Gå til innhold

Får man bostøtte med penger på konto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ca 30.000 på sparekonto og mottar 700 kr mnd i bostøtte. Sånn jeg har forstått er bostøtte mest beregnet på inntekt og utgifter. Men hva med de som har 200.000 på sparekonto, har de samme rett til bostøtte eller må risikere å betale tilbake? 

Anonymkode: fd0e3...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har rett på bostøtte. Jeg har nærmere sagt 200.000 på sparing (bsu, aksjesparekonto og høyrentekonto), men jeg fører det på skattemeldingen. Får 1052 kr i bostøtte hver mnd.

Anonymkode: 20c6c...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal over en viss formue før det påvirker eventuell bostøtte.

Sitat

Bor du i leid bolig er fribeløpet i netto formue 310 208 kroner. Bor du i en bolig du eier selv, er fribeløpet inntil 651 436 kroner av formuesverdien på primærboligen din.

https://husbanken.no/person/bostotte/inntektsgrunnlaget/

Anonymkode: 34d8d...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostøtte er ikke sosialstønad.

Sosialstønad er eneste støtten hvor en ikke kan ha sparepenger for å motta.

Bostøtte går, som du selv sier, på inntekt, hvor mange barn i husholdningen og slikt.

Anonymkode: 9769e...4cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostøtte beregnes ikke av sparekonto eller andre midler som skal brukes til sparing, bolig, egenkapital, backup osv. Det er utelukkende inntekt i husstanden som regnes. Derimot stønader om man må søke andre instanser regnes alt som midler. BSU er vel eneste unntaket der, det er ikke lenger lov å beregne dersom man må søke stønad på annet vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (1 minutt siden):

Bostøtte beregnes ikke av sparekonto eller andre midler som skal brukes til sparing, bolig, egenkapital, backup osv. Det er utelukkende inntekt i husstanden som regnes. Derimot stønader om man må søke andre instanser regnes alt som midler. BSU er vel eneste unntaket der, det er ikke lenger lov å beregne dersom man må søke stønad på annet vis. 

Det er ikke sant. Har man formue over grensene, så legges det til som inntekt (den deles på 12 måneder). Jeg er enslig uføretrygdet med minstesats, og jeg ville fått bostøtte om ikke jeg hadde formue.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistet bostøtten fordi jeg hadde for høy formue, 270 000 den gang. Måtte også betale tilbake noen tusen, fordi jeg hadde fått for mye utbetalt. Så en må følge nøye med.

Anonymkode: 77aa2...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mistet bostøtten fordi jeg hadde for høy formue, 270 000 den gang. Måtte også betale tilbake noen tusen, fordi jeg hadde fått for mye utbetalt. Så en må følge nøye med.

Anonymkode: 77aa2...a56

Samme her, hadde mottatt bostøtte samme år som jeg fikk arv og det ble et par tusen i tilbakebetaling. Ikke noe problem siden jeg hadde mer enn nok men greit å følge med på regler og hva man har.

Anonymkode: 9bc50...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 14.37):

Det er ikke sant. Har man formue over grensene, så legges det til som inntekt (den deles på 12 måneder). Jeg er enslig uføretrygdet med minstesats, og jeg ville fått bostøtte om ikke jeg hadde formue.

Da skal du og de under her i utgangspunktet kunne referere tilbake til regelverket. Formue (oppsparte midler m.m) som ikke er inntekt eller kommer inn på konto skal ikke beregnes i regnestykket de bruker. Arv kan være et av unntakene som beregnes i spørsmål om bostøtte faktisk, fordi det er en sum penger som kommer inn på konto ergo man kan da miste bostøtte for de månedene pengene blir beregnet over eller ja, risikere å måtte betale tilbake. Det kan være ulike regler i ulike deler av landet, men sjekk regelverket for å være sikre. Jeg har måttet klage et par ganger for noen år siden på grunn av nettop feil beregning og at det ble tatt med sparing i utregningen. Dette er Innlandet, men skal ikke ha noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 14.17):

Du skal over en viss formue før det påvirker eventuell bostøtte.

https://husbanken.no/person/bostotte/inntektsgrunnlaget/

Nuka skrev (19 minutter siden):

Da skal du og de under her i utgangspunktet kunne referere tilbake til regelverket. Formue (oppsparte midler m.m) som ikke er inntekt eller kommer inn på konto skal ikke beregnes i regnestykket de bruker. Arv kan være et av unntakene som beregnes i spørsmål om bostøtte faktisk, fordi det er en sum penger som kommer inn på konto ergo man kan da miste bostøtte for de månedene pengene blir beregnet over eller ja, risikere å måtte betale tilbake. Det kan være ulike regler i ulike deler av landet, men sjekk regelverket for å være sikre. Jeg har måttet klage et par ganger for noen år siden på grunn av nettop feil beregning og at det ble tatt med sparing i utregningen. Dette er Innlandet, men skal ikke ha noe å si :)

Jeg la inn link til husbanken i mitt første innlegg i tråden. Det stemmer med det jeg har fått høre. Det er et fribeløp på i formue, og størrelsen på det er avhengig av om du bor i egen bolig. Jeg får ikke bostøtte fordi jeg har for mye formue i egen bolig. Har du større formue, så vil 65% av denne regnes som inntekt og fordeles på 12 måneder.( Ser det gikk for fort for meg, så jeg glemte at det bare er 65% som regnes med.) Dette finner du under "netto formue i Norge og utlandet".

Sitat

Netto formue er brutto formue minus gjeld. Brutto formue kan være bankinnskudd, formuesverdi bolig eller annen eiendom, verdien av bil, aksjer og annet. Gjeld kan være boliglån, studielån eller annen gjeld.

Bor du i leid bolig er fribeløpet i netto formue 310 208 kroner. Bor du i en bolig du eier selv, er fribeløpet inntil 651 436 kroner av formuesverdien på primærboligen din.
Har du netto formue over fribeløpet, blir 65 prosent av overskytende netto formue lagt til inntekten din i form av ett formuestillegg. Formuestillegget blir fordelt på 12 måneder og lagt til den månedlige inntekten.

Hvis du (eller annen forelder) har høy formue fordi du skatter for barn med formue, kan du be om at vi trekker ut barnets formue fra din netto formue. Les mer om barns formue under.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg la inn link til husbanken i mitt første innlegg i tråden. Det stemmer med det jeg har fått høre. Det er et fribeløp på i formue, og størrelsen på det er avhengig av om du bor i egen bolig. Jeg får ikke bostøtte fordi jeg har for mye formue i egen bolig. Har du større formue, så vil 65% av denne regnes som inntekt og fordeles på 12 måneder.( Ser det gikk for fort for meg, så jeg glemte at det bare er 65% som regnes med.) Dette finner du under "netto formue i Norge og utlandet".

Dette stemmer ja. 

Sjekket nylig dette ang mine egne pensjonist foreldre som sitter på mye bolig formue men lite inntekt. Man ser det også i kalkulatoren hos husbanken. 

Forøvrig grei nok tenker jeg, hadde det ikke vært slik så hadde det jo bare vært en evig bjørnetjeneste. " Du skal få penger for å beholde boligen som du eier men ikke egentlig har råd til på lang sikt ". 

Anonymkode: bbe9f...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også fått bostøtte om jeg ikke hadde formue. Akkurat det synes jeg er greit nok, man bør ikke få bostøtte når man har penger på bok å betalte utgiftene med. Men det jeg derimot synes blir feil er at man må betale samme formuesskatt uansett hvor lav inntekt man har.

Anonymkode: 74228...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ingen som kan sjekke hvor mye du har på konto. Det gjelder bare hvis man skal få sosialstønad at de må ha kontoutskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor legge ut noe som er lagt ut 2-3 ganger allerede? 😝

Fordi det ikke synker inn? Og den linken var ikke lagt ut før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det ikke synker inn? Og den linken var ikke lagt ut før. 

Tror ikke det er noen som har kranglet på det etter at det ble lagt ut direkte avsnitt og link fra husbanken flere ganger lengre opp her 👍 greit å lese igjennom innleggene før man skriver sitt så slipper det bli så mye gjentagelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er noen som har kranglet på det etter at det ble lagt ut direkte avsnitt og link fra husbanken flere ganger lengre opp her 👍 greit å lese igjennom innleggene før man skriver sitt så slipper det bli så mye gjentagelse 😊

Les selv, så ser du at nettopp det skjedde 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Les selv, så ser du at nettopp det skjedde 😅

Ja ser ut til at det var en som kommenterte to min før deg så da er dere vell like korte begge to. 

Poenget var at det er unødvendig når informasjon allerede er gitt gjentatte ganger, går jo inn og tror det er ts som har kommet med ny info eller annen relevant informasjon som er blitt lagt til. Neida bare gjentagelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja ser ut til at det var en som kommenterte to min før deg så da er dere vell like korte begge to. 

Jøss, du var trivelig. Så når noen fortsetter å spre feilinformasjon skal man ikke prøve å opplyse? Mange spesielle folk på kg, det må jeg si. Hva slags ny informasjon var det du ønsket deg? Linken jeg ga har detaljert informasjon om hvordan det regnes ut, og det var jo åpenbart at folk ikke forsto det ut fra den første linken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...