Gå til innhold

Ingen effekt/forverring av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd å ikke ha effekt eller fått økt symptomtrykk/ eller uønskede bivirkninger over tid slik at dere faktisk ble bedre uten?

Anonymkode: 5d8c9...b91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme opplevelse her, sluttet på alt og fikk bedre rutiner og sosialt liv. Byttet jobb og prøvde å fokusere mindre på meg selv, fungerte her. Prøvde lege + antidepressiva, men det ble bare fokus på å kurere symptomer, ikke det som lå bak

Anonymkode: b52df...342

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme opplevelse her, sluttet på alt og fikk bedre rutiner og sosialt liv. Byttet jobb og prøvde å fokusere mindre på meg selv, fungerte her. Prøvde lege + antidepressiva, men det ble bare fokus på å kurere symptomer, ikke det som lå bak

Anonymkode: b52df...342

Jeg har ikke gått av de jeg går på nå enda, men føler ikke det hjelper. Og jeg er bare rar. Men det er jo selvsagt grunnsykdommen som gjør meg slik og, og var ille før jeg begynte. Men usikker på effekten.. så vanskelig./

Skrevet

Så lurer jo på om det faktisk er mulig å bli verre eller ikke ha effekt av denne typen medisiner? Og om noen har opplevd det

Skrevet

Hvor lenge har du stått på dem? 

Man kan bli verre i starten, ulikt hvor lenge avhengig av preparat. Man kan også oppleve liten eller ingen bedring, også avhengig av preparat. Jeg måtte prøve tre forskjellige før jeg fant et preparat som fungerte for meg.

Anonymkode: c5629...d29

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor lenge har du stått på dem? 

Man kan bli verre i starten, ulikt hvor lenge avhengig av preparat. Man kan også oppleve liten eller ingen bedring, også avhengig av preparat. Jeg måtte prøve tre forskjellige før jeg fant et preparat som fungerte for meg.

Anonymkode: c5629...d29

To forskjellige typer. Den siste nå ca 2 mnd.

Skrevet

Det er fullt mulig å bli verre. Det står også som bivirkninger desverre. Men flertallet blir ikke det, men det betyr heller ikke at alle får positiv effekt. 

Jeg prøvde tre forskjellige antidepressiva. Den ene gikk jeg på et år og bivirkningene var helt jævlige, jeg burde hatt tettere dialog med lege den perioden så jeg kunne byttet preparat tidligere. Den andre typen ble jeg verre av de 3-4 første månedene men så slapp alt og jeg kom meg ut av depresjonen litt senere. 

Den tredje jeg prøvde var mange år senere da jeg ble deprimert igjen, denne hadde jeg positiv effekt av ganske raskt og ingen andre bivirkninger enn mareritt i oppstartfasen.  

Jeg lærte av legen at man skal gi det minst 3 måneder med negative bivirkninger så lenge det er forsvarlig, fordi antidepressiva er en medisin som endrer hjernen sakte men sikkert over tid og at det er vanlig å få bivirkninger i oppstarten. 

Om du føler deg mer suicidal i oppstartfase eller senere skal du gå til lege eller legevakt raskt og trappe ned medisinen. Om du har gått på de over lang tid og fortsatt har mere negative virkninger enn positive anbefaler jeg deg å be om å få prøve et annet preparat 

Anonymkode: 3d4f9...149

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er fullt mulig å bli verre. Det står også som bivirkninger desverre. Men flertallet blir ikke det, men det betyr heller ikke at alle får positiv effekt. 

Jeg prøvde tre forskjellige antidepressiva. Den ene gikk jeg på et år og bivirkningene var helt jævlige, jeg burde hatt tettere dialog med lege den perioden så jeg kunne byttet preparat tidligere. Den andre typen ble jeg verre av de 3-4 første månedene men så slapp alt og jeg kom meg ut av depresjonen litt senere. 

Den tredje jeg prøvde var mange år senere da jeg ble deprimert igjen, denne hadde jeg positiv effekt av ganske raskt og ingen andre bivirkninger enn mareritt i oppstartfasen.  

Jeg lærte av legen at man skal gi det minst 3 måneder med negative bivirkninger så lenge det er forsvarlig, fordi antidepressiva er en medisin som endrer hjernen sakte men sikkert over tid og at det er vanlig å få bivirkninger i oppstarten. 

Om du føler deg mer suicidal i oppstartfase eller senere skal du gå til lege eller legevakt raskt og trappe ned medisinen. Om du har gått på de over lang tid og fortsatt har mere negative virkninger enn positive anbefaler jeg deg å be om å få prøve et annet preparat 

Anonymkode: 3d4f9...149

3 mnd er lenge med ingen bedring / forverring. Jeg har hørt 6 -8 uker. 

Det står som bivirkninger ja, men som regel bare et par uker? føler jeg har tulla til et allerede tullete hode med det her. Primært fryktsystem som er overaktivert hos meg, men med innslag av mye depressivt. Svingende og stort symptomtrykk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen som har opplevd å ikke ha effekt eller fått økt symptomtrykk/ eller uønskede bivirkninger over tid slik at dere faktisk ble bedre uten?

Det er noen som må prøve flere typer før de får effekt, ja. Noen få får aldri effekt. Hold kontakten med legen din, så finner dere ut av dette sammen.

Anonymkode: 96655...b32

Skrevet

Jeg ble helt slått ut av antidepressiva. Lå i senga og klarte ingenting. Har tatt CYP test senere (som viser hvordan legemidler tas opp i kroppen, enkelt forklart), og hos meg var det sånn at dosen jeg fikk ble veldig mye høyere på grunn av mine individuelle forskjeller i omsetningen. Måtte derfor halvere dosen.. Da gikk det bedre.

Anonymkode: e588c...b06

Skrevet

Jeg gikk fra å være moderat deprimert til alvorlig deprimert og sengeliggende da jeg gikk på Cipralex. Det har aldri kommet beviser for at serotoninmangel eksisterer, så hvorfor de gir de tablettene stiller jeg meg undrende til. Og det er det tydeligvis flere som gjør: 

"Det er lite som tyder på at depresjon skyldes lave nivåer av serotonin, konkluderer en svært omfattende gjennomgang av tidligere forskning. Det er uklart hva hensikten med antidepressive legemidler er, sier forskerne."

https://psykologisk.no/2022/07/massiv-granskning-sar-tvil-om-antidepressive-legemidler-og-arsaken-til-depresjon/

Anonymkode: a803c...770

• Nyttig 1
Skrevet

Mange sier at de blir bedre, mange verre, og mange får ingen effekt. Placebo-effekten kan være høyst reell:

"Systematisk skjevhet, utvalg av positive resultater, mangelfull rapportering av bivirkninger. Det er noen av problemene i studiene av medisiner mot depresjon.

Metodeproblemene er så store at vi ikke vet om medisinene virker.

Det er konklusjonen i en ny vitenskapelig artikkel publisert i det vitenskapelige tidsskriftet BMJ Open.

– Noen får det bedre mens de tar medisiner, og den opplevelsen er reell. Men du kan ikke konkludere med at det skyldes medisinene, sier Klaus Munkholm, overlege og spesialist i psykiatri ved Det Nordiske Cochrane Center."

https://www.forskning.no/angst-depresjon-medisiner/ny-studie-sar-fornyet-tvil-om-medisiner-mot-depresjon/1359079

Anonymkode: c4458...b17

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg gikk fra å være moderat deprimert til alvorlig deprimert og sengeliggende da jeg gikk på Cipralex. Det har aldri kommet beviser for at serotoninmangel eksisterer, så hvorfor de gir de tablettene stiller jeg meg undrende til. Og det er det tydeligvis flere som gjør: 

"Det er lite som tyder på at depresjon skyldes lave nivåer av serotonin, konkluderer en svært omfattende gjennomgang av tidligere forskning. Det er uklart hva hensikten med antidepressive legemidler er, sier forskerne."

https://psykologisk.no/2022/07/massiv-granskning-sar-tvil-om-antidepressive-legemidler-og-arsaken-til-depresjon/

Ordna det seg da du slutta på de da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ordna det seg da du slutta på de da?

Jeg gikk gradvis tilbake igjen til moderat depresjon, men noenlunde fungerende. Depresjonen ble tatt tak i slik den skal i stedet, ved hjelp fra psykolog til å finne de underliggende årsakene og jobbe med tankemønster, selvfølelse, o.l. Det krevde enormt av meg, og det gjør det fortsatt i å holde den borte. For når man først har hatt det, så er det visstnok enklere å få det igjen. Men fikk lite informasjon ang. antidepressiva og at den faktisk kunne gjøre en verre, så den opplevelsen skremte meg. Ønsker alle lykke til i kampen, aldri stol på piller alene i hvert fall.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

To forskjellige typer. Den siste nå ca 2 mnd.

Opprettet du nylig en tråd om det samme?

Anonymkode: 130f8...e5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har prøvd mange forskjellige typer, og noen har gjort meg værre ja. De har jeg bare måttet kutte ut. Nå i dag går jeg på effexor og de fungerer veldig bra. Det er person avhengig hva som fungerer, man må prøve seg litt frem

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen forverring, men det er vanskelig å si akkurat hvilken bedring som er grunnet medisin, og hva som er en følge av annen behandling.

Økt symptomtrykk er vanlig ved oppstart, noe som også står grundig forklart i pakningsvedlegget. Jeg har også kjent på enkelte bivirkninger, særlig mtp. matinntak og litt annet, men det har gått over.

Over tid har det meget sannsynlig hjulpet meg mye.

Anonymkode: 5386b...6a0

Skrevet

Helsa mi tok en bratt nedoverbakke da jeg begynte på ssri. Fra å i det minste klare å stå opp om morgenene og komme meg til studiene (ikke at jeg klarte å studere, men klarte nå å møte opp), gikk jeg til å ikke komme meg opp av senga. Fikk fysisk forverret allmenntilstand hvor jeg ikke fikk i meg mat, og jeg fikk infeksjoner. Jeg tryglet psykologen om å få lov til å slippe mer (legen som skrev dette ut gadd ikke følge opp), og ble sjeleglad da hun anbefalte å slutte.

Det virker ikke positivt for alle.

Anonymkode: f85ec...05c

Skrevet
1 minutt siden, Iselinberg said:

Jeg har prøvd mange forskjellige typer, og noen har gjort meg værre ja. De har jeg bare måttet kutte ut. Nå i dag går jeg på effexor og de fungerer veldig bra. Det er person avhengig hva som fungerer, man må prøve seg litt frem

Dette er "spot on". Disse medisinene er ikke slik at en pille fungerer for alle, man må prøve seg frem og finne hva som fungerer for en selv.

Moro å høre at effexor har hatt effekt. For min del gikk jeg på den i noen år, men har nå gått over til en annen type grunnet det gir for meg større effekt (wellbutrin).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen forverring, men det er vanskelig å si akkurat hvilken bedring som er grunnet medisin, og hva som er en følge av annen behandling.

Økt symptomtrykk er vanlig ved oppstart, noe som også står grundig forklart i pakningsvedlegget. Jeg har også kjent på enkelte bivirkninger, særlig mtp. matinntak og litt annet, men det har gått over.

Over tid har det meget sannsynlig hjulpet meg mye.

Ja det er vanskelig å si. Jeg kjenner på at når man er dårlig med høyt symptomtrykk fra før, så er det etterhvert vanskeklig å vite hva som skyldes medisin og ikke også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...