Gå til innhold

Dumt å ikke benytte seg av egenmelding nå og da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 hours ago, AnonymBruker said:

Er litt sliten om dagen etter et tungt år, så vurderer å ta meg noen dager før jul for å samle krefter.

Egenmelding fordi du er "litt sliten"? Nei, skam deg.

Min erfaring er at jeg tar egenmelding når helsen er så dårlig at jeg ikke får gjort jobben min. Og jeg har inntrykk at av at det er hva egenmeldinger ment for.

Enkelt.

Anonymkode: 9fd21...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er borte fra jobb når jeg er syk. Ikke når jeg er sliten. 

Anonymkode: 6b2b3...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb litt hardere så Støre kan sende litt mer penger og strøm til utlandet.

Anonymkode: 91559...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tjner plenty nok for sjefen og kona..så litt fri har dere godt av..litt forkjølelse kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sliten og trenger å ta seg igjen -uten å være sjuk - da tar man avspasering eller ferie. Jeg blir irritert på folk som misbruker ordningen. Det gir mer press på oss andre som er på jobb når det egentlig ikke skulle være nødvendig, og gjør at vi risikerer å få ordning med karensdager. 

Anonymkode: 10e41...770

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk her er overraskende pliktoppfyllende ovenfor jobb. Er ingen som takker deg for å aldri være syk. Jeg tenker også at med så mange som er uføre i dette landet, så synes jeg kontrasten til at andre liksom skal tvinge seg på jobb uansett (feks ved dødsfall i familien) blir helt feil. Jeg bruker dem derfor hvis jeg trenger det, uten at jeg nødvendigvis ligger utslått i senga med influensa.

Anonymkode: 70e99...2f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannhetsøkende skrev (3 timer siden):

For en dum ting å si. Såklart man er glad for å ha en god helse, men man blir ikke glad for å bli brukt hele tiden. Er du veldig sliten pga mye jobbing så får man benytte seg av egenmld hvis ikke arb.giver skjønner at du ikke kan stille opp hele tiden og du ikke får den fritiden du sårt trenger. Skal man være så forbanna pliktoppfyllende hele tiden så går det bare utover deg selv til slutt. Jeg selv holdt på å bli utbrent, nettopp pga jeg hadde samme holdninger som deg. Jeg ble aldri hørt. Til slutt tok tålmodigheten min slutt. Noen ble innkalt for å si det sånn. En som stadig tok seg fri på de fine dagene. 

Hvis man ikke har helse til å jobbe i full stilling, bør man gå ned i stillingsprosent. Det skal ikke være fellesskapets ansvar å sørge for full lønn til folk som ikke gidder å jobbe full stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (4 minutter siden):

Hvis man ikke har helse til å jobbe i full stilling, bør man gå ned i stillingsprosent. Det skal ikke være fellesskapets ansvar å sørge for full lønn til folk som ikke gidder å jobbe full stilling. 

At du trenger litt ekstra ro for å innhente deg i noe dager betyr ikke at man ikke har helse til å jobbe fulltid. Alle kan bli veldig slitne en periode. Og husk ts betaler også skatt. Det et bare snakk om noen dager. Er det noen som bør slutte å sløse av fellesskapets pengebing, tror jeg du bør se til de som styrer dette landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingenting å skamme meg over. Har et ekstremt lavt sykefravær og en høy arbeidsmoral og punktlighet. Men ja, jeg er sliten etter to tunge år på jobb og vurderer å ta noen dager for å hente meg inn igjen ettersom det er litt mindre å gjøre om dagen. Har ikke bestemt meg for om jeg kommer til å gjøre det, men jeg vurderer det.

Og når jeg sier jeg er litt sliten er det kanskje mer sliten enn man tror, siden jeg er vant til å gå på jobb uansett hvordan kroppen føles. Om jeg skulle vært hjemme bare fordi det kiler litt i halsen eller fordi jeg ikke føler meg helt i form hadde det blitt en del fravær.

Og jada. Man skal ikke dømme andre. Det skrev jeg også i hovedinnlegget. De fleste hos oss er stort sett på jobb. Men man har noen som skiller seg ut og man ser litt hvordan de er på jobb også med en slapp innstilling. Kommer gjerne litt over tiden og går gjerne litt før. Jobber tregt. Og så videre. Da blir det dessverre slik at man gjerne tenker at de kanskje misbruker litt egenmeldingene også. 

Karensdager som noen nevnte over hadde jeg faktisk vært positiv til. Synes ikke noe om velferdsordningene vi har i Norge siden de blir misbrukt. Det var jo et NAV kontor som innførte oppmøteplikt om morgenen om man skulle motta dagpenger og kravene gikk jo i kjelleren. 

Uansett. Meg personlig er ikke så viktig i denne tråden. Var mest interessert i å høre hvilke holdninger folk har til bruk av egenmelding. Virker som folk flest er samvittighetsfulle her inne og det er bra :) 

Anonymkode: a3fcf...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At du selv ikke ser at behovet for disse «vikarene med dårlige norskkunnskaper» hadde blitt betraktelig redusert dersom du, og dine kollegaer, hadde sluttet å skulke jobb «fordi dere fortjener en pust i bakken» er for meg en gåte. 

Diskusjonen om hvorvidt det hadde vært flere kvalifiserte søkere dersom lønna hadde vært høyere hører hjemme et annet sted, og i og med at søkerlistene til sykepleierutdanningen er fulle hvert år så måtte det i så fall skje ved en reduksjon av frafall fra yrket. Og personlig så tror jeg at ugunstige arbeidstider og manglende bemanning er en langt større årsak til frafall fra yrket enn lønna. For lønna er faktisk ikke dårlig.

Anonymkode: 52836...389

Men kjære vene! Det et haugevis av ledige spl stillinger med 0 søkere! Og hvem blir satt inn som vikar? Iallefall IKKE spl. Og ja, flere av mine kollegaer «skulker» nok av og til men mange er selvfølgelig også reelt syke. 

Anonymkode: fbd0e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (7 timer siden):

Legger merke til at ofte de som har lavt sykefravær ser ned på de som har høyt og tror at de selv er helten i firma og den eneste som gjør en innsats. 
Det stemmer ikke, eneste forskjellen mellom deg og en med mye fravær er at du har god helse. Å ha god helse da er du heldig, og det er jo premie i seg selv. 
Jeg hadde byttet på flekken om jeg kunne, da immunforsvaret mitt er elendig og jeg sitter med influensa nå, 3 uker siden hadde jeg covid og mellom der har jeg hatt sykebarn, kjørt ambulanse, vært på sykehuset og vært hos legen annenhver dag. 
Slutt å se på andre mennesker som dårlige utgaver for de har ikke din helse. Og nei man tar ikke egenmelding for man er litt sliten. 

Jeg ser ikke ned på kollegene mine med høyt sykefravær, men er også lei av å høre at jeg er heldig med helsa mi. Jeg legger faktisk ned mye tid i å ta vare på helsa. Jeg spiser sunt, trener og sørger for nok søvn. Det betyr at jeg ofte må prioritere vekk sosiale ting. Noen har dårligere immunforsvar enn andre, men det krever ofte en del innsats for å ha et godt immunforsvar også.

Anonymkode: 407b8...860

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke ned på kollegene mine med høyt sykefravær, men er også lei av å høre at jeg er heldig med helsa mi. Jeg legger faktisk ned mye tid i å ta vare på helsa. Jeg spiser sunt, trener og sørger for nok søvn. Det betyr at jeg ofte må prioritere vekk sosiale ting. Noen har dårligere immunforsvar enn andre, men det krever ofte en del innsats for å ha et godt immunforsvar også.

Skal love deg at de som har mye sykdom også prioriterer helsen sin. De har nemlig ikke noen valg. De sitter ikke i sofaen å spiser potetgull og driter i alt. 

Og jo mange av de som er så opptatt av andres sykefravær ser ned på de med høyt sykefravær og forteller alle andre rundt hvor bra de er som aldri er syke. 
Vi ser ned på de på aap og uføre, men ingen vil ha de som kollegaer heller. Ofte de samme personene dette ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Skal love deg at de som har mye sykdom også prioriterer helsen sin. De har nemlig ikke noen valg. De sitter ikke i sofaen å spiser potetgull og driter i alt. 

Og jo mange av de som er så opptatt av andres sykefravær ser ned på de med høyt sykefravær og forteller alle andre rundt hvor bra de er som aldri er syke. 
Vi ser ned på de på aap og uføre, men ingen vil ha de som kollegaer heller. Ofte de samme personene dette ;) 

Ja, selvsagt er det mange med sykdom som gjør alt de kan for å bli bedre! Jeg mener ikke at det er så svart/hvitt,. Jeg ville bare påpeke at det ikke er så enkelt som at man enten er heldig eller uheldig med helsa si. Har heller aldri sagt at ingen ser ned på andre med sykefravær (dessverre!), men at jeg ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som jobber mye og får dårlig uttelling eller respekt må da selvsagt ikke ha dårlig samvityighet for at de tar dager fri.

Når en tenker på all korrupsjon våre politikere bedriver (f. Eks insidehandel) så kan iallfall ikke jeg klandre folk som ikke engang tjener 500000 for at de bruker egenmeldinger.  Og dessuten, når andre gjør det skulle det bare mangle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 7 år i arbeidslivet har jeg hatt en del fravær, spes med mitt kronisk syke barn(kun oppfølging, for ungen er utrolig frisk sånn infeksjonsmessig). Men egne sykedager har jeg hatt svært få av. Hadde en runde med covid i 21, etter det er det nesten null. 

Anonymkode: b964d...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (21 timer siden):

Jeg er overbevist om at mange misbruker egenmeldinger.

Det er så mange at blir den misbrukt mer, så mister vi hele ordningen.  Innfør karensdag NÅ !

Anonymkode: e9a5a...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jobber i helse. Tar meg en 3-dagers nå og da uten dårlig samvittighet. Gir mye men får lite igjen. Gjør det for å overleve. 

Det står det ikke mye respekt av

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg forkjøla så er jeg hjemme. Og da er det ikke mitt ansvar at det er problem å finne vikar. 

Anonymkode: 2274a...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (24 minutter siden):

Det står det ikke mye respekt av

Den er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har nok det laveste sykefraværet av alle i firmaet jeg jobber (har vært borte 2 dager på 5 år), men siden jeg aldri får noe igjen for det vurderer jeg å tenke litt mer på meg selv fremover. Ser andre på avdelingen som minst har et par-tre dager borte i løpet av en måned og hvor de nesten får applaus om de greier det utrolige å være på jobb en hel måned i strekk.

Er litt sliten om dagen etter et tungt år, så vurderer å ta meg noen dager før jul for å samle krefter.

Nå er det helt sikkert mange som bruker egenmelding kun om det er nødvendig, men jeg er 100 % overbevist om at dette er noe mange utnytter og hvor de generelt har en lav terskel for å ta egenmelding.

Hva er din erfaring? Hva skal til for at du tar en egenmelding?

Selv om jeg har et lavt sykefravær betyr ikke det at jeg ikke har vært syk på jobb, men så lenge jeg greier å utføre arbeidsoppgavene mine jobber jeg. Med andre ord har jeg en veldig høy terskel for å ikke gå på jobb. Da skal det være noe alvorlig. 

Anonymkode: a3fcf...0da

Arbeidsgiver er ikke din venn. Tenk på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...