Yodas Skrevet 4. desember 2023 #41 Del Skrevet 4. desember 2023 Akkurat det med tannpuss klarer jeg. Men det er mange andre (tilsynelatende) enkle ting jeg ikke klarer, som jeg bare utsetter selv om jeg vet jeg burde gjøre dem, så jeg har ikke noe problem med å forstå de psykologiske mekanismene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #42 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg fysisk klarer det bare ikke. Jeg tenker at jeg må pusse tennene, men å gå inn til badet, skru på lyset, gå inn, skur på vasken, finne tannbørsten, ta på tannkrem, stå der og pusse tennene i 2-3minutter, skylle tannbørsten, sette den på plass, skriver av lyset, gå tilbake er for stor oppgave rett og slett, det tar for mye energi. Samme med å dusje. Heldigvis bare slik i de mørkeste dalene, men slik er det for meg. Anonymkode: f6b8a...01b Men du klarer å gå inn på badet, skru på lyset, ta ned buksa, tisse, tørke, ta opp buksa, skylle ned, gå tilbake? Hva med å ta tannkrem på tannbørsten og børste litt mens man likevel sitter på do? Anonymkode: ee83e...c05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. desember 2023 #43 Del Skrevet 4. desember 2023 Omsorgssvikt (ikke innlært rutine for tannpuss) Overgrep Svikt i eksekutive funksjoner (kan fex være autisme el ADHD) Depresjon, det blir umulig å gjennomføre. Samtidig vil mange da ha problem med flere av hverdagsting som vi gjør for å opprettholde helsa. Kan være kombinasjoner av alt dette også. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #44 Del Skrevet 4. desember 2023 En tidligere kollega fortalte at begge foreldrene hennes var tannleger. Det ble hennes ungdomsopprør å ikke pusse tenner. Dumt. Og dyrt. Anonymkode: 2e0f8...fa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #45 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men du klarer å gå inn på badet, skru på lyset, ta ned buksa, tisse, tørke, ta opp buksa, skylle ned, gå tilbake? Hva med å ta tannkrem på tannbørsten og børste litt mens man likevel sitter på do? Anonymkode: ee83e...c05 Å gå på do MÅ jeg, hvis ikke tisser jeg ut sofaen = mer arbeid. Altså, jeg vet det høres søkt ut for de som ikke har opplevd det selv, men det er altså så tiltak. Når jeg er ved mine fulle fem ser jeg jo det selv, men det går bare ikke. Kan gå dagesvis og ukesvis uten dusing også. For andre er det den største selvfølge å pusse tenner, dusje, lage mat osv, mens når jeg er langt nede går jeg absolutt minimum. Og hva er minimum? Gå på do og tilbake, og det er mer enn nok. Anonymkode: f6b8a...01b 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #46 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Selv om man skjønner at det er dumt? Anonymkode: 0e888...af6 Har sett dette selv med deprimerte mennesker, en form for selvskading å ikke ta vare på seg selv. Hjelper ikke at de vet det er dumt når de ikke bryr seg om seg selv Anonymkode: 5cb62...fd2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #47 Del Skrevet 4. desember 2023 Latskap er en vanlig årsak. Søsteren min pusser bare en gang om dagen, maks. Er hun sliten etter jobb, så orker hun ikke kveld en gang. Er ren latskap. Selv når jeg er dyp deprimert så pusser jeg tenner, men sløver med dusj. Av latskap fordi det er ork og jeg ser null lyst, behov og ork. Kan ikke skylde på depresjon, for jeg mister ikke evnen men orket. Slik er det med tannpuss også, folk liker bare å skylde på at de ikke "kan" på grunn av depresjon. Noe som er bullshit, du mister ikke evnen men lysten og orket til å prioritere det. På lik linje som mat og dusj f.eks. Anonymkode: 6d1e7...7d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #48 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å gå på do MÅ jeg, hvis ikke tisser jeg ut sofaen = mer arbeid. Altså, jeg vet det høres søkt ut for de som ikke har opplevd det selv, men det er altså så tiltak. Når jeg er ved mine fulle fem ser jeg jo det selv, men det går bare ikke. Kan gå dagesvis og ukesvis uten dusing også. For andre er det den største selvfølge å pusse tenner, dusje, lage mat osv, mens når jeg er langt nede går jeg absolutt minimum. Og hva er minimum? Gå på do og tilbake, og det er mer enn nok. Anonymkode: f6b8a...01b Du klarer, du bare vil og orker ikke. Slutt å skylde på depresjonen. Du tar et valg å prioritere energien din på andre ting og det er en ærlig sak det. Det finnes faktisk løsninger, bøtte og kopp vann ved sofaen. Du må ikke en gang forlate sofaen for å pusse tenner. Du kan sitte på do å gjøre det du kan bruke bare munnskyld, du kan henge ut nærmeste vindu om du vil. Men du vil ikke pusse tenner, på samme måte som at jeg velger å nedprioritere husvask, mat og dusj når jeg er deprimert. Min selvskading er ikke tannpuss, men medisiner. Jeg ser ikke vitsen i det og bryr meg ikke, så langt at jeg havner på sykehus. Det er et valg, for jeg mister ikke evnen til å ta 3 usle piller om dagen. Anonymkode: 6d1e7...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #49 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det får være ditt problem. 1 av 3 kvinner og 1 av 10 menn har opplevd overgrep, og 50% av dem har det skjedd mens de var barn. Anonymkode: 45a0b...682 Og det er de fleste? Anonymkode: 0e888...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #50 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvordan klarer du å pusse tennene om morgenen hvis du ikke klarer det på kvelden? Anonymkode: 0b317...a05 Fordi på kvelden er jeg mer sliten etter en lang dag og redd for at dagen etter skal bli ekstra tung om jeg ikke sovner. På dagtid er jeg redd for at noen skal synes jeg er ekkel eller noe sånt, så da må jeg gjøre det som må til for å se representativ ut Anonymkode: ad604...ac7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #51 Del Skrevet 4. desember 2023 Kjenner meg igjen i depresjon, da er dusj, tannpuss, finne rene klær osv et såpass stort arbeid at det droppes når man ikke må . Har gått ut blandt folk og følt meg som shit og prøvde å ikke komme for nær folk . Anonymkode: 6262b...3b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #52 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å se på ipad mens du pusser med en elektrisk tannbørste? Eller El børste forran tvn. Da blir det tilogmed lenger enn vanlig Anonymkode: 36630...bbd Når jeg har vært deprimert greide jeg ikke engang se på tv. Tannpuss ble bare… borte. Vanskelig nok å dusje og vaske klær, og ikke minst få tørket dem. Anonymkode: 4088a...b66 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #53 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 12.09): Veldig mange har dårlig munnhygiene og kan droppe tannpuss i flere dager. De bryr seg ikke om de har mye bakteriebelegg og betennelse i munnen for det er slik de er vant til. Lettvint å peke på dette med psykiske helseplager og overgrep, men det hører til unntakene. Saken er at mange aldri lærer å utføre regelmessig tannpuss i barndommen og da blir det vanskelig å etablere denne rutinen senere i livet. Det må inn fra 6-måneders alder, og det er 100% foreldrenes ansvar å følge opp. Mange foreldre gir blaffen i barnas tannhelse og dette får livslange følger for barna. Det er i stor grad foreldrene som bestemmer hva slags tannhelse man får senere i livet. Også mange «eksperter» som liker å dra genetikk inn i dette her. Dårlig munnhygiene er ikke genetisk. Men det er absolutt en sosio-økonomisk sammenheng. Det er i grunn billig og relativt lett å hjelpe barna sine til god tannhelse, men allikevel så vanskelig for mange. Anonymkode: 304bf...820 Dårlig munnhygiene er ikke genetisk, men dårlige tenner kan i høyeste grad være det. Anonymkode: ccf8f...362 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #54 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dårlig munnhygiene er ikke genetisk, men dårlige tenner kan i høyeste grad være det. Anonymkode: ccf8f...362 Definitivt. Når jeg kan pusse tennene mine, skylle med fluorskylling, tygge masse sukkerfri tyggis etter måltider og bruke tanntråd av og til, klarer å få hull i tide og utide, mens broren og faren min innrømmer at de slurver med tannpussen og likevel har hatt nesten ingen hull, da kjøper jeg ikke at genetikk har null å si. De har ikke bedre kosthold enn meg heller. Anonymkode: b0c0f...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #55 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 20.05): Og det er de fleste? Anonymkode: 0e888...af6 Tallene er faktisk høyere enn det. Nesten hver fjerde jente blir utsatt for seksuelle overgrep før fylte 18 år og nesten hver syvende gutt. I tillegg kommer de som opplever seksuelle overgrep som voksne. På toppen får du de som har opplevd vold eller tortur som innvolverer tenner eller munnhulen. (I sistnevnte gruppe er det fristende å inkludere ofrene etter en og annen tannlege av den gamle skolen, fra den tida man ikke trodde barn kunne føle smerte...) Det er mulig det ikke utgjør flertallet av befolkningen, men jeg våger å påstå at det utgjør flertallet av de som ikke pusser tenner. Det er blitt nevnt mange andre grupper i denne tråden også, men jeg ønsker å legge til enda flere. De som får smerter av å pusse tenner, være seg folk med mageproblemer, kjeveproblemer, tannkjøttsykdommer, hudsykdommer som rammer munnhulen eller nervesmerter i ansiktet. De som får smerter av å håndtere en tannbørste, eller er ute av stand til å holde en tannbørste, som revmatikere eller mennesker med alvorlig håndeksem. Folk med alvorlige bindevevssykdommer. De kan dislokere kjeve, fingre eller håndledd eller flytte tennene. Anonymkode: ccf8f...362 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #56 Del Skrevet 6. desember 2023 Autisme. Sensoriske utfordringer. . ADHD. Husker ikke, kommer ikke på at det må gjøres. Anonymkode: 9e6a0...f1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #57 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg har autisme,såkalt høytfungerende...Jeg dusjer, men det er ikke med letthet. Jeg er ikke spesielt glad i å dusje. Men såklart, jeg vet jo at kroppen må vaskes. Så jeg gjør det når jeg må, men så skal jeg ikke noe en dag, så dropper jeg det. Hvis jeg har en helg hjemme uten planer så dusjer jeg mandag morra. Det er noe med alt som følger med det å dusje. ... kle av seg komfortable klær, kald luft...kaldt vann, for varmt vann, tørr hud, halvår hud og Gud forby vått hår. Hater vått hår og følelsen av vått hår mot halsen. Og at genseren blir våt i halsen...og gnisser mot huden. Og finne nye klær som er behagelig for meg akkurat sånn som jeg føler det der og da. Dette er nok vanskelig for folk å skjønne. Men å måtte takle alle disse følelsene er veldig utmattende for en med autisme. Bruker også litt tid på å planlegge og grue meg til en dusj. Har noe lignende følelser rundt tannpuss. Men pusser tenna hver dag. Anonymkode: 9e6a0...f1b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #58 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 11.24): Samme for meg i perioder med depresjon. Jeg har sannsynligvis ADHD også og sliter mye med eksekutiv svikt der jeg bare sliter veldig med å gjøre de enkleste ting. Det stopper bare helt opp, klarer ikke forklare det. Men på ting som tannpuss er det mest når jeg er deprimert eller har mye angst at det bare blir for slitsomt. Anonymkode: 5de9b...9a7 Føler deg på eksekutiv svikt. Av og til så går det bare ikke. Anonymkode: 9e6a0...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6. desember 2023 #59 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 20.05): Og det er de fleste? Anonymkode: 0e888...af6 Mener du de fleste sliter med å pusse tennene sine? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 6. desember 2023 #60 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) Da jeg var mindre gikk jeg dagesvis uten å pusse tennene, men også dagesvik (over en uke ofte) uten å dusje. Kan også gå i de samme klærne i flere dager om jeg ikke skal treffe folk, men ettersom jeg ble klar over at det ikke var normalt (og folk reagerte) lærte jeg meg å gjøre det til rutine i tenårene engang. Har heldigvis ok tenner. Aner ikke hvorfor jeg ikke gjorde det, men de gangene jeg er sliten nå i voksen alder faller jeg litt tilbake til det samme. Pusser tenner og dusjer når jeg står opp, men kan fint legge meg svett og uten å fjerne sminke eller pusse tennene. Det har ingenting med at jeg ikke takler å ha noe i munnen, mer det at jeg ikke orker tenke konsekvenser og føler det er greit å være i sin egen skit…det blir bare sånn. Ikke utsatt for overgrep, men har lurt på om jeg kan ha både adhd og aspbergers da jeg kjenner meg igjen i mye. Om så har jeg i hvertfall lært meg å leve med det, men slet mye da jeg var mindre med både dette og annet som ikke er et åpenbare problemer nå lenger. Mulig det er relatert til oppvekst også, men da burde en sett samme problemene hos søsken. Endret 6. desember 2023 av anonymLala Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå