AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Heisann. Livet forandrer seg med årene. Jeg syntes jo det er koselig med en pakke eller to. Men ikke et must da. Men vi hadde en periode 70stk å kjøpe til. Når jeg fikk egne barn jeg ville gi ekstra til så ble det umulig. Så vi bestemte oss for å ikke gi til voksne. Men nå er jo barna voksne, og jeg klarer ikke helt å slutte å kjøpe til tantebarna. Vi har nå ca 25 gaver å gi. Trenger litt inspirasjon fra andre iht hvilke gave teadisjoner/løsninger dere har. Anonymkode: aa329...bfa
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Det er ofte vanlig at man slutter å kjøpe til tantebarn etter de er konfirmert. Anonymkode: 5e075...591
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har veldig liten familie, så har aldri vært noe problem. Men er det mulig å kjøpe gaver til dem man feirer med og eventuelt sette en aldersgrense for når man slutter å gi gave til barn? Anonymkode: 3b68f...fc4
hjärterdam Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Det finnes mange variasjoner. Hos oss kjøper vi fortsatt til de eldste tantebarna også, fordi de som er over konfirmasjonsalder har fått attpåklattsøsken og jeg synes det er kjipt å gi til en av to i en famile når vi kan gi til begge. Eller å kutte to av fire søsken som det blir i den andre familien. 1
Thyra Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Heisann. Livet forandrer seg med årene. Jeg syntes jo det er koselig med en pakke eller to. Men ikke et must da. Men vi hadde en periode 70stk å kjøpe til. Når jeg fikk egne barn jeg ville gi ekstra til så ble det umulig. Så vi bestemte oss for å ikke gi til voksne. Men nå er jo barna voksne, og jeg klarer ikke helt å slutte å kjøpe til tantebarna. Vi har nå ca 25 gaver å gi. Trenger litt inspirasjon fra andre iht hvilke gave teadisjoner/løsninger dere har. Anonymkode: aa329...bfa 70 stykker??? Hvem er disse 70? Tremenninger, firmenninger?? 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Vi har stor familie. Vi slutter å gi til barna når de blir 18. Vi gir til foreldre, besteforeldre, og søsken uten barn, eller kun til tantebarn (altså barna hos de som har). Dvs jeg gir ikke til søskenbarn eller tanter og onkler. Det blir for mange. Gir til 2 venner, og mannen også. Det blir 8 stk å gi gave til i år, og det føles overkommelig. Anonymkode: 01cf3...d66 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 Thyra skrev (1 time siden): 70 stykker??? Hvem er disse 70? Tremenninger, firmenninger?? Nei. Jeg har 4søsken , det samne med mannen min, så er det barn hos alle. Pluss venner som ønsket å bytte gaver. Så da måtte jeg inse at her måtte det krympes. I tillegg har alle søsken partnere også. Jeg var jo den gangen student, og fikk litt dyre gaver fra søsken. De hadde også barn før meg. Og det lå nok en liten forventning om å gi ca samme sum pr hode pr famile. Og det måtte jeg si fra at så mye penger har jeg ikke, da er det bedre å få noe til 20kr selv. Bare søsken pluss partner var det 16 stk det er også 3og 4 unger hos noen. De fleste har to stk. Og jeg har bonus, som ville kjøpe til mammaen sin og søstera si. Så det ble ganske mange. Samt noen enslige tanter og onkler fikk. Fordi de satt ofte alene på julaften. Ja det var litt galskap. Så klarte først og halvere, og etterhvert kutte ut noen til Anonymkode: aa329...bfa
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Kjøper til foreldre, en liten ting til besteforeldre, søsken, mannen og barna. Når våre søsken får barn så blir det tantebarn og barnløse søsken, ikke alle søsken. Anonymkode: 3e473...d5f
Rødstrupa Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Nå har alle fadderbarn, nieser og nevøer blitt så store/voksne så nå dropper vi gavene.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 I min slekt har vi droppet gavene når de ble 18. Men da var det ørten unger på alle kanter. I mannen sin slekt har de ikke noen ordning, så han gir fremdeles penger til sine nieser som er passert 20.. Anonymkode: 662f1...48b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Jeg har 4søsken , det samne med mannen min, så er det barn hos alle. Pluss venner som ønsket å bytte gaver. Så da måtte jeg inse at her måtte det krympes. I tillegg har alle søsken partnere også. Jeg var jo den gangen student, og fikk litt dyre gaver fra søsken. De hadde også barn før meg. Og det lå nok en liten forventning om å gi ca samme sum pr hode pr famile. Og det måtte jeg si fra at så mye penger har jeg ikke, da er det bedre å få noe til 20kr selv. Bare søsken pluss partner var det 16 stk det er også 3og 4 unger hos noen. De fleste har to stk. Og jeg har bonus, som ville kjøpe til mammaen sin og søstera si. Så det ble ganske mange. Samt noen enslige tanter og onkler fikk. Fordi de satt ofte alene på julaften. Ja det var litt galskap. Så klarte først og halvere, og etterhvert kutte ut noen til Anonymkode: aa329...bfa Skjønnet, hvem gir dere til nå da? Anonymkode: bbdf9...c3b
zigzig Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Her har jeg en liten familie, men gir kun til tantebarna max 200 ( har 6 stk) og ikke mine søsken, min mamma får en ting fra min sønn, har jeg ork så strikker jeg litt småstrikk til alle iløpet av mange mnd. Så dette er lett å fikse iløpet av året. Men min bestemor som er alene med 13 barnebarn og 16 oldebarn gir kun til alle under 18. Viktigste er å gi etter lommeboka, finne rimelige løsninger, julen skal handle om kos og ikke negativ stress.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjønnet, hvem gir dere til nå da? Anonymkode: bbdf9...c3b Vi gir til kun nieser og nevøer. I tilegg har vi to barnebarn, og 3 barn vi kjøper til. Kanskje en eller to vennegaver, om noen har vært hjeltlige og hjulpet oss litt. En får litt ekstra, fordi han nekter alltid å ta betalt, og har hjulpet oss med et prosjekt vi driver med og har spart oss for en god del penger. Da syntes jeg en litt ekstra julegave til han er innafor. Dog med en god jul og takk for hjelpen kort, så han ikke skal føle på noen gave gjengjeldelse. Men eneste måten å betale han litt, siden han aldtid sier nei takk til betaling. Anonymkode: aa329...bfa
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi gir til kun nieser og nevøer. I tilegg har vi to barnebarn, og 3 barn vi kjøper til. Kanskje en eller to vennegaver, om noen har vært hjeltlige og hjulpet oss litt. En får litt ekstra, fordi han nekter alltid å ta betalt, og har hjulpet oss med et prosjekt vi driver med og har spart oss for en god del penger. Da syntes jeg en litt ekstra julegave til han er innafor. Dog med en god jul og takk for hjelpen kort, så han ikke skal føle på noen gave gjengjeldelse. Men eneste måten å betale han litt, siden han aldtid sier nei takk til betaling. Anonymkode: aa329...bfa Glemte å skrive at alle besteforeldre og våre foreldre er også nå døde. Så bare der er det 12stk færre Anonymkode: aa329...bfa
harma Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Vi har liten familie, så vi kjøper til min svigerforelder, mine foreldre, søsteren min og hennes mann og deres to barn, og våre to barn. Kommer til å fortsette å kjøpe til tantebarna mine også når de er voksne. Vi regner ikke antall gaver, men kjøper for en viss sum. Endret 4. desember 2023 av harma
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 Jeg måtte telle Jeg gir til to søsken med partner, foreldre og en tante, og mormor. Videre til 4 tantebarn, en med partner. Alle over 20 år. Mulig de kuttes ut etter hvert om de får egne barn. Mannen gir til mor og fire søsken, to med partner. I tillegg 3 nevøer. De dropper gaver når barna blir voksne. I tillegg gir vi til våre 5 barn. Totalt 25 gaver med de vi gir til hverandre. Fullt overkommelig. Anonymkode: 60aff...8f0
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 Kjøper til de som kjøper til meg. Og er vel litt mot strømmen, for kjøper bare til voksne. Hadde gitt hvis jeg hadde tantebarn. Men har opplevd enkelte som har kommet med at de slutter å gi til voksne, og at jeg kan vel heller kjøpe noe til barna deres. Det blir jo som å si rett ut "vi kjøper ikke noe til deg, men du kommer fortsatt med noe til oss, ikke sant"? Anonymkode: f8035...caf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå