Gå til innhold

Venner som tar opp sårbare ting helt sånn plutselig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått kontakt med en venn igjen nå, men den tar opp innimellom veldig såbare ting jeg har vært igjennom sånn helt plutselig. Jeg har prøvd å si at jeg ikke liker det, men den sier bare at det har jo skjedd, og spør om jeg er flau over det?

Synes det er så ubehagelig. Er ting som er veldig privat og jeg har delt i fortrolighet med den fordi jeg følte jeg kunne stole på dem. 

Hva burde jeg gjøre? Eller hva ville du gjort?

Anonymkode: 7530b...b1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har tatt opp at du ikke liker eller ønsker å snakke om det så begår personen intensjonell grenseoverskridelse og manglende respekt for dine følelser og ønsker og behov. Så da er det rett å kutte denne personen ut av livet ditt igjen 

Anonymkode: b83bd...54e

• Nyttig 1
Skrevet

Ting man ikke ønsker snakke om bør man ikke dele enkelt og greit.. Hvis andre tar det opp og man sier "dette syns jeg ikke vi trenger snakke om mer nå, jeg delte det for at du skulle vite - ikek analysere" og det ikke respekteres kan man fint si fra om det, men hovedpoenget er altså; ikke del ting du ikke er komfortabel med å snakke om.. 

Anonymkode: 1c092...085

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fått kontakt med en venn igjen nå, men den tar opp innimellom veldig såbare ting jeg har vært igjennom sånn helt plutselig. Jeg har prøvd å si at jeg ikke liker det, men den sier bare at det har jo skjedd, og spør om jeg er flau over det?

Synes det er så ubehagelig. Er ting som er veldig privat og jeg har delt i fortrolighet med den fordi jeg følte jeg kunne stole på dem. 

Hva burde jeg gjøre? Eller hva ville du gjort?

1. Vær enda tydligere. Merkelig at vedkommende skal ‘’borre i hendelser’’ for lenge siden når du hat gitt uttrykk for at du ikke ønsker å snakke om det.

2. Hvis du ikke blir hørt, kutter du  kontakt med vedkommende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ting man ikke ønsker snakke om bør man ikke dele enkelt og greit.. Hvis andre tar det opp og man sier "dette syns jeg ikke vi trenger snakke om mer nå, jeg delte det for at du skulle vite - ikek analysere" og det ikke respekteres kan man fint si fra om det, men hovedpoenget er altså; ikke del ting du ikke er komfortabel med å snakke om.. 

Ts her, jeg er helt enig. Men nå er det gjort og jeg har lært.

Delte jo ting med denne personen i fortrolighet og trodde hun var til å stole på. Jeg er god troende når det komme til mennesker, og har brent meg før.. men nå svir det enda mer 😢

Men jeg skjønner jo nå at jeg burde bare kutte kontakt..

• Hjerte 1
Skrevet

Det er veldig trist at folk som åpner seg om ting eller har sett trygghet i andre for å prate blir svikta så hardt på denne måten.

Jeg selv har opplevd dette veldig mange ganger selv når jeg har vært forsiktig med ting jeg har delt.

Jeg har opplevd at venner kan ta opp visse opplevelser jeg har delt med dem foran andre, kan raskt bare si at de er jeg ikke venner med idag. Også er det ikke mange som snakker om det som kommer etter man har kuttet dem ut, og det er baksnakkingen. Plutselig blir du kjent med noen som kjenner dem og da gjenforteller de det de har hørt fra de eks vennene. 

At folk ikke har respekt nok til å forstå at når vennskapet er over så snakker man ikke om private eller som du sier sårbare ting dem har vært igjennom.

Dessverre er det slik at mennesker er veldig glad i sladder. De må ha litt krydder i hverdagen fordi de ikke klarer å bidra med noe bra selv.

Så enkle svarer her er å bare kutte dem ut. Også vær varsom med å dele private ting uansett om du opplever å være trygg på noen, så vær veldig varsom.

Skrevet

Hvis du vil prøve mer før du kutter dem ut foreslår jeg at du sier "Hvorfor tar du opp dette nå? Jeg setter pris på om du kan la det være opp til meg å snakke om det igjen."

Anonymkode: 1e16c...3f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt enig! Men er jo stygt å se at når noen åpner seg om sine sårbare sider så skal det brukes i mot dem og snakkes om. Jeg har en del venner som har gått igjennom så mye fælt, alt fra overgrep, vold, voldtekt, aborter osv. Men jeg snakker aldri om det med mindre dem ønsker å ta det opp selv. Hvorfor i alle dager skal jeg ta opp vonde ting dem har gått igjennom? Gir bare ikke mening for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du vil prøve mer før du kutter dem ut foreslår jeg at du sier "Hvorfor tar du opp dette nå? Jeg setter pris på om du kan la det være opp til meg å snakke om det igjen."

Anonymkode: 1e16c...3f0

Ts her, har på en måte gjort det. Spurte hvorfor den snakker om det og da får jeg svar at det har jo skjedd og spør om jeg er flau over det 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er veldig trist at folk som åpner seg om ting eller har sett trygghet i andre for å prate blir svikta så hardt på denne måten.

Jeg selv har opplevd dette veldig mange ganger selv når jeg har vært forsiktig med ting jeg har delt.

Jeg har opplevd at venner kan ta opp visse opplevelser jeg har delt med dem foran andre, kan raskt bare si at de er jeg ikke venner med idag. Også er det ikke mange som snakker om det som kommer etter man har kuttet dem ut, og det er baksnakkingen. Plutselig blir du kjent med noen som kjenner dem og da gjenforteller de det de har hørt fra de eks vennene. 

At folk ikke har respekt nok til å forstå at når vennskapet er over så snakker man ikke om private eller som du sier sårbare ting dem har vært igjennom.

Dessverre er det slik at mennesker er veldig glad i sladder. De må ha litt krydder i hverdagen fordi de ikke klarer å bidra med noe bra selv.

Så enkle svarer her er å bare kutte dem ut. Også vær varsom med å dele private ting uansett om du opplever å være trygg på noen, så vær veldig varsom.

Ts her igjen, takk for at du deler opplevelsen din. Har også opplevd baksnakking.. skjønner nå at vennskapet er over for min del. Jeg orker ikke å ha angst og er redd for hva som kommer ut av munnen på den hele tiden. Spesielt når jeg ikke blir hørt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...