AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #21 Del Skrevet 4. desember 2023 Kommer veldig an på. Lengste jeg har gått uten å pusse tenner har vært en uke. Det skjer når jeg er veldig deprimert og ikke orker noe som helst. Da forsvinner også den evnen til å ta vare på seg selv. Jeg husker også at jeg var dårlig til å pusse tennene i tenårene, jeg tror det har med å gjøre at jeg egentlig ikke var innforstått med hvor viktig tannhygiene er, og jeg har også svake minner fra barndommen hvor foreldrene mine skulle hjelpe meg å pusse tennene og de pusset så jævlig hardt. Det gjorde vondt og var ikke akkurat gøy. Anonymkode: a5ca2...fea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #22 Del Skrevet 4. desember 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fysisk klarer det bare ikke. Jeg tenker at jeg må pusse tennene, men å gå inn til badet, skru på lyset, gå inn, skur på vasken, finne tannbørsten, ta på tannkrem, stå der og pusse tennene i 2-3minutter, skylle tannbørsten, sette den på plass, skriver av lyset, gå tilbake er for stor oppgave rett og slett, det tar for mye energi. Samme med å dusje. Heldigvis bare slik i de mørkeste dalene, men slik er det for meg. Anonymkode: f6b8a...01b Samme for meg i perioder med depresjon. Jeg har sannsynligvis ADHD også og sliter mye med eksekutiv svikt der jeg bare sliter veldig med å gjøre de enkleste ting. Det stopper bare helt opp, klarer ikke forklare det. Men på ting som tannpuss er det mest når jeg er deprimert eller har mye angst at det bare blir for slitsomt. Anonymkode: 5de9b...9a7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #23 Del Skrevet 4. desember 2023 Eks orket ikke å gjøre ting som måtte gjøres på nytt senere. Eks tannpuss. Utrolig nok tenkte han ikke slik om dusjing 🤨 Anonymkode: 99796...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #24 Del Skrevet 4. desember 2023 For lenge siden fortalte en tannlege meg at vi pusser tennene for mye. Det er viktigere å bruke sugerør når en drikker lightbrus, brus, juice, iskaffe og lignende. Jeg tar alltid en håndfull når jeg er på Macern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #25 Del Skrevet 4. desember 2023 Og så skyller jeg ofte med vann før og etter måltider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 4. desember 2023 #26 Del Skrevet 4. desember 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #27 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Samme for meg i perioder med depresjon. Jeg har sannsynligvis ADHD også og sliter mye med eksekutiv svikt der jeg bare sliter veldig med å gjøre de enkleste ting. Det stopper bare helt opp, klarer ikke forklare det. Men på ting som tannpuss er det mest når jeg er deprimert eller har mye angst at det bare blir for slitsomt. Anonymkode: 5de9b...9a7 Stemmer. Høres kjent ut Anonymkode: 0e888...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #28 Del Skrevet 4. desember 2023 Veldig mange har dårlig munnhygiene og kan droppe tannpuss i flere dager. De bryr seg ikke om de har mye bakteriebelegg og betennelse i munnen for det er slik de er vant til. Lettvint å peke på dette med psykiske helseplager og overgrep, men det hører til unntakene. Saken er at mange aldri lærer å utføre regelmessig tannpuss i barndommen og da blir det vanskelig å etablere denne rutinen senere i livet. Det må inn fra 6-måneders alder, og det er 100% foreldrenes ansvar å følge opp. Mange foreldre gir blaffen i barnas tannhelse og dette får livslange følger for barna. Det er i stor grad foreldrene som bestemmer hva slags tannhelse man får senere i livet. Også mange «eksperter» som liker å dra genetikk inn i dette her. Dårlig munnhygiene er ikke genetisk. Men det er absolutt en sosio-økonomisk sammenheng. Det er i grunn billig og relativt lett å hjelpe barna sine til god tannhelse, men allikevel så vanskelig for mange. Anonymkode: 304bf...820 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #29 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig mange har dårlig munnhygiene og kan droppe tannpuss i flere dager. De bryr seg ikke om de har mye bakteriebelegg og betennelse i munnen for det er slik de er vant til. Lettvint å peke på dette med psykiske helseplager og overgrep, men det hører til unntakene. Saken er at mange aldri lærer å utføre regelmessig tannpuss i barndommen og da blir det vanskelig å etablere denne rutinen senere i livet. Det må inn fra 6-måneders alder, og det er 100% foreldrenes ansvar å følge opp. Mange foreldre gir blaffen i barnas tannhelse og dette får livslange følger for barna. Det er i stor grad foreldrene som bestemmer hva slags tannhelse man får senere i livet. Også mange «eksperter» som liker å dra genetikk inn i dette her. Dårlig munnhygiene er ikke genetisk. Men det er absolutt en sosio-økonomisk sammenheng. Det er i grunn billig og relativt lett å hjelpe barna sine til god tannhelse, men allikevel så vanskelig for mange. Anonymkode: 304bf...820 Absolutt. Har man ikke lært det, føles det som man må tvinge seg til å pusse tennene Anonymkode: 0e888...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #30 Del Skrevet 4. desember 2023 For meg med adhd er det den berømte executive dysfunction som står bak. Det er gørrkjedelig. Og der tannpuss for andre er en ting, er det for meg mange. Hvert ledd i prosessen er en egen ting som til sammen blir uoverkommelig. Jeg må gå til badet, ta ut tannbørste og tannkrem, ta på tannkrem osv. jeg prøver å overkjøre det så godt jeg kan, og har de siste årene blitt ganske flink, men det hender fremdeles at det glipper. Anonymkode: 684d2...c15 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #31 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor sliter noen oppegående mennesker med å pusse tennene, ser på det som ork eller bare slutter å gjøre det? Anonymkode: 0e888...af6 Jeg har Asperger. Det er ingen som ville gjettet det. Selv min mann tror det knapt. Utad virker jeg altså veldig oppegående. Ser helt vanlig ut. Jeg sliter med eksekutive evner, hvilket betyr å utføre dagligdagse nødvendige ting. Tannpussen på kvelden får jeg som oftest til, men den på morgenen blir nesten alltid prokastinert eller glemt og utgår. Jeg får meg ikke til å gjøre det. Det stopper seg bare. Jeg synes det er omfattende og slitsomt. Eller så har jeg mye annet jeg må gjøre og nedprioriterer det. Ikke fordi jeg vil, men fordi hjernen min ikke har plass til å prosessere alt og derfor luker ut ting. Anonymkode: 9565d...82d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 4. desember 2023 #32 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor sliter noen oppegående mennesker med å pusse tennene, ser på det som ork eller bare slutter å gjøre det? Anonymkode: 0e888...af6 Det tror jeg kan være mangen svar på ..ett av dem er tannlegskrekk som følge av brutale tannleger som var skoletannleger på 70-80-tallet... traumatiske opplevelser som har medført at tannhelsen har forfallt...og da kan man begynne å sammenligne det med en gammel rusten bil...der rust og grufullt utseende preger bilen...ville du brukt hundrevis av kroner hver dag for å kjøre den gjennom bilvasken på bensinstsjonen...nei..din holdning til bilen ville vært redusert og det ville vært til ingen nytte... dette er gjerne noe dagens ungdom som er vant til skoletannleger på 2000-tallet ikke skjønner mye av..men historien i dette landet begynte ikke med fødselen deres... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #33 Del Skrevet 4. desember 2023 Kort sagt; barndomstraume. Begynner å bli mye bedre nå, pusser tenner nesten hver dag. Anonymkode: c38a3...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #34 Del Skrevet 4. desember 2023 Når jeg er deprimert, så er bare det å legge seg kjempevanskelig. Så for å i det hele tatt klare det, så har jeg kuttet ut alle stegene mellom å finne ut at jeg skal legge meg og faktisk legge meg. Dvs at jeg sover i klærne jeg går i og dropper tannpuss. Siden jeg er i full jobb, så dusjer jeg, pusser tenner og tar på nye klær på morgenen. Så er nok ingen som mistenker noe her Anonymkode: ad604...ac7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #35 Del Skrevet 4. desember 2023 Leste bloggen til ei som hadde så ekstrem anoreksia at hun ikke pusset tennene i frykt for at hun skulle svelge noe tannkrem og få i seg noen ekstra kalorier. Anonymkode: 0b317...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #36 Del Skrevet 4. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når jeg er deprimert, så er bare det å legge seg kjempevanskelig. Så for å i det hele tatt klare det, så har jeg kuttet ut alle stegene mellom å finne ut at jeg skal legge meg og faktisk legge meg. Dvs at jeg sover i klærne jeg går i og dropper tannpuss. Siden jeg er i full jobb, så dusjer jeg, pusser tenner og tar på nye klær på morgenen. Så er nok ingen som mistenker noe her Anonymkode: ad604...ac7 Hvordan klarer du å pusse tennene om morgenen hvis du ikke klarer det på kvelden? Anonymkode: 0b317...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #37 Del Skrevet 4. desember 2023 For min del var det bare latskap. Det var ikke slik at jeg ikke pusset tennene på mange dager, men heller at jeg slurvet fra dag til dag. Noen ganger pusset jeg to ganger dagen, så kunne det gå 1-2 dager pause, så var jeg tilbake. Dersom det føltes ut som at jeg hadde skikkelig belegg, så pusset jeg tennene - da jeg hatet følelsen. Som sagt, bare latskap fra min side. Anonymkode: be853...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #38 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg fysisk klarer det bare ikke. Jeg tenker at jeg må pusse tennene, men å gå inn til badet, skru på lyset, gå inn, skur på vasken, finne tannbørsten, ta på tannkrem, stå der og pusse tennene i 2-3minutter, skylle tannbørsten, sette den på plass, skriver av lyset, gå tilbake er for stor oppgave rett og slett, det tar for mye energi. Samme med å dusje. Heldigvis bare slik i de mørkeste dalene, men slik er det for meg. Anonymkode: f6b8a...01b Hva med å se på ipad mens du pusser med en elektrisk tannbørste? Eller El børste forran tvn. Da blir det tilogmed lenger enn vanlig Anonymkode: 36630...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #39 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig mange har dårlig munnhygiene og kan droppe tannpuss i flere dager. De bryr seg ikke om de har mye bakteriebelegg og betennelse i munnen for det er slik de er vant til. Lettvint å peke på dette med psykiske helseplager og overgrep, men det hører til unntakene. Saken er at mange aldri lærer å utføre regelmessig tannpuss i barndommen og da blir det vanskelig å etablere denne rutinen senere i livet. Det må inn fra 6-måneders alder, og det er 100% foreldrenes ansvar å følge opp. Mange foreldre gir blaffen i barnas tannhelse og dette får livslange følger for barna. Det er i stor grad foreldrene som bestemmer hva slags tannhelse man får senere i livet. Også mange «eksperter» som liker å dra genetikk inn i dette her. Dårlig munnhygiene er ikke genetisk. Men det er absolutt en sosio-økonomisk sammenheng. Det er i grunn billig og relativt lett å hjelpe barna sine til god tannhelse, men allikevel så vanskelig for mange. Anonymkode: 304bf...820 Om det hadde vært unntakene så er det veldig rart at TOO team har eksistert i flere år og har ganske lange ventelister. Jeg er selv tilknyttet TOO og min tannlege der har sagt at jeg langt ifra alene om å ikke ha klart å pusse tennene. Det er faktisk veldig vanlig blant pasientene som er underlagt TOO Anonymkode: f6696...ac9 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #40 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tviler på at det stemmer i de fleste tilfellene Anonymkode: 0e888...af6 Det får være ditt problem. 1 av 3 kvinner og 1 av 10 menn har opplevd overgrep, og 50% av dem har det skjedd mens de var barn. Anonymkode: 45a0b...682 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå