Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har desverre en kollega som sprer en del negativitet rundt seg, og som har fått direkte beskjed om dette - men som aldri forandrer seg. Hun finner alltid noe å irritere seg over hos alle og ingen jobber så bra som henne , tror hun. Ledelse vet om dette osv, og hun roer seg når vi gir beskjed- men så er det påan igjen etter noen dager. Dette har resultert i at det er bare noe vi andre må leve med dersom vi skal fortsette å jobbe i dette firmaet. 

Forrige helg var det julebord, og hun startet bra. Pratet fint med oss andre og det var god stemning. Etterhvert så sitter hun seg ned atmed meg og spør meg ut om min noe betente og såre skillsmisse et par år tilbake og jeg svarer henne litt tilbake. Tenker det er ikke så mye som er hemmelig, og kanskje det kan gjøre at vi får en annen tone oss imellom

dersom jeg deler litt fra mitt liv. Men hun avslutter med å si: Hun nye dama til eksmannen din er jo ikke nett stygg da, så ikke sånn superrart at han fant henne. Pluss at han er «drop dead flott» han også, men hun flirer mot meg. Jeg svarte med at jeg ikke var helt enig…  Jeg spurte så etter hennes privatliv, der hun svarer at det ikke er noe hun ønsker å dele..

Arg! Hvordan ville dere tatt det ? Jeg er alt for flink til å bare le ting vekk… 😳

Anonymkode: e0f70...d91

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold strengt profesjonell tone med hun der. Ikke slipp henne inn i privatlivet ditt en cm. For ei heks.

Anonymkode: 9290e...a37

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville svart at det overrasket meg ikke, men at hun ikke trengte å være så nysgjerrig på andres heller da. 
Og så ville jeg holdt meg langt unna henne. 
Dessuten er det svakt av ledelsen å be dere andre leve med det problemet hun utgjør i firmaet. 

Anonymkode: 3f97b...8b3

• Liker 2
Skrevet

For en forferdelig oppførsel. Jeg ville fjernet meg fra henne og gitt henne minst mulig oppmerksomhet og delt lite med henne fra nå av. Lei meg for at du har en sånn miljødreper på jobb.

Anonymkode: b887d...ecb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville svart at det overrasket meg ikke, men at hun ikke trengte å være så nysgjerrig på andres heller da. 
Og så ville jeg holdt meg langt unna henne. 
Dessuten er det svakt av ledelsen å be dere andre leve med det problemet hun utgjør i firmaet. 

Veldig svakt …😬 De registrerer hvordan hun er, men at hun ikke gjør noe direkte galt siden hun jobber på.

Jeg ser ikke at hun jobber noe mer ivrig enn oss andre. Hun er flink til å gå fort og late som hun er travel. Men vi gjennomskuer henne. Hun er også flink å avbryte oss andre for at vi skal hjelpe henne med ting, eller svare henne på spørsmål- men er ikke så veldig flink til å hjelpe tilbake. 

Hun er også grunnen til at noen har slutta, for hun er så markant. 

Når hun tar egenmelding er lufta frisk og fin på jobb, og det er god stemning. 

Grunnen til at jeg personlig synes det er vanskelig å la være å dele ting, er fordi hun er i ene øyeblikket «tjommi» mot meg, smiler og ler. I andre øyeblikket er hun en heks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hold strengt profesjonell tone med hun der. Ikke slipp henne inn i privatlivet ditt en cm. For ei heks.

Anonymkode: 9290e...a37

Hva sier jeg dersom hun spør? Jeg er redd for hun blir værre om jeg avviser henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig svakt …😬 De registrerer hvordan hun er, men at hun ikke gjør noe direkte galt siden hun jobber på.

Jeg ser ikke at hun jobber noe mer ivrig enn oss andre. Hun er flink til å gå fort og late som hun er travel. Men vi gjennomskuer henne. Hun er også flink å avbryte oss andre for at vi skal hjelpe henne med ting, eller svare henne på spørsmål- men er ikke så veldig flink til å hjelpe tilbake. 

Hun er også grunnen til at noen har slutta, for hun er så markant. 

Når hun tar egenmelding er lufta frisk og fin på jobb, og det er god stemning. 

Grunnen til at jeg personlig synes det er vanskelig å la være å dele ting, er fordi hun er i ene øyeblikket «tjommi» mot meg, smiler og ler. I andre øyeblikket er hun en heks. 

Men det at hun lager dårlig psykososialt arbeidsmiljø er grunn nok til å i alle fall ta en prat med henne. Fortrinnsvis en alvorlig en. 
Men jeg vil tro at hun oftere er ufin, og dermed kan du si at du ønsker ikke svare henne, fordi det er privat. Du har jo ikke opplysningsplikt! 

Skrevet

Hun graver i ditt privatliv, og så sårt som en skilsmisse, og attpåtil trykker deg ned.. mens hun ikke vil dele noe fra sitt? 
Kan tenke meg denne dama har mye å stri med på privaten, både i relasjoner og forhold. 
Ingen oppegående og trivelige mennesker graver seg inn på andre for så å trykke de ned, eller klager på alt og alle på jobben sin samtidig som man opphøyer seg selv. Dette er en dame med komplekser, og som vil finne svake punkt hos andre for å gi et stikk.

La henne aldri komme under huden på deg igjen, og hold en profesjonell tone med henne. 
Det du kan trøste deg med er at det er garantert få som liker henne veldig godt, og at hun ikke kan ha det helt godt med seg selv. 

Anonymkode: e5b69...e81

• Liker 3
Skrevet

Jobben og fritid må skilles 100%....når skal folk lære dette.

Anonymkode: e22a6...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva sier jeg dersom hun spør? Jeg er redd for hun blir værre om jeg avviser henne.

Du sier AKKURAT det samme som hun sier til deg.

• Nyttig 1
Skrevet

Di sier at du vil ikke dele eller snakke om ....

Skrevet

Alle har noen sånne på jobb, sånne en får litt uggen følelse av, uten at man kan forklare hvorfor. Dette fordi de går så sterkt ut selv, trolig har de en frykt i seg selv, og kanskje er de de mest sårbare av alle.

Skrevet

Du sier bare: Hvorfor spør du om det?

Og så fortsetter du bare , uansett hva hun svarer, å si slike ting som "hva får deg til å si det?"

Da snur du effektivt fokus tilbake på henne. Noe som gir henne forklaringsproblemer.

• Nyttig 1
Skrevet

Men hvorfor velger du egentlig å svare på spørsmål om privatlivet ditt som hun lurer på da?

Kan vel bare si "dette har ikke du noe med" eller "dette ønsker ikke jeg å snakke om" eller lignende.  

Anonymkode: b212d...5f1

Skrevet

De lager en synlig borg mot andre som beskyttelse. Det er en kunst å bygge andre opp rundt slike, det er bare å rose dem masse!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor velger du egentlig å svare på spørsmål om privatlivet ditt som hun lurer på da?

Kan vel bare si "dette har ikke du noe med" eller "dette ønsker ikke jeg å snakke om" eller lignende.  

Godt spørsmål. Kanskje fordi jeg hater dårlig stemning? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aha så hun blir gretten når du ikke deler, men selv ønsker hun ikke dele? 

Hun mangler i stor del empati. Husk at slemme og ufine folk, kan late som de er hyggelige. Men gode mennesker kan ikke late som at de er slemme. Så når noen oppfører seg ondt mot deg, tro på dem. Dette er egoistiske mennesker med lav empati. Det er ikke gode mennesker. 

1.Grey rock.

Jeg hadde bare sagt noe tull til henne. Ikke gi henne noe info som kan såre deg, og ikke del så mye med kollegaer fordi du vet at hun er som hun er. Har du skilt deg, hvorfor skal -alle- vite det da?

2. Ikke vis dine svakheter

Et tips er også å aldri vise sårbarheter. Feks når hun kommenterer på at hun nye dama er så flott. Så trenger du ikke si noe på det. Bare smil og trekk på skulderen og si "om du sier det så"  "Og mannen din og." "Om du sier det så" "Synes du ikke det da?" 

"Det har jeg ikke formening om nå. Hva syne du om maten forresten, hva bestilte du, var det godt?" 

Avled henne. For å håndtere sånne så må du manipulere HENNE til å tro at du ikke bryr deg om det som er sårbart for deg. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 12.04):

Høres ut som du risikerer dårlig stemning fra henne uansett hva du gjør...         

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 2.13):

Hun graver i ditt privatliv, og så sårt som en skilsmisse, og attpåtil trykker deg ned.. mens hun ikke vil dele noe fra sitt? 
Kan tenke meg denne dama har mye å stri med på privaten, både i relasjoner og forhold. 
Ingen oppegående og trivelige mennesker graver seg inn på andre for så å trykke de ned, eller klager på alt og alle på jobben sin samtidig som man opphøyer seg selv. Dette er en dame med komplekser, og som vil finne svake punkt hos andre for å gi et stikk.

La henne aldri komme under huden på deg igjen, og hold en profesjonell tone med henne. 
Det du kan trøste deg med er at det er garantert få som liker henne veldig godt, og at hun ikke kan ha det helt godt med seg selv. 

Anonymkode: e5b69...e81

100% enig i det du skriver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...