Gå til innhold

Dumt å ikke benytte seg av egenmelding nå og da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sannhetsøkende skrev (5 minutter siden):

Hvis du er sliten og trenger og samle deg litt så syns jeg du bør gjøre det. Ta vare på deg selv.

Er det ikke det man har ferier for? Og helger? De aller fleste av oss har allerede over 150 fridager i året, å utnytte systemet på toppen av dette kan ikke sies å være noe annet enn ren grådighet.

Anonymkode: 8b4d6...5cf

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker egenmelding når jeg er i narkose for tannbehandling. For dette er så privat for meg. Ingen har noe med det liksom. Da slipper jeg sykemld. Til lege så det blir registrert der. Siden noen på legekontoret er i nær slekt med sjefen min. Å nav får heller ingen beskjed. Føler meg helt trygg. Jeg bor på en liten plass der alle kjenner alle. Å har gjerne en mening om det meste. Det er litt slitsomt i lengden.

Anonymkode: 68513...6ce

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åpenbart mange slabbedasker i Norge skal man tro denne tråden. Kanskje man burde gjeninnføre karensdager? Den norske sykelønnsordningen er i ferd med å bli i en særstilling raus og det er åpenbart ikke bare positive sider ved dette.

De fleste land det er naturlig å sammenligne Norge med har kuttet i sykelønnsordninger i senere år, vil tro Norge snart kommer etter.

Slabbedasker??? Vet du hvor krevende enkelte yrker er i dag? Det er tempo og stress som gjør folk syke.

Anonymkode: 68513...6ce

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nok det laveste sykefraværet av alle i firmaet jeg jobber (har vært borte 2 dager på 5 år), men siden jeg aldri får noe igjen for det vurderer jeg å tenke litt mer på meg selv fremover. Ser andre på avdelingen som minst har et par-tre dager borte i løpet av en måned og hvor de nesten får applaus om de greier det utrolige å være på jobb en hel måned i strekk.

Er litt sliten om dagen etter et tungt år, så vurderer å ta meg noen dager før jul for å samle krefter.

Nå er det helt sikkert mange som bruker egenmelding kun om det er nødvendig, men jeg er 100 % overbevist om at dette er noe mange utnytter og hvor de generelt har en lav terskel for å ta egenmelding.

Hva er din erfaring? Hva skal til for at du tar en egenmelding?

Selv om jeg har et lavt sykefravær betyr ikke det at jeg ikke har vært syk på jobb, men så lenge jeg greier å utføre arbeidsoppgavene mine jobber jeg. Med andre ord har jeg en veldig høy terskel for å ikke gå på jobb. Da skal det være noe alvorlig. 

Anonymkode: a3fcf...0da

Syns du har en dårlig holdning når du går ut i fra at ‘alle’ bruker falske egenmeldinger. Man er ikke særlig høy i hatten når man ringer seg inn syk for fjerde gang og ligger og kjemper mot feberen i senga. Og så tenker sånne som du at jeg tar meg enda et par fridager?!😳🙈 

Pris deg heller lykkelig over at du har en god helse tross alt. Det blir tidsnok din tur å få benyttet deg av velferdsnorge.  Man kan aldri vite hva som skjer i løpet av livet. Men vær så snill pg IKKE utnytt velferdsordningen . Det er nettopp sånne som ser på egenmeldinger som potensielle ekstra fridager, som er med å får politikerne til å se på velferdssystemet vårt og videre vurderer trekk i lønn ved sykdom. Håper det aldri skjer, men blir fraværet gradvis over tid blir høyere og høyt nok blant folk flest så er det lett å mistenke at folk sluntrer unna og da blir de tvungne til å stramme inn slik de gjør i Sverige.

Anonymkode: 1a6e4...7aa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som skriver de blir provosert av folk som tar seg en sykedag her og der for å samle seg. Vel..jeg blir kraftig provosert av dere som på død og liv skal stille på jobb, føle dere som "helter" som drar på jobb uansett hva, også smitter dere alle rundt dere på kontoret. Er man smittsom blir man hjemme. Ellers får det være opp til hver enkelt hvor høy terskelen er for å bruke sykedag. Folk her skriver som om det er en fasit på når du er "syk nok" til å bruke sykedag. Sykedagene kan omfatte så mangt, også psykisk uhelse, og dersom du trenger en pustepause for å unngå lenger sykemelding. Samfunnet har jo mye bedre av at folk bruker et par sykedager ekstra i året, enn at man kjører seg i grøfta, og blir sykemeldt!

Anonymkode: c5a18...914

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsgiver taper jeg 5-10000 kr mår en person gjør som nevnt tidligere i tråden, tar seg noen 3-dagers i året. Tar seg en 3 dagers betyr for meg at man ikke er reelt syk. Hadde personen kommet på jobb hadde det vært mer enn 50.000 kr tjent som igjen kunne brukes til lønn. Så ja, jeg blir provosert. Jeg synes det er rart at man lett kan overlate oppgaver og ansvar til andre mens man slapper av hjemme.

Når det er sagt er sykefraværet i min bedrift så lavt at jeg mistenker ikke mine ansatte for unødvendig fravær. 

Anonymkode: 52813...a0f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange her som skriver de blir provosert av folk som tar seg en sykedag her og der for å samle seg. Vel..jeg blir kraftig provosert av dere som på død og liv skal stille på jobb, føle dere som "helter" som drar på jobb uansett hva, også smitter dere alle rundt dere på kontoret. Er man smittsom blir man hjemme. Ellers får det være opp til hver enkelt hvor høy terskelen er for å bruke sykedag. Folk her skriver som om det er en fasit på når du er "syk nok" til å bruke sykedag. Sykedagene kan omfatte så mangt, også psykisk uhelse, og dersom du trenger en pustepause for å unngå lenger sykemelding. Samfunnet har jo mye bedre av at folk bruker et par sykedager ekstra i året, enn at man kjører seg i grøfta, og blir sykemeldt!

Anonymkode: c5a18...914

Enig!

Anonymkode: fe2a0...beb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har nok det laveste sykefraværet av alle i firmaet jeg jobber (har vært borte 2 dager på 5 år), men siden jeg aldri får noe igjen for det vurderer jeg å tenke litt mer på meg selv fremover. Ser andre på avdelingen som minst har et par-tre dager borte i løpet av en måned og hvor de nesten får applaus om de greier det utrolige å være på jobb en hel måned i strekk.

Er litt sliten om dagen etter et tungt år, så vurderer å ta meg noen dager før jul for å samle krefter.

Nå er det helt sikkert mange som bruker egenmelding kun om det er nødvendig, men jeg er 100 % overbevist om at dette er noe mange utnytter og hvor de generelt har en lav terskel for å ta egenmelding.

Hva er din erfaring? Hva skal til for at du tar en egenmelding?

Selv om jeg har et lavt sykefravær betyr ikke det at jeg ikke har vært syk på jobb, men så lenge jeg greier å utføre arbeidsoppgavene mine jobber jeg. Med andre ord har jeg en veldig høy terskel for å ikke gå på jobb. Da skal det være noe alvorlig. 

Ikke rart folk blir syke på jobben din om du møter opp og smitter folk. Jeg drar også på jobb syk, men jeg er helt alene der og smitter ingen. Hadde jeg jobbet med folk ville jeg ikke dratt på jobb med feber og stygg hoste

Anonymkode: 0330c...3c2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke dumt å la være å misbruke de rause velferdsordningene vi har i Norge. Folk med høy arbeidsmoral er ettertraktet og det gjenspeiler oftest holdninger du ellers har i livet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke rart folk blir syke på jobben din om du møter opp og smitter folk. Jeg drar også på jobb syk, men jeg er helt alene der og smitter ingen. Hadde jeg jobbet med folk ville jeg ikke dratt på jobb med feber og stygg hoste

Anonymkode: 0330c...3c2

Enig. 
Sitter i åpent landskap og folk hoster, harker, snufser og tenker ikke på å dekke munnen når de hoster eller vaske de jævla hendene. Resultat er at vi har hatt mye sykefravær denne høsten. 

Anonymkode: 33c78...52e

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt en eneste sykedag på over 5-6 år. Ikke sykt barn heller. Er barnet sykt jobber jeg det inn på kvelden. Kanskje dum. 

Anonymkode: 0e399...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. 0 fravær på 5 år. Under pandemien gikk jeg på jobb dag ut og inn, ble ikke syk. Tok ingen vaksine heller. De vaksinerte var syke støtt og stadig, sykefraværet steg i taket. Jeg er også sliten, men får meg ikke til å være hjemme fra jobb for det. 

Anonymkode: e8a56...01f

Hos oss brukte vi pandemien og det at vi måtte passe på å ikke smitte andre til å kanskje være hjemme noen dager for mye.  Holde oss hjemme ved bittelitt sår hals, eller rett og slett når vi var helt friske.

Anonymkode: 66542...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke hatt en eneste sykedag på over 5-6 år. Ikke sykt barn heller. Er barnet sykt jobber jeg det inn på kvelden. Kanskje dum. 

Anonymkode: 0e399...613

Ja, det er kjempeteit for din egen del all den tid du har rett på et visst antall sykt barn-dager. Selvsagt veldig bra for jobben, men du får ingenting igjen for det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb er ikke alt og ingen takker deg for å ha lite fravær eller om du møter opp halvsyk på jobb. 
Jeg tar egenmelding når jeg «føler» for det uten dårlig samvittighet. Lurer på hvor mange som tar seg fri når «barn er syk» 😉

Anonymkode: 1d421...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som arbeidsgiver taper jeg 5-10000 kr mår en person gjør som nevnt tidligere i tråden, tar seg noen 3-dagers i året. Tar seg en 3 dagers betyr for meg at man ikke er reelt syk. Hadde personen kommet på jobb hadde det vært mer enn 50.000 kr tjent som igjen kunne brukes til lønn. Så ja, jeg blir provosert. Jeg synes det er rart at man lett kan overlate oppgaver og ansvar til andre mens man slapper av hjemme.

Når det er sagt er sykefraværet i min bedrift så lavt at jeg mistenker ikke mine ansatte for unødvendig fravær. 

Anonymkode: 52813...a0f

Får de ansatte noe anerkjennelse for dette? 

Anonymkode: 1d421...043

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du aldri sjuk? Typ går du på jobb selv om du ikke er helt i form typ. Min mann gjør det nesten aldri borte fra jobben, betyr ikke at han ikke er syk nå og da skal bare mye til at han blir hjemme. Man skal jo ikke misbruke ordningen, noen bruker det for ingenting. Det ser jeg på jobben jeg er i, men samtidig så tar dem vel vare på helsa også. Om du føler deg litt sliten og lite ivaretatt ta noen egen melding  før jul, ingen som takker deg for og brenne deg ut. 

Anonymkode: 261de...432

Jeg er mer eller mindre aldri syk, men det er jo ikke uvanlig at jeg er i redusert form eller har en lettere forkjølelse, men da har jeg muligheten til å jobbe hjemmefra om jeg vurderer at det er smittefare for mine kolleger.

I 2021 jobbet jeg hjemmefra når jeg hadde covid første gang. Kunne nok med fordel ha vært sengeliggende, men vi hadde svært mye å gjøre på jobb og jeg hadde ikke samvittighet til å ikke jobbe. 

Mine 2 dager med sykefravær var når jeg hadde covid i år. Etter å ha innsett at mitt lave sykefravær blir tatt for gitt og at jeg ikke får noe igjen får det bestemte jeg meg for å faktisk være borte fra jobb denne gangen. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer fornuftig om du bruker egenmelding når du er syk og trenger å hente deg inn? Er du nå veldig sliten så ville jeg heller tatt en tur til legen. Kanskje er gradert sykemelding en periode mer riktig nå for å unngå å bli utbrent. Og muligens noe behandling. Blir man utbrent risikerer man en lengre periode full sykemelding, så bedre å ta tak i det nå med en gang.

Anonymkode: db50c...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det ikke det man har ferier for? Og helger? De aller fleste av oss har allerede over 150 fridager i året, å utnytte systemet på toppen av dette kan ikke sies å være noe annet enn ren grådighet.

Jeg tenker i utgangspunktet som deg og er jo slik jeg har gjort det. Er jo slett ikke uvanlig å bruke helgen på å hente seg inn etter uka. 

Men om man skal være litt kynisk så er det kanskje ikke rett å bruke ferier til å hente seg inn om man faktisk er utslitt av jobben? Her skiller man kanskje mellom normal slitenhet og om jobben har vært en belastning.

I fjor var jeg faktisk syk nesten hele juleferien. Fortalte det til en kollega og da fikk jeg umiddelbart høre: "Sykmeldte du deg ikke? Du skal jo ikke bruke din egen ferie på å være syk."

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke mer fornuftig om du bruker egenmelding når du er syk og trenger å hente deg inn? Er du nå veldig sliten så ville jeg heller tatt en tur til legen. Kanskje er gradert sykemelding en periode mer riktig nå for å unngå å bli utbrent. Og muligens noe behandling. Blir man utbrent risikerer man en lengre periode full sykemelding, så bedre å ta tak i det nå med en gang.

Anonymkode: db50c...93d

Hvorfor er gradert sykmelding bedre enn noen få dagers egenmelding?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...