Rødstrupa Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Ser du frem til det? Det hører liksom med til julen…Synes det er ren tigging😝 Endret 4. desember 2023 av Rødstrupa
mereo Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 Har ikke hatt noen julebukker på døra på mange år, det er vel forsvunnet omtrent virker det som. 8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 Ikke tradisjon noe sted jeg har bodd, men der jeg vokste opp gikk barna nyttårsbukk, de kler seg ut og synger en julesang, får godteri. Det var veldig hyggelig, vi bodde landlig og de fleste "bukkene" var naboer og bekjentes barn og ungdommer. Med nyttårsbukkene vet man også når man kan vente dem. Anonymkode: 52c4c...6f4 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Det er slutt på julebukker. Kidsa synes det er flaut og vil ikke synge lenger. Da er det bedre med Halloween hvor man bare trenger å kle seg skummelt og rope knask eller knep. Anonymkode: 4f45e...834 2
Aragon Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Synes det er kjempekoselig med julebukker på døra . Det kommer noen nabo barn, synger julesang og har en liten sekk de kan få med seg litt kos i. Kjøper inn litt og har liggende . Synes det er mye hyggeligere enn knask eller knep tradisjonen . 2 1
Arkana Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Jeg har aldri opplevd besøk av julebukker noen sinne. Det var ikke vanlig da jeg var barn en gang. Endret 4. desember 2023 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er slutt på julebukker. Kidsa synes det er flaut og vil ikke synge lenger. Da er det bedre med Halloween hvor man bare trenger å kle seg skummelt og rope knask eller knep. Anonymkode: 4f45e...834 Kan ikke huske å ha fått så mange eldre syngende på døra heller. Vil dere ha julebukk så får dere stille som eksempel selv Anonymkode: 91774...23a 4
Kålrota Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 Det kommer ingen på døra til noen anledning her, så det blir litt bortkastet å glede seg. Jeg har ikke noe imot at barn «tigger» heller, synes bare det er hyggelig at det skjer noe. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Nei, synes ikke det er noe koselig i det hele tatt. Anonymkode: 36914...075
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Uff, nei. Men jeg smiler jo pent, skryter og gir godteri/klementin likevel. Anonymkode: 8833e...265 1
Hedda-78 Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Skuøle gjerne hatt besøk av julebukker, jeg, men det er årevis siden jeg har sett noen. Tror det er en utdøende tradisjon. Barna gidder ikke, de får så mye godteri hjemme uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Har ikke hatt julebukker her jeg bor. Vi gikk julebukk på «tunet» der jeg vokste opp. Det var veldig koselig. Samtidig skjønner jeg jo at dagens unge ikke gidder å gå julebukk, de har gjerne mer enn nok tilgang på klementiner, pepperkaker og godterier hjemme i jula. Jeg syns derimot at voksne som kaller julebukker og halloween-gåere for tiggere virker litt kjipe. Anonymkode: 67a83...b9c 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 Vi pleier å spise mellom 16-17 da barna klargjøres for legging ca 1830 og i seng 19. Veldig irriterende å bli forstyrret flere ganger under middag/middagsforberedelser. Vi har et skilt vi setter ut. Også legger vi innpakket godteri i en stor skål. De fleste går i følge med minst en voksen, så det har fungert fint at de forsyner seg selv. Anonymkode: 9b6d8...126
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 Syns ikke det er så stas. Nå høres jeg sikkert sur og vanskelig ut, men har en kald gang og må stå i gangen og høre på ett vers eller lignende for så å helst dele ut noe som vi skulle hatt selv (litt trang økonomi). Anonymkode: 7c32f...aa4 3
Honey Dew Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 Ja, men vi har ikke hatt bukker på mange år. Vi har alltid masse godt klart, men dessverre. Naboungene vokser til og da blir det mindre julebukk-gåing 😢
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 Jeg kommenterte over at vi setter ut en skål. Vi har hund som er redd raketter også. Han er veldig var på lyder den dagen. Ringerklokke/banking/prating utenfor. Forsøkte et år å åpne, men det ble bare stress. Hunden ble redd og jeg måtte passe på å få lukket dører/grind slik han ikke var i gangen. Da hadde han nok smettet ut pga redsel. Anonymkode: 9b6d8...126
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Vi pleier å spise mellom 16-17 da barna klargjøres for legging ca 1830 og i seng 19. Veldig irriterende å bli forstyrret flere ganger under middag/middagsforberedelser. Vi har et skilt vi setter ut. Også legger vi innpakket godteri i en stor skål. De fleste går i følge med minst en voksen, så det har fungert fint at de forsyner seg selv. Anonymkode: 9b6d8...126 Kan jeg spørre hvor du bor, hvor det er så vanlig at det skjer flere ganger daglig? Jeg har aldri sett snurten av en julebukk, og jeg er i førtiårene. Bor i Tromsø. Anonymkode: d2585...25e 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 Jeg bor i Bergen, og her er tradisjonen at julebukkene kommer på nyttårsaften (også ofte kalt nyttårsbukk). Men den tradisjonen er i ferd med å dø, nå har halloween tatt over. Jeg har null problemer med at det kommer julebukker. Synes det er utrolig merkelig å kalle det "tigging". Det er en gammel tradisjon, og jeg ser overhodet ikke problemet. Det høres skikkelig surmaga ut å bli sur for at unger kommer på døren og synger en julesang og du "må" gi dem godteri. Anonymkode: 8c686...98d 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 Har aldri opplevd det. Men gikk julebukk da jeg var liten, kan ikke huske at vi sang men husker at vi sa noe som "Hei vi går julebukk!" og sikkert fulgt opp av noe ala "Har dere noe godteri?" Gud så flaut. Om man synger er det jo hvertfall litt innsats og hygge i det! Anonymkode: 862e0...4c9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Har aldri sett noe til julebukker/nyttårsbukker og aldri gått selv heller (er i 40 årene). Ikke en eksisterende tradisjon her vi bor på Østlandet. Anonymkode: a688e...a54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå