Gå til innhold

Negative holdninger til graviditet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg er gravid i uke 7, hadde egentlig ikke tenkt til og fortelle før 3 mnd. Jeg er 30 år jeg og min samboer tenkte dette, er en fin tid å få barn. Jeg kastet opp hele forige uke forsto jeg burde si til mine foreldre. Jeg gruet jeg ekstremt, det hadde jeg god grunn til. Det skal sies jeg har en lett grad av en funksjonsnedsettelse. Mine foreldre var ganske negative, mener at barnevernet vil komme inn i bildet. Sier masse hva hvis du ikke klarer det. Legene mine er veldig glad på mine vegne. Hadde en spontanabort tidligere, som jeg og samboeren min syns var veldig trist. Blir så lei meg når mine nærmeste har så negative holdninger. snakker til meg som jeg er alene om et barn. Hvordan har dere takler negative holdninger til ditt barne ønske? Jeg blir oppriktig veldig lei meg samboeren min har hvert veldig støttende i alt dette. Lurer på om noen har hvert i samme problem stilling? Eller har noen tips

Anonymkode: e1fd1...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge helsepersonell synes dere er skikket ville jeg ikke tenkt på hva foreldrene dine mener. Det er selvfølgelig sårende når dine nærmeste reagerer slik, men dere er voksne. Hvis de skal være så negative til et barnebarn får du evt si at da må dere skjerme barnet fra disse holdningene. 

Anonymkode: 491f4...147

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Negativitet skyldes jo ofte en grunnleggende frykt for noe. Det er jo mulig dine foreldre er bekymret for at  barnevernet blir innblandet fordi de er glad i deg og ditt fremtidige barn, men at de i stedet for å komme ut som omsorg så kommuniseres det som krisemaksimering. 

Anonymkode: 8dec9...d28

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Negativitet skyldes jo ofte en grunnleggende frykt for noe. Det er jo mulig dine foreldre er bekymret for at  barnevernet blir innblandet fordi de er glad i deg og ditt fremtidige barn, men at de i stedet for å komme ut som omsorg så kommuniseres det som krisemaksimering. 

Anonymkode: 8dec9...d28

Fint å høre andres meninger, angående er ganske syøttende

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge helsepersonell synes dere er skikket ville jeg ikke tenkt på hva foreldrene dine mener. Det er selvfølgelig sårende når dine nærmeste reagerer slik, men dere er voksne. Hvis de skal være så negative til et barnebarn får du evt si at da må dere skjerme barnet fra disse holdningene. 

Så fint å høre. Helsepersonell er faktisk poseriv. Det er jeg veldig glad for. Det er mye negative holdninger der ute. Til oss som er funsjonsnedseteler og velger å få barn. 

Skrevet

Nå aner ikke jeg hvordan funksjonsnedsettelse du har, mange med FN klarer fint og ta vare på et barn. Men det finnes også dem som ikke klarer det, og det er ikke alltid man selv har den selvinnsikten til og se det. Hvordan du styrer livet ditt nå forhold til og ta vare på deg selv, sier jo mye om du egner deg til og ta vare på et barn. Husk legen ser ikke deg o det daglige som andre rundt. Jeg jobber i en bedrift med en god del som veldig har lyst på barn men dem er ikke så egnet som dem selv tror, dette er i en bedrift som har mennesker som har div funksjonsnedsettelser. Jeg håper at noen av dem aldri setter et barn til verden, dem er ganske oppegående mange, men hører hva dem tenker barn innebærer. Ene fortalte moren hennes var veldig bekymret for at hun ville risikere og få et barn, jeg skjønner moren, hun ser ikke dette som noe problem som vi andre gjør. 

Anonymkode: ec7f4...f67

• Liker 3
Skrevet

Så lenge dere har kjærlighet, tid, energi, økonomi og tolmodig vil jeg tro at barnet vi få to gode foreldre:) 

• Hjerte 1
Skrevet

Kjenner at det kommer vel litt an på funksjonsnedsettelsen. Dine foreldre er nok bekymret for at det skal bli vanskelig for både deg og barnet - men tenker at så lenge helsepersonell er positive er det det viktigste. Samtidig må du være villig til å ta imot den hjelpen som tilbys.

Er selv autist med en liten baby. Har et helt apparat rundt meg, helsepersonell som er gull verdt og hjelper oss masse. Det å ha fullt ansvar for et lite menneske er faktisk mye mer krevende enn man noen gang kan forestille seg. Det betyr derimot ikke at ikke vi med funksjonsnedsettelse kan være gode foreldre, vi trenger kanskje bare litt mer støtte :) 

Gratulerer og lykke til med svangerskapet 😄

Anonymkode: 02120...807

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fint å høre. Helsepersonell er faktisk poseriv. Det er jeg veldig glad for. Det er mye negative holdninger der ute. Til oss som er funsjonsnedseteler og velger å få barn. 

Når dere har helsepersonell rundt dere og de er positive så ville jeg brukt de til å få svar på alt dere lurer på og evt tilbud dere kan benytte dere av senere ☺️ kanskje de også kan skrive en liten lapp for deg som du kan ta med til dine foreldre for å vise at dette er noe dere faktisk har tenkt gjennom på en ordentlig måte. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner at det kommer vel litt an på funksjonsnedsettelsen. Dine foreldre er nok bekymret for at det skal bli vanskelig for både deg og barnet - men tenker at så lenge helsepersonell er positive er det det viktigste. Samtidig må du være villig til å ta imot den hjelpen som tilbys.

Er selv autist med en liten baby. Har et helt apparat rundt meg, helsepersonell som er gull verdt og hjelper oss masse. Det å ha fullt ansvar for et lite menneske er faktisk mye mer krevende enn man noen gang kan forestille seg. Det betyr derimot ikke at ikke vi med funksjonsnedsettelse kan være gode foreldre, vi trenger kanskje bare litt mer støtte :) 

Gratulerer og lykke til med svangerskapet 😄

Kan jeg spørre ogsen støtte du fikk etter fødsel og under graviditen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå aner ikke jeg hvordan funksjonsnedsettelse du har, mange med FN klarer fint og ta vare på et barn. Men det finnes også dem som ikke klarer det, og det er ikke alltid man selv har den selvinnsikten til og se det. Hvordan du styrer livet ditt nå forhold til og ta vare på deg selv, sier jo mye om du egner deg til og ta vare på et barn. Husk legen ser ikke deg o det daglige som andre rundt. Jeg jobber i en bedrift med en god del som veldig har lyst på barn men dem er ikke så egnet som dem selv tror, dette er i en bedrift som har mennesker som har div funksjonsnedsettelser. Jeg håper at noen av dem aldri setter et barn til verden, dem er ganske oppegående mange, men hører hva dem tenker barn innebærer. Ene fortalte moren hennes var veldig bekymret for at hun ville risikere og få et barn, jeg skjønner moren, hun ser ikke dette som noe problem som vi andre gjør. 

Anonymkode: ec7f4...f67

Har en sjelden sykdom som er lite, kunnskap om. Jeg vet at folk med sykdommen har fått helt friske barn. Jeg har en helt vanlige jobb. Klarer meg egentlig helt på egenhånd passer ofte sønnen til min søster.  Du har mange gode poenger her. 

Skrevet

Har du noen gang hatt samtale med foreldrene dine om hvordan det vil bli å få barn? Har du tidligere blitt rådet å ikke få barn?

Jeg har flere i min familie som har funksjonsnedsettelse og har blitt frarådet barn. 

Hvis du sier mer om hva du har så er det kanskje lette å si noe om om du vil klare deg fint med ett barn?

Anonymkode: 81f34...a11

Skrevet

Er det omsorgsevnen eller din fysiske helse foreldrene dine er bekymret for? Det finnes hjelp å få til begge deler, og det er nok lurt å legge en plan med legen din allerede nå. Ikke fordi jeg tror du ikke er kapabel til å ta vare på et barn, legen virker nå positiv, men fordi det kan være greit å ha en plan klar når man plutselig har veldig mye å gjøre. Og barseltiden kan man aldri forutse, den kan fort bli hektisk. 

Har selv en funksjonsnedsettelse og er i tenkeboksen angående barn nettopp pga dette. Min familie er dog omvendt, de venter på at det skal skje noe, jeg heller mot at jeg blir barnløs. 

Ønsker dere uansett masse lykke til og håper dere får en fin ventetid og en koselig barsel når den tid kommer ❤

Anonymkode: 02e0a...ffe

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan jeg spørre ogsen støtte du fikk etter fødsel og under graviditen?

Ja 😊 Fikk ekstra oppfølging av både fastlege og jordmor på helsestasjon under graviditeten.

Etter barnet ble født fikk vi ekstra oppfølging hjemme helt i starten av jordmor fra hs som ble byttet med helsesykepleier etter en ukes tid. Har hatt jevnlige avtaler med helsesykepleier både hjemme og på hs gjennom barnets første år. I tillegg hadde vi oppfølging fra familievernkontoret både hjemme og på hs i barnets første 6 mnd. Gikk deretter over på ukentlige avtaler hos bup for hjelp med tilknytning og spedbarnsforståelse.

Nå etter baby fylte 1 år har jeg bare dps fast, men alle vi har vært i kontakt med underveis har full tillit til at jeg takler mammarollen 🥰 Veldig glad for all hjelp og veiledning vi har fått, er sikker på at det har bidratt til den trygge gode tilknytningen og at jeg føler meg så trygg i rollen som mamma nå! Ikke minst er det godt å vite at jeg har fagpersoner i ryggen og folk jeg kan kontakte dersom det skulle bli vanskelig.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja 😊 Fikk ekstra oppfølging av både fastlege og jordmor på helsestasjon under graviditeten.

Etter barnet ble født fikk vi ekstra oppfølging hjemme helt i starten av jordmor fra hs som ble byttet med helsesykepleier etter en ukes tid. Har hatt jevnlige avtaler med helsesykepleier både hjemme og på hs gjennom barnets første år. I tillegg hadde vi oppfølging fra familievernkontoret både hjemme og på hs i barnets første 6 mnd. Gikk deretter over på ukentlige avtaler hos bup for hjelp med tilknytning og spedbarnsforståelse.

Nå etter baby fylte 1 år har jeg bare dps fast, men alle vi har vært i kontakt med underveis har full tillit til at jeg takler mammarollen 🥰 Veldig glad for all hjelp og veiledning vi har fått, er sikker på at det har bidratt til den trygge gode tilknytningen og at jeg føler meg så trygg i rollen som mamma nå! Ikke minst er det godt å vite at jeg har fagpersoner i ryggen og folk jeg kan kontakte dersom det skulle bli vanskelig.

Høres bra ut at du fikk mer hjelp. Har migrene og har en medfødt, skade i hode. Som gjør at jeg blir letter sliten sliter med koordinasjon og synet på ene øyet. Jeg kaller dette noen små hindringer på veien. Har absolutt tror på at det skal går bra. Har aldri blitt frarådet å få barn. Var fint og høre hvordan støtte du har hvert borti. Det gir  meg er inntrykk.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres bra ut at du fikk mer hjelp. Har migrene og har en medfødt, skade i hode. Som gjør at jeg blir letter sliten sliter med koordinasjon og synet på ene øyet. Jeg kaller dette noen små hindringer på veien. Har absolutt tror på at det skal går bra. Har aldri blitt frarådet å få barn. Var fint og høre hvordan støtte du har hvert borti. Det gir  meg er inntrykk.

Får si som flere andre her, så lenge helsepersonell er positive så går de ut i fra at dette vil gå helt fint.

Mulig dine foreldre raskt vil skifte mening bare de får tenkt seg om, og at de heller vil støtte og hjelpe deg

Anonymkode: 22e11...ce4

Skrevet

Visse typer funksjonsnedsettelser er også arvelige, i større eller mindre grad. Det kan ha vært dette foreldrene dine var bekymret for, også. Men flott at dere får oppfølging 🧡

Anonymkode: f9858...ab9

• Liker 1
Skrevet

Kjenner ei som sitter i rullestol med baby, ingen som er så mye ute med barnet sitt som hun😀

Anonymkode: d6abc...242

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...