AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #121 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg har lavt sykefravær, og har ikke inntrykk av at mine kollegaer misbruker ordningen heller. Er jeg sliten/småsjuk kan jeg ha hjemmekontor og jobbe roligere/mindre den dagen. Men rent fravær går bare ut over meg selv, arbeidsoppgavene ligger der og venter. Vi har også gode avspaseringsmuligheter, så jeg skal avspasere noen dager før jul. Da er min samvittighet ren. Det året jeg var trett og sliten hele tiden, gikk jeg til legen og ble sykmeldt i flere uker, uten at det forelå noen diagnose. Men det hjalp. Egenmeldinger er for dager i senga med feber eller oppkast. Anonymkode: 0314f...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #122 Del Skrevet 4. desember 2023 Dere som tror det ikke har noen betydning at man samvittighetsløst tar seg noen uberettigete egenmeldingsdager, tro om igjen. Som leder vet jeg veldig godt hvem av mine ansatte som har rævva holdninger, og motsatt hvem som er i den andre enden av skalaen. Nå kan man ikke se til sykefravær når det gjelder lønnsforhandlinger, men vær sikker på at jeg får frem de jeg mener fortjener det — blant annet basert på sykefravær (jevnt høyt over år er veldig enkelt å gjennomskue). Man kan heller ikke snakke om helse og sykdom når man er referanse, men for å si det sånn, jeg lyver ikke. Anonymkode: ab74c...36c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #123 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg tar glatt en egenmeld eller to hvis jeg er sliten. Det er forebyggende. Ingen blir belønnet for å være pliktoppfyllende/snill pike. Tenk på deg selv, som flere påpeker - arbeidsgiver er ikke din venn! Noen kaller det lav arbeidsmoral, andre kaller det smart. Anonymkode: bb436...fbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #124 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tar glatt en egenmeld eller to hvis jeg er sliten. Det er forebyggende. Ingen blir belønnet for å være pliktoppfyllende/snill pike. Tenk på deg selv, som flere påpeker - arbeidsgiver er ikke din venn! Noen kaller det lav arbeidsmoral, andre kaller det smart. Anonymkode: bb436...fbe Hva mener du egentlig? Får du ikke lønn fra arbeidsplassen din? Hvorfor skal du ha mer belønning utover lønn for å stille opp og gjøre jobben som arbeidsgiver betaler deg for? Du er betalt for å være på jobb, ikke sant? Er man sliten tar man seg ikke egenmeldingsdager, men tilpasser aktiviteter og ambisjonsnivå på hjemmebane som best man kan. Eventuelt tar man ut avspasering eller ferie, eller evt snakker med leder på jobb om muligheten for litt tilpassing/enklere dager. Å egenmelde seg fordi man er «sliten» er typisk norsk og elendig arbeidsmoral. Anonymkode: ab74c...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #125 Del Skrevet 4. desember 2023 Til dere som bruker egenmeldinger i tide og utide, den dag dere trenger en bekreftelse fra arbeidsgiver så kan dette fort felle dere. Har sett folk miste drømmejobben nettopp pga dette. Har en som brukte egenmelding og stod hjemne og vasket bilen utenfor huset. Dette ble tatt bilder av og bilde sendt til sjefen. Bedriften tok han inn til samtale og han fikk alvorlig trøbbel. En annen sak er en som aldri hadde vært sykemeldt, men ved gjentatte anledninger hadde hatt egenmeldt fravær. Ved skade hvor han nå trengte å få frem hvor frisk han var før skaden og skulle få erstatning hengte forsikringsselskapet seg opp i disse 4 egenmeldingene hvor han hadde vært vekke fra arbeid 11 dager til sammen. Utover dette er det totalt misbruk og dere setter bedriften du jobber for i en økonomisk knipe, de skal betale din lønn og overtid til den som erstatter deg. Jobber i ledelse i en data bedrift og bruker en del av min tid på å ta nettopp de som misbruker systemet. Dere undergraver hele systemet og gjør at de som faktisk sliter også blir mistenkelig gjort. Tenk over om du virkelig vil være en av de bedriften har på svartelisten eller om du er en av de hvor bedriften ønsker å satse på. Anonymkode: d5c13...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 5. desember 2023 #126 Del Skrevet 5. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere som tror det ikke har noen betydning at man samvittighetsløst tar seg noen uberettigete egenmeldingsdager, tro om igjen. Som leder vet jeg veldig godt hvem av mine ansatte som har rævva holdninger, og motsatt hvem som er i den andre enden av skalaen. Nå kan man ikke se til sykefravær når det gjelder lønnsforhandlinger, men vær sikker på at jeg får frem de jeg mener fortjener det — blant annet basert på sykefravær (jevnt høyt over år er veldig enkelt å gjennomskue). Man kan heller ikke snakke om helse og sykdom når man er referanse, men for å si det sånn, jeg lyver ikke. Anonymkode: ab74c...36c Så glad du som leder kommer på banen i dette, for da skal du få høre noen sannhetens ord. Det er mange år siden jeg var syk, jeg er heldig og har sterk helse. Det eneste jeg tjener på det er at jeg får «tilbud» om å overta arbeidsoppgavene til en kollega som ikke er like heldig, men er syk. Jeg får ikke dobbel lønn på grunn av det, eller en klapp på skulderen («de må ta dine oppgaver når du blir syk»), eller gode referanser når jeg slutter fordi … jeg er ikke på din side og tar deres oppgaver og det gjør deg dritsur, du sier at jeg er illojal og vanskelig. Så mye er min gode helse verdt for deg som leder, du gir deg ikke før også jeg er syk. Og så har du nerver nok til å klage! Endret 5. desember 2023 av Vikarsykepleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #127 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg tror ordet "sliten" fører til mange misforståelser da vi har veldig forskjellige oppfattelser av hva det innebærer. Hvis jeg er skikkelig sliten kan jeg få hysteriske meltdowns hvor jeg ødelegger ting eller selvskader, eller angstanfall med hyperventilering og lignende. Dette fordi jeg er så på randen at jeg ikke mestrer å takle mine egne følelser og reaksjoner. Og det er veldig lite forenlig med mitt arbeid. Hadde jeg hatt en annen jobb eller mulighet for hjemmekontor hadde det nok vært veldig annerledes, men jeg må stå i tøffe situasjoner med mennesker hver dag. Da kan jeg faktisk ikke utføre jobben min, på lik linje med de som er sengeliggende med influensa. Det skal sies at jeg blir fort sliten og fort "frisk", altså behøver det ikke bety at jeg har behov for en lengre sykemelding, bare en dag eller to til å roe ned et kjørt og overaktivt nervesystem (det må også nevnes at jeg er nevrodivergent). Så sliten er min "sliten". Din "sliten" er kanskje at du er slapp, og du føler heller for å dra deg på sofaen. Kanskje en mellomting. Men jeg tenker at de som blir sure for at folk tar seg en egenmelding når de er slitne har en helt annen opplevelse av slitenhet? Anonymkode: a0d8b...7b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #128 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva mener du egentlig? Får du ikke lønn fra arbeidsplassen din? Hvorfor skal du ha mer belønning utover lønn for å stille opp og gjøre jobben som arbeidsgiver betaler deg for? Du er betalt for å være på jobb, ikke sant? Er man sliten tar man seg ikke egenmeldingsdager, men tilpasser aktiviteter og ambisjonsnivå på hjemmebane som best man kan. Eventuelt tar man ut avspasering eller ferie, eller evt snakker med leder på jobb om muligheten for litt tilpassing/enklere dager. Å egenmelde seg fordi man er «sliten» er typisk norsk og elendig arbeidsmoral. Anonymkode: ab74c...36c Jeg er uenig. Egenmelding er for både fysisk og psykisk helse. Det ser mange ut til å glemme. Jf. Eksempelet over; kanskje «Per», som stod hjemme å vasket bilen samme dag som han meldte seg syk - var på randen av et sammenbrudd? Kanskje han sliter med usynlige ting som arbeidsgiver ikke vet? Spiseforstyrrelser, angst, depresjon, avhengighet, sorg, søvnforstyrrelser, utbrenhet.. listen er lang. Det er smart å ta vare på egen helse, for ingen, hverken arbeidsgiver eller samfunnet, bryr seg når du blir skikkelig syk (eller psyk, alt ettersom). Anonymkode: bb436...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #129 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 23.40): Jeg har nok det laveste sykefraværet av alle i firmaet jeg jobber (har vært borte 2 dager på 5 år), men siden jeg aldri får noe igjen for det vurderer jeg å tenke litt mer på meg selv fremover. Ser andre på avdelingen som minst har et par-tre dager borte i løpet av en måned og hvor de nesten får applaus om de greier det utrolige å være på jobb en hel måned i strekk. Er litt sliten om dagen etter et tungt år, så vurderer å ta meg noen dager før jul for å samle krefter. Nå er det helt sikkert mange som bruker egenmelding kun om det er nødvendig, men jeg er 100 % overbevist om at dette er noe mange utnytter og hvor de generelt har en lav terskel for å ta egenmelding. Hva er din erfaring? Hva skal til for at du tar en egenmelding? Selv om jeg har et lavt sykefravær betyr ikke det at jeg ikke har vært syk på jobb, men så lenge jeg greier å utføre arbeidsoppgavene mine jobber jeg. Med andre ord har jeg en veldig høy terskel for å ikke gå på jobb. Da skal det være noe alvorlig. Anonymkode: a3fcf...0da Jeg har gitt ansatte i din situasjon permisjon med lønn et par ganger. Som leder er det viktig å se «de som aldri er borte» også. Man må ha følere ute så man kan plukke opp når ansatte er slitne og litt på felgen. Viktig med en åpen og god dialog. Jeg tilpasser gjerne arbeidstiden også i en periode om ansatte har det tungt. Feks begynne en time senere, avslutte en time før etc. Jeg har den truen at å gjøre denne type grep, som ærlig talt ikke er vanskelig å gjøre, kan forebygge mye korttidsfravær. Jeg tror det har vært en medvirkende årsak til at vi noen måneder har 0% fravær. Dette er uvanlig i virksomheter i helse/omsorg med døgnkontinuerlig drift. Anonymkode: 2d52c...9df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #130 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 23.46): Samme her. 0 fravær på 5 år. Under pandemien gikk jeg på jobb dag ut og inn, ble ikke syk. Tok ingen vaksine heller. De vaksinerte var syke støtt og stadig, sykefraværet steg i taket. Jeg er også sliten, men får meg ikke til å være hjemme fra jobb for det. Anonymkode: e8a56...01f Driver et firma med mange ansatte. Alle er vaksinerte og vi har tilnærmet null fravær. Anonymkode: 5b0fc...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #131 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 3.09): 50.000 kr tjent som igjen kunne brukes til lønn. 😂😂 ja lat som det ekstra overskuddet går til lønn. Hva tjener dine ansatte? Hvor høy lønnsøkning får de hvert år? Får de bonuser? Jeg gjetter på at de tjener dårlig, ikke får noe økning og ingen bonus. Som er flest arbeidsgiveres policy. Anonymkode: ca649...350 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #132 Del Skrevet 5. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (10 timer siden): Så glad du som leder kommer på banen i dette, for da skal du få høre noen sannhetens ord. Det er mange år siden jeg var syk, jeg er heldig og har sterk helse. Det eneste jeg tjener på det er at jeg får «tilbud» om å overta arbeidsoppgavene til en kollega som ikke er like heldig, men er syk. Jeg får ikke dobbel lønn på grunn av det, eller en klapp på skulderen («de må ta dine oppgaver når du blir syk»), eller gode referanser når jeg slutter fordi … jeg er ikke på din side og tar deres oppgaver og det gjør deg dritsur, du sier at jeg er illojal og vanskelig. Så mye er min gode helse verdt for deg som leder, du gir deg ikke før også jeg er syk. Og så har du nerver nok til å klage! Haha, sånn er det nemlig. Når noen er syk må andre (på mange arbeidsplasser) ta over arbeidsoppgavene til den som er borte. Som leder tar jeg ofte oppgaver selv, og det er helt greit. Jeg synes imidlertid ikke det er greit når jeg og mine ansatte må løpe ræva av oss fordi den samme kollegaen har seg en tredagers støtt og stadig. Fordi man er så grusomt sliten, og må ta vare på seg selv — i mine ører en møkkamentalitet. Forstå meg rett, jeg kritiserer ikke ansatte som er syke nå og da, men de som år etter år topper egenmeldingslistene, men som for øvrig er blide, friske og raske. Anonymkode: ab74c...36c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #133 Del Skrevet 5. desember 2023 Hadde det vært opp til meg, så hadde egenmeldingsdagene vært uten lønn. Hilsen selvstendig næringsdrivende som aldri har hatt egenmelding med lønn og vet hvordan det er! Anonymkode: c37b9...7ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #134 Del Skrevet 5. desember 2023 Så lenge dine arbeidsoppgaver ikke blir lempet over på noen andre, så ser jeg ikke helt det gale i det. Men, ta heller å organiser arbeidet ditt så du kan ha noen helt rolige dager innimellom, så slipper du den dårlige samvittigheten du vil få av å ta egenmelding uten sykdom. det som er verre enn sykefravær, er de som tyner seg på jobb halvslappe, for å så klage til alle over vondt her og der, eller enda verre, spre virus og bakterier så andre blir syke, også er de så stolte over at de går på jobb og ikke har sykefravær! Anonymkode: d8d56...23e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #135 Del Skrevet 5. desember 2023 Enkelte kommet og spør om hvor mange egenmeldingsdager de har igjen 🙈 De tror det er dager de har rett på å bruke til å være hjemme Anonymkode: a6d57...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #136 Del Skrevet 5. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (10 timer siden): Så glad du som leder kommer på banen i dette, for da skal du få høre noen sannhetens ord. Det er mange år siden jeg var syk, jeg er heldig og har sterk helse. Det eneste jeg tjener på det er at jeg får «tilbud» om å overta arbeidsoppgavene til en kollega som ikke er like heldig, men er syk. Jeg får ikke dobbel lønn på grunn av det, eller en klapp på skulderen («de må ta dine oppgaver når du blir syk»), eller gode referanser når jeg slutter fordi … jeg er ikke på din side og tar deres oppgaver og det gjør deg dritsur, du sier at jeg er illojal og vanskelig. Så mye er min gode helse verdt for deg som leder, du gir deg ikke før også jeg er syk. Og så har du nerver nok til å klage! Mener du, i fullt alvor, at du bør få «dobbel lønn» for å jobbe litt mer effektivt på vakta di? Dersom disse ekstra arbeidsoppgavene tar mer tid, slik at det medfører overtid, så regner jeg med at du får overtidsbetalt for merarbeidet. Men å tenke at du skal få dobbelt betalt for å jobbe en ordinær time, hvor det er litt ekstra hektisk, fremstår som tonedøvt, kravstort og rett og slett helt bak mål. Anonymkode: 52836...389 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #137 Del Skrevet 5. desember 2023 On 12/3/2023 at 11:40 PM, AnonymBruker said: Selv om jeg har et lavt sykefravær betyr ikke det at jeg ikke har vært syk på jobb, Anonymkode: a3fcf...0da Så fint at du er typen som smitter andre på jobb vare så du kan skryte av at du ikje har sykefravær. Du føler deg vel overlegen nå? Anonymkode: 03fbb...beb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #138 Del Skrevet 5. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Enkelte kommet og spør om hvor mange egenmeldingsdager de har igjen 🙈 De tror det er dager de har rett på å bruke til å være hjemme Anonymkode: a6d57...693 Dette sier en jeg kjenner som jobber med regnskap og 🙈 Folk spør hvor mange dager fri de har igjen og får til svar at feriedagene er oppbrukt. "Ja det vet jeg, men tredagerser!" er svaret da 🤯 Anonymkode: cac72...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #139 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg er lærer og er "aldri" borte fra jobb. Jeg elsker jobben min. Og joda, det er krevende på jobb. Jeg blir slått daglig og jobben er tøff, men jobben er enda tøffere når klassen har ja Anonymkode: c6277...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #140 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er lærer og er "aldri" borte fra jobb. Jeg elsker jobben min. Og joda, det er krevende på jobb. Jeg blir slått daglig og jobben er tøff, men jobben er enda tøffere når klassen har ja Anonymkode: c6277...d99 Har hatt vikar*. Mye mer ekstraarbeid for min del. Anonymkode: c6277...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå