Gjest Gjesta Skrevet 28. januar 2006 #1 Skrevet 28. januar 2006 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=171094 I denne tråden over her, så sies det at det nesten bare er her til lands at osthøvel og potetskreller brukes... Hva bruker de i andre land? noen som vet?
Arkana Skrevet 28. januar 2006 #2 Skrevet 28. januar 2006 De bruker kniv eller en osteskjærer som bare er en ståltråd mellom to håndtak.
Gjest Gjesta Skrevet 28. januar 2006 #3 Skrevet 28. januar 2006 Åja Husker vi hadde sånn greie med ståltråd, brukte den på tomatost da jeg var liten
Gjest GreenSky Skrevet 28. januar 2006 #4 Skrevet 28. januar 2006 Da jeg dro til Australia, og har en del familie der, tenkte jeg at jeg skulle ta med bl.a ostehøvler som presang. Det er jo en norsk oppfinnelse også. De takket, men så litt rare ut. Så oppdaget jeg at ostehøvler er helt vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #5 Skrevet 28. januar 2006 vanlig i sverige og england i hvertfall...
Gjest -eline- Skrevet 28. januar 2006 #6 Skrevet 28. januar 2006 Både ostehøvel (som nevnt) og potetskreller brukes her i UK.
Leo Skrevet 28. januar 2006 #7 Skrevet 28. januar 2006 Min potetskreller er kjøpt i USA og ostehøvel er også i vanlig handel der. I mange land brukes det imidlertid mer bløte oster enn her og da er en skarp kniv bedre egnet.
Gjest gjest 0 Skrevet 28. januar 2006 #8 Skrevet 28. januar 2006 De bruker kniv eller en osteskjærer som bare er en ståltråd mellom to håndtak. ← Det samme bruker mine kusiner/fettere og tante i skottland (vel ikke nå lenger som vi har skaffet dem ostehøvel )
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #9 Skrevet 29. januar 2006 I USA har jeg aldri sett noen bruke det. Vi hadde enten myke Brie-typeoster, ellers så kjøpte vi det ferdig oppskåret. Jeg ser samme tendensen her hjemme. Jeg kjøper alltid ferdig oppskåret ost..
Litago Skrevet 29. januar 2006 #10 Skrevet 29. januar 2006 I USA har jeg aldri sett noen bruke det. Vi hadde enten myke Brie-typeoster, ellers så kjøpte vi det ferdig oppskåret. Jeg ser samme tendensen her hjemme. Jeg kjøper alltid ferdig oppskåret ost.. ← Kjenner mange med ostehøvel i USA, men flere i Norge.
Dioritt Skrevet 5. februar 2006 #11 Skrevet 5. februar 2006 Her i England har vi iallefall både ostehøvel og potetskrelle, men ostehøvelen er noe som har kommet hit til landet i løpet av de siste 10 årene. ~Sharon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå