AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Hei! Jeg har ei venninne og vi har snakket en del om økonomi frem og tilbake, men jeg klarer liksom ikke å få ting til å stemme. Hun er ung ufør (pga kronisk sykdom), og mannen hennes jobber 100% på Elkjøp. Så det vil vel si at de til sammen har en inntekt godt under gjennomsnittet vil jeg tro (?). Hun og mannen flyttet sammen når de hun var 20 og han var 22. Hun hadde da ca 50 000kr oppsparte penger. Han hadde ingen sparepenger, og hadde i tillegg en del gjeld som han enda betaler på (vet ikke hvor mye, men tror det er snakk om en del). De leide i 5 år til de kjøpte seg hus for 2 år siden. Hun snakker hele tiden om at hun må vær så sparsommelig og klager over at ufør-lønnen er umenneskelig lav, men samtidig så føler jeg nesten de lever et luksus liv. Siden de flyttet i lag for 7 år siden så har de kjøpt 6 ulike biler (og solgt 4 av de igjen), de har fått katt, 2 marsvin, 2 unger, alt baby-utstyr skulle være av beste kvalitet og ungene «skal ikke mangle noe», huset er stappfullt av leker, hun er til frisøren hver måned og farger håret, de kjøper seg ny mobil annen hvert år minst (nyeste, dyreste modell), de har kjøpt gaming-utstyr til 35000 kr, 2 kajakker de aldri bruker, 2 SUP brett brukt 1 gang, pusset opp badet i det nye huset (badet var 3 år gammelt, men de likte ikke så godt fargen), har vært på utenlandsferie hvert år, er ute å spiser minst 1 gang i uka osv. Føler livsstilen deres tilsier at de drukner i penger, men de gjør jo ikke det. De får heller ikke pengehjelp fra familie eller noe. Tenkte tidligere at de kanskje bare ville det skulle se ut som de hadde mye penger med å kjøpe alt de gjør og leve som de gjør og at egentlig har de tatt opp forbrukslån til mange hundre tusener, men da hadde de vel aldri klart å få huslån i banken? (De fikk 4,5 mill i lån). Hvordan er det mulig? Jeg skjønner ikke… Anonymkode: 169be...63f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Feilen du gjorde var å bringe ordet "ufør" inn i tråden. Nå får du bare pes. Anonymkode: 1b05c...b3f 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Enten så lever de over evne, eller så har de inntektskilder du ikke kjenner til. Om de fikk låne 4,5 millioner er nok sistnevnte det mest sannsynlige. Anonymkode: 738cf...eb7 13 1 4
Jadzia Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 1. de sparer inn på alt annet du ikke ser (klær, sko, mat, reiser osv) 2. de, som så alt for mange her i landet, lever over evne og har masse kredittkort og forbrukslån 3. de har investert noe som de får en del avkastning på 4. de selger unna ting når de ikke trenger det lenger og får sånn sett inn en del også og sikkert mange andre muligheter og. 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Ingen andre kan forklare det regnetykket enn de det gjelder. Kanskje gjør de helt sinnsykt gode kjøp, handler brukt, kjøper lite mat og ting utenom det du legger merke til, de har kanskje vunnet i lotto eller fått penger i arv. Hvem vet. De bruker kanskje mye kreditt nå, det er vel ikke særlig relevant for deg strengt tatt? Anonymkode: 21339...907 2
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Det er utrolig mange tilleggsytelser for skarpskodde mennesker.
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 På en måte er det økonomisk logisk i snever forstand, hvis en verdsetter den type liv, herunder hva en kan få. Det er vel noe der da, hvis hun ikke kan jobbe.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Uføreforsikring? Hvis mannen er avd.leder eller butikksjef, så har de høyere lønn også. Elkjøp har også bonusordninger om de er gode selgere Anonymkode: faf62...7f2 4 4
Gjest ti10 Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Hvorfor spør du henne ikke bare når hun sier hun har så dårlig råd? F.eks. : Det hadde jeg ikke trodd, for du sa jo også at dere ..... Hvis hun allerede er så åpen om økonomien, er det jo ikke noe galt i å spørre, så lenge du respekterer svaret hennes. Endret 4. desember 2023 av ti10
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Det er mye man ikke vet om andre folk. Akkurat det der ville jeg aldri ha spurt om. Det kan være en sponset-setting, noen jobber undercover, dekk ditt dekk datt.
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Det er virkelig ikke det samme som å spørre hva en Led-lyspære koster!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 1 - spørs hva hennes inntekt var før Ufør 2 - eventuelle forsikringsutbetalinger kam spille inn, uføreforsikring, klp dersom hun har jobbet i kommunen en eller gang 3 - hva type stilling mannen har, har noe å si for hans lønn. 4 - de lever mer enn behagelig med den pengebruken, men det er ingen andres sak en deres.. 5 - kansje hun utbroderer og pynter litt på ting. 6 - kanskje selger de unna ting, eller har annen inntektskilde.. Men det spiller ingen rolle. Deres sak, ingen andres. Anonymkode: 54b5c...a3f 2
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 Kanskje hun jobber i Secret Service! Haha, tuller, jeg.
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1 - spørs hva hennes inntekt var før Ufør 2 - eventuelle forsikringsutbetalinger kam spille inn, uføreforsikring, klp dersom hun har jobbet i kommunen en eller gang 3 - hva type stilling mannen har, har noe å si for hans lønn. 4 - de lever mer enn behagelig med den pengebruken, men det er ingen andres sak en deres.. 5 - kansje hun utbroderer og pynter litt på ting. 6 - kanskje selger de unna ting, eller har annen inntektskilde.. Men det spiller ingen rolle. Deres sak, ingen andres. Anonymkode: 54b5c...a3f Lykke til med det! Det der ville jeg ikke gravd i. Det er virkelig privat.
Apekatten Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 Ei jeg kjenner får mer utbetalt som ung ufør enn jeg som jobber 100% gjør. Jeg har gjennomsnittlig lønn. Mulig hun får utbetalt mer enn du ser for deg, har forsikring eller lever godt over evne. 1
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 Hoia skrev (4 minutter siden): Lykke til med det! Det der ville jeg ikke gravd i. Det er virkelig privat. Jeg har jobbet med noen ytelser. I ett tilfelle var det en som fortalte om hvilke ytelser vedkommende fikk der jeg tenkte i mitt stille sinn at vedkommende knapt oppfylte halvparten av vilkårene til noen av dem. Jeg tenkte da at dette graver ikke jeg i, det kan være tusen grunner til at vedkommende får dette, og noe en ikke vet.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Vi vet ikk årsaken til hennes ufør. Kanskje hun har mottatt erstatning fra pasientskadeerstatning, voldsoffererstatning, forsikring? Yrkesskade? Arv? Selger unna det de ikke bruker? God på tilbud og å kjøpe brukt som er nesten som nytt? Sparer inn der det er mulig? Anonymkode: 0684d...72e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 Hvis hun klager over dårlig råd, og dere er gode venner.. da tenker jeg det åpner for at du kan være direkte og spørre.. Det viktige er jo hvorfor du spør, bryr du deg om henne og vennskapet eler er du bare nysgjerrig. Anonymkode: 0090d...020 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 Apekatten skrev (2 minutter siden): Ei jeg kjenner får mer utbetalt som ung ufør enn jeg som jobber 100% gjør. Jeg har gjennomsnittlig lønn. Mulig hun får utbetalt mer enn du ser for deg, har forsikring eller lever godt over evne. Har aldri møtt noen med ung ufør som tjener 640 000 årlig. Da må jo personen du kjenner ha mange tilleggsytelser? Anonymkode: 738cf...eb7 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Apekatten skrev (10 minutter siden): Ei jeg kjenner får mer utbetalt som ung ufør enn jeg som jobber 100% gjør. Jeg har gjennomsnittlig lønn. Mulig hun får utbetalt mer enn du ser for deg, har forsikring eller lever godt over evne. Da er hun ikke ung ufør. Man får bare ung ufør-tillegget hvis man ikke har tjent seg opp rettigheter til høyere uføretrygd enn minstesats. Anonymkode: b4728...777 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå