AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har en 2-åring og lurer på om noen har noen lignende erfaringer. På sist kontroll på helsestasjon hadde hun gått ganske mye opp i vekt, og jeg fikk beskjed om at jeg ikke trenger å begrense matinntaket, men hjelpe henne med å avslutte måltidet. For hun er av typen som bare vil sitte lenge ved bordet. I perioder så spiser hun også mye og har stor apetitt, men andre perioder så sitter hun bare å småspiser leeenge, og jeg syns ikke hun virker sulten... I dag morges f.eks. så ga jeg henne en ganske liten porsjon grøt, som hun vanligvis spiser opp fort. Men nå satt hun bare og tok bittesmå skjeer og virka ikke sulten. Etter en halvtime hadde hun spist halve porsjonen, og tulla masse med koppen med melk isteden. jeg gir beskjed om at hun må slutte å tulle med koppen og la den stå i ro. Har ikke lyst å "mase" på henne om å spise opp, men jeg spør henne flere ganger underveis om hun er ferdig/mett. Hun sier veldig bestemt nei, og at hun vil ha mer. Til slutt gir jeg beskjed om at hun snart må bli ferdig, for vi må rekke barnehagen. Så sier jeg at når alarmen (på tlf) ringer, så er vi ferdige å spise. Denne metoden har jeg brukt på andre ting og det fungerer. Setter alarmen på 7 minutter, gir henne noen påminnelser underveis om at vi snart er ferdig, men hun fortsetter med bittesmå biter. Når alarmen ringer og jeg sier vi er ferdig, så tar jeg skåla bort. Hun blir kjempesint og sier at hun vil ha mer, er ikke ferdig osv. Men jeg tar den likevel bort. Masse gråting og sinne osv, men denne gangen kommer hun heldigvis fort ut av det. Andre ganger så kan hun vræle i 30 minutter etter en lignende situasjon. Jeg tenker at hun åpenbart ikke er sulten etter 40 minutter med bittesmå biter. Samtidig så føles det jo litt feil å ta maten til en unge som sier at de vil ha mer...men er det noen som har lignende erfaringer? Ved middagsbordet sitter vi av og til en time... Anonymkode: 5811a...485
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Jeg tenker du har en god teknikk. Og det kan være lurt å lage nok mat til en stor nok porsjon til 2åringen og så er det tomt. Det er ikke krise om hun skulle ønske det var mer hvis hun da får mat igjen om 2-3 timer. Jeg tenker du har refleksjonsevnen til å prøve deg frem med det som funker for dere 😊 Anonymkode: b2a40...757
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Er veldig likt her for min som fyller 2 år i februar. Hun spiser gjerne ganske fort en stund da, før hun bruker evigheter på å mest tulle og spise litt og litt men skal absolutt ikke avslutte og blir rasende/lei seg om vi forsøker å avslutte og sier at hun vil ha mer og at hun ikke er ferdig og vil spise. Veldig tydlig på at hun ikke er ferdig. Så spiser hun gjerne litt hver gang vi har spurt om hun er ferdig og hun har sagt nei. Sitter også utrolig urolig på stolen så skjønner ikke at hun ikke vil gå fra 😄 Noen ganger spiser hun også veldig mye per måltid og vi er usikre på hvor mye man egentlig skal bestemme over mengden mat.. Er jo særlig ting hun liker som hun bare vil ha mer og mer av (spesielt brød, pasta og mat som kjøttkaker) Akkurat frokost er greit da for hun spiser opp nesten all grøten, så skraper jeg resten og gir henne (en skje) og så viser jeg at bollen er tom og så går vi fra. Kanskje det går lettere fordi hun er så vant til at frokost er bare den ene bollen grøt, veldig fast rutine siden hun startet med mat, mens de andre måltidene så er det alltids rom for å spørre om mer siden vi har pleid å gi bare litt og litt mat om gangen. I barnehagen sier de at hun spiser ganske fort men ikke den som er ferdig først, men at hun pleier å få spist opp før alle er ferdig og så går de jo fra alle sammen så er nok enklere der. Når vi spiser middag sammen så har vi derfor forsøkt at når vi synes det virker som det er mer tulling enn spising så er vi tydlig på at nå er det tomt for mat og alle er ferdige og så går vi alle sammen fra og rydder tallerkenene sammen, det funker iblant Anonymkode: aef87...a4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå