Gå til innhold

Dere med barn! Hvilken alder til hvilke type aktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en pekepinn og oversikt over i hvilken alder man kan begynne å gjøre forskjellige ting med barna. Som. F eks maling, hoppe strikk (bakkelek, ikke ut av fly 😆), gå på barneteater, tivoli  osv! 

Hilsen en med en ettåring som gleder meg til alt vi kan gjøre i fremtiden 😊

Anonymkode: 091e8...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jeg si varierer en god del fra barn til barn. Og hvordan det er å gjøre aktivitetene sammen med barna utvikler seg gjennom årene. 

Når det gjelder maling, kan jeg i hvert fall svare så konkret som at det er de færreste ettåringer som kan sitte med det i mer enn et par minutter (med noen unntak, og fingermaling og svamper slår gjerne mer an enn pensel), mens det er en del toåringer som elsker å male, og en del som ikke er så interessert. Noen maler og utforsker med malingen på arket ganske lenge, og en del utforsker litt videre, ved å spise maling, smøre den det i håret, male på bordet, male inni hånda si osv. Jeg jobber i småbarnsavdeling, så jeg maler en god del sammen med småbarn. 

Hoppe strikk aner jeg ikke, men femåringen min hadde nok syntes det var gøy uten å få det til på den måten jeg husker vi hoppet strikk da jeg var barn enda. Hoppetau mestrer hun ikke helt, og det blir hun veldig frustrert over. Mens andre mestrer det tidligere. Sånn fra egen barndom, husker jeg dette som en typiske aktiviteter i småskolealder.

Barneteater kommer an på barnet og teateret. Min tidligere nevnte femåring elsket et juleforestilling vi var på da hun var to,  husker jeg. På forhånd var jeg spent på om hun ville holde ut. Lillesøsteren ville etter all sannsynlig ikke sittet i ro på samme forestilling i mer enn 7 minutter da hun var på samme alder. Hun er fire, og er fortsatt ingen stor fan av slikt. 

Generelt så skjer det masse mellom ett og to år. Toåringene på jobb lekte tivoli en periode, etter at en av dem hadde vært på Tusenfryd. Og de ville nok syntes det var stas å dra på tivoli på ordentlig hele gjengen, men de ville jo vært for små for mange av attraksjonene, også rent fysisk. 

Anonymkode: eb9f3...982

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...