Gå til innhold

Er denne gaven til kjæresten ok eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kjæreste som er kokk. Han lager ufattelig god mat fra alle verdenshjørner. Vi spiser ofte treretters i helgene h or jeg står for innkjøp av vin til maten. Da går vi i detaljnivå på smaker og konsistensen for at jeg skal finne den perfekte vinen. Slik har jeg lært meg mye mer om vin enn h abjeg kunne før, og dette er blitt noe som jeg og han gjør sammen. Han var ikke en vindrikker før han traff meg, men har begynt å like vin ganske godt, selv om han ikke er like frelst som meg. Han er ølbrygging og har samme begeistring for øl, som jeg har for vin. 

Jeg tenkte å bestille bord på en fin restaurant (typ michelin), men det blir så himla dyrt for en julegave. I tillegg spiser han ute med kokkevennene sine på fsnsy plasser som bare hører eliten til.  Han blir 40 neste år og da tenker jeg at jeg kan slå på stortromma med et ordentlig restaurantbesøk. 

Så jeg bestilte et vinkurs til han og meg. To timer i regi av polet. Men dette er jo i teorien min interesse, men som jeg for all del har bygget opp sammen med han. Så gaven er jo fordi jeg vil på kurs, men med han. Jeg føler derfor gaven kanskje blir litt vel egoistisk. 

Er dette en gave du kunne blitt glad for, ut I fra beskrivelsen jeg har gitt av vår (min)vei inn i vinverden? Eller blir det for egoistisk og teit? 

Anonymkode: eace2...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan ikke vite hvor interessert han har blitt i dette, men i utgangspunktet syns jeg det er dårlig gave å gi noe som gagner en selv. Det blir som når menn gir dama strykejern eller sexy undertøy, uten at hun har spurt om det. 

Anonymkode: 5702a...db9

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er nok i grenseland, som du nok selv kjenner på. Kanskje en ølsmaking hadde heller vært mer passende for han?

Anonymkode: c718e...24e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Plus for at det er en fin aktivitet p gjøre sammen. Det beste hadde kanskje vært at det var sentrert rundt noe han var mest interessert i, men jeg hadde ikke blitt skuffa om det var meg.

• Liker 1
Skrevet

Gaven i seg selv er fin den, men han vil tenke sitt. Vært borte i det samme selv. En eks av meg hadde alltid hatt drømmer om å dra til Paris, jeg hadde vært der og var ikke så keen som han. Fikk en gave til Paris i min bursdag. Jeg ble selvsagt takknemlig, men tenkte jo at gaven var gitt med utgangspunkt i seg selv. 
Om du velger å gi vinkurset, hadde jeg iallfall påpekt at dette er noe du har lyst til å gjøre sammen med han. Kanskje også gitt han noen gode spesialøl fra polet eller annet som kun er for han.

Anonymkode: cd9bc...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er nok i grenseland, som du nok selv kjenner på. Kanskje en ølsmaking hadde heller vært mer passende for han?

Anonymkode: c718e...24e

Ja men han kan jo alt om øl. Han vil ikke ha nytte av et kurs på det nivået som er her.  Han kan "alt" om mat så matlagingskurs eller slikt blir helt uaktuelt. Her er det snakk om landslagsnivå. Det er ingen konserter for øyeblikket, som er av interesse for han (vi går mye på konserter sammen når det er noe vi liker). 

Jeg ønsker uansett å gi noe vi kan gjøre sammen. Tid med hverandre er begges kjærlighetsspråk.  Jeg ønsker ikke å gi en gave som han egentlig ikke trenger, og som blir plassert i et skap. Jeg ga klær i fjor. Men det ble et hekkan med bytting for å finne rett størrelse. Han liker ikke butikker, så det ble jeg som kjørte frem og tilbake for å finne og prøve og tilbake igjen i butikken for å finne ny osv. Året før en bialetti espresso-koker. 

Hva annet kan man gi som er en opplevelse eller noe vi kan gjøre sammen?

Vin er liksom det nærmeste vi har, hvor vi begge er relativt på samme nivå, hvor vi faktisk kan ha nytte av kurset begge to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi kan ikke vite hvor interessert han har blitt i dette, men i utgangspunktet syns jeg det er dårlig gave å gi noe som gagner en selv. Det blir som når menn gir dama strykejern eller sexy undertøy, uten at hun har spurt om det. 

Ja det er dette jeg kjenner på og derfor spør her 🙈 av og til kan KG være et greit kompass å følge (men langt fra alltid 😅). 

Til gjengjeld har jeg spesifikt sagt hva jeg ønsker av han. Og det er at han gir meg et kort med en meny over de tre beste rettene (med tilsvarende minner rundt dem) som vi har hatt, og at han (vi) en kveld gjenskaper dette. Da får han gjort hva han liker og kan best, jeg får tid med han og sammen gje skaper vi minner. 

Alt vi gjør bygger liksom opp rundt gastronomi. 

Skrevet

For meg som ikke gir eller får gaver av mannen til jul så ville jeg tenkt at dette var en fin gave. Den er jo litt selvsentrert, men mange gaver er jo det.

Hadde ikke brukt penger på én kveld med god mat hvis jeg ikke var rik rik. Michelin er ikke verdt det hvis det går ut iver andre ting og man merker det på kontoen. Du sier jo at han er på landslagsnivå selv, mye gøyere å lage mat hjemme da.

Men jeg elsker å lage mat da og blir ofte skuffet når jeg spiser ute. 🤣 Selv når vi er på svært dyre steder i regi av mannens arbeid. Har spist mye "artig" mat som lager mest fordi det er nytt og innovativt enn at det skal smake godt. Det er gøy, men ikke verdt det om vi skulle betalt selv.

Anonymkode: 01cfa...6ff

Skrevet

Jeg begynner med å si jeg ville vært takknemlig.

Men det du kjøper jo en gave til deg selv, som han må være med på.

Personlig ville jeg heller spurt om han ville vært med, og så bestilt. Altså ingen gave, men en paraktivitet.

Anonymkode: af33f...a2a

• Liker 1
Skrevet

Jammen glad jeg har en kjæreste som blir like glad som meg for en nachos eller taco kveld hjemme😍 😅Gode samtaler og kos😍 

Hva med å bare lage mat te han hjemme eller er det ikke bra nok ??

Anonymkode: 03f5c...83d

Skrevet

Jeg synes det høres fint ut å dra på vinsmaking sammen, fremfor at han skal dra på ølsmaking med gutta. 

Skrevet

Som en annen sier over, ville jeg spart denne aktiviteten til en date fremfor å gi det som gave😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja det er dette jeg kjenner på og derfor spør her 🙈 av og til kan KG være et greit kompass å følge (men langt fra alltid 😅). 

Til gjengjeld har jeg spesifikt sagt hva jeg ønsker av han. Og det er at han gir meg et kort med en meny over de tre beste rettene (med tilsvarende minner rundt dem) som vi har hatt, og at han (vi) en kveld gjenskaper dette. Da får han gjort hva han liker og kan best, jeg får tid med han og sammen gje skaper vi minner. 

Alt vi gjør bygger liksom opp rundt gastronomi. 

For å være helt ærlig syns jeg begges gaver her er merkelig til bursdag. Dette er type gaver jeg ville gitt og fått på en helt vanlig uke det var planlagt en kjærestedag/aktivitet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å være helt ærlig syns jeg begges gaver her er merkelig til bursdag. Dette er type gaver jeg ville gitt og fått på en helt vanlig uke det var planlagt en kjærestedag/aktivitet. 

Merkelig til jul /bursdag mener jeg , da dette er standard ting for et forhold generelt og ikke noe ekstra i mine øyne

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Merkelig til jul /bursdag mener jeg , da dette er standard ting for et forhold generelt og ikke noe ekstra i mine øyne

For meg handler ikke gaver jeg mottar om hva jeg faktisk materielt sett får. For meg er de beste gavene de som har skapt en tanke, et minne, vekket en følelse og som gjennom dette gis til partner. So what om jeg har fått dette før og at det er en standard ting.

Vi spiser utrolig ofte mange gode retter, ikke bare laget fra bunnen, men hvor vi også lager utstyret til å tilberede det med. For eksempel hvis vi skal lage ordentlig italiensk pizza, så laget/sveiset vi pizzaovnen på forhånd. Vi har reist til neste storby, tre timer unna, for å få tak i ingrediensene til en rett, for å få retten opp til et nivå mot det ekstraordinære. Vi spseialbestiller vin fra utlandet for at det skal matche maten så perfekt som mulig. Alt er planlagt i detalj på et utrolig spennende nivå. Så alt vi gjør er langt, langt borte fra en vanlig standard. Å gjenskape noe av disse minnene, disse kulinariske reisene, og den følelsen vi har hatt i planleggingsfasen, tilberedelsesfasen og til slutt sitte og nyte hver eneste bit, opp mot en perfekt paret vin vi har ventet i to uker på, i verdens beste selskap med min kjære, er den beste gaven jeg kunne fått. 

Men jeg skjønner jo at vi er forskjellige i hva man liker å motta av gaver. Derfor jeg spør også, for å få en liten pekepinn på om jeg tenker helt feil.. og det har jeg kanskje gjort, så skal kjøpe en liten ekstragave i tillegg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For meg handler ikke gaver jeg mottar om hva jeg faktisk materielt sett får. For meg er de beste gavene de som har skapt en tanke, et minne, vekket en følelse og som gjennom dette gis til partner. So what om jeg har fått dette før og at det er en standard ting.

Vi spiser utrolig ofte mange gode retter, ikke bare laget fra bunnen, men hvor vi også lager utstyret til å tilberede det med. For eksempel hvis vi skal lage ordentlig italiensk pizza, så laget/sveiset vi pizzaovnen på forhånd. Vi har reist til neste storby, tre timer unna, for å få tak i ingrediensene til en rett, for å få retten opp til et nivå mot det ekstraordinære. Vi spseialbestiller vin fra utlandet for at det skal matche maten så perfekt som mulig. Alt er planlagt i detalj på et utrolig spennende nivå. Så alt vi gjør er langt, langt borte fra en vanlig standard. Å gjenskape noe av disse minnene, disse kulinariske reisene, og den følelsen vi har hatt i planleggingsfasen, tilberedelsesfasen og til slutt sitte og nyte hver eneste bit, opp mot en perfekt paret vin vi har ventet i to uker på, i verdens beste selskap med min kjære, er den beste gaven jeg kunne fått. 

Men jeg skjønner jo at vi er forskjellige i hva man liker å motta av gaver. Derfor jeg spør også, for å få en liten pekepinn på om jeg tenker helt feil.. og det har jeg kanskje gjort, så skal kjøpe en liten ekstragave i tillegg. 

Virker som du misforstod hva jeg mente. Jeg personlig er vant med å gi/ha slike opplevelser resten av året uten at det trenger å være en spesiell dag. Men gaver man gir eller ting man finner på å gjøre uansett. Trenger ikke være bursdag eller jul for å dele en minnerik opplevelse i min bok :) Men skjønner hva du mener, folk er ulike og om det er sånne ting dere ikke gjør ellers så er det jo en fin gave å gi en opplevelse selvom jeg tenker det ville vært mest naturlig å gitt han noe han likte og ikke noe først og fremst du likte. 

Uansett så blir nok typen din glad for det er tanken som teller mest :)

Skrevet

Synes det hørtes ut som en fin gave. Han er jo kokk, og med mat følger det svært ofte vin til. Kurset gir kunnskap opp mot dette, samt kanskje åpner dørene til nye smaksopplevelser og kombinasjoner. 

I tillegg er det en felles og minnerik opplevelse for dere begge. 

Det er ikke alle som kan smykke seg med vinkurs sammen med partneren. 

Jeg stemmer for et "gå for det" 😊 👍

• Liker 1
Skrevet

Med fare for å være frekk og kjip burde jeg ikke si dette, men jeg hadde blitt skuffet. " Du skal få være med meg på vinkurs" . Det er jo en gave som er til et par. Spør heller om dere skal dra på dette sammen. 

Anonymkode: 9e976...fe4

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...