3 Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 De aller fleste som klager på at de ikke får ting til å gå rundt, det er folk som ikke klarer å prioritere rett. Når man har gjennomsnittlig lønn og mer enn det, så har man null grunn å klage, alle med gjennomsnittslønn kan leve fint uten økonomiske problemer. Man kan ikke klage på man er fattig når man bor dyrere enn man bør, kjøper alle mulige unødvendig varer som snus/tobakk, brus etc og dyre matvarer, og hvis man i tilleg spiser ute, går på kino osv når man ikke har økonomi til det, så bør være veldig flau over å klage 8 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Alle er jo så «fattige» nå. Jeg er ufør, min samboer jobber i butikk. Vi har ingen en god inntekt, men vi lever helt fint. Vi har ikke noe lån, vi leier, og har bil men ikke bil lån. Vi sitter igjen med fort 20-30k i mnd til sammen etter alt er betalt. Dette gjerne inkluderer også det vi setter av til mat. Vi defineres som fattige av samfunnet, men vi lever jo fint. Men så leser du plutselig om Hanne og Jon som er så utrolig fattige selvom begge er i jobb med helt fine lønninger. Føler jeg ser overalt mennesker som har helt grei lønn ++ som klager. De kan godt kalle seg fattige fordi huslånet er blitt dyrere + de to fine bilene har blitt dyrere nå. Men da må man jo tenke i de baner at man skal selge bilene og kjøpe seg en billig f.eks som er mulig kjøpe ut fort. Om man kjøpte seg en slt for dyr bolig, ja kanskje man skal tenke på noe billigere. Forhåpentligvis ligger det jo litt penger i boligen som kan dekke mer av ett nytt sted. Kan man virkelig definere seg som fattig, når man sitter på en dyr bolig og dyre biler, samt fortsatt ferier osv. Etter min mening lever man jo bare over evne, ja man kunne leve sånn for noen år siden. Men de finnes jo aldri noe garanti for at ikke ting skulle bli verre. Vi lever jo kjempe fint på det som kalles luse lønn. Vi kunne betjent ett bolig lån også hvis vi ønsket det. Men da kunne vi ikke betjent ett bil lån kanskje, og sånn er livet. Anonymkode: 654a9...712 Dette. Og det er jo ikke mange uker siden det var en tråd her på Kg hvor mennesker som har en netto inntenkt på 700.000 sa at de var fattige og at det var tøffere tider fordi de ikke kunne investere like mange kroner i fond Anonymkode: 80903...45f 3 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 Det må da være lov å uffe seg over økte kostnader, uten at man dermed har hevdet at man lever under fattigdomsgrensa. Jeg har dårligere råd nå enn jeg hadde før, pga økt rente, økte matpriser og levekostnader. Men jeg påstår jo ikke at jeg er fattig, selv om jeg klager over matprisene. Anonymkode: d51d0...0aa 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det må da være lov å uffe seg over økte kostnader, uten at man dermed har hevdet at man lever under fattigdomsgrensa. Jeg har dårligere råd nå enn jeg hadde før, pga økt rente, økte matpriser og levekostnader. Men jeg påstår jo ikke at jeg er fattig, selv om jeg klager over matprisene. Anonymkode: d51d0...0aa Det er forskjell på å uffe seg over økte kostnader og ha dårligere råd og det å være fattig. Anonymkode: 80903...45f 3 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Skjønner ikke det jeg heller, bruker folk alle penga på Gucci og gambling? Jeg jobber i butikk og har gjort det siden jeg startet i arbeidslivet for 13 år siden. Har en stor fin ganske ny toppleilighet, fin ganske ny bil, katt, kjøper akkurat det jeg vil av mat og lettbrus osv. uten å tenke på kassalappen, frister indrefilet så kjøper jeg indrefilet.. Jeg sitter igjen med 8.000-10.000 på en vanlig måned. Putter minimum 50% av det jeg sitter igjen med på slutten av måneden i indeksfond så betaler jeg litt ekstra ned på boliglånet, spesielt når jeg får feriepenger og ellers kjøper jeg det jeg vil av iPhones/macbooks/klær/whatever. Bare meg om regningene og aldri fått noe økonomisk hjelp. Leiligheten er fra 9 år siden og den er 65% nedbetalt nå. Neste tiår blir jo en dans på roser for da har jeg jo ingen boliglån lenger. Hva i huleste skal jeg bruke pengene mine på da? Anonymkode: 88087...e66 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå