Gjest ufiltrert Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Skal den ligge i saltvann over natten? Har noen prøvd i airfryer og fått bra resultat?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Min erfaring er at MatPrat sin oppskrift funker best. Var noen år hvor jeg testet Hellstrøm sin oppskrift og andre metoder, fikk aldri bra svor. Gikk tilbake til Matprat igjen og svoren har vært perfekt siden 🤣 Kjedelig svar, I know! Men det var det som funket for meg. Anonymkode: 0e236...d27
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Svoren blir alltid bra, uansett hvordan jeg lager den. Før stekte jeg den første timen med svoren ned, men har droppet det. Nå er det langtidsstekt hvert år. Cluet er nok bare å sikre ar svoren er skikkelig rutet, og at fettet renner av. Anonymkode: 71ec0...2fd
Gjest ufiltrert Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at MatPrat sin oppskrift funker best. Var noen år hvor jeg testet Hellstrøm sin oppskrift og andre metoder, fikk aldri bra svor. Gikk tilbake til Matprat igjen og svoren har vært perfekt siden 🤣 Kjedelig svar, I know! Men det var det som funket for meg. Anonymkode: 0e236...d27 9 minutter siden, AnonymBruker said: Svoren blir alltid bra, uansett hvordan jeg lager den. Før stekte jeg den første timen med svoren ned, men har droppet det. Nå er det langtidsstekt hvert år. Cluet er nok bare å sikre ar svoren er skikkelig rutet, og at fettet renner av. Anonymkode: 71ec0...2fd ok takk! da tester jeg det!
Brunhilde Skrevet 4. desember 2023 #5 Skrevet 4. desember 2023 Jeg bruker Gladkokkens metode, men bare på selve ribba. Jeg bruker verken øl, hvitløk eller anis når jeg steker den. Jeg syns aldri jeg har fått så god ribbe som etter at jeg begynte å bruke denne for noen år siden.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Skrevet 4. desember 2023 Verdt å lese hobbykokkens betraktninger, jeg bruker hans metode 2 og er kjempefornøyd! Har faktisk sous vide nå, burde kanskje prøve det i år. Anonymkode: e4543...9b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Svoren blir alltid bra, uansett hvordan jeg lager den. Før stekte jeg den første timen med svoren ned, men har droppet det. Nå er det langtidsstekt hvert år. Cluet er nok bare å sikre ar svoren er skikkelig rutet, og at fettet renner av. Anonymkode: 71ec0...2fd Samme erfaring har jeg. Det er litt bortkasta og drive å steke med svoren ned, med svoren opp, med folie, uten folie ...osv. Jeg og får sprø svor uansett med svor opp og noe som hever ribba på midten. Anonymkode: 78854...c57
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Verdt å lese hobbykokkens betraktninger, jeg bruker hans metode 2 og er kjempefornøyd! Har faktisk sous vide nå, burde kanskje prøve det i år. Anonymkode: e4543...9b2 Min forståelse er at du ikke får sprø svor med sous vide, selv om du varmer svoren godt opp etter koking. Anbefalingen er typisk å «dekonstruere» ribba og kjøre kjøttet sous vide og fritere svoren separat til slutt. Sikkert gøy men jeg vil være mer tradisjonell akkurat juleaften. Anonymkode: 27bff...e7d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Skrevet 4. desember 2023 Jeg legger svineribba på toppen av pinnekjøttet og damper den i en time med svoren ned før jeg flytter den inni stekovnene med svoren opp og fullfører den der.. på slutten legger jeg i pinnekjøttet for å tørke det litt ut, tar ut pinnekjøttet og skrur opp varmen og setter på grillelementet siste minuttene for å få sovern skikkelig sprø.. Anonymkode: 3b63c...71c
Belima Skrevet 4. desember 2023 #10 Skrevet 4. desember 2023 Jeg har brukt varmluftspistol for å få skikkelig sprø svor. Vær litt forsiktig, test avstand på pistolen et sted på ribba hvor det ikke er så synlig. Gir et flott resultat. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Skrevet 4. desember 2023 ufiltrert skrev (9 timer siden): Skal den ligge i saltvann over natten? Har noen prøvd i airfryer og fått bra resultat? Jeg har prøvd forskjellige måter og svoren har alltid blitt bra. Har alltid brukt tynnribbe (ikke familieribbe) og følger den standard langstidsstekte oppskriften med salt/krydder 3 dager før, så 8 timer i stekeovnen på progressivt høyere temperatur, første 45 min oppned i øl med folie over. Det passer fint inn med å se litt tv med barna og lufte bikkja. Som andre sier: så lenge svoren er rutet opp og kjøttstykket er dandert sånn at fettet får renne av (og samtidig blir omtrent jevnt utsatt for strålevarme) så ser det ut som om det går bra. Jeg har prøvd med forskjellige krydder og væske, og kommet til at vi tåler mye rart. Nellik, allehånde, ingefær, stjerneanis, kummin, oregano, rosmarin, pils, juleøl i ymse blandinger… Bare en gang har jeg dradd strikken for langt og det smakte for mye «julebakst» av ribba. Anonymkode: 27bff...e7d 1
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2023 #12 Skrevet 4. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har prøvd forskjellige måter og svoren har alltid blitt bra. Har alltid brukt tynnribbe (ikke familieribbe) og følger den standard langstidsstekte oppskriften med salt/krydder 3 dager før, så 8 timer i stekeovnen på progressivt høyere temperatur, første 45 min oppned i øl med folie over. Det passer fint inn med å se litt tv med barna og lufte bikkja. Som andre sier: så lenge svoren er rutet opp og kjøttstykket er dandert sånn at fettet får renne av (og samtidig blir omtrent jevnt utsatt for strålevarme) så ser det ut som om det går bra. Jeg har prøvd med forskjellige krydder og væske, og kommet til at vi tåler mye rart. Nellik, allehånde, ingefær, stjerneanis, kummin, oregano, rosmarin, pils, juleøl i ymse blandinger… Bare en gang har jeg dradd strikken for langt og det smakte for mye «julebakst» av ribba. Anonymkode: 27bff...e7d ØL JA! da skal man helst ha en mørk en eller?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Skrevet 4. desember 2023 ufiltrert skrev (11 timer siden): Skal den ligge i saltvann over natten? Har noen prøvd i airfryer og fått bra resultat? Airfryer gir steike godt resultat. Lager ikke ribbe på annen måte. Start med ribba i airfryer på 170 grader i 35 min. Øk deretter til 200 grader i 15 min. La ribba hvile i ca 15 min. Fiks ferdig. Beste svoren. Saftig og god ribbe. #kaaynelagermat på tiktok er oppskriften fra. Anonymkode: c218d...65a
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2023 #14 Skrevet 4. desember 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Airfryer gir steike godt resultat. Lager ikke ribbe på annen måte. Start med ribba i airfryer på 170 grader i 35 min. Øk deretter til 200 grader i 15 min. La ribba hvile i ca 15 min. Fiks ferdig. Beste svoren. Saftig og god ribbe. #kaaynelagermat på tiktok er oppskriften fra. Anonymkode: c218d...65a Takk! skal ta med meg det tipset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå