Gå til innhold

Noen barn går det ikke å overtale, hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har tre barn, de er veldig forskjellige og to av de kan jeg snakke fornuft til. 
Jeg leser denne artikkelen som handler om at vi skal ha litt mer grenser for barna våre i møte med helsevesen, det er en lege som mener vi foreldre setter for lite grenser.  Der sier psykologen at vi skal samarbeide med barna, fortelle og forberede og kanskje love en belønning. Skal ikke bruke tvang. 
https://www.klikk.no/foreldre/grensesetting-og-foreldrestiler-foreldre-bor-bestemme-mer-7351207?fbclid=IwAR3Xs8q7ajtQEk3dsthqvW9rrUi75wh6Nv9ogvPNCeTknxV_sOxOqdBjhvs_aem_AW48Ba3I5PSWl2uQJnPEVvTiW3kKh7akpaOoY86QiEwjktZ0YqiU_lgp3JIZ53gRUZg
Dette er jeg helt enig i, alltid gjort på 2 av mine barn. På den ene så fungerer ikke dette, vi kan love Disneyland om det er så barnet bryr seg ikke om det når det er noe barnet ikke vil. 
Helt uaktuelt rett og slett, jeg kan si jeg bestemmer, jeg kan være streng osv eneste som fungerer er at barnet må sitte på fanget og jeg må f.eks hold armen mens de tar stikk i fingeren. Barnet låser seg fullstendig, og ikke noe snakke fungerer. Tror faktisk ikke barnet lytter da, selv om vi har snakket hjemme før vi drar, hos legen osv. 

Så hva gjør man med sånne barn der ikke noe fungerer, barnet må jo bli undersøkt, barnet må få i medisiner, barnet må noen ganger ta stikk i finger eller ta en blodprøve.

Når barnet skulle ta vaksine, så samarbeidet vi mye med helsesøster, da fortalte jeg at jeg hater å måtte bruke tvang og at jeg helst så at vi fikk det til uten. 
Barnet var hos helsesøster 3-4 ganger for å snakke å forberede til vaksine, vi hadde en avtale om at jeg skulle komme osv. 

Barnet ringte meg å sa at nå bli du hjemme jeg klarer det, og det gjorde barnet til slutt. 
Barnet fikk premie, masse skryt og vi håpte dette var slutten for bruk av tvang. 
Dessverre så har vi ikke så lang tid når barnet trenger akutt hjelp å det skjer. Så hva gjør dere andre som har barn som låser seg fullstendig? 

Glemte å legge inn link

Endret av Forvirret23
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ingenting annet nytter så må man ty til tvang.

Anonymkode: 7c947...d3b

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da holder man. Mange foreldre vil ikke holde, og det er da problemene oppstår. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er det samme her. Bare at han har blitt 16 år og er umulig for meg å holde. Det er tid, tid og tid som gjelder. Han må finne ut selv at det går an å få det til. Vi er et år på etterslep med vaksinen de får i tiende, og jeg er usikker på om vi får tatt den i tide (mener helsesøster sa den burde settes innen årsskiftet).

Anonymkode: a0010...b1b

Skrevet

Jeg har også et slikt barn. Jeg prøver alltid å overtale, men det ender opp med tvang. Nå begynner han å bli stor og kan ikke fysisk tvinges lenger. Men heldigvis så har jeg fortsatt nok makt til at han gir seg, men det tar ganske lang tid.

Anonymkode: 242e8...9c5

Skrevet

Må man så må man.. 

Vi ble rapportert til barnevernet for noe datteren sa om å bli holdt fast tatt ut av kontekst. Så vi måtte på barnevernets hjemmebesøk vise hvordan vi var tvunget til å gi medisin.  Saken ble etter kort tid henlagt. 

Hos oss er medisin og sprøyter udiskuterbart. De spyttet ut flytende smertestillende, ja da ble det i rompa. Jeg lar ikke barna ha 41 i feber fordi noen anser det som overgrep, da trengs smertestillende. Bli lagt inn på sykehus og du vil selv bli gitt det på natta som voksen om du trenger det.   Vi prater om det og ungene er ikke føyelige med engang, og de får masse skryt etter alt er ferdig.   

Anonymkode: 825e9...276

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må man så må man.. 

Vi ble rapportert til barnevernet for noe datteren sa om å bli holdt fast tatt ut av kontekst. Så vi måtte på barnevernets hjemmebesøk vise hvordan vi var tvunget til å gi medisin.  Saken ble etter kort tid henlagt. 

Hos oss er medisin og sprøyter udiskuterbart. De spyttet ut flytende smertestillende, ja da ble det i rompa. Jeg lar ikke barna ha 41 i feber fordi noen anser det som overgrep, da trengs smertestillende. Bli lagt inn på sykehus og du vil selv bli gitt det på natta som voksen om du trenger det.   Vi prater om det og ungene er ikke føyelige med engang, og de får masse skryt etter alt er ferdig.   

Det er jeg enig i. Med små barn nytter det ikke alltid å prate seg til ønsket resultat. Men ts sitt barn er nok eldre og er på vei forbi det stadiet hvor det er fysisk mulig å holde og si at «sånn er det bare».

Anonymkode: a0010...b1b

• Liker 2
Skrevet

Man forteller barnet og ditt og datt skal skje her og der *sett inn tid*

Altså informerer og forteller at dette kommer til å skje, uansett. Det vil foregå sånn og sånn, det og det vil skje og det må bli gjort fordi *sett inn årsak*, det kan være litt ubehagelig. Nå vet du hvorfor og det går over. Alt blir bra.

Anonymkode: 37dc0...66c

Skrevet

Skjønner hva du mener ts, min eldste har sprøyteskrekk og vi fikk ikke tatt første vaksine på skolen. Vi forberedte, var klare på at den må tas, men gikk ikke første forsøk da han fikk helt panikk. Gikk i flere samtaler med helsesykepleier, og gjorde et nytt forsøk som heller ikke gikk. Helsesykepleier sier det ikke skal brukes tvang, da dette kan forverre problemet. Vi skal med andre ord ikke holde han fast med tvang. Jeg er virkelig rådløs selv. Det er ikke lett når barnet er oppriktig livredd og ikke klarer roe seg til å få satt sprøyten. Synes det er lite råd å få for disse situasjonene. Det er ikke livsnødvendig behandling heller, da ville det blitt brukt tvang selvfølgelig, men som sagt så vil ikke Helsesykepleier gjøre dette og armen må holdes i ro. Jeg ser poenget hennes med at det kan gjøre skrekken enda verre til neste gang sprøyte er nødvendig. 

Mitt andre barn sliter ikke med dette og er en ganske annen type. 

Anonymkode: 3b244...2f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man forteller barnet og ditt og datt skal skje her og der *sett inn tid*

Altså informerer og forteller at dette kommer til å skje, uansett. Det vil foregå sånn og sånn, det og det vil skje og det må bli gjort fordi *sett inn årsak*, det kan være litt ubehagelig. Nå vet du hvorfor og det går over. Alt blir bra.

Anonymkode: 37dc0...66c

Hadde det enda vært så enkelt. Hvis man ikke skal bruke tvang, som en del helsepersonell fraråder, så er det ikke lett når barnet er svært redd f.eks sprøyter. De klarer ikke nødvendigvis styre redselen slik vi voksne kan. 

Anonymkode: 3b244...2f8

• Liker 3
Skrevet

Jeg var et sånt barn selv. Jeg bet tannlegen i fingeren så han begynte å blø, og den gangen var det en vaksine på 4-årskontrollen, men som de ikke fikk til å sette før etter at jeg hadde begynt på skolen.

De forsøkte med overtalelse, premier og tvang. Og i følge foreldrene mine klarte de ikke å holde meg rolig nok til å sette vaksinen. Jeg tror validering av følelser, som er moderne nå, kunne ha virker på meg den gangen. Jeg var både redd, og sint for at andre ville bestemme over min kropp, og tror jeg kunne ha roet meg ned om noen hadde satt ord på det, forstått, men likevel insistert på at vaksiner, medisiner og undersøkelser skulle gjennomføres. 

Jeg er veldig imot å bruke tvang overfor mine egne barn når det kommer til slike ting, men det er klart at enkelte ganger er man helt nødt mtp liv og helse. 

Anonymkode: d40ef...901

• Liker 2
Skrevet

Jeg er dels enig. Vil ikke bruke tvang til feks vanlig legetime på helsestasjon hvor det kun er en pålagt rutine, kun vaksiner synes jeg det er greit. Men ved behov for helsehjelp må man tenke annerledes. Jeg er veldig for at man skal respekteres et nei, men når behovet ellers er større må det på best måte løses ved lett tvang, masse ros og belønning. Alle barn er forskjellige, så kan ikke bare si at sånn må det gjøres. Noen barn må ha flere forsøk, andre kan overtales. På en måte blir jeg litt provosert av uttalelsen, men samtidig enig. 

Anonymkode: f6f64...6f8

Skrevet

Var nettopp på legevakta med min 5 åring. Han er kjemperedd sprøyter, og vi måtte gi opp å ta crp i fingeren hos fastlegen tidligere. 

Nå sa jeg klart fra til legen at han kommer til å nekte å gjøre det uansett hva vi prøver, nå holder jeg ham fast og så gjør du det bare. 

Som sagt så gjort, crp ble tatt og gutten hylskrek et par minutter. Ikke gråt, men øredøvende skrik. Da han roet seg ned til sluttfikk han masse ros, og han fikk lov å åpne en julegave når vi kom hjem. Da ble han storfornøyd, og gleder seg til neste gang han skal ta crp, for da blir det gave igjen 😊

Men aldri i verden om det hadde nyttet å lokke ham med belønning før han fikk oppleve selv at det slett ikke er så vondt å stikke i fingeren. 

Jeg er autoritær når det virkelig trengs, autoritativ når jeg har masse overskudd og ettergivende når jeg er sliten.

Anonymkode: 2f109...79b

• Liker 6
  • Hjerte 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er autoritær når det virkelig trengs, autoritativ når jeg har masse overskudd og ettergivende når jeg er sliten.

Anonymkode: 2f109...79b

Haha, det tror jeg mange av oss kan kjenne på :P 

Jeg mener at når det gjelder viktige ting, som medisiner og legeundersøkelser, så bruker man tvang dersom barnet ikke vil. Selvsagt. Det er et barn som ikke vet sitt eget beste. Barn kan ikke bestemme om de vil pusse tenner, ha på seg sikkerhetsbelte eller få febernedsettende. Dette er det foreldrene som bestemmer.

Skrevet

Jeg savner den tiden da barnet kunne holdes og tvinges med makt. Alt var enklere da. 

Jeg mister tålmodigheten når jeg må lirke og argumentere. Da er det far som må bli med.

Og av og til må man spørre seg selv hvor nødvendig inngripenen er. Vaksiner, klart ja. Men CRP? Kommer helt an på problemstillingen. Legen synes alltid det er tvingende nødvendig, men når han blir forklart at det kan ta en time så er det visst ikke så nødvendig likevel..

Anonymkode: 0b5a7...f24

Skrevet

Jeg er en av de som ble holdt med tvang. Og jeg motsatte meg.

Og i dag har jeg store traumer knyttet til det.

Jeg sier ikke at det aldri er rett med tvang, men det bør være siste sort, veldig viktig og håndteres etterpå.

En av de tingene jeg sliter med i dag er tannlegebesøk. Det er tett knyttet opp til tvang og manglende kontroll som gjør det umulig for meg å gå til tannlege uten narkose.

Anonymkode: 6de08...9f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg savner den tiden da barnet kunne holdes og tvinges med makt. Alt var enklere da. 

Jeg mister tålmodigheten når jeg må lirke og argumentere. Da er det far som må bli med.

Og av og til må man spørre seg selv hvor nødvendig inngripenen er. Vaksiner, klart ja. Men CRP? Kommer helt an på problemstillingen. Legen synes alltid det er tvingende nødvendig, men når han blir forklart at det kan ta en time så er det visst ikke så nødvendig likevel..

Noen ganger er crp MYE høyere enn man tror og kan maskeres med litt smertestillende. Når yngstemann var 2-3 så hadde han feber og var litt surklete, tenkte det var greit å ikke gi han smertestillende før legetimen for å få undersøkt ordentlig. Hadde jeg gitt han smertestillende hadde han ikke virket like syk. CRP var skyhøy og han ble lagt inn på sykehuset direkte med lungebetennelse og ble der noen netter før antibiotikaen slo inn.  Etter det synes jeg crp er nødvendig om legen sier det.  (Neste gang jeg tok han med til legen hadde han halsbetennelse så jeg aldri tatt han med til legen uten at det ble behandling av noe slag..)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger er crp MYE høyere enn man tror og kan maskeres med litt smertestillende. Når yngstemann var 2-3 så hadde han feber og var litt surklete, tenkte det var greit å ikke gi han smertestillende før legetimen for å få undersøkt ordentlig. Hadde jeg gitt han smertestillende hadde han ikke virket like syk. CRP var skyhøy og han ble lagt inn på sykehuset direkte med lungebetennelse og ble der noen netter før antibiotikaen slo inn.  Etter det synes jeg crp er nødvendig om legen sier det.  (Neste gang jeg tok han med til legen hadde han halsbetennelse så jeg aldri tatt han med til legen uten at det ble behandling av noe slag..)

Når legen sier det, tja..

Når legen sier det etter å ha blitt forklart hva som skal til, selvsagt!

Skrevet

Hvis man ikke klarer å overtale barnet, så må man nesten bruke sin autoritet som voksen, og fortelle at sånn skal det bli.

Det er rett og slett en del av oppdragelsen, enn så lenge - selv om det tilsynelatende er på vei ut å stille krav til barn.

Anonymkode: 018f5...549

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis man ikke klarer å overtale barnet, så må man nesten bruke sin autoritet som voksen, og fortelle at sånn skal det bli.

Det er rett og slett en del av oppdragelsen, enn så lenge - selv om det tilsynelatende er på vei ut å stille krav til barn.

Anonymkode: 018f5...549

Og når barnet fortsatt nekter? 

Anonymkode: 14043...ddd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...