AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Barnet mitt (9) har, på eget initiativ, tatt kontakt med helsesykepleier fordi hun sliter med tankene hun har rundt sin far. Hun har også bedt sykepleier informere læreren ang sine egne reaksjoner/følelser som oppstår i klasserommet, slik at læreren også skal forstå hvis hun blir stille, eller ikke er helt med. Hun har bare samvær fredag-søndag, men han er ikke så flink til å imøtekomme henne når hun er der. Hun sliter en del med forholdet hun har til han. Jeg vet at hun snakker fast med helsesykepleier, fordi hun prater med meg om alt. Og hun forteller villig hva de prater om i samtalene. Jeg er faktisk ganske stolt og rørt over at hun vet at hun kan prate med andre, og at hun har tatt initiativ til å finne en løsning. Det tror jeg kommer godt med når hun blir eldre. Hun er trygg og god hos meg, og har erfaring med samtaler med tredjeperson fra tidligere grunnet faren. Jeg oppfordrer henne til å prate om alt både godt og vondt, på hvordan hun har det både hjemme hos faren og hjemme hos meg, uten å legge føringer for hva hun ønsker å dele. Jeg tror det er viktig for å få et helhetsbilde av hvordan hun har det. Og siden min datter snakker i detalj (uoppfordret) om hva de prater om i samtalene, så er jeg trygg på at hun har det godt hos meg. Men, er det vanlig at helsesykepleier setter opp faste samtaler med barn i barneskolealder, uten å informere foreldre om dette? Jeg er glad for samtalene hun har, men jeg trodde de var pliktige til å informere om slikt? Jeg husker da hun byttet skole, så ringte helsesykepleier for å informere om at det vil være en samtale hvor de skal prate om skolebytte, hvordan ting var før, h orden ting er nå osv, og at de da naturlig spør om hvordan barnet har det hjemme. Jeg gad såklart klarsignal til dette. Jeg liker at barnet blir følt opp av skolesystemet på best mulig måte. Men dette er såpass lenge siden, at det ikke kan være oppfølgingssamtaler fra helsesykepleiers side, samt at det er min datter som har tatt initiativ. Anonymkode: ccfde...e2c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Tilleggsinformasjon: Jeg har prøvd å ringe helsestasjonen i halvannen uke. Helsesykepleier er aldri tilstede og resepsjonisten legger igjen beskjed om at hun skal ringe opp igjen. Det har enda ikke skjedd. Jeg vil gjerne snakke med helsesykepleier, for å be henne følge litt ekstra med fremover, da min datter kan få en reaksjon når han forteller at han skal bli far igjen, med en kvinne de så vidt har møtt. Og jeg vet at dette kan bli en stor trigger for min datter. Jeg skal selvfølgelig gjøre hva jeg kan for å støtte, anerkjenne min datter, og samtidig prøve å få henne inn på et mer positivt syn til siguasjonen på sikt. Men det kan være godt og viktig at en nøytral tredjeperson også kan ha denne samtalen med henne, da jeg som mor aldri vil klare å være den nøytrale personen, enten jeg vil eller ei. Anonymkode: ccfde...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Du sier st hun prater om alt, hun kommer vel til å fortelle også dette til hs? Anonymkode: 6647a...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Vår datter på 11 år, har siste skoleår, og også i dette hatt faste samtaler med helsesykepleier. Forskjellen er at vi foreldre og datter har snakket mye rundt der som har opplevd som krevende, og datter selv foreslo å snakke med helsesykepleier selv. Jeg kontaktet skolens helsesykepleier (for hun jobber på skolen og ikke helsestasjon). Vi snakket litt sammen om bakgrunnen for ønske, og så skulle datter og helsesykepleier bli enige om hyppighet. Jeg vet ikke når eller hvor lenge, men vet de snakker sammen og om hva når datter forteller med. Før sommeren ringte helsesykepleier meg for å fortelle om sin opplevelse av samtalene . Det samme gjorde vi, og vi avtalte å fortsette også dette skoleåret. Anonymkode: 6d09d...71a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Tenker det med fordel ikke bør være slik at HS alltid må kontakte foreldre om samtaler… ville kanskje gjøre det vanskelig for barn som sliter nettopp med foreldrene sine å få hjelp. men kjenner ikke regelverket. føler det på lik linje som at temaet overgrep ikke varsles når kommer opp på skolen, så folk ikke kan ha «syke barn» med vilje den dagen. Kan være problematisk om HS må varsle foreldre dersom barna tar kontakt. Anonymkode: d85b2...16b 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 To av mine barn går også, vi foreldre får ikke vite det. Ene barnet har bedt helsesøster om å ringe den foreldren der skoen trykker (vi er skilt), og det har helsesykepleier gjort. Anonymkode: afa05...6b4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenker det med fordel ikke bør være slik at HS alltid må kontakte foreldre om samtaler… ville kanskje gjøre det vanskelig for barn som sliter nettopp med foreldrene sine å få hjelp. men kjenner ikke regelverket. føler det på lik linje som at temaet overgrep ikke varsles når kommer opp på skolen, så folk ikke kan ha «syke barn» med vilje den dagen. Kan være problematisk om HS må varsle foreldre dersom barna tar kontakt. Anonymkode: d85b2...16b Teamet bør av den grunn varsels, for å se hvem som evt holdes igjen fra skolen. Så ha en ny runde til med samme tema. Det skader ikke. Så har man kanskje en liten heads up allerede på potesielle barn i fare Anonymkode: 6647a...6dc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Du burde bare la skolen ta styringen på dette og holde deg unna. Tenker det er fint og med fordel at foreldre ikke trenger å informeres om dette. Som du sier så har du ikke noe å skjule, så vær takknemlig for at skolen er så på, og at barnet har noen å prate med. Anonymkode: 90add...0dc 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Det er sikkert en god grunn og en tanke bak det at foreldre ikke blir informert da. Anonymkode: 16d78...870
MarianneE Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Gjennom hele ungdomsskolen gikk min datter og pratet med HS på skolen. Jeg fikk ikke greie på når de hadde avtale osv uten at hun fortalte det selv hjemme. Samtalene var private. Må legge til at jeg vet hvorfor hun gikk og pratet med HS og at etter tillatelse fra datter pratet HS og jeg og noen ganger om min datter.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #11 Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes det er veldig bra at foreldre ikke blir informerert i tid og utide om slike samtaler. HS vet selv når det virkelig gjelder og hva som bør og må informeres om. Samtidig veldig flott at datteren din selv forteller hjemme, det må du ta godt vare på❤️ Jeg jobber selv med mange barn og unge hvor utrolig mange av dem er redde for å snakke med HS på skolen fordi de har hørt eller opplevd at HS «sladrer hjem». Så kan det være ulike årsaker til at barna ikke ønsker dette, og noen HS’er er kanskje litt kjappe på informasjon som ikke er høyst nødvendig. Barn har også rett på både privatliv og en trygg plass å åpne seg, innenfor hva som er forsvarlig selvsagt. Men det er vondt å snakke med alle dem som ikke tør fordi de er overbevist om at HS vil sladre og at de da får kjeft hjemme eller at de blir en bekymring og belastning. Så, heia HS hos dere TS! Så lenge du vet at datteren din er trygg på deg, og HS, så la dem ha disse private samtalene🫶 Anonymkode: 3a675...425 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes det er veldig riktig, og ikke minst viktig, at foreldre ikke informeres om samtaler og hyppighet med helsesykepleier. Dette for at barn som har problemer med foreldrene skal være helt trygge på at det er trygt å betro seg til helsesykepleier. At du derimot ikke blir ringt tilbake på 1,5 uke, det er jo dårlig… Anonymkode: 54539...4ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå