AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Jeg liker ikke å «flisespikke» på hvem som betaler ditt og datt, og vi har en relativt flytende økonomi som ikke er helt felles, men vi er rause ovenfor hverandre. Vi har forskjellig eierandel i boligen regnet ut ifra hva vi hadde i EK da vi kjøpte. Nå vurderer jeg å betale ned 1 mill på vår felles lån som er på ca 3 mill, for å få lavere mnd. kostnader på fellesen, men også fordi jeg ønsker meg høyere eierandel. Må vi tinglyse på nytt nå, eller er det tilstrekkelig at jeg vise til at de 1 mill ble betalt fra min konto dersom vi en gang i fremtiden skulle skille lag? Er barna mine sikret med tanke på arven? Er samboere med kun særkullsbarn. Anonymkode: ff371...e82
AnonymBruker874626 Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Gaver og arv kan holdes utenfor ved skilsmisse, dersom det kan tydelig vises hvor pengene har blitt av. Nedbetaling av lån burde være greit å bevise da. Du vil da ha rett på å beholde den millionen. Eierandelen av boligen endres ikke, men den millionen holdes utenfor i oppgjøret. Eventuelt verdistigning / - tap på boligen påvirker altså ikke den summen. Dette skal i utgangspunktet gå greit ved en skilsmisse, men vil du være helt sikker kan man lage en konkret avtale på det. Endre eierandelen på boligen tenker jeg er en dårlig løsning for ektefellen din, da h*n vil sitte igjen med en mindre verdistigning på boligen. Slike ting kan være kilde til krangler, så viktig å snakke gjennom med partneren så ingen føler at de kommer dårlig ut av det 🙂 Edit, kilde: Ekteskapsloven §59, første punktum § 59.Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. Endret 4. desember 2023 av AnonymBruker874626
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker874626 skrev (6 minutter siden): Gaver og arv kan holdes utenfor ved skilsmisse, dersom det kan tydelig vises hvor pengene har blitt av. Nedbetaling av lån burde være greit å bevise da. Du vil da ha rett på å beholde den millionen. Eierandelen av boligen endres ikke, men den millionen holdes utenfor i oppgjøret. Eventuelt verdistigning / - tap på boligen påvirker altså ikke den summen. Dette skal i utgangspunktet gå greit ved en skilsmisse, men vil du være helt sikker kan man lage en konkret avtale på det. Endre eierandelen på boligen tenker jeg er en dårlig løsning for ektefellen din, da h*n vil sitte igjen med en mindre verdistigning på boligen. Slike ting kan være kilde til krangler, så viktig å snakke gjennom med partneren så ingen føler at de kommer dårlig ut av det 🙂 Edit, kilde: Ekteskapsloven §59, første punktum § 59.Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. Takk, men vi er ikke gift, så vet ikke om det samme gjelder da? Ts Anonymkode: ff371...e82
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk, men vi er ikke gift, så vet ikke om det samme gjelder da? Ts Anonymkode: ff371...e82 Da er det enda lettere at den tilfaller deg☺️ men dere kan jo bare skrive en kontrakt på det / legge det til i en samboerkontrakt. At ved et eventuelt brudd skal du tilgodeskrives det beløpet. Forhåpentligvis trenger dere aldri bruke det, men man vet aldri hvordan livet tar veien. Anonymkode: 9fd46...185
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Med særkull barn må du virkelig skrive en samboerkontrakt, noe annet er uforsvarlig. Engasjer en advokat i noen timer og få det juridiske på plass Anonymkode: 37506...c4e 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Jeg hadde ikke gått med at mannen får høyere eierandel. Putt pengene i annen investeringsobjekt. Anonymkode: b0b4b...564 1
AnonymBruker874626 Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Beklager, fikk ikke med meg at dere ikke var gift. Som samboere med felles bolig er det enkleste å ha separate lån. Da kan du enkelt betale ned på ditt lån, mens samboer fremdeles har sitt lån på sin del av boligen. Dere kan fremdeles betale på det lånet sammen, men at lånet i sin helhet står i samboer sitt navn. Som andre nevner over her - med særkullsbarn er det svært lurt å inngå en god samboerkontrakt. Invester noen kroker hos en advokat som kan hjelpe dere med papirene, så unngår man mye problemer i fremtiden hvis det, mot formodning, skulle bli slutt en gang, en av dere går bort el. 1
Fremmed fugl Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk, men vi er ikke gift, så vet ikke om det samme gjelder da? Ts Anonymkode: ff371...e82 Da er det kanskje på tide at dere lager enn avtale om økonomien skriftlig, som også tar for seg hva som vil skje ved samlivsbrudd. Du skrev at dere har en relativt flytende økonomi. Er ikke noe i veien for at dere avtaler å få en lik ordning som vi som er gifte med felleseie har. Til det spesifikke. Her kan vel du som alternativ tilby halvparten som rentefritt lån til din samboer, der lånet skal bli innfridd ved et eventuelt samlivsbrudd. Da vil dere fortsatt eie like mye av boligen. 3
Andro Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Skriv samboerkontrakt med gjensidig testamente, og lag en oversikt over eiendeler - hvem eier hva. Dere må også innlemme en avtale om felles bolig, hvem eier hvor mye, hva betaler hver part av lånet månedlig og hvordan fordeler dere andre utgifter. Skriftliggjør ditt innskudd, og at du kjøper ham ut med en viss andel. Dere trenger ikke nødvendigvis å følge disse avtalene slavisk i hverdagen, men de dagene dere er uenige eller den dagen dere skal skilles eller blir etterlatt - da er en slik avtale umistelig. Jeg anbefaler gifte å følge same dokumentstandard, og ikke tro at alt er 50/50 da heller.
NakenPanda Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Nei, hold det ryddig og sett pengene i fond så de formerer seg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Vi har i dag forskjellig eierbrøk som nevnt i innlegget, men jeg nevnte ikke fordelingen. Han eier 60% i dag og jeg 40%, så jeg tenkte at millionen ville kunne være med på å jevne litt. Veldig usikker på hvordan vi skulle verdisatt boligen da den har økt etter at vi flyttet inn og har renovert endel. Vi betaler 40/60 på alle utgifter til boligen i dag, så jeg er forberedt på å få høyere utgifter selv ved en endret eierbrøk. Alle andre utgifter er flytende og vi pleier bare å betale litt her og der begge to. Men ja, kanskje fond er mer ryddig og bare la tingene være slik de er i dag🤔 Vi har ryddig kontrakt skrevet med advokat mtp fordeling av utgifter og hvem som eide hva da vi flyttet sammen, og ingen av oss arver hverandre da vi ikke ønsker dette. ts Anonymkode: ff371...e82 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Så lenge dere fint klarer å betjene lånet og føler dere har nok likviditet så tenker jeg at det beste er å putte de pengene på fondskonto. Større sannsynlighet for at de vokser seg større der. Anonymkode: edd45...f03
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi har i dag forskjellig eierbrøk som nevnt i innlegget, men jeg nevnte ikke fordelingen. Han eier 60% i dag og jeg 40%, så jeg tenkte at millionen ville kunne være med på å jevne litt. Veldig usikker på hvordan vi skulle verdisatt boligen da den har økt etter at vi flyttet inn og har renovert endel. Vi betaler 40/60 på alle utgifter til boligen i dag, så jeg er forberedt på å få høyere utgifter selv ved en endret eierbrøk. Alle andre utgifter er flytende og vi pleier bare å betale litt her og der begge to. Men ja, kanskje fond er mer ryddig og bare la tingene være slik de er i dag🤔 Vi har ryddig kontrakt skrevet med advokat mtp fordeling av utgifter og hvem som eide hva da vi flyttet sammen, og ingen av oss arver hverandre da vi ikke ønsker dette. ts Anonymkode: ff371...e82 Det er jo da en fin mulighet for å endre eierandel til 50/50 😊 Anonymkode: 9fd46...185 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 For å være sikker TS anbefaler jeg at du tar dette med en advokat, en i nær familie brukte arv etter sin mor på tilsvarende for to år siden, nå står han midt i skilsmisse der den andre parten ikke erkjenner at dette var arv osv osv og ikke noe er tinglyst ergo - selv om pengene tydelig kan spores til arv er det ikke bare å få skjevdeling og de var/er gifte... Anonymkode: 2cc0c...fe3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke gått med at mannen får høyere eierandel. Putt pengene i annen investeringsobjekt. Anonymkode: b0b4b...564 Hvorfor ikke? Hvis en part har mye kapital og den andre lite så er forskjellig eierandel en måte å få et finere bosted enn ellers - med mindre man går for full delt økonomi. Anonymkode: 71105...775
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: For å være sikker TS anbefaler jeg at du tar dette med en advokat, en i nær familie brukte arv etter sin mor på tilsvarende for to år siden, nå står han midt i skilsmisse der den andre parten ikke erkjenner at dette var arv osv osv og ikke noe er tinglyst ergo - selv om pengene tydelig kan spores til arv er det ikke bare å få skjevdeling og de var/er gifte... Anonymkode: 2cc0c...fe3 Det stemmer dette her. Så fort pengene puttes inn i lån er det ikke arv mer. Anonymkode: 37506...c4e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Jeg betalte ned på lånet etter en gave jeg fikk. Huset står 50-50 på begge, og vi eier likt. Men ved en eventuell skilsmisse blir det jeg har betalt inn skjevdelt. sparte oss flere hundretusen i renter ved å betale ned og antall år nedbetaling halvert. Anonymkode: 60eb1...0e5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer dette her. Så fort pengene puttes inn i lån er det ikke arv mer. Anonymkode: 37506...c4e Det er viktig å ha en skriftlig avtale i tillegg da betalingen ikke lagres mer en. 10 år. Anonymkode: 60eb1...0e5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 Advokat. Spander de kronene det koster og ikke hør på fremmede på internett, du aner ikke hva vi vet eller ikke vet. Anonymkode: 1a503...058
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Da må du først spørre din parter om hen vil selge noe av sin eierandel. Om svaret er ja så kan du betale inn mer penger og søke om ny tinglysning på endringen av eierandelen. Anonymkode: 50f52...319 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå