Gå til innhold

Når slutter barna og vokse, høyde igjen ja...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 11 år og i puberteten. Tipper mensen kommer i løpet av et års tid. Hun er 155, men hvor lenge kan jeg regne med at hun vokser. Hun har vokst som ugress de siste åra.

Selv vokste jeg kun noen cm etter ungdomskolestart.

Og gutten er 16 år og 175, blir han høyere? Tror han fortsatt vokser jeg altså men ikke så mye lenger.

Anonymkode: a965b...c37

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jenta mi er 11 år og i puberteten. Tipper mensen kommer i løpet av et års tid. Hun er 155, men hvor lenge kan jeg regne med at hun vokser. Hun har vokst som ugress de siste åra.

Og gutten er 16 år og 175, blir han høyere? Tror han fortsatt vokser jeg altså men ikke så mye lenger.

Hvor lenge barna vokser varierer veldig. Du kan gå en viss pekepinn med å se på foreldrenes høyde, men ikke alltid det stemmer heller. De fleste jenter vokser ikke mye i høyden etter de har fått mensen. Gutter vokser i snitt noe lenger enn jenter. De som ender opp veldig lange vokser ofte lenger enn de som ikke blir så lange.

Se på gamle konfirmasjonsbilder. Noen gutter er utvokst til konfirmasjonen. Noen vokser 20 cm eller mer etter konfirmasjonen.

Selv har jeg ikke vokst i høyden siden jeg var 13-14 år. Er 1,63 cm.

Skrevet

Sluttet å vokse i høyden, rundt 13 års alder her..165

Anonymkode: 75e9b...e12

Skrevet
Thyra skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge barna vokser varierer veldig. Du kan gå en viss pekepinn med å se på foreldrenes høyde, men ikke alltid det stemmer heller. De fleste jenter vokser ikke mye i høyden etter de har fått mensen. Gutter vokser i snitt noe lenger enn jenter. De som ender opp veldig lange vokser ofte lenger enn de som ikke blir så lange.

Se på gamle konfirmasjonsbilder. Noen gutter er utvokst til konfirmasjonen. Noen vokser 20 cm eller mer etter konfirmasjonen.

Selv har jeg ikke vokst i høyden siden jeg var 13-14 år. Er 1,63 cm.

Samme som meg det. Jeg var 1,55 når jeg fikk mensen og ble totalt 1,63.

Venninna mi var liten bøtteknott i alle år og kortere enn meg men hun vokste selv på videregående og ble over 170

Skrevet

I følge en lege så slutter jenter å vokse ca 2 år etter første mens. Guttene er mer usikre og kan vokse til de er 18

Anonymkode: 7231b...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min datter vokste ikke mer etter fylte 15 år. 

Jeg stoppet også der.

Anonymkode: e6bfb...c0e

Skrevet

Er det slutt på å gå ungdomsskole og videregående? Gjennomsnittet er 16-20 for gutter og er vel rundt 16-18 for jenter. 

Anonymkode: 57ae6...5e2

Skrevet

Kan bare svare for meg selv, men jeg vokste ca. 10 cm etter konfirmasjonen (fikk mensen rett før jeg fylte 13). Min mor fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ha noe å legge ned på bunaden min, for jeg kom jo ikke til å bli høyere. Et par år seinere var bunaden min altfor kort.

Eldstemann kom hjem fra militæret 5 cm høyere enn da han dro.

Anonymkode: cfa95...d95

Skrevet

Gutter kan vokse til de er 20, men det går veldig sakte etter at vekstspurten er ferdig. Min eldste hadde sin vekstspurt mellom 11 og 13 år (mens min mellomste som fyller 13 i mars ikke har begynt sin). Han er akkurat fylt 15 og vokste tre cm siste året og er nå 185. Så jeg tenker at sønnen din sannsynligvis har noen cm igjen før han er helt ferdig.

Jenter vokser ca 5-10 cm etter at de har fått mens (ingen regel uten unntak selvsagt) så hvis datteren din ikke har fått det ennå har hun fremdeles en del voksing igjen å gjøre. Min datter som blir 11 i januar er også 155 og har heller ikke fått mens ennå, Gjennomsnittet for kvinner er 167 så de fleste vil jo lande rundt der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I følge en lege så slutter jenter å vokse ca 2 år etter første mens. Guttene er mer usikre og kan vokse til de er 18

Anonymkode: 7231b...293

Ingen «regel» uten unntak. Synes jentene vokser lenger enn to år etter mensen, men nå får jenter mens tidligere enn før i tiden. Gutter vokser stort sett frem til de er 20 år

Anonymkode: b144c...633

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jenter slutter gjerne å vokse når mensen kommer. Det som er ulempen med alle disse tidlige pubertetene.

Anonymkode: 6bee6...78b

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste til jeg var 20-21. Ene datteren min har ikke vokst siden hun var 12 og den andre var ferdig da hun var 17.

Anonymkode: 6b323...1a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vokste til jeg var 20-21. Ene datteren min har ikke vokst siden hun var 12 og den andre var ferdig da hun var 17.

Og hvor høye har de blitt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvor høye har de blitt?

1.62 og 1.68

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan bare svare for meg selv, men jeg vokste ca. 10 cm etter konfirmasjonen (fikk mensen rett før jeg fylte 13). Min mor fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ha noe å legge ned på bunaden min, for jeg kom jo ikke til å bli høyere. Et par år seinere var bunaden min altfor kort.

Eldstemann kom hjem fra militæret 5 cm høyere enn da han dro.

Anonymkode: cfa95...d95

Jeg vokste også 10 cm etter konfirmasjonen.

Annonse
Skrevet

Har en datter som straks blir 13, ikke fått mensen enda. Allerede 165 cm, så spent på hvor høy hun blir 🤷‍♀️

Anonymkode: fbcb4...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spiller det noen rolle? Det viktigste er at de er friske!

Anonymkode: d3f61...cb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spiller det noen rolle? Det viktigste er at de er friske!

Anonymkode: d3f61...cb3

Ja! Men nå er dette et diskusjonsforum.

Skrevet

Dette er jo veldig individuelt, men hva har vært vanlig i familien da?

Jeg sluttet f.eks ikke å vokse før jeg ble 18 (kvinne) og fikk mensen da jeg var 14. dette er jo ganske «uvanlig» egentlig, men min far vokste også i 20-årene og startet utviklingen ganske sent/sluttet sent. Samme med mine brødre 

Så hos hos har dette vært normalt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en datter som straks blir 13, ikke fått mensen enda. Allerede 165 cm, så spent på hvor høy hun blir 🤷‍♀️

Anonymkode: fbcb4...51c

Datter på 11 her på 165 cm. Ingen mens enda. Så jeg er også veldig spent 😬 Slekter på lange folk på begge sider, så at hun blir 180 cm er nok ikke utenkelig. 

Anonymkode: 5aebb...280

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...