AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Del Skrevet 3. desember 2023 Jeg har nok det laveste sykefraværet av alle i firmaet jeg jobber (har vært borte 2 dager på 5 år), men siden jeg aldri får noe igjen for det vurderer jeg å tenke litt mer på meg selv fremover. Ser andre på avdelingen som minst har et par-tre dager borte i løpet av en måned og hvor de nesten får applaus om de greier det utrolige å være på jobb en hel måned i strekk. Er litt sliten om dagen etter et tungt år, så vurderer å ta meg noen dager før jul for å samle krefter. Nå er det helt sikkert mange som bruker egenmelding kun om det er nødvendig, men jeg er 100 % overbevist om at dette er noe mange utnytter og hvor de generelt har en lav terskel for å ta egenmelding. Hva er din erfaring? Hva skal til for at du tar en egenmelding? Selv om jeg har et lavt sykefravær betyr ikke det at jeg ikke har vært syk på jobb, men så lenge jeg greier å utføre arbeidsoppgavene mine jobber jeg. Med andre ord har jeg en veldig høy terskel for å ikke gå på jobb. Da skal det være noe alvorlig. Anonymkode: a3fcf...0da 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 3. desember 2023 #2 Del Skrevet 3. desember 2023 Jeg er overbevist om at mange misbruker egenmeldinger. Min strategi er å sørge for å ha en jobb jeg ikke ønsker å egenmelde meg fra. Jeg tenker de som misbruker systemet enten mistrives med jobben eller har et liv som sliter dem ut mer enn mitt sliter meg ut. Uansett kommer jeg godt ut av det. Jeg er glad i jobben min og min fritid er ikke så belastende at jeg føler jeg må skulke jobb. 26 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Del Skrevet 3. desember 2023 Er stort sett ikke bort fra jobb. Jeg kommer lell om jeg er syk. Tar det da på kveldstid. Slik når ungene var syk å. Kom på jobb på kvelden for å gå gjort unna ting. Anonymkode: 2953a...378 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Del Skrevet 3. desember 2023 Samme her. 0 fravær på 5 år. Under pandemien gikk jeg på jobb dag ut og inn, ble ikke syk. Tok ingen vaksine heller. De vaksinerte var syke støtt og stadig, sykefraværet steg i taket. Jeg er også sliten, men får meg ikke til å være hjemme fra jobb for det. Anonymkode: e8a56...01f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 3. desember 2023 #5 Del Skrevet 3. desember 2023 Man må tenke på seg selv i en verden hvor ingen andre gjør det. 25 3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Del Skrevet 3. desember 2023 Et ordinært sykefravær i en kontorbedrift er under 3%, dvs 7 dager i året i gjennomsnitt. Trekker man fra langtidsfravær og fravær i forbindelse med graviditet er det gjerne 2-3 dager i året. Så ikke vanlig at folk bruker egenmelding utover sykdom. Anonymkode: 52813...a0f 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #7 Del Skrevet 3. desember 2023 Jobber i helse. Tar meg en 3-dagers nå og da uten dårlig samvittighet. Gir mye men får lite igjen. Gjør det for å overleve. Anonymkode: fbd0e...f48 13 6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #8 Del Skrevet 3. desember 2023 Man må nesten ta en vurdering på det selv. Tenker jo at for eksempel at det er bedre å ta egenmelding av og til fremfor å bli utbrent og sykemeldt over lengre tid. Spesielt hvis det har vært tungt og hektisk på jobb over lengre tid. Samtidig så tenker jeg jo at man ikke skal gjøre noe vane ut av det, og man skal dra på jobb så lenge man kan gjøre oppgavene tilfredstillende. Anonymkode: 7abe6...b03 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Del Skrevet 3. desember 2023 Hos oss er det systematisk bruk av egenmelding. Og folk har blitt catchet steder de ikke bør være og. Er lite syk selv, men det er bare merarbeid det belønnes med. Så jeg tar ut et par i året for å hente meg selv inn litt inn etter perioder med skyhøyt fravær. Anonymkode: 32755...3c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Del Skrevet 3. desember 2023 Er du aldri sjuk? Typ går du på jobb selv om du ikke er helt i form typ. Min mann gjør det nesten aldri borte fra jobben, betyr ikke at han ikke er syk nå og da skal bare mye til at han blir hjemme. Man skal jo ikke misbruke ordningen, noen bruker det for ingenting. Det ser jeg på jobben jeg er i, men samtidig så tar dem vel vare på helsa også. Om du føler deg litt sliten og lite ivaretatt ta noen egen melding før jul, ingen som takker deg for og brenne deg ut. Anonymkode: 261de...432 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hippogriff Skrevet 3. desember 2023 #11 Del Skrevet 3. desember 2023 Eh, nei. Bare nei. Egenmelding brukes her kun når jeg faktisk er for syk til å jobbe - hvilket skjer svært sjelden. «Tar meg en tredagers» - hvilke holdninger er det folk har? Det er sannelig ikke rart vi må påregne å miste velferdsgoder framover, når folk har så lav terskel for å misbruke dem. Når jeg er sliten eller har lyst på fri benytter jeg feriedager eller avspasering. Slik det er ment å være. 27 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. desember 2023 #12 Del Skrevet 3. desember 2023 Det er ganske mange som nesten aldri er borte fra jobb. Jeg hadde jobbet over 10 år før jeg hadde min første fraværsdag. Jeg har bare vært borte tre dager på rad to ganger i løpet av 30 år i arbeidslivet (rigtignok 6 av de bare som deltidsansatt under studiene). En gang influensa og en gang covid. Har heller aldri hatt mer enn fire fraværsdager i løpet av et år. Slik tror jeg mange har det. Statistikken er referert i et annet innlegg av en annen bruker. Det er en liten del av arbeidsstokken som blåser fraværet i været med langtidssykemeldinger. Og så er det selvsagt noen med lavere terskel enn andre for å ta ut egenmelding. Noen fordi de ikke kan være småsyke på jobb og noen fordi terskelen er lav. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 4. desember 2023 #13 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg er bare borte fra jobb om jeg har feber. Jeg har lite til overs for folk som tar seg en "fridag" , men tror en dag vekke fra jobb når hodet koker og det er vanskelig å komme seg opp av sengen kan være bra. Det er ikke det samme som å lyve seg til en fridag. Innimellom skulle jeg ønske at moralen min ga meg lov til det, så hadde jeg gjerne sluppet en lengre sykemelding for noen år siden. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #14 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber i helse. Tar meg en 3-dagers nå og da uten dårlig samvittighet. Gir mye men får lite igjen. Gjør det for å overleve. Anonymkode: fbd0e...f48 "Tar meg en tre dagers" nå og da. Må si jeg faktisk blir provosert, men du er dessverre ikke alene. Jeg håper Norge innfører karensdager og redusert lønn ed egenmelding og sykemelding. Anonymkode: 0a9fe...360 14 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 4. desember 2023 #15 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): "Tar meg en tre dagers" nå og da. Må si jeg faktisk blir provosert, men du er dessverre ikke alene. Jeg håper Norge innfører karensdager og redusert lønn ed egenmelding og sykemelding. Anonymkode: 0a9fe...360 Det er krise om vi gjør det. Det vil i stor grad gå ut over lavtlønnete, og i liten grad gå ut over dem som kan ringe sjefen og si de tar en dag med hjemmekontor fordi de ikke er helt i form. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 4. desember 2023 #16 Del Skrevet 4. desember 2023 Tar en 2-3 dagers et par ganger i året. Har ikke litt dårlig samvittighet engang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Del Skrevet 4. desember 2023 Åpenbart mange slabbedasker i Norge skal man tro denne tråden. Kanskje man burde gjeninnføre karensdager? Den norske sykelønnsordningen er i ferd med å bli i en særstilling raus og det er åpenbart ikke bare positive sider ved dette. De fleste land det er naturlig å sammenligne Norge med har kuttet i sykelønnsordninger i senere år, vil tro Norge snart kommer etter. Anonymkode: 8b4d6...5cf 10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #18 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg har jobbet på nåværende arbeidsplass i 1,5 år. Har brukt egenmelding to dager. Ingen av disse dagene skyldes fysisk sykdom. Jeg gikk igjennom en langvarig tøff periode grunnet privatliv og klarte rett og slett ikke å stille på jobb disse to dagene. Jeg har alltid hatt høy terskel for å bruke egenmelding, men har i det siste vært mer åpen for å bruke det også for å bevare psyken. Man skal selvfølgelig ikke misbruke denne ordningen, men det er bedre å ta seg en dag eller to i året om man har behov for det, fremfor å risikere langvarig sykemelding. Anonymkode: 47391...a18 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 4. desember 2023 #19 Del Skrevet 4. desember 2023 Hvis du er sliten og trenger og samle deg litt så syns jeg du bør gjøre det. Ta vare på deg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #20 Del Skrevet 4. desember 2023 Sannhetsøkende skrev (3 minutter siden): Hvis du er sliten og trenger og samle deg litt så syns jeg du bør gjøre det. Ta vare på deg selv. Jeg blir litt skremt over hvor mange som synes det er greit å lure/snyte arbeidsgiver. Trenger man hvile, må man bruke fridager, helger og evt. feriedager. Anonymkode: 52813...a0f 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå