Gå til innhold

Hva er psykologien bak det å ikke pusse tennene? 😬

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For egen del ble ikke tannpuss fulgt opp da jeg var liten, så det ble en uvane å hoppe over tannpuss. Ble bedre på ungdomsskolen da jeg begynte med forelskelse og den slags og ville ha munnen klar for kyssing. 😂 Men så hadde jeg en del perioder med depresjon, og da droppet jeg flere ting. Matlaging, dusjing, rydding og tannpuss var ting jeg ikke orket.. 

Nå flere år etterpå er jeg veldig PÅ med barnas tannpuss, men likevel glemmer jeg innimellom å pusse tennene rett og slett fordi jeg ikke er vant til det. Og det er helt sykt, for tennene mine er dårlige (hull i alle, har fått fyllinger i dem altså), men jeg bare kobler ikke.

Anonymkode: caaf5...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 20.04):

Du klarer, du bare vil og orker ikke. Slutt å skylde på depresjonen. Du tar et valg å prioritere energien din på andre ting og det er en ærlig sak det. Det finnes faktisk løsninger, bøtte og kopp vann ved sofaen. Du må ikke en gang forlate sofaen for å pusse tenner. Du kan sitte på do å gjøre det du kan bruke bare munnskyld, du kan henge ut nærmeste vindu om du vil. Men du vil ikke pusse tenner, på samme måte som at jeg velger å nedprioritere husvask, mat og dusj når jeg er deprimert. Min selvskading er ikke tannpuss, men medisiner. Jeg ser ikke vitsen i det og bryr meg ikke, så langt at jeg havner på sykehus. Det er et valg, for jeg mister ikke evnen til å ta 3 usle piller om dagen.

Anonymkode: 6d1e7...7d3

Ser du sånn på andre psykiske lidelser og? Du tar et valg om å være ustabil, du tar et valg om å ha vrangforestillinger? 

Anonymkode: dda4a...b7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke gjennomføre tannpuss i lengre perioder, og til vanlig så vidt en gang om dagen. 
Å pusse tenner trigger traumene mine og gjør at jeg brekker meg. Eneste grunnen til jeg greier å pusse tenner er fordi jeg dissosierer. Dissosiasjon tar energi og i perioder er det faktisk bedre at jeg greier å få i meg et måltid enn å pusse tenner. 

Anonymkode: 787a1...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lat med tannpuss når jeg var i tenårene og hadde null hull. Så ble jeg utsatt for overgrep når jeg var 20 å nå pusser jeg tennene ALT for mye igjen og det har ødelagt tennene mine. 

Anonymkode: fa847...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ser du sånn på andre psykiske lidelser og? Du tar et valg om å være ustabil, du tar et valg om å ha vrangforestillinger? 

Anonymkode: dda4a...b7a

Du kan ikke sammenligne vrangforestillinger og depresjon 🙄 for et barnslig argument

Anonymkode: 6d1e7...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangel på vann og fasiliteter? 
Kjenner flere som har en jobb der de ikke alltid har tilgang på rennnede vann/vask/toalett. Da er det fort gjort å utsette tannpussen til senere, men så skjer det noe, og så er det plutselig kveld og de står der uten vann igjen.. 

Tror de da kommer litt ut av vanen med å pusse tenner hver dag. Vet bare selv at det å gå fra å ikke pusse for mye og for lenge etter hvert måltid og til to ganger for dag var en vanesak. Så mine tannskader kommer fra for mye pussing.

Anonymkode: 33681...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring med tidligere sterk depresjon, tafatthet. Tenker ikke, går rundt som en zombie. Det som blir gjort er ting som presser seg på som gå på do når blæra presser eller press i tarmen. Sovner når man er trøtt, spiser for man er sulten. Lite utenom om det blir gjort når man er helt nede, så sa blir ikke tannpuss, rydding, vasking etc utført. Man har ikke energi til mer enn å prøve å overleve til neste dag. Helt forferdelig situasjon.

Anonymkode: 51c1f...a87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. 

Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen.

Med vennlig hilsen,

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...