AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Jeg og far er ikke helt enige.(bor ikke sammen) Ønsker deres syn. Hadde det vært ok for dere at barnet på 21 år tar seg et år der hen vil tenke litt på hva hen vil? Bo gratis, få gratis mat og jobbe ca 50% er det hen tenker er innenfor dette året selv. Hva hadde dere akseptert? Anonymkode: 1371b...506
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Friår: Ja absolutt! Skulle gjort det selv. Jobbe 50%: Ja, selvfølgelig, minst 50%. Bo og spise gratis: nei. Den ordentlige verden fungerer ikke sånn. En symbolsk leie og bidrag til mat ville vært minimum. Anonymkode: 22049...a9e 36
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Jeg er strengere. Kravet for å bo gratis hjemme er full skole eller full jobb (må da spare noe). Man klarer likevel å sette av tid til å tenke på framtiden. Anonymkode: a4b13...3d9 9 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Barn på 21.....? Myndig i 3 år allerede. Anonymkode: 07e11...01f 18 2
Budsom Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Kan bo hjemme, men skal betale en viss sum, som dere gjerne må spare og gi tilbake når hen starter å studere. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 "friår". Det er opp til hver enkelt hva man ønsker å bruke tiden til. Bo og spise gratis - overhodet ikke. Eneste som kvalifiserer til gratis kost og losji her i huset, er fulltidsstudier. Anonymkode: 8aebf...191 15
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Svaret mitt er ja, absolutt. Vi løste det slik at vi krevde leie av ungen, som vi igjen satt inn på aksjesparekonto. Så fikk ungen pengene tilbake når h*n flyttet ut. Kommer sikkert veldig an på hvordan barnet deres er, men vårt barn hadde i lang tid studert og jobbet, og var utbrent. 100% studie og 100% jobb. Dårlig idé, men barnet lærte en viktig lekse. Anonymkode: 40122...6c7 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Når man er 21, så er man ansvarlig for sine egne valg og sin egen økonomi. Da forsørger man seg selv. Hvis man skal bo gratis hos foreldre og sløve seg gjennom en 50% stilling så er man dum og umoden. Det bør ikke støttes av foreldre. Anonymkode: 2cbcb...6f8 15 3
Gjest ti10 Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Hvis denne unge voksne (for det finnes ikke barn på 21) skal tenke på hva han eller hun skal gjøre, hvorfor skal ikke vedkommende jobbe 100 %? Jeg hadde ikke sagt ja til at et ungt friskt voksent menneske hadde skullet få gratis kost og losji med mindre personen ikke hadde noe annet alternativ. Hvis personen studerte, og ikke hadde mulighet til full inntekt, hadde det vært noe helt annet. Hva gjør dere hvis avkommet fremdeles ikke har noen klare planer etter dette året? Dere gjør vedkommende en stor bjørnetjeneste hvis dere går med på dette. Når man er 21, er det på tide å bli voksen og ta ansvar for egen framtid, ikke snylte på mamma og pappa. Endret 4. desember 2023 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Min tok ett friår etter videregående, men han jobbet nesten 100%. Etter et stund fant han ut at han skulle studere Anonymkode: 75c43...cf2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Hadde ikke laget noe fuzz rundt det, vi har latt barna bo hjemme «gratis» når de har hatt friår. Det har alltid ordnet seg greit videre for de. Anonymkode: 8cfd2...824 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 21 år og blir omtalt som "barn" ???????????????? De fleste tar seg ett fri år om man er usikker på hva man ønsker å bli. Men at dere foreldre betaler for det VOKSENET MENNESKE, det synes jeg ingenting om. Man forstår som voksen at det koster å bo. Det koster å leve. Om "barnet" som du skriver, skal få bo hjemme, så skal det betales en symbolsk sum, og hjelpes til med diverse husoppgaver som det er uansett. Samt hjelpe til med ukeshandel mener nå jeg. Sier ikke at "barnet" skal betale for all maten til hele husstanden, men være med på å spytte inn litt penger i felleskassa. Anonymkode: 0ce73...a36 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg og far er ikke helt enige.(bor ikke sammen) Ønsker deres syn. Hadde det vært ok for dere at barnet på 21 år tar seg et år der hen vil tenke litt på hva hen vil? Bo gratis, få gratis mat og jobbe ca 50% er det hen tenker er innenfor dette året selv. Hva hadde dere akseptert? Anonymkode: 1371b...506 Dere bor ikke sammen, hva er problemet? Du bestemmer vel over deg selv og ditt hus? Anonymkode: c83d2...83e 1
Yodas Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og far er ikke helt enige.(bor ikke sammen) Ønsker deres syn. Hadde det vært ok for dere at barnet på 21 år tar seg et år der hen vil tenke litt på hva hen vil? Bo gratis, få gratis mat og jobbe ca 50% er det hen tenker er innenfor dette året selv. Hva hadde dere akseptert? Anonymkode: 1371b...506 Jeg hadde ikke akseptert å arbeide 100 prosent selv og forsørge et "barn" på 21 som ikke gadd å jobbe mer enn 50 prosent, og i tillegg gjøre det meste av husarbeidet. Så da skulle han nok få betale husleie og gjøre husarbeid, lage middag til familien 3 dager i uka etc., ellers hadde det gått på huet ut. 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere bor ikke sammen, hva er problemet? Du bestemmer vel over deg selv og ditt hus? Anonymkode: c83d2...83e Han flyttet til far fordi jeg sa at han måtte jobbe 100%, betale en leie (han skulle få igjen senere), og at han måtte vaske klærne sine. Derfor står jeg her nå og tenker at det ikke er greit at far lar han holde på sånn. Anonymkode: 1371b...506 1 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og far er ikke helt enige.(bor ikke sammen) Ønsker deres syn. Hadde det vært ok for dere at barnet på 21 år tar seg et år der hen vil tenke litt på hva hen vil? Bo gratis, få gratis mat og jobbe ca 50% er det hen tenker er innenfor dette året selv. Hva hadde dere akseptert? Anonymkode: 1371b...506 Barn? Da jeg var 21 år eide jeg egen bolig og hadde barn. Men ja, jeg hadde akseptert det. Anonymkode: f6789...20b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor står jeg her nå og tenker at det ikke er greit at far lar han holde på sånn. Enig i det, men far får forsørge han da 🤷 Anonymkode: 9362a...d9f 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 Jeg ville latt barnet prøve seg på et friår. Han/hun er sikkert sliten og/eller trenger noen impulser. Energi og nye impulser får man ikke foran gaming-pcen, så hadde tatt en prat om å bruke tiden sin godt. Kanskje tatt et fotokurs eller noe ved siden av 50% stillingen + sørget for å holde seg i form. I tillegg vært fint at han/hun laget middag noen faste dager, hjalp til med husstell. Anonymkode: c67d2...0a6 1
Grüner Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og far er ikke helt enige.(bor ikke sammen) Ønsker deres syn. Hadde det vært ok for dere at barnet på 21 år tar seg et år der hen vil tenke litt på hva hen vil? Bo gratis, få gratis mat og jobbe ca 50% er det hen tenker er innenfor dette året selv. Hva hadde dere akseptert? Anonymkode: 1371b...506 Å bo hjemme et år for å finne ut «hva han vil han vil bli når han blir stor mens han jobber, synes jeg er lurt i stedet for å bare begynne på et vilkårlig studium uten å ha bestemt seg for hva han vil. Men da hadde jeg forlangt at han skulle jobbe mer enn bare 50%. Det er veldig lite (2,5 dag) hvis han ikke har noe annet av jobb/studier på siden av og han er psykisk/fysisk frisk. Da burde han jobbe i hvert fall 80% tilsvarende 4 dager i uka. Hvis han bare jobber 2,5 dag, tror jeg det blir for lite til å komme inn i en god rytme, og at han vil sove lenge, game, feste i stedet. Han bør også betale en symbolsk, men ganske lav sum i «månedsleie» , 1500-2000kr?, for å bidra til familiebudsjettet, men også for å øve seg på voksenlivet med husleie. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg og far er ikke helt enige.(bor ikke sammen) Ønsker deres syn. Hadde det vært ok for dere at barnet på 21 år tar seg et år der hen vil tenke litt på hva hen vil? Bo gratis, få gratis mat og jobbe ca 50% er det hen tenker er innenfor dette året selv. Hva hadde dere akseptert? Anonymkode: 1371b...506 Et "Friår" er ikke å ikke jobbe og snylte på mor og far. Et friår er et friår fra skole/studier, mens man jobber. Snart blir han fast hos dere, fordi ingen blir mentalt friske av å slaske rundt i et halvår. Anonymkode: 6b57e...d5a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå