AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Ville du valgt planlagt keisersnitt eller vanlig fødsel der det var stor risiko for revning og fødselsskade i underlivet? Det er ikke fare for babyen ved noen av alternativene, skjønt vanlig fødsel skal jo alltid være det beste. Anonymkode: ac6c4...13f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Hvordan vet du at det er stor risiko for revning? Vaginal fødsel har den fordelen at man er ganske raskt oppe på beina etter fødsel og har mer krefter til å ta vare på baby. Keisersnitt er en stor operasjon, så da tar det lengre tid før kroppen er leget. Normalt ville jeg tenkt at vaginal fødsel helt klart er å foretrekke (har to slike fødsler selv). Men hvis det er snakk om store rifter, blir jo avveiningen en annen. Planlagt keisersnitt gir også en annen grad av kontroll som du kanskje vil sette pris på (jeg syntes i hvert fall det var belastende å ikke vite når fødsel skulle skje). Anonymkode: e41b3...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Men vet du på forhånd om risiko for revning og fødselsskader da? Den risikoen er lik for alle. KS kan også gi varige skader, særlig om de kutter over nerver. Anonymkode: dc2c0...fb0 2 2
Tanuki Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Hadde uten tvil valgt KS, særlig etter å ha lest om hvor vanskelig det er å få behandling for fødselsskader. Har selv hatt 2 KS og det gikk veldig bra. 7 1
Sofakona Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Hvorfor må du ta et valg? Har jordmor/ lege sagt at du må velge?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Uten tvil valgt vaginal fødsel. Det er absolutt best for barbet og for restitusjon. Det er absolutt ikke noe lettere å få hjelp ved skadet oppstått etter KS. KS er en stor operasjon. Du skjærer iver alle lag inn til livmora, og komplikasjonene kan være mange. Anonymkode: c29e0...e2e 10 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Jeg hadde akutt keisersnitt med første, men fikk til en vaginal fødsel med nr to. Vaginal fødsel var en million ganger bedre for meg som mor. Kunne gå rundt med en gang og være aktiv kort tid etterpå. Jeg fikk en god del rifter som måtte syes og slet med urinlekkasje de første månedene, men det var ingenting mot følgende av å være keisersnittoperert. Ved keisersnitt er du sengeliggende, har masse smerter i lang tid og det tar lang tid før du kan være normalt aktiv (flere måneder for mange). Er keisersnitt øker også risikoen for komplikasjoner for deg og barn ved alle senere graviditeter. Det var virkelig ikke godt å være keisersnittoperert og nybakt mor de første ukene. Jeg tenker på det som at med keisersnitt er du jo 100% garantert en kjempeskade i hele magen. Det er en av de største bukoperasjonene som gjøres på norske sykehus. Både livmor, bukhinnen og magen skjæres opp og sys igjen. Og musklene trekkes fra hverandre. Alt dette får arrvev for alltid og trenger lang tid på å gro igjen. Ved vaginal fødsel så er det jo også en risiko for ulike grader av fødselsskader, men den er mye mindre og det skal godt gjøres at det overgår skadene du 100% sikkert blir påført ved et keisersnitt. Evt fødselsskader etter vaginal fødsel kan jo også opereres og sys ved behov. Keisersnitt er virkelig ingenting å ettertrakte med mindre det ikke er noe annet valg som er medisinsk forsvarlig for mor og/eller barn. Da får man være takknemlig for at barnet blir friskt. Men for mor er det ikke godt. Anonymkode: dadd2...db3 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Vaginal, 100%. Har hatt et keisersnitt og det skal jeg virkelig aldri ha igjen. Det er en stor operasjon, risikoen for komplikasjoner og død er der, det var veldig mye vondt etterpå, og man har restriksjoner. Risikoen for baby er høyere. Ammingen var vanskelig. Det var et lite helvete. De vaginale etterpå har vært piece of cake i forhold, så enkelt og fint. Anonymkode: fdb59...316 7 2
Tanuki Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde akutt keisersnitt med første, men fikk til en vaginal fødsel med nr to. Vaginal fødsel var en million ganger bedre for meg som mor. Kunne gå rundt med en gang og være aktiv kort tid etterpå. Jeg fikk en god del rifter som måtte syes og slet med urinlekkasje de første månedene, men det var ingenting mot følgende av å være keisersnittoperert. Ved keisersnitt er du sengeliggende, har masse smerter i lang tid og det tar lang tid før du kan være normalt aktiv (flere måneder for mange). Er keisersnitt øker også risikoen for komplikasjoner for deg og barn ved alle senere graviditeter. Det var virkelig ikke godt å være keisersnittoperert og nybakt mor de første ukene. Jeg tenker på det som at med keisersnitt er du jo 100% garantert en kjempeskade i hele magen. Det er en av de største bukoperasjonene som gjøres på norske sykehus. Både livmor, bukhinnen og magen skjæres opp og sys igjen. Og musklene trekkes fra hverandre. Alt dette får arrvev for alltid og trenger lang tid på å gro igjen. Ved vaginal fødsel så er det jo også en risiko for ulike grader av fødselsskader, men den er mye mindre og det skal godt gjøres at det overgår skadene du 100% sikkert blir påført ved et keisersnitt. Evt fødselsskader etter vaginal fødsel kan jo også opereres og sys ved behov. Keisersnitt er virkelig ingenting å ettertrakte med mindre det ikke er noe annet valg som er medisinsk forsvarlig for mor og/eller barn. Da får man være takknemlig for at barnet blir friskt. Men for mor er det ikke godt. Anonymkode: dadd2...db3 Det er ikke stor risiko forbundet med planlagt KS, som er det det er snakk om her. 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Vaginal 100% Anonymkode: baf40...f0e 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Keisersnitt 100 %. Mye mindre plager i etterkant og fikk ingen varige skader slik jeg gjorde av vaginal fødsel. Anonymkode: a3ebb...9c3 6
Sofakona Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ville du valgt planlagt keisersnitt eller vanlig fødsel der det var stor risiko for revning og fødselsskade i underlivet? Det er ikke fare for babyen ved noen av alternativene, skjønt vanlig fødsel skal jo alltid være det beste. Anonymkode: ac6c4...13f Men vet du at du vil få revning og og skader i underlivet? Du kan vel ikke bare velge keisersnitt...dette må du vel få godkjent "( av grunner) 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 Ts, har du større risiko enn vanlig for fødselsskader og alvorlig revning? Dersom du ikke har større risiko enn gjennomsnittskvinnen er vaginalt det beste. Dersom du har helseutfordringer vi ikke vet om kan det hende at KS er bedre, men det har du ikke skrevet noe om. Anonymkode: 172e5...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ved keisersnitt er du sengeliggende, har masse smerter i lang tid og det tar lang tid før du kan være normalt aktiv (flere måneder for mange). Er keisersnitt øker også risikoen for komplikasjoner for deg og barn ved alle senere graviditeter. Det var virkelig ikke godt å være keisersnittoperert og nybakt mor de første ukene. Du skriver som om dette er fasiten, men det er langt ifra vanlig å være så plager i ettertid. Jeg har selv 2 ks og en vaginal fødsel bak meg. Var raskest oppe og gikk etter Ks'ene, tok med babyen på tv-stua bare timer senere. Tok Paracete de første dagene pga etter-rier, og ute over det hadde jeg ingen smerter. Hadde ytterligere to svangerskap etter første ks som var helt komplikasjonsfrie, de kunne ikke gått enklere. Og fødsel 2 var igangsatt med heftige rier uten at det ble påvirket av ks'et jeg hadde så vidt to år tidligere. Eneste ekle med ks er at du må dytte det opp fra liggende med armene istedenfor å reise deg opp ved å bruke magemuskler. Det var mye enklere å være mor de første ukene etter ks. Den lille riften i underlivet etter etter min ene vaginale fødsel var mye mer hemmende enn ks-såret. Ved tredje svangerskap fikk jeg velge, valgte ks uten å blunke. Anonymkode: ad926...609 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ville du valgt planlagt keisersnitt eller vanlig fødsel der det var stor risiko for revning og fødselsskade i underlivet? Det er ikke fare for babyen ved noen av alternativene, skjønt vanlig fødsel skal jo alltid være det beste. Anonymkode: ac6c4...13f Hva er det som gjør at du har større sjanse for revning og fødselskade enn andre? Anonymkode: cdd3b...13a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har hatt 2 vaginale fødsler og har revnet mye på begge. Men likevel sitter jeg igjen med fine fødselsopplevelser og ingen skader i underlivet i ettertid. Var u god form rett etter fødsel og klarte fint å ta hånd om barnet etterpå. Så jeg anbefaler vaginal fødsel selvom du måtte revne ned til rumpa. Anonymkode: cdd3b...13a 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har fødselsskade etter første fødsel, og denne risikerer å bli verre ved ny fødsel. Tror egentlig ikke denne type skade kvalifiserer til ks i Norge, men jeg ville valgt å føde vaginalt igjen uansett. Har full forståelse for at andre heller ville hatt et KS i den settingen. Anonymkode: ab4b4...1cc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har prøvd begge deler. KS er ikke en enkel utvei, selv om det er planlagt. Vaginalt er beste for barn og mor. Anonymkode: 100c2...218 1 3
Tanuki Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har prøvd begge deler. KS er ikke en enkel utvei, selv om det er planlagt. Vaginalt er beste for barn og mor. Anonymkode: 100c2...218 Det er ingen selvfølge at vaginal fødsel er bedre, nei. Slutt å skriv tull. 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Takk for at dere deler! Veldig fint (og litt skremmende) å høre deres erfaringer og historier. Det er absolutt en grunn til at jeg har fått valget av sykehuset og jeg skulle jo helst vært dette valget foruten. Jeg har noen veldig fine, vanlige fødsler bak meg, og har veldig lyst å føde normalt igjen. Dessverre fikk jeg også en fødselsskade under min første fødsel som ble operert da jeg egentlig var ferdig med barn. Inngrepet var relativt omfattende, så det var ikke kun noen pyntesting. Så ble jeg gravid igjen og nå har jeg fått valget om hvordan jeg skal føde. Det enkleste valget er nok keisersnitt, men jeg synes det var så utrolig stort og fint å føde normalt, og det er så vanskelig å bestemme seg. Pga. operasjonen har jeg visstnok hardt og lite elastisk arrvev i skjeden og da kan jeg risikere å revne veldig, i tillegg er det sjans for at jeg må ta operasjonen på ny og det er vanskeligere med bra resultat om den gjøres igjen. Samtidig kan det være det går greit og at et klipp kan gjøre at revningen går kontrollert. Jeg har så veldig lyst å føde normalt, samtidig er jeg redd jeg kan få permanente skader som ikke kan fikses om jeg gjør det. Ts Anonymkode: ac6c4...13f 2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå