Gå til innhold

Hvorfor er det ingen som pynter seg til date lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langt fra noen jåle, men når skal man ellers få brukt kjoler og pene sko som er noen hakk over hva som passer på jobb men et hakk under det glitrende antrekket man hvertfall får brukt på julebord.. 

Nå til dags virker det som at kaffedate eller enda værte: en øl - i helt vanlige klær er greia. Til og med når jeg har vært på date på restaurant stiller mennene opp i utvasket hettejakke, skitne gamle sko og slappe bukser.  Misforstå meg rett! Det er helt greit til hverdags! Men hva skjedde med å dress to impress og gjøre daten til noe spesielt? Og nei det er ikke jeg som velger feil menn, dette er alt fra ingeniører til leger og ikke bare håndverkere eller arbeidsløse (som forsåvidt også bør skjønne at de kan pynte seg litt) Problemet er at når jeg pynter meg (litt eller middels) så blir kontrasten så stor når de ikke engang har prøvd og ironisk nok ender jeg med å føle meg dum og overfladisk selvom jeg egentlig ikke er det i det hele tatt. Mener bare at det er synd å aldri få pyntet seg noe, at spesielle anledninger ikke lenger virker å være spesielle for folk.. 

Hvordan gjør dere andre det? Casual klær på førstedate for å bli likt for personligheten, for så å pynte dere på de neste datene? Eller pynter dere aldri eller allerede fra første date? Skriv om du er mann eller kvinne, hva du gjør selv og hvorfor. 

Jeg tenker på ting som penkjole, kanskje krølle håret, kanskje høyhelte sko eller hvertfall pensko, eller hvis man er mann et par fitted bukser, skjorte, kanskje blazer, ikke nødvendigvis slips men pene sko som om man skal i et selskap. 

Jeg tenker ikke på ting som helt casual klær, kaaanskje en bluse og øreringer. Men hakket mer pyntet enn det men ikke overdådig heller. The old fashioned way mener jeg :)

Anonymkode: de18c...f6e

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

... når skal man ellers få brukt kjoler og pene sko som er noen hakk over hva som passer på jobb men et hakk under det glitrende antrekket man hvertfall får brukt på julebord.. 

En helt vanlig bursdag, festival eller tom helg? Har du ikke noe liv utenom dating og julebord? 

Anonymkode: e4e11...812

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En helt vanlig bursdag, festival eller tom helg? Har du ikke noe liv utenom dating og julebord? 

Anonymkode: e4e11...812

Samme tendensen har jo skjedd med bursdagsfeiringer, folk kommer i casual tøy ofte rett etter jobb og stikker ut på en pub etterpå hvor det ser mer malplassert ut å være pyntet enn ikke. Festival går jeg ikke på, ikke julebord for den sagt skyld heller.. 

Spar deg for den nedlatende tonen om at jeg ikke skulle hatt noe liv, men du tenkte kanskje at kjole og høyhelte sko er fint å bruke på trening, klatrekurset, badstua og isbadingen, telttur eller på terrengsykling i marka? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker å pynte meg litt med kanskje litt sminke, kjole og hæler. Men tror jeg ville blitt vettskremt om en fremmed mann troppet opp i dress på date..😂

Anonymkode: fe81a...770

• Liker 7
Skrevet

Jeg går i helt vanlige hverdagsklær som jeg går i ellers, oftest jeans og skjorte, er vel grenser for hvor mye man trenger å pynte meg

Anonymkode: 49d33...a2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg liker å pynte meg litt med kanskje litt sminke, kjole og hæler. Men tror jeg ville blitt vettskremt om en fremmed mann troppet opp i dress på date..😂

Anonymkode: fe81a...770

Mener ikke helt dress og galla altså! Bare så det er sagt 😅

Ts

• Liker 1
Gjest Geminisoul_83
Skrevet (endret)

Jeg gjør det alltid. Blir mer casual, da jeg er som regel casual på jobb.

Første inntrykk er viktig, så kan de seg meg i turbukse eller tigths senere.

Endret av Geminisoul_83
Skrevet

Kunne ønske vi pyntet oss oftere, å pynte seg er så gøy! 💃 Kjedelig med så mange klær det aldri er noen stund for å bruke. Har lyst å gå på date bare for å bruke kjole, men det er jo ikke bra for mannen som bruker tia si på denne daten 😂

Anonymkode: 6530c...197

• Nyttig 1
Skrevet

Enig i at det er spesielt å komme med hettegenser på restaurant, men ellers er jeg glad i at ting er mer casual. Det er vel kanskje også litt av tendensen i samfunnet og date-kulturen for øvrig: en første date er ikke så "big deal" som det gjerne var tidligere? Jeg synes det er bra. Man møtes for en kaffe og ser om man har kjemi. Jeg hadde blitt stresset hvis sosialarbeideren jeg skal treffe kom i dress på kaffedate. 

Anonymkode: c37f3...9ab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enig i at det er spesielt å komme med hettegenser på restaurant, men ellers er jeg glad i at ting er mer casual. Det er vel kanskje også litt av tendensen i samfunnet og date-kulturen for øvrig: en første date er ikke så "big deal" som det gjerne var tidligere? Jeg synes det er bra. Man møtes for en kaffe og ser om man har kjemi. Jeg hadde blitt stresset hvis sosialarbeideren jeg skal treffe kom i dress på kaffedate. 

Anonymkode: c37f3...9ab

Som sagt mener jeg ikke helt dress og galla.

Men hva tenker du om 2-3-4-5-6-7-8-9-10 date da? 

Jeg er enig i at akuratt første date ikke er anledningen til å pynte seg i sin flotteste kjole, man vil jo bli likt for personligheten og heller ikke forhåndsdømt om at man er "dum og deilig" eller overfladisk. Men jeg dater som oftest samme mann over tid, ikke haugetall av førstedater, og syns det etterhvert blir litt demotiverende å treffes når det bare forblir casual. Mitt forrige samboerskap og forhold var med en mann som visste å kle seg, som oppførte seg som en gentleman, og som fikk meg til å bli trygg i min feminitet hvor jeg kunne kle meg opp og ikke tone det ned. Vi kunne ha hjemmedater med stearinlys og pentøy på, eller gå på teater med finstasen hvor man var stolt av å gå arm i arm og føle oss fine. Allerede i starten av datingfasen var vi ofte på restaurant, ikke bare de mest fancy stedene, men hvor vi begge gjorde en innsats for å kapre hverandre. Jeg vil ikke ha et forhold hvor man aldri sitter i slaskete joggebukse foran hverandre, men romantikken forsvinner for meg om det bare skal være turtøy eller casual olabukse hver eneste gang man møtes. 

Også irriterer det meg at damer som pynter seg fort blir dømt som doller nå til dags istedet for at menn setter pris på det og møter kvinnens innsats 🤔 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes det er deilig at det ikke er så nøye med pyntinga lenger. Jeg er ikke komfortabel med å jåle meg opp, heller avslappa stil i komfortable klær spør du meg! En casual øl uten noe jål er den perfekte første date. 

Kvinne, 40. 

Anonymkode: 7188e...155

• Liker 3
Skrevet

Da jeg vokste opp på 70-tallet pleide vi faktisk å pynte oss til lørdagskvelden hjemme 🙂. Mamma og jeg 🙂. Tror far og bror også skiftet klær. 

Til en første date ville jeg nok ha pyntet meg, men litt nøytralt. Ikke "all in" med full pakke. Hadde han møtt i hettegenser, slapp bukse, stygge sko og ikke dusjet på noen dager, så hadde han ikke vært noe for meg. En fin bukse og skjorte eller pen genser hadde gitt et mer positivt inntrykk.

Anonymkode: f3ccf...ca7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg vokste opp på 70-tallet pleide vi faktisk å pynte oss til lørdagskvelden hjemme 🙂. Mamma og jeg 🙂. Tror far og bror også skiftet klær. 

Til en første date ville jeg nok ha pyntet meg, men litt nøytralt. Ikke "all in" med full pakke. Hadde han møtt i hettegenser, slapp bukse, stygge sko og ikke dusjet på noen dager, så hadde han ikke vært noe for meg. En fin bukse og skjorte eller pen genser hadde gitt et mer positivt inntrykk.

Anonymkode: f3ccf...ca7

Men det du sier nederst her har jo ikke noe med å pynte seg eller ikke å gjøre. Da er du inne på dårlig stil og dårlig hygiene. Hva med oss som faktisk dusjer hver dag og går velkledd til hverdags...?? Som i skjorter og bukser som sitter bra og ser pene ut, og velholdte gode sko. Mange av oss liker jo å fremstå velkledd også til hverdags og jeg ser ingen grunn til å ta det enda lenger for en helt casual date en tirsdagskveld, med mindre man skal på Theatercafeen eller noe. Et sted jeg forøvrig aldri kommer til å bli med på date 😅.....

Anonymkode: 63584...e24

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er 25 og nei, det virker ikke som om folk pynter seg noe særlig lengre 😅 Det blir gjort en innsats i hår og sminke (ut ifra mine single venninner som dater), men det er penere hverdagsklær som brukes. Samme gjelder for så vidt ofte på fester også. 

Det er vel derfor vi plutselig ender opp med 6 julebord i november/desember. Må ta igjen for resten av året man ikke får brukt kjolene og hælene sine

Anonymkode: 93304...b25

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Og nei det er ikke jeg som velger feil menn, dette er alt fra ingeniører til leger og ikke bare håndverkere eller arbeidsløse (som forsåvidt også bør skjønne at de kan pynte seg litt)

Selv synes jeg mange jurister pynter seg. Kanskje fordi at mange advokater går i dress på jobb?

Anonymkode: bfb82...9fe

• Nyttig 1
Skrevet

Tenker at de dater for mye og at date'n ikke er noe spesielt. En person som kanskje aldri har vært på date eller kun en sjelden gang, legger mer vekt på det og ser på det som en begivenhet og gleder seg og vil gjøre godt inntrykk. Sitter man på Tinder og sveiper med 1 eller flere dates i uken, forsvinner jo 'magien' med å gå på date. Når det er sagt hadde jeg pyntet meg litt om det var meg, men jeg går nå aldri på dates da.

Anonymkode: e6d3a...032

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Samme tendensen har jo skjedd med bursdagsfeiringer, folk kommer i casual tøy ofte rett etter jobb og stikker ut på en pub etterpå hvor det ser mer malplassert ut å være pyntet enn ikke. Festival går jeg ikke på, ikke julebord for den sagt skyld heller.. 

Spar deg for den nedlatende tonen om at jeg ikke skulle hatt noe liv, men du tenkte kanskje at kjole og høyhelte sko er fint å bruke på trening, klatrekurset, badstua og isbadingen, telttur eller på terrengsykling i marka? 

Men kan ikke du pynte det til date og bursdager, så får andre gjøre som de vil? Det er slett ikke alle som har samme behovet for å pynte seg som du har😊 Dessuten kan mange føle at en date bli mer avslappende og trygg, om man er litt casual kledd. 

Om det er veldig viktig for det at en potensiell partner pynter seg til date, så vet du jo at de som ikke pynter seg til datene med deg, kanskje ikke vil passe som din kjæreste heller. Så kan du luke de bort tidlig😊

Anonymkode: 048c5...f23

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke så uvanlig å gå på flere førstedates i måneden/uken. Daten din er der kun for å sjekke om dere har kjemi, hvorfor skal han imponere deg hvis han ikke selv legger så mye i det? Tror du at du er hele verden for en random person? Jeg hadde blitt skremt hvis en date hadde dukket opp veldig pyntet, ukomfortabel rett og slett. Det fins andre arenaer for å pynte seg, eksempelvis operaen, teater, byen. 

Anonymkode: d9bee...2eb

Skrevet

Pynting er jo relativt da. En del går med tights, jobbebukser, boblejakker, hettegensere og andre slaskeklær i hverdagen, og for dem er det jo pynting å ta på seg et par jeans eller en kjole. 

Anonymkode: e6f3e...f53

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke så uvanlig å gå på flere førstedates i måneden/uken. Daten din er der kun for å sjekke om dere har kjemi, hvorfor skal han imponere deg hvis han ikke selv legger så mye i det? Tror du at du er hele verden for en random person? Jeg hadde blitt skremt hvis en date hadde dukket opp veldig pyntet, ukomfortabel rett og slett. Det fins andre arenaer for å pynte seg, eksempelvis operaen, teater, byen. 

Anonymkode: d9bee...2eb

Å ha på seg en kjole er som å tro at du er hele verden for noen? 

Forstår at det er for mye. Jeg liker å pynte meg, men dater ikke. Dating er nok mer dagligdags for dere som møter mange folk for kaffe og annet. 

Ideelt sett som ikke er realiteten vil jeg personlig møte en mann, bli kjennt med han som bekjennte/venner, følelsene bygger seg opp gjensidig, å så pynte meg for en date med han når det allerede er noe der, men ikke til en tilfeldig mann jeg aldri har møtt før, eller spørs hvilken setting daten er. 

Anonymkode: 6530c...197

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...