AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Skrevet 4. desember 2023 Stort sett hver gang vi har middagsgjester skal mannen min «henge meg ut» hvis det f.eks er for mye av noe. Vi hadde middagsgjester på lørdag og jeg feilberegnet på hvor mye saus vi trengte. Han spurte meg, jeg sa hvor mye jeg tenkte. Han mente det kanskje ble for mye jeg sa ok, men så lagde han mengden jeg foreslo. Mens vi spise, innså jeg at det var altfor mye, men sa ikke noe. Dette måtte min mann påpeke overfor gjestene. «Det er jo hvertfall nok saus, ja….sånn er det når «mitt navn» skal ha gjennom viljen sin». Ikke i humoristisk tone, men i en nedlatende tone. Dette skjer hver gang hvis jeg f.eks har feilberegnet noe. Tror ikke gjestene engang merker det, men han må likevel påpeke det og ikke mins hvem som som har gjort feilberegningen. Selv om vi har vært enige om mengden. Alle feilberegner jo innimellom (har aldri for lite mat, blir heller litt for mye, men det er jo bare å spare til senere). Han er også slik at han skal «irettesette» meg foran gjester. Sier jeg noe, så kan han høy og tydelig si at «Nei, det du sier der er ikke ikke riktig» eller «Nei,nei,nei det der er helt feil». Også der i nedlatende tone. Han på en måte overkjører meg totalt. Et par ganger har jeg sett gjestene reagere på hans utbrudd. Ei venninne sa faktisk til meg en gang at hun syntes det ble litt små kleint når han gjorde det. Jeg har sagt til han før at jeg syntes ikke det er så greit, at jeg syntes det er flaut og nedverdigende. Han sier som regel «ok, unnskyld da», men på lørdag eksploderte jeg. Nok er nok!! Jeg gidder ikke finne meg i å bli ydmyket og nedverdiget på denne måten foran andre mennesker, uavhengig om det er når vi har gjester eller da vi er på besøk hos noen. Tror han syntes jeg er veldig hårsår her, men jeg syntes ikke det er greit. Det er rett og slett flaut å bli behandlet på den måten!! Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte bare få det ut en plass. Anonymkode: 3de93...670 4 14
Hulderen Skrevet 4. desember 2023 #2 Skrevet 4. desember 2023 (endret) Jeg tror nok gjestene legger merke til det. Og det er han de får dårlig inntrykk av, ikke deg. Du må bare fortsette hver gang å si at du ikke finner deg i sånn oppførsel. Men si det etterpå, når gjestene har gått. Ikke lag drama underveis. Endret 4. desember 2023 av Hulderen 33 14
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #3 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Stort sett hver gang vi har middagsgjester skal mannen min «henge meg ut» hvis det f.eks er for mye av noe. Vi hadde middagsgjester på lørdag og jeg feilberegnet på hvor mye saus vi trengte. Han spurte meg, jeg sa hvor mye jeg tenkte. Han mente det kanskje ble for mye jeg sa ok, men så lagde han mengden jeg foreslo. Mens vi spise, innså jeg at det var altfor mye, men sa ikke noe. Dette måtte min mann påpeke overfor gjestene. «Det er jo hvertfall nok saus, ja….sånn er det når «mitt navn» skal ha gjennom viljen sin». Ikke i humoristisk tone, men i en nedlatende tone. Dette skjer hver gang hvis jeg f.eks har feilberegnet noe. Tror ikke gjestene engang merker det, men han må likevel påpeke det og ikke mins hvem som som har gjort feilberegningen. Selv om vi har vært enige om mengden. Alle feilberegner jo innimellom (har aldri for lite mat, blir heller litt for mye, men det er jo bare å spare til senere). Han er også slik at han skal «irettesette» meg foran gjester. Sier jeg noe, så kan han høy og tydelig si at «Nei, det du sier der er ikke ikke riktig» eller «Nei,nei,nei det der er helt feil». Også der i nedlatende tone. Han på en måte overkjører meg totalt. Et par ganger har jeg sett gjestene reagere på hans utbrudd. Ei venninne sa faktisk til meg en gang at hun syntes det ble litt små kleint når han gjorde det. Jeg har sagt til han før at jeg syntes ikke det er så greit, at jeg syntes det er flaut og nedverdigende. Han sier som regel «ok, unnskyld da», men på lørdag eksploderte jeg. Nok er nok!! Jeg gidder ikke finne meg i å bli ydmyket og nedverdiget på denne måten foran andre mennesker, uavhengig om det er når vi har gjester eller da vi er på besøk hos noen. Tror han syntes jeg er veldig hårsår her, men jeg syntes ikke det er greit. Det er rett og slett flaut å bli behandlet på den måten!! Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte bare få det ut en plass. Anonymkode: 3de93...670 Huff, kanskje du har vært der litt for lenge nå. Kanskje han trenger å møte en som har samme humor som han selv.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Skrevet 4. desember 2023 Hulderen skrev (1 minutt siden): Jeg tror nok gjestene legger merke til det. Og det er han de får dårlig inntrykk av, ikke deg. Du må bare fortsette hver gang å si at du ikke finner deg i sånn oppførsel. Men si det etterpå, når gjestene har gått. Ikke lag drama underveis. Ja, de gangene jeg har sagt fra, så gjør jeg det etter gjestene er gått eller vi er kommet hjem. Jeg bare «glatter» over det så godt jeg kan da han holder på. Problemet er når jeg sier fra, så får jeg egentlig ingen ordentlig unnskyldning. Det er bare sånn «Ok, unnskyld da» også holder det til neste gang liksom. Anonymkode: 3de93...670 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Hoia skrev (Akkurat nå): Huff, kanskje du har vært der litt for lenge nå. Kanskje han trenger å møte en som har samme humor som han selv. Hadde han enda prøvd å lage litt humor av det. Det er mer rett og slett for å henge meg ut på en måte. Ydmykende…. Anonymkode: 3de93...670 6 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Dette har jeg opplevd md eksen. Det er ikke greit, og du SKAL ikke akseptere det. Dette er en type hersketeknikk og det er så stygt. Hva du gjør vet jeg ikke, men ikke godta det. Anonymkode: bcc1f...79c 19 6
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde han enda prøvd å lage litt humor av det. Det er mer rett og slett for å henge meg ut på en måte. Ydmykende…. Anonymkode: 3de93...670 Ja, ille, kanskje han har mer enn nok å tenke på, slik at han ikke har overskudd til å tøyse og dramatisere på en slik venninnemåte.
Rødstrupa Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Stort sett hver gang vi har middagsgjester skal mannen min «henge meg ut» hvis det f.eks er for mye av noe. Vi hadde middagsgjester på lørdag og jeg feilberegnet på hvor mye saus vi trengte. Han spurte meg, jeg sa hvor mye jeg tenkte. Han mente det kanskje ble for mye jeg sa ok, men så lagde han mengden jeg foreslo. Mens vi spise, innså jeg at det var altfor mye, men sa ikke noe. Dette måtte min mann påpeke overfor gjestene. «Det er jo hvertfall nok saus, ja….sånn er det når «mitt navn» skal ha gjennom viljen sin». Ikke i humoristisk tone, men i en nedlatende tone. Dette skjer hver gang hvis jeg f.eks har feilberegnet noe. Tror ikke gjestene engang merker det, men han må likevel påpeke det og ikke mins hvem som som har gjort feilberegningen. Selv om vi har vært enige om mengden. Alle feilberegner jo innimellom (har aldri for lite mat, blir heller litt for mye, men det er jo bare å spare til senere). Han er også slik at han skal «irettesette» meg foran gjester. Sier jeg noe, så kan han høy og tydelig si at «Nei, det du sier der er ikke ikke riktig» eller «Nei,nei,nei det der er helt feil». Også der i nedlatende tone. Han på en måte overkjører meg totalt. Et par ganger har jeg sett gjestene reagere på hans utbrudd. Ei venninne sa faktisk til meg en gang at hun syntes det ble litt små kleint når han gjorde det. Jeg har sagt til han før at jeg syntes ikke det er så greit, at jeg syntes det er flaut og nedverdigende. Han sier som regel «ok, unnskyld da», men på lørdag eksploderte jeg. Nok er nok!! Jeg gidder ikke finne meg i å bli ydmyket og nedverdiget på denne måten foran andre mennesker, uavhengig om det er når vi har gjester eller da vi er på besøk hos noen. Tror han syntes jeg er veldig hårsår her, men jeg syntes ikke det er greit. Det er rett og slett flaut å bli behandlet på den måten!! Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte bare få det ut en plass. Anonymkode: 3de93...670 For en drittsekk! 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Tro meg, gjestene merker det, det er ikke deg de synes er en idiot. Anonymkode: ccde7...b4c 18 1 7
norw Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 Sånn er det når man er mer opptatt av ytre faktorer enn personligheten til en kjæreste. Mange som finner seg i mye rart bare de ytre faktorene er på plass. Vanskelig å skulle endre på de som er litt drittsekker også.
Trolltunge Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 Hulderen skrev (11 minutter siden): Jeg tror nok gjestene legger merke til det. Og det er han de får dårlig inntrykk av, ikke deg. Du må bare fortsette hver gang å si at du ikke finner deg i sånn oppførsel. Men si det etterpå, når gjestene har gått. Ikke lag drama underveis. Selvfølgelig legger gjester merke til slikt, og ja, det er ham de får dårlig inntrykk av. Opplevd et par slike, og selv om vi gjester latet som ingenting fikk vi det definitivt med oss, og det ble nevnt mellom oss andre venner senere, at vi ikke synes han oppførte seg ok. Da det ble brudd i disse forholdene senere ga også folk utrykk for at det sikkert var det beste, så ugreit som mannen oppførte seg. Det var på bakgrunn av nøyaktig samme pirking og nedlatende tone. Der er bare holdningen til egen partner som er absolutt feil og ugrei. 16 6
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 Ja, ingen tvil. Et maktovergrep der sausen fyker i alle retninger.
miss summers Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 Dette er ikke greit. Det er enkelte som har behov for å rakke ned på andre, helst i andres påsyn. Jeg vokste opp med slik adferd, og det var vondt å se mamma behandles slik. Som voksen hevet jeg stemmen veldig i hennes forsvar. Det hjalp ikke. Men det føltes godt for henne å bli sett. 3 6 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 Sånn gjorde alltid pappa mot mamma. En gang sa hun foran hele selskapet: Hvorfor skal du alltid kritisere og drite meg ut når vi har gjester? Pappa ble helt rød og sa ingenting. Til og med en av gjestene sa at hun hadde lagt merke til hans ekle tone mot mamma. Jeg vet at flere reagerte på at han alltid var så stygg med mamma. Du skal ikke være redd for å ta det der og da, det er han som skaper klein og dårlig stemning, ikke du. Si klart og tydelig ifra. Skulle ønske at flere av gjestene hadde satt pappa på plass faktisk. Anonymkode: 40a03...0c5 14 11 11
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 norw skrev (27 minutter siden): Sånn er det når man er mer opptatt av ytre faktorer enn personligheten til en kjæreste. Mange som finner seg i mye rart bare de ytre faktorene er på plass. Vanskelig å skulle endre på de som er litt drittsekker også. Det er ingenting i innlegget som tilsier at hun er mer opptatt av de ytre faktorene enn personligheten. Hun sier ingenting om partner utover å beskrive den delen av oppførselen hans som er problematisk. Vi vet ingenting om hvilke egenskaper hun falt for. Anonymkode: dcbf3...c14 10 2 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 norw skrev (32 minutter siden): Sånn er det når man er mer opptatt av ytre faktorer enn personligheten til en kjæreste. Mange som finner seg i mye rart bare de ytre faktorene er på plass. Vanskelig å skulle endre på de som er litt drittsekker også. Hæ? Hvor står det noe om de "ytre faktorene" du påstår finnes her? Og hvor i all verden har ts ymtet noe som helst om at det var noe slikt som var det hun falt for da de ble sammen? Man kan nesten ta deg for å være bitter incel med slike konklusjoner tatt rett ut av luften, norw. Anonymkode: 94f8a...67b 9 1 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Skrevet 4. desember 2023 norw skrev (37 minutter siden): Sånn er det når man er mer opptatt av ytre faktorer enn personligheten til en kjæreste. Mange som finner seg i mye rart bare de ytre faktorene er på plass. Vanskelig å skulle endre på de som er litt drittsekker også. Ts her! Hva mener du med dette? Ser gjerne at du forklarer litt nærmere? Anonymkode: 3de93...670 5 1 5
norw Skrevet 4. desember 2023 #19 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingenting i innlegget som tilsier at hun er mer opptatt av de ytre faktorene enn personligheten. Hun sier ingenting om partner utover å beskrive den delen av oppførselen hans som er problematisk. Vi vet ingenting om hvilke egenskaper hun falt for. Anonymkode: dcbf3...c14 Det er rimelig å tenke at TS, som mange andre, har prioritert ytre faktorer over personlighet, men kan jo være at han scorer dårlig på begge deler.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sånn gjorde alltid pappa mot mamma. En gang sa hun foran hele selskapet: Hvorfor skal du alltid kritisere og drite meg ut når vi har gjester? Pappa ble helt rød og sa ingenting. Til og med en av gjestene sa at hun hadde lagt merke til hans ekle tone mot mamma. Jeg vet at flere reagerte på at han alltid var så stygg med mamma. Du skal ikke være redd for å ta det der og da, det er han som skaper klein og dårlig stemning, ikke du. Si klart og tydelig ifra. Skulle ønske at flere av gjestene hadde satt pappa på plass faktisk. Anonymkode: 40a03...0c5 Skulle ønske jeg turte det, men når vi har gjester ønsker jeg at vi skal ha det koselig og fint. Selv om gjestene ser det, så ønsker jeg ikke å lage mer drama. Anonymkode: 3de93...670 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå