AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Del Skrevet 4. desember 2023 Hei; Jeg ønsker å åpne meg og be om råd fra de som kanskje har vært i en lignende situasjon. Jeg er en kvinne som nærmer meg 41 år, mens min mann er 47. Vi har alltid drømt om å få barn, men på grunn av endometriose og andre ukjente årsaker har det vært utfordrende å bli gravid. Jeg føler at det er på tide å se på alternative løsninger, spesielt siden min mann virkelig ønsker å få sitt biologiske barn. Jeg er åpen for å utforske andre muligheter, da problemet ligger hos meg. Jeg prøvde assistert befruktning uten suksess og med min alder føles det som om tiden er imot oss. Vi ønsker ikke å kaste bort mer tid. Vi leter etter en måte for min mann å få sitt biologiske barn. Vi har begynt å se på alternativer som surrogati eller eggdonasjon, men vi føler oss litt forvirret av all informasjonen på nettet. Økonomisk sett har vi begrensede midler, men vi er villige til å bruke det vi har for å få muligheten til å få barn. Kan noen av dere dele deres erfaringer eller råd om surrogati, eggdonasjon eller andre muligheter for å få barn? Er det noen land som er mer kostnadseffektive, og hvordan går man frem for å kontakte disse stedene? Videre, hvordan fungerer prosessen med å bringe barnet til Norge? Med min alder bekymrer jeg meg for sjansen til å bli gravid ved eggdonasjon, med tanke på den økonomiske investeringen og muligheten for spontan abort på grunn av alderen. Ville surrogati være et bedre alternativ for oss? Kan dere dele hvor dere startet og omtrentlig kostnad? Hvordan var deres opplevelse? All veiledning og deling av erfaringer vil være til stor hjelp. Takk på forhånd for all støtte og rådgivning Anonymkode: 1b12c...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertefisk Skrevet 4. desember 2023 #2 Del Skrevet 4. desember 2023 Du har prøvd assistert befruktning. Hva var det som skjedde som gjorde at det ikke ble suksess? Klarte de å hente ut egg? Har du fått målt din AMH og FSH verdi? Hvor lenge har dere prøvd å få barn og har mannen din fått sjekket kvaliteten på sæden sin? Hvordan er helsen ellers? Noen sykdommer eller overvekt eller andre plager? Beklager alle spørsmålene. Prøver bare å få et innblikk i situasjonen din. Jeg har også utfordringer med graviditet og jeg og min samboer har snakket mye om hva vi skal gjøre fremover hvis ting ikke går slik vi håper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Del Skrevet 4. desember 2023 Surrogati er i utgangspunktet ikke lovlig å benytte seg av i Norge. Og prosessen med å skulle benytte en utenlands surrogat mor er både dyrt, risikabelt - da en surrogati kontrakt ikke ville vært sett som gyldig i Norge dersom surrogat moren f.eks ikke vil gi fra seg barnet eller krever mer penger etc. Er en grunn til at det er ulovlig i flere land enn det er lovlig. Ved surrogati blir jo barnet født i ett annet land - og uten norsk statsborgerskap og norsk pass etc. Her må det da DNA prøver til for å bevise slektskap, (noe som er vanskelig dersom dere er avhengig av eggdonasjon), så må barnet få pass. Dere må påregne å iallefall bruke 2-4 uker i landet barnet blir født i. Generelt sett så fraråder Norske myndigheter å benytte surrogati i utlandet da det bryter norsk barneloven og bioteknologiloven. Eggdonasjon hvor du bærer barnet er jo en mulighet, ved bruk av mannens sperm.. Uansett hvordan dere går videre frem så er de fleste løsningene svært kostbare. Surrogati koster fort mellom 400.000 og 900.000 - uavhengig av hvilket land man gjør det i. Etter alt dere har prøvd, må nok kansje mannen gå i seg selv og se på hva som er viktigst.. Ett barn eller ett biologisk barn... Anonymkode: 73759...e0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara200 Skrevet 4. desember 2023 #4 Del Skrevet 4. desember 2023 Hjertefisk skrev (2 timer siden): Du har prøvd assistert befruktning. Hva var det som skjedde som gjorde at det ikke ble suksess? Klarte de å hente ut egg? Har du fått målt din AMH og FSH verdi? Hvor lenge har dere prøvd å få barn og har mannen din fått sjekket kvaliteten på sæden sin? Hvordan er helsen ellers? Noen sykdommer eller overvekt eller andre plager? Beklager alle spørsmålene. Prøver bare å få et innblikk i situasjonen din. Jeg har også utfordringer med graviditet og jeg og min samboer har snakket mye om hva vi skal gjøre fremover hvis ting ikke går slik vi håper. Jeg har gjennomgått to forsøk på assistert befruktning. Ja de har klart å hente ut egg og befrukte dem, men til tross for dette har jeg dessverre ikke blitt gravid etter så mange ganger. Jeg står nå overfor et tredje forsøk, men det ser ut til at det er en reell mulighet for at jeg kanskje ikke kan bli gravid i det hele tatt. Jeg vil se på alternativ B, da det virker mest sannsynlig. Jeg er ikke overvektig, men jeg har endometriose. Ellers har jeg ingen kjente helseproblemer som kan påvirke muligheten for graviditet, bortsett fra vanlige ubehag som de fleste opplever. Legene har forklart at dette kan skyldes min alder og kvaliteten på eggene, som dessverre blir dårligere når man blir eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertefisk Skrevet 4. desember 2023 #5 Del Skrevet 4. desember 2023 Sara200 skrev (1 time siden): Jeg har gjennomgått to forsøk på assistert befruktning. Ja de har klart å hente ut egg og befrukte dem, men til tross for dette har jeg dessverre ikke blitt gravid etter så mange ganger. Jeg står nå overfor et tredje forsøk, men det ser ut til at det er en reell mulighet for at jeg kanskje ikke kan bli gravid i det hele tatt. Jeg vil se på alternativ B, da det virker mest sannsynlig. Jeg er ikke overvektig, men jeg har endometriose. Ellers har jeg ingen kjente helseproblemer som kan påvirke muligheten for graviditet, bortsett fra vanlige ubehag som de fleste opplever. Legene har forklart at dette kan skyldes min alder og kvaliteten på eggene, som dessverre blir dårligere når man blir eldre. Enn AMH og FSH verdier og mannen din sin sperm? Du forteller ikke så mye om hvor lenge dere har prøvd å bli gravide, men hvis hans sæd og dine verdier er normale/gode så burde det være mulig å bli gravid på naturlig måte til tross for endometriose og alder. Vet du noe om hvilken grad av endometriose du har? Og hva sier legene om din evne til å bære fram et barn med eggdonasjon? Har du fortsatt eggløsning og er syklusene dine normale? Surrogati er ulovlig i Norge, og jeg og min samboer har utelukket det alternativet. Vår plan er å prøve ivf så lenge vi kan, deretter prøve et par runder med eggdonasjon. Går ikke det så adopterer vi. For oss er det viktigere å få barn enn at de er biologiske barn. Vi blir jo like glade i dem uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sara200 Skrevet 5. desember 2023 #6 Del Skrevet 5. desember 2023 Hjertefisk skrev (16 timer siden): Enn AMH og FSH verdier og mannen din sin sperm? Du forteller ikke så mye om hvor lenge dere har prøvd å bli gravide, men hvis hans sæd og dine verdier er normale/gode så burde det være mulig å bli gravid på naturlig måte til tross for endometriose og alder. Vet du noe om hvilken grad av endometriose du har? Og hva sier legene om din evne til å bære fram et barn med eggdonasjon? Har du fortsatt eggløsning og er syklusene dine normale? Surrogati er ulovlig i Norge, og jeg og min samboer har utelukket det alternativet. Vår plan er å prøve ivf så lenge vi kan, deretter prøve et par runder med eggdonasjon. Går ikke det så adopterer vi. For oss er det viktigere å få barn enn at de er biologiske barn. Vi blir jo like glade i dem uansett. Takk for at du deler :). Ja, verdiene er normale, og legene sier at jeg har endometriose, men det burde ikke være et problem for assistert befruktning. Gjennom hele livet har jeg brukt prevensjon i to år, men har aldri blitt gravid. Derfor tror jeg det må være noe annet enn alderen, i hvert fall de siste syv årene. Vi må også utelukke surrogati, vi hadde lite kunnskap om emnet. Eggdonasjon virker som den beste løsningen for oss, men jeg har en negativ følelse og tror ikke kroppen min vil bli gravid selv med eggdonasjon. Jeg tror dette er noe vi må undersøke hos private klinikker, tror ikke det er noe som tilbys offentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #7 Del Skrevet 5. desember 2023 Hvorfor heter tråden "informasjon"? Anonymkode: 94644...6d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. desember 2023 #8 Del Skrevet 5. desember 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg