Gå til innhold

"Gi en jul" - middag til de som ikke spiser svin

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hamburger med ekstra bacon 😅

Anonymkode: 4045c...ee0

Du tror du er morsom?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er poenget med å «gi en jul» til muslimer? De feirer jo ikke jul 👀

Anonymkode: 2440e...d3a

Gjør de vel! Ikke alle selvsagt, men mange gjør det. 

Og det trenger vel ikke å være muslimer selv om de ikke spiser svin?

Anonymkode: 6590a...e69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg spiser heller ikke svin og er 100%Norsk. Hadde gått for pinnekjøtt 🙂

Anonymkode: 4bb79...462

Samme her, har ikke spist svin på 12 år. Og er veldig norsk. 

Anonymkode: c91c5...e75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke gele da det inneholder gelatin. Hva med riskrem eller noen julekaker? 

Anonymkode: 4bb79...462

Dette er fullstendig feilinformasjon...

Ikke all gelatin er av svin. Og langt i fra all gele er med gelatin.

Piano sine ferdig geleer er vegansk. Karamellpudding og mandelpudding er godt til juledessert, og kan både kjøpes ferdig eller lages selv uten svinegelatin. Freia hurtiggele er heller ikke med svinegelatin.

Det er ypperlig lage gele med gelatin av storfe. Bruke pektin eller agar funker også om man skal gå for vegansk gele.

Anonymkode: 97c4d...dbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

flåd

?

Anonymkode: a6bf6...b7f

Skrevet

Mine afrikanske naboer spiser kylling på julaften. Ellers er nok både lam og kalkun trygge valg. Eller kanskje fisk hvis dere bor et sted der det er tradisjon.

Anonymkode: ee513...8eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

?

Tips til neste gang du ønsker svar på noen og siterer dem; ikke fjern anonymkoden når du endrer på innlegget, det gjør det vanskelig for den som har kommentert å oppdage spørsmålet. Da er det bedre å utheve den delen du lurer på, og spørre med fullstendig setning i ditt eget innlegg :) 

Ja «flåd». Jeg var skjønt gjennom KG at dette nok er et dialekt ord. Jeg aner ikke hva er evt. bokmålsord er; kanskje rett og slett bare «fett».

Det er den «blanke» sausen man har til pinnekjøtt. Som er det som har samlet seg opp mens pinnekjøttet damper. 

Anonymkode: be172...09c

Skrevet

Kylling eller kalkunpølser er altid et sikkerstikk til muslimer.

Anonymkode: 68998...7a2

Skrevet
Snotra skrev (9 timer siden):

Jeg skal donere til "Gi en jul". Familien jeg har fått tildelt har ikke oppgitt et konkret middagsønske, står bare at de spiser hva som helst, men ikke svinekjøtt. Den er jo for så vidt grei nok, men blir ganske usikker når de ikke skriver et konkret ønske. Skal jeg bare gå for pinnekjøtt med tilbehør? Ser jo for meg at det er en innvandrerfamilie, og de kanskje ikke er vant til pinnekjøtt... Hva hadde dere gått for? 🎅

Kalkun

Skrevet

Hvis denne familien ikke til vanlig spiser pinnekjøtt, så kan de sikkert heller ikke lage det riktig. Datteren min med familie ble bedt på middag til en tyrkisk familie, ikke muslimer, men de visste ikke at pinnekjøttet skulle vannes ut. Den middagen ble ikke god. Det er kanskje det største "problemet" med pinnekjøttet hvordan en lager det riktig. Litt mer tidkrevende enn kalkun også. Velger TS pinnekjøtt, så ville det vært lurt å skrive et notat på fremgangsmåten å legge ved.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tips til neste gang du ønsker svar på noen og siterer dem; ikke fjern anonymkoden når du endrer på innlegget, det gjør det vanskelig for den som har kommentert å oppdage spørsmålet. Da er det bedre å utheve den delen du lurer på, og spørre med fullstendig setning i ditt eget innlegg :) 

Ja «flåd». Jeg var skjønt gjennom KG at dette nok er et dialekt ord. Jeg aner ikke hva er evt. bokmålsord er; kanskje rett og slett bare «fett».

Det er den «blanke» sausen man har til pinnekjøtt. Som er det som har samlet seg opp mens pinnekjøttet damper. 

Du svarte jo. Men du vet altså ikke hva du skal kalle pinnekjøttkraft uten å bruke sjeldne dialektuttrykk på et forum der det ikke skal skrives på dialekt.

For å svare på HI, sier meg enig i kalkunforslaget. Tror dette med muslimer er en avsporing siden halal ikke var spesifisert. Selv ville jeg nok tatt imot hva som helst hvis jeg trengte hjelp. Om jeg hadde allergi ville jeg bare gitt den varen til familiemedlemmer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du svarte jo. Men du vet altså ikke hva du skal kalle pinnekjøttkraft uten å bruke sjeldne dialektuttrykk på et forum der det ikke skal skrives på dialekt.

For å svare på HI, sier meg enig i kalkunforslaget. Tror dette med muslimer er en avsporing siden halal ikke var spesifisert. Selv ville jeg nok tatt imot hva som helst hvis jeg trengte hjelp. Om jeg hadde allergi ville jeg bare gitt den varen til familiemedlemmer.

Kan jo hende at det er et ganske vanlig ord i min dialekt, og at jeg rett og slett glemte med av et lite øyeblikk før din kommentar minnet meg på at ja det stemmer jo det, ikke alle vet hva det er for noe 🙄

Uansett ikke sjeldent her jeg bor. Ikke alltid enkelt dette med dialekt. Er mange ord man gjerne bruker i dagligtalen som andre ikke forstår. Et annet ord er ordet «ringt». Er vist også et dialekt ord, men hvordan skal man vite det når man har vokst opp, brukt og forstått dette ordet selv i over 30 år :vetikke:

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det vet ikke du noe om? Jeg kjenner mange muslimer som feirer jul. Jeg er selv ateist, men feirer jul. 

Anonymkode: daf23...2a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva man tenker på som "muslimer" er så mangt. Hun jeg er gift med kommer fra et muslimsk land, men vi feirer jul. Alle våre iranske venner feirer jul. Noen spiser svin, andre ikke, men det har nok egentlig lite med religion å gjøre.

Anonymkode: 04ff1...1cf

• Liker 1
Skrevet

Syns kalkun var et kjempesmart forslag😊 Til dessert kan du sende med marengsbunn(er), vaniljekrem (eventuelt kremfløte eller begge deler) og frukt og bær. 

Anonymkode: 02206...652

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 15.16):

Når ble det å ikke spise svinekjøtt ensbetydende med at det må være muslimer? Kjenner mange som ikke spiser dette urene kjøttet som svin faktisk er. Det er FULLT av bakterier. Mange spiser det ikke fordi de får mageproblemer eller smerteproblematikk.

Anonymkode: 8655f...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...